- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (175 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (94 opinie)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (85 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (668 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (194 opinie)
- 6 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (352 opinie)
Kolejna wizja Nowej Politechnicznej
Politechnika Gdańska włącza się w dyskusję publiczną na temat przebiegu ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W). W czwartek uczelnia przedstawiła swój pomysł, w którym tory tramwajowe poprowadzono wzdłuż ul. Traugutta i przez Park Akademicki.
Czytaj też: Pomysł FRAG-u dla Nowej Politechnicznej, od którego zaczęła się dyskusja publiczna o zmianie jej formy i przebiegu
Teraz PG nieoczekiwanie, nawet dla urzędników Biura Rozwoju Gdańska (o czym dalej w tekście), przedstawia swój pomysł na alternatywny przebieg połączenia tramwajowego.
Zmiany obejmują przede wszystkim dolny odcinek trasy, gdzie zamiast poszerzania korytarza transportowego ul. Do Studzienki , planuje się skierować tramwaj przez wschodni odcinek ul. Traugutta , a następnie Parkiem Akademickim do Opery Bałtyckiej. Tutaj nastąpiłoby pełne wpięcie na wszystkie relacje skrętne w istniejący układ tramwajowy.
Dalej proponuje się przełożenie torów z al. Hallera w rejon przejścia pod SKM Gdańsk Politechnika , tworząc tym samym węzeł przesiadkowy. Po drugiej stronie torów kolejowych następuje włączenie w układ tramwajowy ul. Klinicznej i Węzła Kliniczna.
Wbrew pozorom koncepcja ta nie jest niczym nowym. Bazuje w niektórych fragmentach na wizji ul. Nowej Politechnicznej sprzed kilku dekad (m.in. z tego powodu już w latach 70. na Węźle Kliniczna wykonano pętlę tramwajową , zmodernizowaną na Euro 2012, nieużywaną dzisiaj liniowo) oraz planowanym węźle przesiadkowym, obecnym już w studium Gdańska z 2001 r.
- Wariant ten zwiększa dostępność naszego kampusu transportem zbiorowym, nie ingeruje w jego zagospodarowanie ani terenów przyległych, cechuje go wysokie obciążenie ruchem pasażerskim, pozwala na połączenie górnego tarasu z dolnym z pominięciem skrzyżowania Grunwaldzka-Do Studzienki-Miszewskiego , umożliwia kontynuowanie podróży we wszystkich kierunkach [zdaniem Jamroza, na skrzyżowaniu Grunwaldzka - Do Studzienki - Miszewskiego ze względu na duży ruch, tramwaje nie powinny mieć możliwości skręcenia - dop. red.] oraz przesiadkę na SKM - wylicza zalety Kazimierz Jamroz, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, szef zespołu projektowego nowej wizji Trasy GP-W.
Wady? To oczywiście przejście przez Park Akademicki, czyli pozostałość dawnego cmentarza z zachowanym starodrzewem, wyznaczającym jeszcze w wielu miejscach przebieg alejek nekropolii. Zwiększa się też nieco czas przejazdu z górnego tarasu do centrum Wrzeszcza, choć nie tak znacznie, jak w koncepcji biura architektonicznego Alter Polis, w której tramwaj włącza się w al. Zwycięstwa na wysokości kampusu sportowego PG .
Proponowany przez PG wariant został poparty także analizami ruchowymi, które pokazują, że jest on obok pierwotnego wariantu - przez poszerzoną ul. Do Studzienki - najbardziej korzystny i atrakcyjny dla pasażerów tramwajów.
- Trudno mi się wypowiedzieć na temat propozycji PG, bo o samej konferencji dowiedziałam się przez przypadek, a prezentowany materiał widzę właśnie po raz pierwszy - przyznała w trakcie konferencji PG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to wariant w pewnym stopniu podobny do tego, co analizowaliśmy dla studium 2001 r. [ostatecznie do studium sprzed 14 lat wpisano wariant przez ul. Do Studzienki - dop. red.]. Traktujemy to jako kolejny głos w dyskusji.
Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz
Sceptycznie do analiz zespołu pod kierownictwem Jamroza podchodzi też Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
- Zaskoczyło mnie, że w porównaniu potoków pasażerskich między wariantami przez ul. Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego , istnieją różnice na poziomie aż 20 proc. na rzecz pierwszej koncepcji, choć przebieg jest bardzo podobny.
Zdaniem Kazimierza Jamroza wynika to bezpośrednio z miejsca połączenia z istniejącą siecią tramwajową. Wariant przez ul. Traugutta pozwoli na dojazd przez al. Hallera na Zaspę i Przymorze. Wskazuje też na inne zalety tego rozwiązania.
- Na tej trasie tramwaj powinien jechać z dużą prędkością, bo jest to połączenie górnego tarasu z dolnym. Ponadto na włączeniu do al. Grunwaldzkiej przez Boh. Getta Warszawskiego tramwaj wyjeżdża zza budynków, jest niewidoczny i niebezpieczny. Mamy przypadki niedziałającej sygnalizacji. Jeżeli budujemy coś nowego, to muszą być to dobre parametry.
Koncepcję tramwaju przez ul. Traugutta negatywnie oceniła też pracowniczka Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, do którego miał docierać tramwaj w koncepcji Alter Polis.
- Szpital to także duża liczba pracowników - 3,5 tys. osób. Do tego dochodzą pacjenci, którzy w przeciwieństwie do studentów, nie zawsze są osobami młodymi i mają problem z dotarciem do nas. Kursuje tylko jeden autobus, a problemy z parkowaniem w naszym rejonie są doskonale znane.
Obecnie ul. Nowa Politechniczna (Trasa GP-W) ma już wybranego projektanta, którym została firma Mosty Katowice. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zleciła jej opracowanie wielowariantowej koncepcji, której wyniki będą znane do końca stycznia przyszłego roku. Dopiero wówczas należy spodziewać się ostatecznej decyzji w zakresie przebiegu i formy nowej trasy komunikacyjnej.
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Trasy GP-W autorstwa biura architektonicznego Alter Polis.
Miejsca
Opinie (154)
-
2015-12-04 11:49
Czy jest jakiś konflikt interesów na Politechnice Gdańskiej wśród pracowników? (4)
Politechnika Gdańska przedstawiła swoją koncepcję którą krytykuje Jacek Szmagliński będący pracownikiem tej uczelni.
Wynika z tego że jest może konflikt i młody inżynier liczy na płatne zlecenia projektów bo z jednej pensji rodziny się nie utrzyma.- 10 8
-
2015-12-04 12:34
Czy Rektor wie... (1)
Czy Rektor wie, że jego pracownik sprzeciwia się stanowisku Politechniki w tej sprawie?
- 8 7
-
2015-12-04 15:01
Wychodzi na to że Pan Jacek Szmagliński to samozwańczy ekspert bez uprawnień
Młody inżynier widać że chce szybką karierę zrobić dlatego staje się krytykiem nawet profesorów.
- 6 4
-
2015-12-04 12:04
A co ma być znowu Front Jedności Narodu? (1)
- 7 0
-
2015-12-04 13:34
drogowiec vs kolejarz
Pan Szmagliński to kolejarz, analizę przygotowała katedra drogowa.
Drogowiec z kolejarzem nigdy się nie dogada :) aleeee.... Pan Jacek nie ma uprawnień do projektowania tramwajów, takie uprawnienia mają drogowcy :))))- 7 2
-
2015-12-04 11:11
Co z Centrum Nanotechnologii? (3)
W wersji proponowanej przez PG, tramwaj by przejeżdżał kilkanaście metrów od niedawno wybudowanego Centrum Nanotechnologii PG (nie ma go na mapce - jest zbyt stara) z tamtejszymi laboratoriami... "Gratuluję" pomysłu i już dzuś współczuję wykonującym precyzyjne pomiary :D
- 19 5
-
2015-12-04 13:49
Precyzja to była fabryka zabawek (2)
Nanotechnologia PG to nie centrum badawcze a zespół laboratoriów studenckich.
- 6 3
-
2015-12-04 14:25
(1)
Mylisz się i to baaardzo :) Oprócz laboratoriów studenckich są tam też pracownie typowo badawcze, wymagające dużej stabilności podłoża. A skąd wiem? Bo może właśnie tam pracuję? :D
- 5 4
-
2015-12-04 15:01
nie obsr*j sie
ja bede Ci jezdzil tym tramwajem i basta!
- 4 5
-
2015-12-04 14:46
Mieszkańcy ul.Do Studzienki (1)
Jestemy tak umęczeni halasem samochodow i smrodem spalin, że nie chcemy tramwaju na ul.Do Studzienki.
- 7 11
-
2015-12-04 14:55
Od tramwaju będzie jeszcze większy hałas, te ich dzwoneczki, dźwięk zamykanych drzi, piski i masa innych bliżej niezidentyfikowanycj halasow
- 3 6
-
2015-12-04 12:45
A czy ktoś wreście pomyśli o "bezpośrednim" połączeniu Wrzeszcza z Przymorzem. (3)
To jest CHORE aby jeździć dookoła jedną lub drugą stroną. Zwłaszcza że 199 też pół Przymorza objeżdża.
- 20 2
-
2015-12-04 14:27
Ma być tramwaj na Kołobrzeskiej ale nie chcą zgodzić się na zwężenie drogi (1)
- 3 2
-
2015-12-04 14:53
I dobrze, jest linia tramwajwa 2 i 8 i wystarczy dla wszystkich
- 2 0
-
2015-12-04 12:48
Są plany aby w ramach Nowej Politechnicznej pojechać tramem pod dworzec SKM we Wrzeszczu i dalej ponad torami do Legionów i na Przymorze. Może tego dożyjesz :-).
- 6 0
-
2015-12-04 12:56
(2)
Niestety ten wariant proponowany przez PG nie zapewni bezpośredniego połączenia Wrzeszcza z Zaspą. Czyli nadal by bezpośrednio dostać się z Wrzeszcza na Zaspę nadal trzeba będzie jechać 11-tką na około przez Oliwę i Żabiankę
- 7 2
-
2015-12-04 14:49
Piechota na Komorowskiego
...a tam wiecej tramwajow w strone Jelitkowa i Zabianki oraz Zaspy.Spacer dla zdrowia:)
- 4 1
-
2015-12-04 13:10
Do d.... z takim rozwiazaniem
ale możesz w drugą stronę i przesiadka przy filharmonii.
Z własnego doświadczenia wiem że lepiej nie kombinować i jechać bezpośrednio dookoła.
Nikt nie widzi prawdziwego problemu tylko są "strony" które są coś dla siebie załatwić.- 3 2
-
2015-12-04 12:41
(1)
A co z Nową Świętokrzyską?
- 9 6
-
2015-12-04 14:20
nie ma i już nie będzie, bo ja tak chcę
- 1 1
-
2015-12-04 11:02
NIe chcemy wariantów tylko nowej drogi. Zamiast wariantować budujcie. (1)
asdf
- 22 41
-
2015-12-04 14:06
Nie chcemy nowej drogi
chcemy poprawy infrastrukty komunikacyjnej. Co - UWAGA - nie musi oznaczac nowego asfaltu dla samochodow osobowych.
Wiem, to trudne. To szok. Przepraszam, ze tak gwaltownie to przedstawielm.- 13 6
-
2015-12-04 13:31
MOSTY KATOWICE (1)
No to jak nam Mosty Katowice zaproponują warianty, to strach się bać. Ta firma zawsze projektuj po najniższej linii oporu i nie zagłębia się w temat - tam liczą się tylko słupki finansowe, a żeby coś przeanalizować dogłębnie, to potrzeba większego zaangażowania = więcej pieniędzy wydać.
A jeszcze bardziej przerażające jest to, że Ci którzy analizę będą odbierać, nie będą potrafiły wyłapać "niuansów", które mogą determinować sukces - a raczej porażkę - inwestycji...- 10 4
-
2015-12-04 13:37
purysta
Ta firma zawsze projektuj po najniższej linii oporu i nie zagłębia się w temat
za darmo przetłumaczę na język polski.....
Ta firma zawsze projektuje po linii najmniejszego oporu i nie zagłębia się w temat
Czuwaj -niewidzialna ręka nr 456- 4 5
-
2015-12-04 13:22
zapomnieli dodać, że ten wariant przez Traugutta także wydłuży czas jazdy do centrum Wrzeszcza
- 5 5
-
2015-12-04 12:19
Południe - Wrzeszcz. Tylko wariant 2B
Tramwaj w NP ma sens tylko do obsługi relacji Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Zatem do rozważań nadają się tylko warianty 1 i 2. Tramwaj w Hallera to chyba tylko na plażę, bo do Nowego Portu mieszkańcy Południa mogą jechać przez Śródmieście. To ma być szybki dojazd do pracy i na uczelnie: PG, UCK a nawet UG. Dzisiaj Wrzeszcz i Oliwa to zagłębie nowych miejsc pracy. Wracając do wariantów to podobno nie da się zrobić skrętu do Wrzeszcza z Do Studzienki bo dodanie jeszcze jednej fazy świateł totalnie zakorkuje to skrzyżowanie i cały Wrzeszcz. Pozostaje tylko wariant 2 i moim zdaniem lepszy jest 2B gdyż leci bliżej UCK i przez tereny PG.
- 8 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.