- 1 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (29 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (68 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (65 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (228 opinii)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (245 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (162 opinie)
Kolejna wizja Nowej Politechnicznej
Politechnika Gdańska włącza się w dyskusję publiczną na temat przebiegu ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W). W czwartek uczelnia przedstawiła swój pomysł, w którym tory tramwajowe poprowadzono wzdłuż ul. Traugutta i przez Park Akademicki.
Czytaj też: Pomysł FRAG-u dla Nowej Politechnicznej, od którego zaczęła się dyskusja publiczna o zmianie jej formy i przebiegu
Teraz PG nieoczekiwanie, nawet dla urzędników Biura Rozwoju Gdańska (o czym dalej w tekście), przedstawia swój pomysł na alternatywny przebieg połączenia tramwajowego.
Zmiany obejmują przede wszystkim dolny odcinek trasy, gdzie zamiast poszerzania korytarza transportowego ul. Do Studzienki , planuje się skierować tramwaj przez wschodni odcinek ul. Traugutta , a następnie Parkiem Akademickim do Opery Bałtyckiej. Tutaj nastąpiłoby pełne wpięcie na wszystkie relacje skrętne w istniejący układ tramwajowy.
Dalej proponuje się przełożenie torów z al. Hallera w rejon przejścia pod SKM Gdańsk Politechnika , tworząc tym samym węzeł przesiadkowy. Po drugiej stronie torów kolejowych następuje włączenie w układ tramwajowy ul. Klinicznej i Węzła Kliniczna.
Wbrew pozorom koncepcja ta nie jest niczym nowym. Bazuje w niektórych fragmentach na wizji ul. Nowej Politechnicznej sprzed kilku dekad (m.in. z tego powodu już w latach 70. na Węźle Kliniczna wykonano pętlę tramwajową , zmodernizowaną na Euro 2012, nieużywaną dzisiaj liniowo) oraz planowanym węźle przesiadkowym, obecnym już w studium Gdańska z 2001 r.
- Wariant ten zwiększa dostępność naszego kampusu transportem zbiorowym, nie ingeruje w jego zagospodarowanie ani terenów przyległych, cechuje go wysokie obciążenie ruchem pasażerskim, pozwala na połączenie górnego tarasu z dolnym z pominięciem skrzyżowania Grunwaldzka-Do Studzienki-Miszewskiego , umożliwia kontynuowanie podróży we wszystkich kierunkach [zdaniem Jamroza, na skrzyżowaniu Grunwaldzka - Do Studzienki - Miszewskiego ze względu na duży ruch, tramwaje nie powinny mieć możliwości skręcenia - dop. red.] oraz przesiadkę na SKM - wylicza zalety Kazimierz Jamroz, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, szef zespołu projektowego nowej wizji Trasy GP-W.
Wady? To oczywiście przejście przez Park Akademicki, czyli pozostałość dawnego cmentarza z zachowanym starodrzewem, wyznaczającym jeszcze w wielu miejscach przebieg alejek nekropolii. Zwiększa się też nieco czas przejazdu z górnego tarasu do centrum Wrzeszcza, choć nie tak znacznie, jak w koncepcji biura architektonicznego Alter Polis, w której tramwaj włącza się w al. Zwycięstwa na wysokości kampusu sportowego PG .
Proponowany przez PG wariant został poparty także analizami ruchowymi, które pokazują, że jest on obok pierwotnego wariantu - przez poszerzoną ul. Do Studzienki - najbardziej korzystny i atrakcyjny dla pasażerów tramwajów.
- Trudno mi się wypowiedzieć na temat propozycji PG, bo o samej konferencji dowiedziałam się przez przypadek, a prezentowany materiał widzę właśnie po raz pierwszy - przyznała w trakcie konferencji PG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to wariant w pewnym stopniu podobny do tego, co analizowaliśmy dla studium 2001 r. [ostatecznie do studium sprzed 14 lat wpisano wariant przez ul. Do Studzienki - dop. red.]. Traktujemy to jako kolejny głos w dyskusji.
Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz
Sceptycznie do analiz zespołu pod kierownictwem Jamroza podchodzi też Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
- Zaskoczyło mnie, że w porównaniu potoków pasażerskich między wariantami przez ul. Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego , istnieją różnice na poziomie aż 20 proc. na rzecz pierwszej koncepcji, choć przebieg jest bardzo podobny.
Zdaniem Kazimierza Jamroza wynika to bezpośrednio z miejsca połączenia z istniejącą siecią tramwajową. Wariant przez ul. Traugutta pozwoli na dojazd przez al. Hallera na Zaspę i Przymorze. Wskazuje też na inne zalety tego rozwiązania.
- Na tej trasie tramwaj powinien jechać z dużą prędkością, bo jest to połączenie górnego tarasu z dolnym. Ponadto na włączeniu do al. Grunwaldzkiej przez Boh. Getta Warszawskiego tramwaj wyjeżdża zza budynków, jest niewidoczny i niebezpieczny. Mamy przypadki niedziałającej sygnalizacji. Jeżeli budujemy coś nowego, to muszą być to dobre parametry.
Koncepcję tramwaju przez ul. Traugutta negatywnie oceniła też pracowniczka Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, do którego miał docierać tramwaj w koncepcji Alter Polis.
- Szpital to także duża liczba pracowników - 3,5 tys. osób. Do tego dochodzą pacjenci, którzy w przeciwieństwie do studentów, nie zawsze są osobami młodymi i mają problem z dotarciem do nas. Kursuje tylko jeden autobus, a problemy z parkowaniem w naszym rejonie są doskonale znane.
Obecnie ul. Nowa Politechniczna (Trasa GP-W) ma już wybranego projektanta, którym została firma Mosty Katowice. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zleciła jej opracowanie wielowariantowej koncepcji, której wyniki będą znane do końca stycznia przyszłego roku. Dopiero wówczas należy spodziewać się ostatecznej decyzji w zakresie przebiegu i formy nowej trasy komunikacyjnej.
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Trasy GP-W autorstwa biura architektonicznego Alter Polis.
Miejsca
Opinie (154)
-
2015-12-04 13:31
MOSTY KATOWICE (1)
No to jak nam Mosty Katowice zaproponują warianty, to strach się bać. Ta firma zawsze projektuj po najniższej linii oporu i nie zagłębia się w temat - tam liczą się tylko słupki finansowe, a żeby coś przeanalizować dogłębnie, to potrzeba większego zaangażowania = więcej pieniędzy wydać.
A jeszcze bardziej przerażające jest to, że Ci którzy analizę będą odbierać, nie będą potrafiły wyłapać "niuansów", które mogą determinować sukces - a raczej porażkę - inwestycji...- 10 4
-
2015-12-04 13:37
purysta
Ta firma zawsze projektuj po najniższej linii oporu i nie zagłębia się w temat
za darmo przetłumaczę na język polski.....
Ta firma zawsze projektuje po linii najmniejszego oporu i nie zagłębia się w temat
Czuwaj -niewidzialna ręka nr 456- 4 5
-
2015-12-04 14:33
sciezka rowerowa (2)
wazne aby powstala sciezka tramwajowa przy okazji!!!
- 3 6
-
2015-12-04 14:54
Nie
- 2 4
-
2015-12-04 19:30
W koncepcji FRAG droga rowerowa jest planowana. Koncepcji PG nie znam dokładnie ale na pewno też jest. Choć nie wiem jak będzie się tam jechać. Wileńska to aż 11% nachylenia , wręcz dla wymiataczy. Przez duże nachylenie Potokowa jest uczęszczana tylko na dół. Większość osób chcąc dostać się z Wrzeszcza na Morenę jedzie raczej Jaśkową Doliną
- 0 1
-
2015-12-04 14:46
Mieszkańcy ul.Do Studzienki (1)
Jestemy tak umęczeni halasem samochodow i smrodem spalin, że nie chcemy tramwaju na ul.Do Studzienki.
- 7 11
-
2015-12-04 14:55
Od tramwaju będzie jeszcze większy hałas, te ich dzwoneczki, dźwięk zamykanych drzi, piski i masa innych bliżej niezidentyfikowanycj halasow
- 3 6
-
2015-12-04 14:50
odkorkowanie Do studzienki? (2)
Proszę bardzo: modernizacja Sobieskiego oraz wolny przejazd przez Siedlicką.
- 5 7
-
2015-12-04 14:55
Bardzo dobry pomysł!
- 2 3
-
2015-12-04 22:42
o istnieniu Siedlickiej zapomnij
została oficjalnie przerobiona na deptak
- 0 1
-
2015-12-04 14:58
Kto ma rację - dr hab. inż. Kazimierz Jamroz czy mgr inż. Jacek Szmagliński? (2)
Pracownicy Politechniki Gdańskiej pod przewodnictwem dr hab. inż Kazimierza Jamroza przedstawili koncepcję a mgr inż. Jacek Szmagliński jako pracownik tej samej uczelni się sprzeciwia.
Kto ma rację czy rektor Politechniki i inni profesorowie czy młody bez doświadczenia magister?- 6 5
-
2015-12-04 17:54
magister bez doświadczenia może mieć lepsze pomysły niż profesor (1)
mierz wagę argumentów a nie tytuły
- 7 4
-
2015-12-04 18:06
Szmagliński nie ma żadnych argumentów. To jedynak majacy parcie na szkło
- 6 6
-
2015-12-04 15:07
tramwaj (1)
Tam gdzie jest park akademicki był cmentarz.
mam nadzieję, że decydenci o tym wiedzą.- 8 1
-
2015-12-04 16:22
tam gdzie jest nanotechnologia tez byl cmentarz :)
- 8 0
-
2015-12-04 17:19
Tylko przez GUMED
Tramwaj przy GUMED jest bardzo dobrym pomyslem - tam tragicznie brakuje transportu zbiorowego a buduje sie juz drugie Centrum Medycyny Inwazyjnej... Bedzie to wiec po wybudowaniu potezny, nowoczesny osrodek tymczasem dojazd komunikacja publiczna jest ZADEN.
Uruchomienie terenow na zachod od Gumedu jest konieczne- 6 9
-
2015-12-04 17:19
Nowa droga musi być po dwa pasy w każdą strone plus tory tramwajowe (3)
Urzędnicy zapominają, iż we Wrzeszczu już istnieje i że buduje się dużo nowych obiektów, które aby funkcjonować muszą mieć drogi dojazdowe, a w szczególności co najmniej dwupasmowe w każdą stronę. Po wybudowaniu nowej Słowackiego okazuje się, że droga ta jest cały czas zakorkowana. Moim zdaniem koniecznym byłoby ustalenie kto odpowiada za to, że nowa droga na którą wydano ogromne kwoty już po otwarciu ma za małą przepustowość. Po co projektuje się takie obiekty, które w chwili gdy je się wybuduje od razu nie spełniają założeń i oczekiwań społecznych. Ul Nowa Politechniczna koniecznie musi być dwupasmowa w każdą stronę w innym razie po zakończeniu budowy Galerii Metropolia i dwóch nowych osiedli Browar i Garnizon z Wrzeszcza nie będzie można wjechać ani wyjechać. Nie wspominam, że planowana jest budowa kilku wieżowców. Ta cała dyskusja dowodzi jak niekompetentni są pracownicy Urzędu Miejskiego. Już nawet komuniści 40 lat temu gdy ruch był 70 % mniejszy wiedzieli że dla rozwoju miasta i prawidłowego funkcjonowania konieczne jest wybudowanie drogi nowa politechniczna dwupasmowej w każdą stronę i tak musi być i teraz w innym razie czeka nas we Wrzeszczu apokalipsa komunikacyjna i to chyba każdy człowiek wie. pozdrawiam planistów z Urzędu Miejskiego i życzę budowy szerokich dróg i na Boga nie tak krętych i najeżonych światłami
- 8 13
-
2015-12-04 17:56
tak może myśleć i pisać tylko gostek przyspawany do fotela samochodu (2)
samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.
Poszerzanie ulic jest tak samo skuteczne na walkę z korkami jak popuszczanie pasa skutecznie wpływa na otyłość brzuszną.
Wyłącz silnik, włącz myślenie.- 5 4
-
2015-12-04 19:53
no nie (1)
Znowu te banaly lewicowe.
Samochod to jedyny srodek transportu samobilansujacy sie, natomiast tramwaje i autobusy to potwory mogace pozrec dowolna ilosc kasy miejskiej w miare ciaglej rozbudowy sieci transportowej...
Paliwo jest oblozone mega podatkiem do budzetu, ktory jest potem radosnie wydawany przez socjalistow miejskich.
Niestety myslenie lewicowe jest z definicji rozlaczne z ekonomia- 4 4
-
2015-12-04 22:44
ekonomia polega też na zarządzaniu czasem i dostępną przestrzenią
poszerzanie dróg i zwiększanie odległości zwiększa czasy dojazdu i zabiera przestrzeń
- 1 3
-
2015-12-04 17:26
zamiast robic nową politechniczną przydałoby się puścic tramwaj na orunię do gościnnej przez nową chmielną i odnoge przez małomiejską do świętokrzyskiej
- 3 9
-
2015-12-04 18:29
Wariant xxl
tunel tylko tunel a na jego koncu czacia zapadke w gdansku wszystko robi sie pod ziemia.
tunel pod martwa wisla
tunel pod pacholkiem
muzeum IIwojny sw.
planetarium
po smierci jak nas zakopia bedziemy mieli gotowa cala infrastrukture- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.