• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne buspasy powstaną w Gdańsku

Maciej Korolczuk
7 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku. Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku.

Jeszcze w tym roku gdańscy drogowcy wytyczą pierwszy buspas na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Zyskają na tym głównie pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska i obwodnicy południowej od strony Pruszcza Gdańskiego. W dalszej kolejności wydzielony pas dla autobusów ma się pojawić m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska oraz Spacerowej zobacz na mapie GdańskaCzarnym Dworze zobacz na mapie Gdańska.



Czy w Trójmieście jest wystarczająca liczba buspasów?

Po sukcesie buspasa na Podwalu Grodzkim inżynierowie ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni chcą pójść za ciosem i tam, gdzie to możliwe, wytyczyć kolejne buspasy ułatwiające poruszanie się w godzinach szczytu pojazdom komunikacji miejskiej.

Potencjalne lokalizacje wskazał inżynierom ruchu Zarząd Transportu Miejskiego, który ma najwięcej danych o "wąskich gardłach", w których kierowcy autobusów tracą wiele cennego czasu. Wytypowano kilka miejsc m.in. dolny odcinek ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, o czym już informowaliśmy, a także al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową w kierunku Matarni oraz Trakt św. Wojciecha od granicy Pruszcza Gdańskiego do węzła Lipce w stronę centrum Gdańska.

- I to na Trakcie buspas pojawi się w pierwszej kolejności - mówi Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Liczymy, że uda się to zrobić jeszcze w tym roku, bo uruchomienie buspasa na tym odcinku nie jest uzależnione od większych nakładów inwestycyjnych. W zasadzie wystarczy tam zwęzić szeroki pas do 3 metrów i przebudować jedną zatokę, by autobusy nie musiały tam już tkwić w korkach, głównie w porannym szczycie komunikacyjnym.
Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce. Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce.


Później drogowcy chcą poprawić skomunikowanie między Matarnią a Wrzeszczem. Autobusy pojadą szybciej dolnym odcinkiem ul. Słowackiego do zatoki autobusowej znajdującej się po drugiej stronie ronda de La Salle. Łatwiej będzie też im wyjechać z Wrzeszcza w kierunku Niedźwiednika. Kolejny buspas zaplanowano na odcinku między skrzyżowaniem z Chrzanowskiego a Potokową. W tym przypadku niezbędne będą jednak prace przy projekcie i przetarg na wykonanie, co może potrwać i kosztować. Wstępnie tylko, koszt buspasa na ul. Słowackiego oszacowano na ok. 1 mln zł.

W zestawieniu przedstawionym przez ZTM władzom miasta i inżynierom ruchu z GZDiZ znalazły się też ewentualne buspasy na Spacerowej i Czarnym Dworze. To jednak plany możliwe do zrealizowania w perspektywie kilku lat.

W najbliższym czasie drogowcy będą chcieli za to przyspieszyć komunikację mniejszymi inwestycjami np. likwidowaniem zatok autobusowych i przebudowywaniem ich w prawoskręty. Tak ma być m.in. na Trakcie Konnym i skrzyżowaniu z ul. Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Gdańska. Po przebudowie autobus zamierzający skręcić na skrzyżowaniu nie będzie musiał włączać się z powrotem do ruchu, lecz płynnie i bezpośrednio z zatoki skręci w prawo. Podobne rozwiązanie zastosowano też we Wrzeszczu przy wjeździe na zatokę przy Manhattanie z ul. Dmowskiego. zobacz na mapie Gdańska

W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową. W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową.

Opinie (390) 4 zablokowane

  • Jak Lisicki zaora nam autobusy to jakis prywaciarz przejmie linie autobusiwe w calym miescie

    I ludzie chetnie do takiego autobusu wsiada bo nie beda chcieli stac w korkach..Uklad gdanski to wizjonerzy z przyszloscia...generuja kabze dla siebie ,.szkoda ze kosztem nas mieszkancow.Nie dla Dulkiewicz i kontynlacjibtego ukladu.Kobiecina moze i sympatyczna ale czy Budyn nie byl sympatyczny?Listek figowy jest dla ukladu niezbedny...i co najgorsze nie zostawili zadnej alternatywy dla.mieszkancow...Jakies debaty,wywiady z kandydatami?a po co...ukaza sie moze z 3 dni przed qyborami aby media powiedzialy ,ze przeciez takie wywiady byly...Jak widze jest tylko namaszczenie starego ukladu..rybka polknela przynete.,.i bedziemy mieli jedynie slusznie nam panujaca ....

    • 7 1

  • Jestem za

    Brawo. Buss pasy to jest to co może przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczonego powietrza w centrum miasta a także do usprawnienia komunikacji miejskiej w Gdańsku oraz poza jego granicami. Jeszcze tylko wycofać z użytku stare autobusy napędzane dieslem a zastąpić je autobusami zasilanymi CNG i będzie ok. Ponadto częstsze kontrole Buss pasów i nakładanie wysokich grzywien w drodze mandatu karnego na pojazdy które nie powinny poruszać się tymi pasami. Tak jest w większych bardziej cywilizowanych miastach Europy.

    • 8 6

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Buspas na Trakcie oznacza niestety kompletny paraliż (7)

    praktycznie wszyskich dzielnic położonych od kanału Raduni w gorę aż do obwodnicy.
    Mam chociaż nadzieję, że zrobią Buspas nie obowiązujący w sobotę-niedzielę albo w ogóle obowiazujący w okreslonych godzinach, bo jeśli nie to nawet przejazd samochodem w godzinach poza szczytem lub w weekendy bedzie oznaczał koniecznosc stania w sztucznym korku.

    • 32 42

    • Bus pas - tam powinna być zasadą że autobus ma pierwszeństwo i trzeba mu zjechać z drogi Ale można po nim jechać. A nie 2 autobusy na 40minut i pas pusty ...

      • 4 3

    • Tam jest 1 szeroki pas, zrobią 2 wąskie, w tym buspas.

      • 6 0

    • (1)

      Co to jest "sztuczny korek"?

      • 19 4

      • sztuczny korek

        będzie wtedy jak wyłączą jeden pas dla autobusów, które w weekendy jeżdżą rzadko.
        Z kolei jeden pas dla samochodów spowoduje że nawet w weekendy bedzie zapewne trzeba dłużej odstać na światłach np. przy Zaroślaku.
        Chodzi o to, że jak nie ma godzin szczytu lub w weekendy to nie byłoby nic złego w tym żeby użytkować obydwa pasy bez ograniczeń. Nie ucierpią wtedy ani pasażerowie autobusu ani ci w samochodach.

        • 10 14

    • Autobusy (1)

      Nie chcesz stać w korku? To jedź autobusem!

      • 28 11

      • Z drabinami bede jezdzilbi tobie po lbie walil baranie

        • 7 13

    • Zmien pracę i wez kredyt

      • 4 6

  • (1)

    Panie Wawrzonek, w zasadzie to niech się Pan zwolni bo się Pan na planowaniu nie znasz.

    • 8 5

    • Zwęzić, ograniczyć, zakazać i zaKODować.

      I całe biuro planowania miasta, czy jak tam się obecnie zwie.

      • 3 1

  • Bus pas na Spacerowej... (1)

    ... to ciekawe.

    A jeden, czy dwa?

    • 15 2

    • No jak. Dwa haha czyli wyłącza spacerowa z ruchu osobowego? Na to wychodzi no bo jak inaczej ?

      • 1 1

  • Czy ja dobrze przeczytałem? (1)

    Buspas na Spacerowej?? Tam się nie daje wyprzedzić rowerzysty w bezpieczny sposób. Poza tym autobus jedzie raz na pół godziny.

    • 15 5

    • Fantazja ludzi zaa biurka;)

      • 4 3

  • Idiotyczne pomysły na planowanie tego miasta

    Drogi trzeba poszerzać budując kolejne pasy ruchu, a nie malując na nich farbą kolejne pasy.
    Pomysł polotu Grzelaka.

    • 15 8

  • Co to jest milion? Adamowicz lekką ręką dał tyle TVNowi.

    • 7 3

  • Kiedy bus pas na wielkopolskiej w Gdyni?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane