• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne buspasy powstaną w Gdańsku

Maciej Korolczuk
7 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku. Buspas ułatwiający autobusom poruszanie się po Trakcie św. Wojciecha ma się pojawić jeszcze w tym roku.

Jeszcze w tym roku gdańscy drogowcy wytyczą pierwszy buspas na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Zyskają na tym głównie pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska i obwodnicy południowej od strony Pruszcza Gdańskiego. W dalszej kolejności wydzielony pas dla autobusów ma się pojawić m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdańska oraz Spacerowej zobacz na mapie GdańskaCzarnym Dworze zobacz na mapie Gdańska.



Czy w Trójmieście jest wystarczająca liczba buspasów?

Po sukcesie buspasa na Podwalu Grodzkim inżynierowie ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni chcą pójść za ciosem i tam, gdzie to możliwe, wytyczyć kolejne buspasy ułatwiające poruszanie się w godzinach szczytu pojazdom komunikacji miejskiej.

Potencjalne lokalizacje wskazał inżynierom ruchu Zarząd Transportu Miejskiego, który ma najwięcej danych o "wąskich gardłach", w których kierowcy autobusów tracą wiele cennego czasu. Wytypowano kilka miejsc m.in. dolny odcinek ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, o czym już informowaliśmy, a także al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową w kierunku Matarni oraz Trakt św. Wojciecha od granicy Pruszcza Gdańskiego do węzła Lipce w stronę centrum Gdańska.

- I to na Trakcie buspas pojawi się w pierwszej kolejności - mówi Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Liczymy, że uda się to zrobić jeszcze w tym roku, bo uruchomienie buspasa na tym odcinku nie jest uzależnione od większych nakładów inwestycyjnych. W zasadzie wystarczy tam zwęzić szeroki pas do 3 metrów i przebudować jedną zatokę, by autobusy nie musiały tam już tkwić w korkach, głównie w porannym szczycie komunikacyjnym.
Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce. Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma się zaczynać na granicy Gdańska i Pruszcza Gdańskiego i ciągnąć do węzła Lipce.


Później drogowcy chcą poprawić skomunikowanie między Matarnią a Wrzeszczem. Autobusy pojadą szybciej dolnym odcinkiem ul. Słowackiego do zatoki autobusowej znajdującej się po drugiej stronie ronda de La Salle. Łatwiej będzie też im wyjechać z Wrzeszcza w kierunku Niedźwiednika. Kolejny buspas zaplanowano na odcinku między skrzyżowaniem z Chrzanowskiego a Potokową. W tym przypadku niezbędne będą jednak prace przy projekcie i przetarg na wykonanie, co może potrwać i kosztować. Wstępnie tylko, koszt buspasa na ul. Słowackiego oszacowano na ok. 1 mln zł.

W zestawieniu przedstawionym przez ZTM władzom miasta i inżynierom ruchu z GZDiZ znalazły się też ewentualne buspasy na Spacerowej i Czarnym Dworze. To jednak plany możliwe do zrealizowania w perspektywie kilku lat.

W najbliższym czasie drogowcy będą chcieli za to przyspieszyć komunikację mniejszymi inwestycjami np. likwidowaniem zatok autobusowych i przebudowywaniem ich w prawoskręty. Tak ma być m.in. na Trakcie Konnym i skrzyżowaniu z ul. Curie-Skłodowskiej zobacz na mapie Gdańska. Po przebudowie autobus zamierzający skręcić na skrzyżowaniu nie będzie musiał włączać się z powrotem do ruchu, lecz płynnie i bezpośrednio z zatoki skręci w prawo. Podobne rozwiązanie zastosowano też we Wrzeszczu przy wjeździe na zatokę przy Manhattanie z ul. Dmowskiego. zobacz na mapie Gdańska

W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową. W dalszej kolejności drogowcy chcą wytyczyć pas dedykowany autobusom na al. Żołnierzy Wyklętych między Chrzanowskiego a Potokową.

Opinie (390) 4 zablokowane

  • Czy ja dobrze przeczytałem? (1)

    Buspas na Spacerowej?? Tam się nie daje wyprzedzić rowerzysty w bezpieczny sposób. Poza tym autobus jedzie raz na pół godziny.

    • 15 5

    • Fantazja ludzi zaa biurka;)

      • 4 3

  • Sprawdzam (3)

    Buspasy to rozpaczliwe ruchy nieudolnych włodarzy. Potem nie będzie już nic.

    • 11 6

    • dobre, Kopenhaga, Berlin, Zurich - miasta zrozpaczonych! (2)

      • 1 3

      • Różnica (1)

        W Kopenhadze i Berlinie (Zurichu nie znam) oddaje się autobusom jeden z kilku pasów ruchu. U nas samochodziarzom zostawia się jeden-jedyny.

        • 3 1

        • oddaje się autobusom jeden z kilku pasów ruchu

          pozostałe się zwęża, a nawet zamyka.

          Unter den Linden, hehe

          • 1 3

  • Bez sensu (13)

    Jeden autobus na 10-15 minut a reszta ma stać w korku? Bez rozbudowania jezdni o dodatkowy pas ruchu to jakaś paranoja! Spacerowa z buspasem? Najpierw zróbcie tam po 3 pasy w każdą stronę, samochodów jest coraz wiecej i ci co nimi dojeżdżają do pracy nie przesiądą się na autobus (w moim przypadku dojazd autem na gaz to 25min za ok 180 pln/m-c, komunikacją oznaczałoby 3 bilety miesięczne różne i stratę 1,5h na dojazd w 1 stronę) nigdy nie zrezygnuję z auta

    • 18 17

    • (1)

      A d*pa rośnie...

      • 10 2

      • Przynajmniej nie zamieniła się miejscami z głową, jak u aktywistów miejskich.

        • 2 2

    • Dane które podałeś byly z przed budowy bus pasa. (7)

      Jak będzie bus pas to założenia szlag trafi i przesiądziesz się na bus. O to nam chodzi.

      • 8 5

      • Szanowny kolego / koleżanko, (4)

        Dojezdzam z osiedla VII Dwór Gdańsk na terminal promowy do Gdyni, codziennie obwodnicą. Wskaż mi proszę sensowną alternatywę dla samochodu, aby czas dojazdu do pracy 3ma środkami transportu był do 30minut. Mam z osiedla autobus co 30 min, potem skm do Gdyni stoczni, potem znowu autobus. Zapraszam

        • 4 0

        • W 40 min. 6 + SKM + 194 powinno starczyć (3)

          • 0 2

          • (1)

            Yhmm 2 przesiadki + oczekiwanie na przystankach. Na bank 40 minut wystarczy!

            • 2 0

            • no, w takiej relacji to się naczekasz

              jak już wymyślasz, to mógłbyś się bardziej wysilić, trasa Kiełpino - Matemblewo albo Kowale - Olszynka robi dużo większe wrażenie.

              • 1 1

          • Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

            Pomnóż swoje 40 minut przez dwa i wtedy zaczynamy rozmowę.

            • 2 0

      • Ciekawe

        A pomyślałeś może tez o ludziach którzy używają auta w czasie pracy np: jeżdżąc z jednej placówki do drugiej??? Czasami krótkowzroczność ludzi mnie przeraża.

        • 2 1

      • "nam"

        A co to za jedni, ci "my"?

        • 0 0

    • To będziesz stać w korku (1)

      Albo będziesz mieć wybór, pojechać szybko autobusem. Widzisz, demokratycznie i sprawnie

      • 4 3

      • Gdyby było demokratycznie

        To by pajace z ruchów miejskich brali pod uwagę, że największą grupą dojeżdżających do pracy w Gdańsku są kierowcy samochodów. No ale rozumiem, że to jest taka demokracja, że musi być po naszemu.

        • 1 1

    • Najpierw zróbcie tam po 3 pasy w każdą stronę

      A w Oliwie wyburzcie starą zabudowę i wytnijcie park?

      Sorki, jak się nie podoba w Europie, to adekwatne do Twoich poglądów założenia urbanistyczne znajdziesz w Bukareszcie albo Mińsku.

      • 3 2

  • (1)

    Kre. .... pomysł powiększy tylko korki a nie zmniejszy pkm do pruszcza a nie bus pasy

    • 6 4

    • +PKM na Zaspie!!

      • 1 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Jestem za

    Brawo. Buss pasy to jest to co może przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczonego powietrza w centrum miasta a także do usprawnienia komunikacji miejskiej w Gdańsku oraz poza jego granicami. Jeszcze tylko wycofać z użytku stare autobusy napędzane dieslem a zastąpić je autobusami zasilanymi CNG i będzie ok. Ponadto częstsze kontrole Buss pasów i nakładanie wysokich grzywien w drodze mandatu karnego na pojazdy które nie powinny poruszać się tymi pasami. Tak jest w większych bardziej cywilizowanych miastach Europy.

    • 8 6

  • (6)

    Nie rozumiem. Dlaczego ludzie których nie stać na samochód mają jechać szybciej ode mnie.

    • 12 15

    • Może podpowiem (5)

      W swoim samochodzie na który cię stać zajmujesz ze skrajnią tylko stojąc minimum 14m2. Człowiek w autobusie zajmuje 0.5m2.Autobus nie zajmuje przez 8h parkingu w centrum. Autobus jest dostępny dla wszystkich ludzi, również dzieci i osób starszych, one same nie pojadą samochodem.

      A poza tym, czas porzucić myślenie, że autobusem jeżdżą ci których nie stać. Ja mam nowe auto z salonu, ale po mieście g*wnie jeżdżę komunikacją miejską. Zobacz ile ludzi do OBC jeździ zbiorkomem - myślisz, że ich nie stać na auto?

      • 5 4

      • Pewnie najtańszą dacię ;) (sorry za zgryźliwość) (4)

        Przegubowy neoplan zajmuje lekko licząc jakieś 54m2. Nie wszystkie samochody zajmują 14 m2, bo nie każdy jeździ suvem. Nie każdy trzyma swój samochód w centrum (ja np mam swój prywatny garaż i zdecydowanie nie mieszkam w centrum, choć daleko nie mam). Autobus przez 10h stoi w olbrzymiej zajezdni, która de facto z punktu widzenia inwestycyjnego jest terenem niewykorzystanym.

        Co do dostępności autobusu dla starszych i dzieci ma szybsza jazda o której mówił autor poprzedniego posta i buspasy?
        Ponadto, raczej nie puściłbym swojego dziciaka samego w taki tłum ludzi, a ze starszymi rodzicami to i tak przeważnie jadę samochodem.

        PS Na samochód może i ich stać (choć nie wszystkich). Zdecydowanie jednak szarych pracowników nie stać na zabójcze stawki za parkowanie. 500/miesiąc SRSLY?
        Zobacz co się dzieje w godzinach szczytu po pracy pod OBC - nie mówię tu o jezdni i korkach ale o przystankach. Tłum ludzi idzie na skm i do tramwaju, do których się nie można wcisnąć.
        Myślisz, że buspasy rozwiążą problem nieudolnego zarządzania komunikacją miejską i cięcia kursów?

        • 3 4

        • ja np mam swój prywatny garaż (3)

          jak 2% posiadaczy aut.

          "Autobus przez 10h stoi w olbrzymiej zajezdni"

          Samochody osobowe stoją 22-23 godziny na olbrzymich parkingach.

          • 2 3

          • No patrz... (2)

            To chyba parkują na jezdniach przez te 22-23h bo korki widzę codziennie.
            I gdzie masz te olbrzymie parkingi, poza centrami handlowymi?

            Co z tego, że 2% posiadaczy aut ma garaż? Ci którzy nie mają zawsze parkują przez 8h w centrum?

            Odnieś się jeszcze do reszty mojego komentarza bo narazie to tylko cherry picking z twojej strony.

            • 1 1

            • Ci którzy nie mają zawsze parkują przez 8h w centrum (1)

              Na pewno nie w Pruszczu, na Szadółkach albo na Malediwach

              dzie masz te olbrzymie parkingi, poza centrami handlowymi?

              Główne Miasto, Stare Miasto, Wrzeszcz. Samochody stamtąd wyparowały? Jakoś nigdy Szeroką albo św. Ducha bez przeciskania się chodnikiem nie przeszedłem.

              "Przegubowy neoplan zajmuje lekko licząc jakieś 54m2. Nie wszystkie samochody zajmują 14 m2,"

              Policz per capita i nie płacz

              • 1 3

              • Piękny bullshit.

                • 0 0

  • Jak Lisicki zaora nam autobusy to jakis prywaciarz przejmie linie autobusiwe w calym miescie

    I ludzie chetnie do takiego autobusu wsiada bo nie beda chcieli stac w korkach..Uklad gdanski to wizjonerzy z przyszloscia...generuja kabze dla siebie ,.szkoda ze kosztem nas mieszkancow.Nie dla Dulkiewicz i kontynlacjibtego ukladu.Kobiecina moze i sympatyczna ale czy Budyn nie byl sympatyczny?Listek figowy jest dla ukladu niezbedny...i co najgorsze nie zostawili zadnej alternatywy dla.mieszkancow...Jakies debaty,wywiady z kandydatami?a po co...ukaza sie moze z 3 dni przed qyborami aby media powiedzialy ,ze przeciez takie wywiady byly...Jak widze jest tylko namaszczenie starego ukladu..rybka polknela przynete.,.i bedziemy mieli jedynie slusznie nam panujaca ....

    • 7 1

  • Wladze sie rozpedzily... (6)

    bus pasy ok, ale poszerzajac drogi o dodatkowe pare metrow, a nie konfiskowanie ich rzeszy kierowcow na rzecz kilku autobusow. To jest kurozum, niby wladze sie szczyca, ze w Gdansku nie ma takich korkow jak w Warszawie czy Wroclawiu, ale swoim bezmyslnym dzialaniem niedlugo do tego doprowadza...

    • 16 11

    • O, homo sovieticus pełną gębą (5)

      jakieś akty własności masz, skoro sadzisz teksty o konfiskacie?

      • 0 6

      • Szybko poszło. Argumentum ad sovieticusum. (4)

        Autor nie godzi się na to, żeby ktoś mu pluł w gębę i mówił, że to deszcz pada.
        Obcięli kursy komunikacji, ściągnęli przybyszy z gmin ościennych, naprodukowali biurowców, nowych osiedli bez rozbudowy infrastruktury drogowej, polegając w 90% na tym co zostało po komunie i zdziwieni że komunikacja nie wyrabia przez korki...
        Jak ma wyrabiać skoro przez wiele lat zmuszało się wręcz ludzi, przez sukcesywne cięcia, do przesiadki na samochody!!!

        • 7 1

        • przez wiele lat zmuszało się wręcz ludzi, przez sukcesywne cięcia, do przesiadki na samochody (3)

          no to się teraz zmusi do ruchu w drugą stronę. Tu nie Wielka Brytania i nie Brexit - z idiotyzmów typu bryka dla każdego czas się wycofać jak najszybciej

          • 0 4

          • Właśnie o to chodzi, że nie zmusisz ludzi (2)

            do przesiadki z własnego, pewnego środka lokomocji na coś czym będą jechać dłużej, mniej wygodnie, mniej pewnie i często gęsto drożej.

            Dopóki nasi włodarze nie zrozumieją, że cięcie rozkładów jazdy z "nierentownych" linii i ograniczanie liczby kursów w ciągu dnia nie poprawi sytuacji komunikacji, dopóty znikoma tylko część użytkowników samochodów przesiądzie się na ZTM.

            To co teraz się proponuje to tylko pozoranctwo. Komunikacja miejska z zasady nie może być rentowna, jeśli chcemy zachęcić ludzi do przesiadki z samochodów.

            Lepiej działa marchewka niż kij.

            • 4 0

            • bez kija ani rusz (1)

              przykład Oruni Górnej ze 154 co 7,5 min czy Chełmu z tramwajem co 2 min. najlepszym przykładem.

              • 0 1

              • Z tym kijem to się zgadza

                Przydałby się do walenia przez łeb aktywistów miejskich

                • 1 0

  • Buspasy na Czarnym Dworze?!!! (2)

    Przymorze zrobiło się najbardziej zatkanym z osiedli Gdańska. Buspas spowodowałby paraliż w tym rejonie. Czekamy na poszerzenie dróg w tym rejonie a nie na odcięcie nas tą decyzją od reszty miasta.

    • 10 5

    • Czekamy na poszerzenie dróg w tym rejonie (1)

      Protestując przeciwko drodze zielonej.

      jakaś schiza?

      • 2 1

      • Trochę racji w tym jest...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane