• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (167)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty. W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty.

Czy do paraliżu na drodze może doprowadzić zbytnia uprzejmość osób umożliwiających włączenie się do ruchu innym kierowcom? Do takiej sytuacji w ostatnim czasie dochodziło na rondzie w LetnicyMapka przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą. W skrajnym przypadku zablokowało to rondo na 4 minuty.



Czy wpuszczasz przed siebie na drodze innych kierowców?

Korki wokół ronda w Letnicy to w ostatnich miesiącach codzienność kierowców korzystających na co dzień z ul. Marynarki Polskiej, al. Macieja Płażyńskiego i przede wszystkim tunelu pod Martwą Wisłą.

Korki wokół skrzyżowanie stały się dokuczliwe po tym, jak we wrześniu zamknięto wiadukt na ul. Krasickiego między Brzeźnem a Nowym Portem. Rondo zatyka się każdego dnia - zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.

I jak się okazuje, do korków przyczyniają się nie tylko "nadprogramowe" auta, które dociążyły skrzyżowanie w czasie remontu wspomnianego wiaduktu.

Jak zauważyli gdańscy inżynierowie ruchu, do większych korków w tym miejscu doprowadza nie tylko wzmożony ruch, ale też zachowania samych kierowców, którzy są... zbyt uprzejmi wobec innych i pozwalają im włączyć się do ruchu.

- Na wylocie z tunelu zaleca się trzymanie małych odległości między pojazdami - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jeżeli przestrzenie między autami są za duże i trwają kilka sekund, algorytm uznaje, że nie ma więcej pojazdów oczekujących na wjazd na rondo, i wyłącza sygnał zielony. Dlatego jeśli jesteśmy już na tarczy skrzyżowania i chcemy kogoś puścić przed siebie, aby włączył się do ruchu, róbmy to w sposób płynny. Niejednokrotnie obserwowaliśmy sytuację, gdy zbyt uprzejmy kierowca wręcz zatrzymywał się na rondzie, aby puścić 2-3 pojazdy. Takie zachowania skutkują tym, że prędkości pojazdów znajdujących się za zbytnio uprzejmym kierowcą spadają do zera i tworzy się zator. Na jego rozładowanie potrzeba później od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Rekord? Skrzyżowanie zablokowane na ponad 4 minuty



W najbardziej krytycznym momencie, jaki odnotowano, tarcza skrzyżowania "stanęła" całkowicie na ponad 240 sekund. Wstrzymanie ruchu na rondzie przez ponad cztery minuty sprawiało, że wokół samego ronda tworzyły się korki o długości kilkuset metrów.

Rozwiązanie: zielone światło dla tunelu krócej, ale częściej



Drogowcy przeanalizowali problem i po przeprowadzeniu testów znaleźli skuteczne rozwiązanie. Przede wszystkim zmodyfikowano algorytm sterujący, odpowiadający za obsługę m.in. wyjazdu z tunelu.

- Priorytetem dla inżynierów ruchu było utrzymanie płynności ruchu na tarczy skrzyżowania. W zależności od stanu pętli indukcyjnych, znajdujących się właśnie na tarczy, sprawdzana jest jej zajętość. Dopiero moment wskazujący na to, że jest ona przejezdna, pozwala na uruchomienie sygnału zielonego dla wyjazdu z tunelu. Analizy po wdrożeniu zmian wykazały, że obecnie sygnalizacja włącza sygnał zielony dla tunelu na nieco krócej, ale za to częściej. Korekta spowodowała zauważalną poprawę warunków ruchu, co jednoznacznie wykazały porównawcze analizy zebranych danych. Obecnie chwilowe blokowanie tarczy trwa w najgorszych przypadkach 30-40 sekund. W głównym stopniu związane jest to jednak z przepuszczaniem tramwajów, co determinuje sygnał czerwony dla samochodów, a nie całkowitym zakleszczeniem się pojazdów uniemożliwiającym ruch w każdą ze stron - dodaje Wawrzonek.
Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy. Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy.

Kluczowy zdrowy rozsądek



Jednocześnie apeluje do uprzejmych kierowców, by z prawa do wpuszczania przed siebie innych osób korzystali w rozsądny sposób.

- Manewr puszczenia kogoś przed siebie powinien wymagać od nas jedynie lekkiego zwolnienia, a nie całkowitego zatrzymania. Jeśli chcemy puścić przed siebie innego uczestnika ruchu, ale to wymagałoby naszego zatrzymania, po prostu nie róbmy tego. Osoba, która czeka na swoją kolej, na pewno w końcu włączy się do ruchu, a wszyscy skorzystają na tym bardziej, jeśli ten ruch będzie cały czas płynny - dodaje.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • Dlaczego - powodem?

    Czy wszystko musi być - z powodu?

    • 4 1

  • brak umiejetnosci kierowania pojazdem oraz nieznajomosc przepisow ruchu drogowego jest wyrownywana "uprzejmoscia"

    Rondo dla polskiego kierowcy to niel lada wyzwanie, to samo dotyczy ulicy podporzadkowanej, na widok torej polski kierowca musi gwaltownie zahamowac i machac reka, aby wpuscic osobe, ktora akurat nadjechal i czeka juz pol sekundy

    • 12 4

  • Gdańscy Inzynierowie Ruchu..... (3)

    Jestem w szoku! Taka formacją naprawdę istnieje? A ja byłem pewny patrząc na pracę świateł, że rządzi nimi przypadek i nikt tego nie programował. Matko Boska to trzeba im pokazać, że są sygnalizacje świetlne powodujące totalne korki, bo tak tragicznie działają. Oni na pewno o nich nie wiedzą. Np Przywidzka-Czerminskiego-Jabloniowa. Ale nie o 3 nad ranem tylko w godzinach szczytu, ew w sobotę..... A czy Ci "inzynierowie" słyszeli choćby raz o czymś takim jak bezkolizyjne skrzyżowania? Trzeba im powiedzieć, że we wszystkich europejskich miastach takie istnieją, bo oni na pewno nie wiedzą.....

    • 24 3

    • A ja z kolei zastanawiam się, czy ci "fachowcy" z inZynierii ruchu mają Prawo Jazdy ?

      Obserwując ich nie kończące się sukcesy, bardzo w to wątpię. Przez ostatnich kilka lat, wszystkie zaprojektowane skrzyżowania są totalnie skopane. Nawet te małe. A używanie w stosunku do nich słowa "inżynieria" jest bardzo grubą przesadą.

      • 8 1

    • Jesteś takim specjalistom i sądzisz że we wszystkich miastach ? (1)

      W Polsce też ich jest bardzo dużo. Ale tacy spece jak Ty, co tylko starają się krytykować innych, tego nie chcą wiedzieć.

      • 0 4

      • Popatrz na "efekty" ich pracy

        Tylko skończony d**il szukałby dla nich i ich "pracy" jakiegokolwiek usprawiedliwienia. Ci partacze raz ustawili światła 20 lat temu i nie są w stanie pojąć, że od tego czasu w pobliżu powstało 80 bloków w których mieszkają i dojeżdżają kierowcy. Ale po co d**pe zza biurka ruszyć i zobaczyć co można poprawić nie?

        • 2 0

  • zastosowanie ronda w tym miejscu to pomyłka, (1)

    a szczególnie turbinowego, pokiereszowanego światłami i dziwnymi zjazdami.

    • 14 5

    • ???

      Nie umiesz...!? Nie jeździj.

      • 0 2

  • (3)

    Na wylocie z tunelu zaleca się trzymanie małych odległości między pojazdami - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jeżeli przestrzenie między autami są za duże i trwają kilka sekund, algorytm uznaje, że nie ma więcej pojazdów oczekujących na wjazd na rondo, i wyłącza sygnał zielony.

    Dz.U.2022.988 t.j.Akt obowiązujący
    Wersja od: 3 października 2022 r. do: 31 grudnia 2022 r.
    Art. 47a.
    Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m.

    • 32 1

    • Ale algorytmy nie znają przepisow

      Wg tego gościa;)

      • 10 0

    • Profesorku

      "na wylocie z tunelu" to co innego niż "w tunelu". Idź szukaj sławy gdzie indziej. Dzisiaj się nie udało.

      • 3 11

    • To jest poza tunelem

      • 0 0

  • To rondo to niewypal (2)

    • 17 1

    • dlo polskiego kierowcy kazde rondo to niewypal (1)

      • 1 2

      • Ty też znasz rondo, jako czarna magia.

        • 0 0

  • zawsze wpuszczam z prawej

    zwłaszcza ciężarówki

    • 1 5

  • Wczoraj stała na skrzyżowaniu równorzednym i nie wiedziała kto ma pierwszeństwo (1)

    Z uprzejmości chyba.

    • 6 1

    • Może raczej z serdeczności?

      • 0 0

  • Rondo powinno być dwupasmowe na całej długości, tak jak np jest w Hiszpanii.

    • 4 0

  • Gdzie my spodziewamy się po Polakach jakiejś kultury, przestrzegania zasad czy uprzejmości? (2)

    33 lata tzw. "wolnej Polski", a tu ciąąąąągle te same problemy - prymitywizm totalny.

    • 6 11

    • im mniejszy potencjal intelektualny tym wieksza koniecznosc zaslaniania tegoz za pomoca bycia "milym"

      • 1 5

    • ten komentarz jest tego najlepszym przykładem

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane