• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (167)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty. W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty.

Czy do paraliżu na drodze może doprowadzić zbytnia uprzejmość osób umożliwiających włączenie się do ruchu innym kierowcom? Do takiej sytuacji w ostatnim czasie dochodziło na rondzie w LetnicyMapka przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą. W skrajnym przypadku zablokowało to rondo na 4 minuty.



Czy wpuszczasz przed siebie na drodze innych kierowców?

Korki wokół ronda w Letnicy to w ostatnich miesiącach codzienność kierowców korzystających na co dzień z ul. Marynarki Polskiej, al. Macieja Płażyńskiego i przede wszystkim tunelu pod Martwą Wisłą.

Korki wokół skrzyżowanie stały się dokuczliwe po tym, jak we wrześniu zamknięto wiadukt na ul. Krasickiego między Brzeźnem a Nowym Portem. Rondo zatyka się każdego dnia - zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.

I jak się okazuje, do korków przyczyniają się nie tylko "nadprogramowe" auta, które dociążyły skrzyżowanie w czasie remontu wspomnianego wiaduktu.

Jak zauważyli gdańscy inżynierowie ruchu, do większych korków w tym miejscu doprowadza nie tylko wzmożony ruch, ale też zachowania samych kierowców, którzy są... zbyt uprzejmi wobec innych i pozwalają im włączyć się do ruchu.

- Na wylocie z tunelu zaleca się trzymanie małych odległości między pojazdami - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jeżeli przestrzenie między autami są za duże i trwają kilka sekund, algorytm uznaje, że nie ma więcej pojazdów oczekujących na wjazd na rondo, i wyłącza sygnał zielony. Dlatego jeśli jesteśmy już na tarczy skrzyżowania i chcemy kogoś puścić przed siebie, aby włączył się do ruchu, róbmy to w sposób płynny. Niejednokrotnie obserwowaliśmy sytuację, gdy zbyt uprzejmy kierowca wręcz zatrzymywał się na rondzie, aby puścić 2-3 pojazdy. Takie zachowania skutkują tym, że prędkości pojazdów znajdujących się za zbytnio uprzejmym kierowcą spadają do zera i tworzy się zator. Na jego rozładowanie potrzeba później od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Rekord? Skrzyżowanie zablokowane na ponad 4 minuty



W najbardziej krytycznym momencie, jaki odnotowano, tarcza skrzyżowania "stanęła" całkowicie na ponad 240 sekund. Wstrzymanie ruchu na rondzie przez ponad cztery minuty sprawiało, że wokół samego ronda tworzyły się korki o długości kilkuset metrów.

Rozwiązanie: zielone światło dla tunelu krócej, ale częściej



Drogowcy przeanalizowali problem i po przeprowadzeniu testów znaleźli skuteczne rozwiązanie. Przede wszystkim zmodyfikowano algorytm sterujący, odpowiadający za obsługę m.in. wyjazdu z tunelu.

- Priorytetem dla inżynierów ruchu było utrzymanie płynności ruchu na tarczy skrzyżowania. W zależności od stanu pętli indukcyjnych, znajdujących się właśnie na tarczy, sprawdzana jest jej zajętość. Dopiero moment wskazujący na to, że jest ona przejezdna, pozwala na uruchomienie sygnału zielonego dla wyjazdu z tunelu. Analizy po wdrożeniu zmian wykazały, że obecnie sygnalizacja włącza sygnał zielony dla tunelu na nieco krócej, ale za to częściej. Korekta spowodowała zauważalną poprawę warunków ruchu, co jednoznacznie wykazały porównawcze analizy zebranych danych. Obecnie chwilowe blokowanie tarczy trwa w najgorszych przypadkach 30-40 sekund. W głównym stopniu związane jest to jednak z przepuszczaniem tramwajów, co determinuje sygnał czerwony dla samochodów, a nie całkowitym zakleszczeniem się pojazdów uniemożliwiającym ruch w każdą ze stron - dodaje Wawrzonek.
Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy. Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy.

Kluczowy zdrowy rozsądek



Jednocześnie apeluje do uprzejmych kierowców, by z prawa do wpuszczania przed siebie innych osób korzystali w rozsądny sposób.

- Manewr puszczenia kogoś przed siebie powinien wymagać od nas jedynie lekkiego zwolnienia, a nie całkowitego zatrzymania. Jeśli chcemy puścić przed siebie innego uczestnika ruchu, ale to wymagałoby naszego zatrzymania, po prostu nie róbmy tego. Osoba, która czeka na swoją kolej, na pewno w końcu włączy się do ruchu, a wszyscy skorzystają na tym bardziej, jeśli ten ruch będzie cały czas płynny - dodaje.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • To nie są uprzejmi kierowcy, tylko przestrzegający przepisów. Stoją tam gdzie linia jest ciągła, przez co ruch już nie jest ciągły :)

    • 8 0

  • Skręcam w lewo z wydzielonego pasa, widzę około 10 aut, jadące w przeciwnym kierunku. Tak więc spokojnie czekam - wszak niecała minuta mnie nie zbawi. Jeden z kierowców postanawia przyblokować pozostałych i stwierdza, że mnie wpuści (ja go o to nie proszę). Nigdy nie korzystam z takiej pseudo uprzejmości, zawsze odwracam głowę i udaję, że nie widzę -patrzę w przeciwnym kierunku. Nie można blokować/ utrudniać ruchu pozostałym powiedzmy 8 kierowcom przez widzimisię jednego "co wie lepiej".

    • 4 7

  • niech mi ktos wytlumaczy (2)

    jakim trzeba być kierowcą, żeby zatrzymać się, żeby wpuścić kogoś kto musi ustąpić pierwszeństwa..... to tak jak z ruchem prawostronnym albo zielonym swiatem - kto normalny ustepuje w takiej sytuacji pierszenstwa?..... bardzo sympatyczni kierowcy.... ale sprobuj wyjechac z zatoki, czasami stoisz kilka minut w ruchliwym miejscu bo nikt nie zwolni i nie wpusci

    • 9 4

    • jak sie nie umie wyjechac, to trzeba czekac na drugiego podobnego, ktory z uprzejmosci tworzy zator (1)

      • 1 4

      • Taki co to "umie wyjechać", często jest przyczyną kolizji.

        • 0 0

  • no nie wiem

    Czyli jednak wina algorytmu nie człowieka.

    • 0 0

  • (1)

    Całe cztery minuty! Jezu! Co za dramat! Tyle to na niektórych przejściach piesi czekają na zielone światło i nikt nie robi z tego sensacji. Roszczeniowi kierowcy znowu robią raban.

    • 4 12

    • 4 tu, potem masz przez tomczerwone 2 min. Razem juz 6 i

      Tak do 45 minut. Jakby zmniejszyc o 4 a potem o 10 to juz mniej 14 rozumiesZ? Wątpie

      • 3 2

  • Ciagle o tym trąbią. Nierobic odstepow 25 metrowyxh w korku! (1)

    Regulatorzy ruchu i ekonomisci bo tak sie ye dzbany Nazywają powodują korki przez brak dynamicznej jazdy. Jannatychmiast takich ekologów wyprzedzam. Mandaty powinny byc

    • 6 2

    • dynamiczna jazda w miescie? ech!

      • 0 0

  • A po co w artykule film o stłuczce w tunelu?

    • 2 0

  • rondo ma całej swojej długosci 2 pasy a drogowcy pozwezali do jednego i prawe zrobili tylko do skretu.

    • 6 0

  • Taka notoryczna "uprzejmość" jest wobec siebie wszystkich kierowców ZTM. Bez wyjątku.

    No nie ma mowy żeby na rondzie zachowana była właściwa organizacja ruchu jak dwa autobusy się pojawią, zawsze ustępuje drogi nie ten co powinien.

    • 60 15

  • Na drodze z pierwszeństwem (1)

    Nie wpuszczam nikogo i nie jest to brak uprzejmości a stosowanie się do przepisów, jadąc na zygzak wpuszczam jedno auto a cwaniaków zmieniających pas na kończący się do zjazdu/wjazdu staram się nie wpuszczać bo to chamstwo z ich strony i nadużywanie przepisów!

    • 7 2

    • na zamek czyli naprzemiennie jedno auto z lewej i jedno z prawej... czyli nie ma zadnego obowiazku wpuszczanie wiecej niz jedneg

      a ci na tym lewym pasie to nie sa cwaniacy, lecz jedynie ci, ktorzy nie korkuja praego pasa na kilometr w tyl, bo sie prawacy boja, ze sie do ruchu nie wlacza

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane