- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (31 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (254 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (114 opinii)
- 5 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
- 6 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (14 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości na wynajem i do kupienia na południu Gdańska
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-28 08:23
Opinia wyróżniona
Równoległa linia SKM przy obwodnicy (8)
Moim zdaniem warto pomyśleć żeby SKM zaczynała się już w Pruszczu i miała druga, niezależna linię. Mackowy, Szadółki, Kokoszki, Matarnia, Osowa, Dąbrowa, Chwaszczyno, Wiczlino i koniec w Chyloni. Tam teraz buduje się coraz więcej osiedli. Zobaczcie jaki absurd jest jak ktoś chce dojechać z Szadółek na Matarnie, musi autobusem zjechać do Wrzeszcza. Wiem że częściowo pokrywałyby się to z pkm, ale od początku uważałem że odtwarzanie linii po starej trasie jest w dzisiejszych czasach bez sensu.
- 101 3
-
2020-02-11 07:27
teren
problemem jest nie pomysł "którędy poprowadzić linię żeby było sensownie", tylko jak pozyskać grunt, za ile, co trzeba będzie wyburzyć. Planowanie linii kolejowej to nie jest kwestia zrobienia kreski na mapie.
- 0 0
-
2019-11-29 03:21
To zobacz sobie stefan jakie jest ukształtowanie terenu od Osowy, przez Chwaszczyno po Chylonie, a potem snuj wizje.
Pociag nie moze jezdzic po duzych nachyleniach.- 0 1
-
2019-11-28 11:59
Z Wiczlina powinno raczej iść do Gdyni Głównej albo Wzgórza. Powinniśmy w końcu zastąpić w naszej aglomeracji nitkę kolejową(no, obecnie to w sumie pętelkę) siecią. To jedyny sposób żebyśmy nie utonęli w spalinach i pyłach z klocków i opon.
- 2 0
-
2019-11-28 10:44
(1)
z szadółek na matarnię - jedziesz autobusem np. 155 do Jasienia PKM
- 2 4
-
2019-11-28 12:03
A Jasień PKM jest wg ciebie na Matarni, gratuluje.
- 3 0
-
2019-11-28 10:02
trzeba założyć ile mieszkańców będzie korzystało z komunikacji między tymi dzielnicami...podejrzewam że nie będą to tłumy.....jeśli ma się auto to jest obwodnica
- 1 12
-
2019-11-28 09:20
Wyburzyc osiedla adamowicza i wrocic do planowej zabudowy skm.
Plany o jakieś 20 lat Za późno. Teraz wszystko wokół zabudowane przez co inwestycja będzie dużo droższa w realizacji
- 3 1
-
2019-11-28 09:10
Wyburzyć osiedla Adamowicza i wrocić do planowej zabudowy SKM
Dodatkowo Nowy Port.
- 5 2
-
2019-11-27 19:41
Opinia wyróżniona
Docelowo powinny być dwa przedłużenia (8)
O Oruni do Pętli Łostowice a dalej jedna odnoga do Zakoniczyna, Szadółek, może też Kiełpina Górnego, Karczemek i dalej do Istniejącej linii Kokoszki-Stara Piła, lub od Szadółek do Kiełpinka. A druga odnoga powinna biec do Kowal i dalej już w stronę Kolbud do istniejącej linii, byłoby idealnie!
- 161 15
-
2019-11-27 23:52
to prawda (1)
Linia do Kokoszek bardzo by się przydała. Tam jeżdżą tylko 2 autobusy 168 i 167
- 4 2
-
2019-11-27 23:54
Cztery...
Jeszcze 267 i 268. No i bokiem 126.
- 0 2
-
2019-11-27 22:20
Tylko metro ciołki (1)
- 2 5
-
2019-11-28 06:15
Pół metra, szczególnie tu w warunkach nadmorskich.
- 4 0
-
2019-11-27 20:34
(3)
Tak jak im ciezko do Nowego Portu pojechac, a wszystko gotowe... jak kupowalem moeszkanie na Nowej Letnicy to deweloper uzywal argumentu, ze blisko bedzie do skm :D
- 24 6
-
2019-11-28 00:28
Za to masz powietrze dobre od morza :)
Port servis, elektrociepłownia. Też reklamował?
- 13 1
-
2019-11-27 23:07
a mowil o tym, że będziesz miał spa w łazience? łyknąłeś?
- 14 0
-
2019-11-27 21:15
dobre !
- 3 0
-
2019-11-27 18:14
Opinia wyróżniona
Sami malkontenci na tym forum (21)
Po to robi się listy intencyjne i długofalowe plany żeby zabezpieczyć miejsce na taką inwestycję. Armii Krajowej na Chełm jak budowali to też w latach 70 przewidzieli budowę torowiska tramwajowego. Co prawda minęło 40 lat zanim ruszyli z budową ale infrastruktura była gotowa pod rozbudowę i dzięki temu tramwaj dzisiaj jest. Gdyby wtedy poniechali
Po to robi się listy intencyjne i długofalowe plany żeby zabezpieczyć miejsce na taką inwestycję. Armii Krajowej na Chełm jak budowali to też w latach 70 przewidzieli budowę torowiska tramwajowego. Co prawda minęło 40 lat zanim ruszyli z budową ale infrastruktura była gotowa pod rozbudowę i dzięki temu tramwaj dzisiaj jest. Gdyby wtedy poniechali długofalowych planów i wybudowali tylko drogę (przecież taniej) to dzisiaj nie byłoby nie tylko tramwaju na Chełm ale dalszych jego nitek w kierunku dzielnic południowych.
- 230 41
-
2019-11-28 15:42
Ale sobie nastukaliście poparcie. Dużo pracy. Szacun.
- 0 0
-
2019-11-28 14:46
ankieta
dla kogo takie pytania? czy ktoś zna przyszłość?
- 0 0
-
2019-11-28 06:36
Płatni malkontenci
To są płatni malkontenci to forum jest przez nich opanowane
- 2 4
-
2019-11-28 00:31
Powiem Ci, że jestem tak totalnym, beznadziejnym malkontentem,
że łączę to ogłoszenie planów na posiadanie planów z takimi niewygodnymi faktami jak dziura w budżecie i podwojenie opłaty śmieciowej.
- 8 1
-
2019-11-27 23:09
kocham taką ironię...dam ci buziaka
- 4 1
-
2019-11-27 22:06
(1)
Miejsce było "zabezpieczone" od lat 70.
Niestety, rezerwa terenowa została częściowo zabudowana - ciekawe, dlaczego?- 17 0
-
2019-11-27 23:12
dlaczego? a na co komu to potrzebne?
- 5 6
-
2019-11-27 21:25
o 20 lat za pozno. komunisci chociazby AK wybudowali zanim powstalo osiedle chelm.
- 9 1
-
2019-11-27 20:14
poniucham, że drogi rózowa czerwona nova polichechnicznna była już za niemca w projektach (2)
Ale sprzedali developciom wiele miejsc, terenów, np galerie we Wrzeszczu postawili itp. Tylko bagna nie poszły....
- 16 3
-
2019-11-27 23:19
Jak bagna nie poszly? Pol przymorza musi byc mechanicznie odwadniane, juz nie mowiac o letnicy albo jelitkowie.
- 5 2
-
2019-11-27 23:12
nie bój nie bój..bagna też pójdą...a tramwaj z wrzeszcza na morenę pojedzie kiedyś tam
- 7 1
-
2019-11-27 19:04
Gdzie poranny artykuł o podatkach?
- 8 2
-
2019-11-27 18:40
(5)
Sęk w tym, że pomysł był już 50 lat temu, a długofalowy plan powstaje właśnie teraz. Trochę późno, nie sądzisz?
- 21 9
-
2019-11-27 21:54
(4)
i to jest powód do marudzenia, że się wreszcie ktoś za to wziął?? Czyli lepiej nic nie robić żeby nie nadziać się na krytykę że 20 lat za późno..... lepiej późno niż wcale
- 10 11
-
2019-11-27 23:14
Ktoś się za to wziął? (1)
U władzy od 15 lat te same osoby a ty mówisz że oni się za coś wzięli?
- 14 4
-
2019-11-28 09:12
genau
- 0 1
-
2019-11-27 22:10
(1)
Powód do marudzenia jest taki, że kolejne studium powstanie tylko w jednym celu: żeby właśnie uciszyć krytyków. I tyle.
Nawet się nie chce przypominać tych wszystkich opowieści o Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej itp. itd.- 13 4
-
2019-11-27 23:06
Po prostu przestańmy już betonować południe Gdańska, bo tu już nic nie pomoże, nawet ta SKM za 100 lat
- 11 2
-
2019-11-27 18:30
(2)
Niby tak ale w planach zagosp przestrzennego miasta nic nie było ze będę miał wiadukt skm przed oknem. Sprawdzałem
- 10 29
-
2019-11-27 20:40
i co?
Masz już ten wiadukt?
- 10 2
-
2019-11-27 20:15
bo miał być przy innym oknie, ale tamten u władzuchny jest - i przenieśli
- 7 2
Wszystkie opinie
-
2020-12-21 00:18
Proponuję wydłużyć trasę tramwaju w kierunku Niepołomickiej i Kowal, żeby ludzie nie musieli się przesiadać i siedzieć w autobusie w korkach, a potem myśleć o kolei metropolitalnej. Pozdrawiam
- 0 0
-
2019-11-28 08:23
Opinia wyróżniona
Równoległa linia SKM przy obwodnicy (8)
Moim zdaniem warto pomyśleć żeby SKM zaczynała się już w Pruszczu i miała druga, niezależna linię. Mackowy, Szadółki, Kokoszki, Matarnia, Osowa, Dąbrowa, Chwaszczyno, Wiczlino i koniec w Chyloni. Tam teraz buduje się coraz więcej osiedli. Zobaczcie jaki absurd jest jak ktoś chce dojechać z Szadółek na Matarnie, musi autobusem zjechać do Wrzeszcza. Wiem że częściowo pokrywałyby się to z pkm, ale od początku uważałem że odtwarzanie linii po starej trasie jest w dzisiejszych czasach bez sensu.
- 101 3
-
2020-02-11 07:27
teren
problemem jest nie pomysł "którędy poprowadzić linię żeby było sensownie", tylko jak pozyskać grunt, za ile, co trzeba będzie wyburzyć. Planowanie linii kolejowej to nie jest kwestia zrobienia kreski na mapie.
- 0 0
-
2019-11-29 03:21
To zobacz sobie stefan jakie jest ukształtowanie terenu od Osowy, przez Chwaszczyno po Chylonie, a potem snuj wizje.
Pociag nie moze jezdzic po duzych nachyleniach.- 0 1
-
2019-11-28 10:44
(1)
z szadółek na matarnię - jedziesz autobusem np. 155 do Jasienia PKM
- 2 4
-
2019-11-28 12:03
A Jasień PKM jest wg ciebie na Matarni, gratuluje.
- 3 0
-
2019-11-28 11:59
Z Wiczlina powinno raczej iść do Gdyni Głównej albo Wzgórza. Powinniśmy w końcu zastąpić w naszej aglomeracji nitkę kolejową(no, obecnie to w sumie pętelkę) siecią. To jedyny sposób żebyśmy nie utonęli w spalinach i pyłach z klocków i opon.
- 2 0
-
2019-11-28 10:02
trzeba założyć ile mieszkańców będzie korzystało z komunikacji między tymi dzielnicami...podejrzewam że nie będą to tłumy.....jeśli ma się auto to jest obwodnica
- 1 12
-
2019-11-28 09:20
Wyburzyc osiedla adamowicza i wrocic do planowej zabudowy skm.
Plany o jakieś 20 lat Za późno. Teraz wszystko wokół zabudowane przez co inwestycja będzie dużo droższa w realizacji
- 3 1
-
2019-11-28 09:10
Wyburzyć osiedla Adamowicza i wrocić do planowej zabudowy SKM
Dodatkowo Nowy Port.
- 5 2
-
2020-01-02 19:18
Ale przystanek SKM na Oruni Dolnej można zrobić już teraz - bo będzie w każdym wariancie
Miał być cały węzeł integracyjny "Czerwony Most" przy ul. Sandomierskiej.
Rozumiem, że zbudowanie nowych torów i przystanków aż do Pruszcza to duża sprawa,
ale chociaż ten jeden przystanek z parkingiem zmniejszyłby korki na Trakcie Św. Wojciecha.
W taki sposó dodano przystanek Gdańsk Śródmieście - i się chociaż trochę polepszyło.- 0 0
-
2019-12-15 21:15
21:14 7
15 GRUDNiA
- 0 0
-
2019-12-01 10:49
Marnotrawienie pieniedzy
Tam potrzeba tramwaju i przede wszystkim węzła czerwony most Z Kolbudmożna jechać linia przez Pruszcz Wesołe Ludki ze zdjęcia powinni przejść się w teren o czym oni gadaja...
- 2 0
-
2019-11-30 12:56
Pkm
A jeżeli chodzi o kolej w mieście to ona nazywa się METRO
- 0 0
-
2019-11-30 12:53
Pkm
Problem to zamochody a więc korki a żeby to rozwiązać to potrzebna jest budowa DRÓG zwiększając przepustowość ulic . Do tego ulice z bus pasami i linią tramwajową .
- 0 1
-
2019-11-30 12:42
Budowa pociągu w mieście który ma rozwiązać problem z natężeniem ruchu na ulicach haha przecież to brzmi absurdalnie korki były są i będą to są uroki dużego rozwijającego miasta !!. Dojdzie tylko do tego hałas i nic więcej . Na metro nie stać to byle co budować i to nie za pół darmo haha
- 0 1
-
2019-11-30 12:25
Pkm
Od jutra będę miłośnikiem kolei . Będę codziennie rano ochekiwał jego przejazdu . Już nie mogę się doczekać
- 0 0
-
2019-11-30 12:25
Pkm
Lepiej posprzedawać samochody i kloleją po mieście jeździć haha to nie będzie korków ale tez znowu kolejka po bilet na stacji haha
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.