- 1 Pościg między autami na trzypasmówce (45 opinii)
- 2 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (59 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (284 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (120 opinii)
- 5 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (61 opinii)
Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?
- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.
- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.
- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.
- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?
- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?
- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?
- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.
- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?
Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?
Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.
Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?
O autorze
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-27 10:29
bzdura !
Jeszcze jeden bzdurny pomysł biało/czerwonych orłów !
Te rowery wylądują w krzakach i na śmietnikach ! Tramwaje, trolejbusy, SKM taką
komunikację należy rozwijać !- 9 6
-
2019-04-27 10:46
Paragraf 22
Operator wydał grosze na system: prościutkie (i tanie) stojaki - dla podniesienia wartości, zwane stacjami i niecały tysiąc rowerów wycenionych po 12 tys za sztukę. O oprogramowaniu nie wspomnę bo to twórczość amatorska. I za to wszystko, bez ponoszenia kosztów rozwinięcia systemu do pełnej skali, właściciele oczekują pełnej zapłaty. Każdy kto podpisze i zatwierdzi przelew, będzie współudziałowcem przestępstwa.
- 20 1
-
2019-04-27 10:52
Zawiedziony (1)
Urzędnicy, Prezydent olewają zawiedzionych użytkowników Mevo. Kasa poszła, ale odpowiedzialności zero, podobnie jak przy programie do obsługi Budżetu Obywatelskiego. Za brak elementarnej odpowiedzialności, komunikacji, za epatowanie tanim pijarem i cyniczną teflonowość- nie zagłosuję więcej na tych ludzi.
- 16 0
-
2019-04-27 12:25
Glosowaliscie to bedziecie sie bujac
- 4 0
-
2019-04-27 11:00
Już wyczuwam niezły przekręt
Dobrze,że rządzi Pis i niech rządzi jak najdłużej bynajmniej żadna afera nie będzię zamiatana pod dywan jak było za Po a po drugie już CBA powinno się tym zajać.
- 19 6
-
2019-04-27 11:11
Tak sie kończą zakupy w CHINA
Spakować odesłać, wyrzucić na złom.
- 8 1
-
2019-04-27 11:41
Oddajcie moje piniondze!
10zł mam na koncie i chcę je z powrotem
- 10 2
-
2019-04-27 11:49
Mis na miare
Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu ...
- 9 1
-
2019-04-27 11:53
Kto pisał wymagania przetargowe? Brak ładowania głównym problemem systemu!! (3)
Rowery elektryczne, do których trzeba dowozić naładowane baterie - to absurd i powód wszelkich problemów! Dlaczego ktoś w ogóle nie uwzględnił tego faktu pisząc przetarg i projekt unijny? W Warszawie Nextbike ma właśnie rowery mocowane w elektrozamkach i tam się ładują po każdym oddaniu roweru...
https://www.veturilo.waw.pl/rower-elektryczny/- 11 0
-
2019-04-27 12:24
Pisal wykonawca
Podpisal urzedas z pensja 14k brutto
- 2 0
-
2019-04-27 14:17
3M 250 lat za Warszawą
Przez cały sezon (2018) średni czas jednego wypożyczenia wyniósł 20 minut i 24 sekundy. Oznacza to, że warszawiacy w minionym sezonie spędzili na rowerach łącznie ponad 2 miliony godzin, czyli 250 lat!
5300 rowerów w tym 100 elektryków. Podejrzewam, że wszystkie są na chodzie (bo to oczko w głowie - dzielnice reprezentacyjne). Czyli pewnie więcej sprawnych niż w 3M.- 2 0
-
2019-04-29 23:02
wyborcza nie kłamie
Pisał to Roger J.
- 0 0
-
2019-04-27 12:06
W kryzysie jak cała Peło i Gdansk
Sycylia od lat
- 20 3
-
2019-04-27 12:36
Wymyślili sobie rowery elektryczne
To teraz mają, było trzeba nie cudować i dać zwykłe jak w większości miast.
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.