• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
26 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać. Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać.

- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.



Czy Mevo ma szanse przetrwać?

A propos Mevo i trwających dookoła dyskusji (opartych na bardzo praktycznych doświadczeniach, nie - akademickich) niezależnie od tego, jak bardzo sekundowałem rowerowi publicznemu jako idei i niezależnie od wątpliwości, które miałem na etapie postępowania, zastanawia mnie kilka rzeczy:

- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.

- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.

- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?

- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?

- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?

- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.

- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?

Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?

Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.

Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?

O autorze

autor

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • po co komu te rowery , nie bylo ich od 1945 i bylo dobrze

    kazdy kto chce jezdzic niech sobie kupi

    • 5 8

  • Cieszę się,

    że nie udostępniłem swoich danych osobowych z nr PESEL !! Firma wkrótce padnie.

    • 6 4

  • Jeden wielki przekręt

    Tak to niestety wygląda. Rowery nie przemyślane i nie funkcjonalne. Praktycznie nie da się skutecznie obsłużyć floty rowerowej. Rowery to pewnie jakieś chińskie g.... kupione za grosze. Teraz tylko czekać, aż ogłoszą upadłość i pieniądze się rozpłyną. A winnego nie będzie, albo wystawią jakiegoś jednego osiołka dla świetego spokoju.

    • 14 1

  • Polska to teraz jak nigdy, wyraźnie widziany przez mglę oparów absurdu z komedii Barei (3)

    ruski, pisowski kraj, gdzie rower postawiony pod sklepem bez zabezpieczenia zginie w ciągu 10 min., bo jest niczyj w mniemaniu proletariatu. Ludzie tu uczeni są od dziecka wirtualnej bogobojności, której objawem jest kasowanie wszelkich grzechów pięciozłotówką wpadającą do dyskretnej tacy wiklinowej dzierżonej w ręku kościelnego wędrującego między ławkami.

    • 10 8

    • Pisowski? W Gdańsku? Przecież urzędnicy gdańscy maczali w tym swoje... (1)

      Pomieszanie

      • 7 0

      • Peoski Gdańsk imbecylu albo płatny trollu

        Ruski, POwski kraj ramię w ramię bronią przekopu mierzei wiślanej alby Elbląg i region nie mogły się rozwijać.

        • 2 1

    • Co ty masz do PiSu? W 3miescie rzadzi PO

      A PO to banda nieudacznikow i zlodziei. Jak nie walki na POdatku VAT, to przemyt paliwa albo spieprzony Mevo czy walizka z pieniedzmi od dziadkow przywieziona z robot przymusowych w 3Rzeszy....

      • 1 0

  • Po co ?

    Po co mi rower, który jest pernamentnie niedostępny ? W mojej okolicy rower był tylko pierwszego dnia !

    • 4 0

  • Jacy jesteśmy ?

    Spoko.To tylko biznes.Pierwsze śliwki robaczywki.

    • 1 4

  • mevo tristar

    Mevo to taki Tristar jak dla mnie wyciąganie kasy z UE. I teraz chyc ogłosić upadłośc jak to zrobiła firma , która robiła Tristara czyli Qumak. Ktoś zarobił a reszta nie ch się martwi.

    • 10 0

  • Dlaczego żaden urzędnik nie odpowiada za ten wałek? to (3)

    • 8 0

    • Bo za tym wałkiem stoi jedynie słuszna Peło

      • 7 1

    • Bo to Sycylia...

      • 3 0

    • Bo sa zajeci walka o demokracje i wolne sady

      • 3 0

  • Sami wybraliśmy tych walkoni (1)

    • 3 4

    • Jakie śmy? Za to są odpowiedzialni konkretni POlitycy i ich urzędnicy!

      • 3 1

  • Karty są już rozdane

    Trwa rozgrywka wkrótce zakończenie a wy ciemny ludu i tak za to zapłacicie podobnie jak za inne rzeczy jakie się w tym pięknym mieście wydarzyły lub wydarzają. Armia płatnych trolli zrobi dobry pijar dla wszystkiego więc nie martwcie się,sytuacja jest pod kontrolą placcie podatki bądźcie posłuszni. W nagrodę może wam jakieś fajerwerki odpalimy albo sprowadzimy lgbt. A buzia przy samej ziemi ma być. Możecie lizać felgi naszych samochodów.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane