• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zaprojektuje Drogę Zieloną z trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Droga Zielona zgodnie z zapowiedziami na razie będzie zakończona na ul. Obrońców Wybrzeża. Docelowo zajmie obszar zieleni równoległy do ul. Kaczyńskiego.
  • Droga Zielona zgodnie z zapowiedziami na razie będzie zakończona na ul. Obrońców Wybrzeża. Docelowo zajmie obszar zieleni równoległy do ul. Kaczyńskiego.

Władze Gdańska łamią własną obietnicę sprzed czterech lat i zamierzają przystąpić do opracowania dokumentacji projektowej Drogi Zielonej w pasie nadmorskimMapka bez nowego planu zagospodarowania. Oprócz udogodnień dla kierowców, wzdłuż drogi powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca al. HalleraMapkaul. ChłopskąMapka.



Czy wierzysz, że uda się stworzyć atrakcyjną przestrzeń publiczną wzdłuż Drogi Zielonej?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska we wtorkowe popołudnie zapowiedziała ogłoszenie niebawem przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla Drogi Zielonej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego i uzyskaniem niezbędnych uzgodnień oraz decyzji środowiskowej.

Zgodnie z zapowiedziami urzędników na odcinku HalleraMapka - Jana Pawła IIMapka istniejąca ul. Czarny DwórMapka zostanie rozbudowana do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.

Dalej, do skrzyżowania z ul. Obrońców WybrzeżaMapka, Droga Zielona przyjmie układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu.

Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni


Wzdłuż najdłuższego falowca planowana jest budowa trasy tramwajowej. Wzdłuż najdłuższego falowca planowana jest budowa trasy tramwajowej.

Trasa tramwajowa równoległa do układu drogowego



Inwestycji towarzyszyć będzie budowa trasy tramwajowej od al. Hallera do ul. Chłopskiej przez ul. Obrońców Wybrzeża, czyli wzdłuż najdłuższego falowca.

- Konsekwentnie rozwijamy sieć tramwajową, bo tylko dobrze, sprawnie działająca komunikacja publiczna może być alternatywą dla samochodu. Takiego połączenia tramwajowego brakuje w tej części miasta, mieszkańcy zyskają kolejną atrakcyjną linię - zapowiada Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nowa linia będzie również ułatwieniem dla wszystkich, którzy chcą dotrzeć w bezpośrednie okolice parku Reagana i pasa nadmorskiego.
Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.



Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska w latach 2014-20, oraz Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG, podczas konferencji poświęconej planowi zagospodarowania dla Drogi Zielonej w 2018 r. Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska w latach 2014-20, oraz Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG, podczas konferencji poświęconej planowi zagospodarowania dla Drogi Zielonej w 2018 r.

Cztery lata prac nad planem, którego wciąż nie ma



Warto nadmienić, że obecnie podejmowane działania łamią obietnice władz miasta z sierpnia 2018 r., kiedy to w związku z licznymi protestami zapowiadano sporządzenie nowego planu zagospodarowania dla całego pasa Drogi Zielonej, nazywanej ze względów polityczno-wizerunkowych "Zielonym Bulwarem".

Zgodnie z deklaracjami sprzed czterech lat plan zagospodarowania powinien wyprzedzić prace projektowe i stanowić gwarancję odstąpienia od realizacji Drogi Zielonej w trybie specustawy. Jednocześnie ostateczny kształt drogi miał być ustalony w ramach konsultacji towarzyszących sporządzaniu planów zagospodarowania.

Ponadto celem przygotowania planu była zmiana kategorii drogi z głównej ruchu przyspieszonego na zbiorczą, co zostało ustalone na poziomie studium z kwietnia 2018 r.

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?



Droga Zielona na odcinku al. Hallera - Jana Pawła II będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a od Jana Pawła II do Obrońców Wybrzeża jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Równocześnie, od al. Hallera, przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej powstanie trasa tramwajowa. Droga Zielona na odcinku al. Hallera - Jana Pawła II będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a od Jana Pawła II do Obrońców Wybrzeża jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Równocześnie, od al. Hallera, przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej powstanie trasa tramwajowa.

Nowy plan zagospodarowania dla Obrońców Wybrzeża



Do dzisiaj plan ten nie został jednak nawet wyłożony do publicznego wglądu. Co więcej, dopiero w listopadzie ubiegłego roku przystąpiono do sporządzania nowego planu zagospodarowania dla ul. Obrońców Wybrzeża, w ramach którego przewidziano wypracowanie spójnych rozwiązań przestrzennych z uwzględnieniem sieci tramwajowej (obecnie ul. Obr. Wybrzeża jest objęta dwoma planami, a częściowo bez żadnego planu).

20 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej



Zgodnie z zapisami przetargu DRMG na opracowanie dokumentacji Drogi Zielonej wykonawca będzie miał 20 miesięcy od momentu podpisania umowy. Otwarcie ofert w przetargu nastąpi w kwietniu br.

Do tematu Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) wrócimy, gdy urzędnicy opublikują pełną dokumentację przetargową.

Miejsca

Opinie (252) 3 zablokowane

  • Ta władza zniszczy wszystko (nie tylko co zielone)

    To jest koszmarny pomysł. Każda droga z tramwajem i 4 pasami to dzielenie miasta. Po co autostrada przed plażą? Przecież to tylko przesunie korki. Po co tam tramwaj? Pas szerokości 50m zamiast wąskiej uliczki. Dlaczego nie możemy mieć normalnego przyjaznego mieszkańcom miasta tylko asfaltozę i betonozę która to miasto niszczy i dzieli. Patodeweloperka wcielona,

    • 10 4

  • A zaraz potem po obu stronach tej drogi postawią gęste blokowiska

    Bo szkoda by tak dobrze skomunikowane tereny zarastały jakimś zielskiem gdy warszawce pieniądze się grzeją w kieszeni, a nowych aparthoteli brak.

    • 8 3

  • Mieszkanka Przymorza (3)

    Nie wierzę na prawdę tramwaj wzdłuż falowca nie zgadzam się

    • 8 4

    • (1)

      Taaak, a przystanek będzie przy każdej klatce ;)

      • 2 0

      • Bardzo fajnie,lubię jeździć tramwajem ,ten falowiec jest fajny.

        • 1 0

    • Ja przyjmę to z radością jakby jeszcze przystanek był przy mojej klatce to już w ogóle.

      • 0 0

  • teraz rozumiem, dlaczego co niektorzy troszczyli sie o plan "ucywilizowania" okolic deptaka na plaze

    bedzie tramwaj, budynki mieszkalne otrzymaja dobre polaczenie z reszta swiata..no i przecudne restauracje beda mogly miec gosci od rana do nocy.
    Wizja pesymistyczna ale moze zblizona do prawdy

    • 5 2

  • Ta betonowa ekipa jest skompromitowana - oby do wyborów (1)

    Oby Gdańszczanie wybrali kogoś innego, byle nie tych sługusów patodeweloperki, którzy potrzeby mieszkańców mają za nic. Gdańsk ma unikalne plaże i tereny Parku Reagana - to jest sól w oku patodeweloperki. Brzeźno, Jelitkowo, bulwar na Zaspie - wszędzie próbują podgryzać własność komunalną i uwłaszczać się na kolejnych terenach. Po prostu rozbój.

    • 6 3

    • Już za późno na protesty, to już się stało

      z przyzwoleniem PPA

      • 2 0

  • Dość dyktatu UM w Gdansku

    Miasto dla mieszkańców. Dość szalonych planów dzielących miasto. Z jednej strony budżety obywatelskie a z drugiej dyktat.

    • 6 4

  • Nowa trasa tramwajowa na Przymorze nie ma sensu. (2)

    Według mnie Zaspa i Przymorze są dobrze skomunikowane z całym miastem.
    Zarząd miasta powinien pomyśleć o komunikacji w nowych południowych dzielnicach Gdańska.

    • 8 5

    • Bzura, tramwaj do Letnicy by się przydał, byłoby bliżej na stadion

      • 1 2

    • Dokładnie też tak uważam. Bloki powstają jak grzyby po deszczu. Gdzie są drogi? Zacznijcie budować drogi, albo skończcie z wydawaniem decyzji na kolejne budowy!

      • 3 1

  • a w kolejnym kroku zabudowa wzdłuż ulicy... i tyle z parku Reagana...

    Gdańsk - miasto, które nie lubi zieleni.

    • 6 2

  • Nie ma innej drogi jak budowa ciągów komunikacyjnych omijajacych centrum. (13)

    W miastach Zachodu zrozumiano to już w latach 60. U nas 10 lat później bo wtedy powstały te plany. Jak sa drogi alternatywne to wwtedy można w centrum budować woonerfy, przejscia naziemne i ograniczać ruch pojazdow. Jeszcze Droga Różowa i będzie ok.

    • 37 29

    • Może i nie ma, ale ... (3)

      Budowa 4-pasmowej drogi + tramwaj oddzielającej dzielnicę (ludzi) od parku i zieleni to też jakaś patologia. Jeśli w centrum próbujemy zmniejszać liczbę pasów dla auto i robić przyjazną przestrzeń w której piesi (i rowerzyści) będą się dobrze czuli, to po cholerę w dzielnicy sypialnianej (jakby nie patrzeć) budować "autostradę" i oddzielać od parku?? Przecież to są działania sprzeczne, w jednym miejscu dbamy o ludzi, a w drugim próbujemy im pogorszyć warunki i wprowadzić tranzyt pod okna. Przecież zrobi się z tego objazd dla ciężarówek jadących do i z portów w Gdańsku i Gdyni...

      • 18 9

      • (2)

        Skoro są korki to znaczy że jest ruch, jak jest ruch to trzeba budować drogę by płynnie szedł przejazd. Jak wybudują zamiast 2 pasów, 4 pasy i tramwaj to będziesz musiał przejść jakieś 12 metrów więcej ... Myślę że dasz radę. Poza tym tramwaj jest bardziej eko niż jeżdżące tam autobusy które stoją w korku i denerwują tez ludzi bez samochodów, a w autobusach.

        • 9 7

        • zbudują szerszą drogę to będą szersze korki (1)

          popatrz na miasta amerykańskie

          • 8 10

          • To nie budujmy budynków w mieście bo będą tam ludzie. W miastach zróbmy łąki i pola a na polach zróbmy bloki w miastach będzie mniej ludzi i związanego z tym ruchu samochodów ;)

            • 8 1

    • meduzo ty zawsze nie zmarnujesz okazji by sie glupota pochwalic szkoda było kasy na twoje studia

      Ty miasta zachodu co najwyzej na obrazku widziałeś.Wiec w europie zacvhodniej eliminuje sie ruch blachosmrodów a tworzy dla rowerzystów

      • 4 7

    • Na Zachodzie zrozumiano, że pomysły z lat '60 są błędne. (3)

      Już dekady temu na Zachodzie zrozumiano, że pomysły z lat '60 są błędne i należyich nierealizować, a te zrealizowane - humanizować.

      • 2 8

      • dzieki temu co zbudowano w latach 60

        Obecnie jest co optymalizowac...

        • 6 2

      • Dzięki temu co zbudowano w latach 60 i 70 masz gdzie teraz zmieścić samochody między blokami, a przeciwieństwie do aktualnej nowoczesnej super hiper eko architektury gdzie na balkonie przybijasz piątkę z sąsiadem z bloku obok

        • 14 0

      • zachód jest zacofany, to metropolie azjatyckie są dziś wyznacznikiem wspołczesnści

        Nie ma tam żadnych kretyńskich ograniczeń, multum samochodów, multum pieszych i wszystko działa jak w zegarku, a centra świeca neonami bez żadnych i**otycznych "ustaw krajobrazowych", Dzięki czemu rozwijające się miasta przyciągają inwestorów, a to generuje miejsca pracy i wzrost wynagrodzeń (oczywiście niektórych kosztów też). Gdańsk ma być metropolią a nie zapyziałym miasteczkiem w Holandii, ma się rozwijać bo tego chcą pracujący tu mieszkańcy.

        • 3 2

    • Jak dla mnie (1)

      Można by było zrobić jak u naszych zachodnich sąsiadów czyli drogę na odcinku od ergo areny do +/- Hallera zrobić w dużym zagłębieniu i bardzo szerokie zielone kładki z trawnikami(troche jak przejścia dla zwierzat nad autostradami) i tak samo tramwaj, wilk syty i owca cała

      • 6 1

      • takie otwarte tunele to generalnie doskonały pomysł

        Pomiędzy pasami mogły by się w nich znajdować głębokie koryta melioracyjne co by zlikwidowało jakiekolwiek powodzie na danym obszarze. Jeden problem - rozwiązanie jest drogie.

        • 2 1

    • Wszystkie maista w europ[ie zachodniej eliminują auta z miasta .Likwiduje sie parkingi a drogi zamienia sie na pasy rowerowe i (1)

      dla nowych elektrycznych autobusów.Obecnie ruch w miescie przejmuje komunikacja miejska i tylko ja sie rozbudowuje oraz ruch dla alternatywy jak hulajnogi rowery jedno kółka elektryczne i inne ekologiczne personalne pojazdy które poruszają sie drogami rowerowymi!A co na siłe chce nam wciskac Dulkiewicz to jak najgorsza propaganda Putinowska.Bo w rzeczywistosci jest autostradą przez park Reagana oznacza całkowite wyciecie lasku przy tej ulicy!

      • 1 2

      • Na zachodzie 50 lat temu mieli bardzo dobrze rozbudowany układ drogowy w mieście z szybkimi drogami między dzielnicami i wtedy można ograniczać ruch wszędzie dookoła

        • 1 0

  • Kaczyńskiego ? (2)

    Ul Kaczyńskiego? Kto to był w ogóle? No i gdzie to jest?

    • 5 6

    • Na Wawelu

      • 1 0

    • To był prezydent, który przewidywał zagrożenie ze strony Rosji

      jak ktoś nie pamięta

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane