• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewica o Fali: zatrzymać podwyżki i zmienić zasady systemu

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów. Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów.

Nie tylko radni PiS krytykują zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów w Trójmieście, zapowiedziane na wiosnę tego roku. Także działacze Nowej Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do rady miasta, zgłoszą projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny.



Co ci najbardziej przeszkadza w zapowiadanych zmianach w komunikacji?

Są kolejne reakcje na zapowiedzi kolejnej podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w Trójmieście oraz wprowadzenia uciążliwych dla pasażerów zasad funkcjonowania systemu Fala.

Pierwsza fala krytyki, dotycząca m.in. konieczności każdorazowego skanowania karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu także dla posiadaczy biletów okresowych przetoczyła się przez media tuż po podaniu informacji o planowanych zmianach.

Następnie głos w sprawie zabrali gdańscy radni PiS, zapowiadając złożenie pism do organów kontrolnych: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Teraz swoje stanowisko przedstawili działacze Nowej Lewicy. Wśród jej najbardziej znanych działaczy w Trójmieście jest m.in. gdyński poseł Marek Rutka.

- Stanowczo sprzeciwiamy się wykorzystaniu systemu Fala do podwyżki cen biletów, a także wprowadzeniu go w kształcie zaprezentowanym w dniu 5 stycznia br. System budzi zasadnicze wątpliwości co do realizacji zakładanych celów oraz pokładanych w nim nadziei. Program kosztujący 140 mln zł. we wczesnych zapowiedziach miał być nośnikiem wspólnego biletu obejmującego cały trójmiejski transport publiczny, z koleją aglomeracyjną włącznie. Tymczasem oczekiwanego, wspólnego biletu nie będzie. A władze miejskie posłużyły się tym kosztownym programem, by drastycznie podwyższyć ceny biletów, zwłaszcza jednorazowych - czytamy w oświadczeniu Nowej Lewicy, przysłanym przez Piotra Kaczmarka.
Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy. Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy.

"Spadek liczby pasażerów zwiększy ruch na drogach"



Jak podkreślają działacze, ze zrozumieniem przyjęli oni "rujnującą finanse samorządów politykę PiS oraz manipulacje cenami energii, uderzające w lokalne wspólnoty, co pozbawiło miasta znaczących wpływów i zwiększyło wydatki".

- Mimo to uważamy, że pieniędzy nie należy szukać w kieszeniach pasażerów, szczególnie zaledwie w kilka miesięcy po ostatnich podwyżkach cen biletów, od czasu których ceny benzyny są względnie stabilne. Zgodnie z prognozą finansową samego Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej dotkliwa dla pasażerów podwyżka cen biletów, na skutek zmniejszenia liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej, może nie przynieść dodatkowych wpływów do budżetu w znaczącej wysokości. Dochody z biletów wynoszą rocznie ok. 200 mln zł. Zakładając optymistyczny scenariusz, podwyżka może je zwiększyć o ok. 20-30 mln zł. W budżecie Gdańska, wynoszącym niemal 5 mld zł, są to kwoty niemal niezauważalne. Zważywszy na nieuchronny spadek liczby pasażerów, nadzieja władz na zwiększenie wpływów ze sprzedaży biletów jest iluzoryczna. Z kolei spadek liczby pasażerów spowoduje wzrost liczby samochodów, za co zapłacimy wszyscy - zdrowiem i pieniędzmi wydawanymi na remonty dróg - czytamy w piśmie rozesłanym do mediów.

"Nowe zasady wpłyną negatywnie na punktualność pojazdów"



Poza kwestiami finansowymi wątpliwości wśród członków Lewicy budzą też same zasady funkcjonowania systemu Fala. Najwięcej obaw budzi konieczność walidacji, a więc odbijania karty w pojazdach, co może wpłynąć na opóźnienia i większy chaos w zatłoczonych pojazdach.

Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

- Nasze obawy budzą również techniczne aspekty funkcjonowania systemu. Samorządowa spółka Innobaltica, która opracowała Falę, twierdzi, że jest to rewolucyjne rozwiązanie, argumentując tę rewolucyjność jedynie automatycznym wyborem najkorzystniejszej taryfy. Warto przypomnieć, że tę funkcję posiadają od dawna komercyjne aplikacje biletowe, które powstały ze środków prywatnych firm, bez zaangażowania 140 mln zł. publicznych pieniędzy. Założenie wymuszania walidacji karty, nawet pomimo zapowiadanej możliwości robienia tego za pomocą urządzenia mobilnego, przy wsiadaniu i wysiadaniu może negatywnie odbić się na punktualności transportu publicznego. Szczególnie dotyczy to najbardziej zatłoczonych przystanków, jak Dworzec Główny czy Brama Wyżynna. Szczególnie narażone są autobusy, już dziś jeżdżące w szczycie pozarozkładowo - piszą działacze Nowej Lewicy.

Fala będzie jak Mevo?



Jak dodają, system Fala w zaproponowanej formule może stać się kolejną porażką metropolitalnej i kosztownej inicjatywy.

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

- Dobry system komunikacji publicznej powinien działać według możliwie najprostszych zasad. Z przekazywanych informacji wynika, że wprowadzenie Fali w przedstawianym układzie przyniesie skutek odwrotny - dodatkowy chaos i komplikacje. Będzie to kolejna, po krótkiej historii funkcjonowania roweru Mevo, spektakularna porażka metropolitarnej inicjatywy, która pozytywną zmianę stanowiła jedynie w początkowych założeniach.

Apel do radnych: odrzućcie tę uchwałę



Działacze Nowej Lewicy zaapelowali też do radnych, by ci nie podejmowali na lutowej sesji Rady Miasta uchwały o podwyżkach. Jednocześnie zapowiedzieli, że jeśli uchwała zostanie skierowana na sesję, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny biletów.

- Transport publiczny w Trójmieście już znajduje się w kryzysie, na co najlepszym dowodem jest stale rosnąca liczba samochodów na drogach. Odwróćmy ten trend, zanim będzie za późno. Zatrzymajmy rozwiązania, które go pogłębią, zatrzymajmy falę ignorancji - apeluje Nowa Lewica.

Miejsca

Opinie (270) ponad 10 zablokowanych

  • A co z danymi osobowymi?? (1)

    Dla mnie to jest problem, kartą nawet nie płacę w biletomacie, bo w Gdańsku był poważny wyciek a prawie nikt o tym nie wspominał.

    • 64 0

    • Ty się lepiej martw o to ile oddajesz już teraz fb i googlowi.

      Ci od Fali nawet nie będą umieli z twoich danych skorzystać.

      • 1 13

  • Innobaltica (3)

    Co to jest?

    • 47 0

    • No to taka dojna krowa

      W porządku jest git, wszystko gra jak sokowirówka Dróżba

      • 14 0

    • Kolejna spółka z zarządem, rada nadzorczą w której zasiadają koledzy z PO....

      • 13 0

    • Drenarka kieszeni.

      • 0 0

  • Walidacja biletów nie jest problemem. (37)

    Takie rozwiązania są już stosowane w Polsce (np. metro w Warszawie). Poza tym powszechnie stosowane za granicą i jakoś nie generują extra problemów. Problemem jest nieczytelność systemu Fala.

    • 47 275

    • W metrze w Warszawie odbijasz kartę raz - przy wejściu. Przy wyjściu nie odbijasz. Poza tym stacja metra jest dużo większa niż a (8)

      • 95 0

      • I to wejściu na stację, nie w pojeździe (7)

        • 99 0

        • Byłeś kiedykolwiek poza PL? (6)

          Z treści posta wynika, że nie! Walidacja in/out istnieje np. w Londynie, Wiedniu, Singapurze. I jakoś dają radę. Tylko Polakowi trudno.

          • 8 54

          • tylko tam jest to zupelnie inaczej zorganizowane cwaniaczku, do tego nie ma takiego scisku jak w naszych autobusach

            • 41 3

          • w autobusach w Londynie nie odbijasz się na wyjściu

            • 42 1

          • Pajacu z innobaltiki przestan tu wypisywac nieprawdziwe glupoty

            Zawsze dodajesz "i jakos". Po tym można Cie rozpoznać. Ta cała fala to przykład skrajnej głupoty i niekompetenvji

            • 35 3

          • Nie istnieje odbijanie biletow miesiecznych przy wyjsciu

            Po co kłamiesz?

            • 28 1

          • w Wiedniu? od kiedy

            • 17 1

          • Widziałeś jak tak kursują autobusy ?

            • 7 0

    • Pardon (2)

      Jaki jest sens odbijania sieciowego miesiecznego?
      To system sprzed co najmniej 15 lat.

      • 108 0

      • Nigdy nie było odbijania sieciówki.

        • 42 0

      • Chodzi o to, ze po miesiacu przeciskania sie i walki o odbijanie biletu zaplacisz za drozszy bilet, byleby juz nie odbijac.

        • 42 0

    • i warszawianie mocno protestują przeciw temu odbijaniu (9)

      • 41 2

      • (8)

        Raczej protestują Warszawiacy, mieszkańcy Warszawy.

        • 14 10

        • obaj?

          • 8 2

        • (3)

          Nieuku,warszawiacy pisze się z malej litery,warszawianie tez jest poprawnie

          • 15 1

          • Pisze się małą lub dużą literą, nie pisze się "z litery". Tak, "nieuku". (2)

            • 2 3

            • Zasad jest jedna,pisze sie z malej litery warszawiaka. "Z malej litery" jest w powszechnym obiegu. (1)

              • 1 0

              • Z małej/wielkiej litery to rusycyzmy.

                • 0 1

        • Polacy, ale nie warszawiacy (2)

          • 2 2

          • (1)

            Polacy i Ukraińcy

            • 0 0

            • I osobogodziny narodowości polskiej

              • 0 0

    • (2)

      Korzystasz z komunikacji miejskiej? Sproboj odbić kartę 2 razy w godzinach szczytu.

      • 83 1

      • (1)

        szczególnie w tramwaju przy dworcu o 16.00

        • 44 0

        • albo w 127 przy Jaśkowej Dolinie o 16 ;)

          • 18 0

    • (7)

      Po pierwsze to, że za granicą, nie znaczy, że lepsze. Po drugie, tam gdzie odbijają się za granicą głównym środkiem transportu nie są zatłoczone tramwaje, tylko metro, gdzie walidacja na wejściu ma miejsce na bramkach na stacji i jest naturalna i nie wiąże się z trudnościami.

      • 87 2

      • (5)

        Walidacja,może tak po polsku spróbujcie----Kasowanie.

        • 22 0

        • O, ale czy to nie będzie mniej mądre? (1)

          • 8 0

          • mieszkamy w Polsce,nie zaśmiecajmy niepotrzebnie naszego pięknego języka bzdurnymi nazwami

            • 3 0

        • Walidacja,może tak po polsku spróbujcie----Kasowanie. (1)

          1.Walidacja jest czteroetapowym procesem, na który składają się: 1) identyfikowanie, 2) dokumentowanie, 3) weryfikacja, 4) certyfikowanie.
          2.Walidator program sprawdzający poprawność dokumentu o określonej składni. Walidatory stały się na tyle popularną usługą, że niektóre z nich ewoluowały w multiwalidatory przeprowadzające kilka wariantów walidacji jednocześnie.Tako rzecze wujek Google

          • 0 2

          • Ale my nie chcemy być walidowani.

            • 3 0

        • Odbijanie

          • 1 0

      • W Dublinie w autobusie odbijasz się raz.

        Tam wchodzi się tylko drzwiami przy kierowcy. W godzinach szczytu podstawiane są dodatkowe autobusy które kursują poza rozkładem. Mieszkałem w Dublinie długo i tylko raz jechałem zatłoczonym autobusem który można porównać do gdańskiego ścisku .

        • 14 0

    • W większości krajów kartę odbija się tylko na wejściu.

      Co innego gdy mówimy o systemie z bramkami. Natomiast nikt normalny nie karze odbijać się dwa razy w autobusie, gdy dotyczy to biletu miesięcznego. Zresztą to głupota w przypadku biletów miesięcznych. Natomiast argument o możliwości uzyskania informacji ilu pasażerów korzysta z danej linii do mnie nie trafia. Najzwyczajniej są prostsze, tańsze metody. Najzwyczajniej jest to drogie rozwiązanie, gdyż za obsługę systemu trzeba dodatkowo zapłacić. Zatrudnić dodatkowych urzędników - znajomych. Najważniejsze nie ma nadal wspólnego, jednego biletu.

      • 18 0

    • Nie zgodzę się, do metra wsiada się po walidacji karty w bramkach biletowych , których jest kilka i umożliwiają szybki przepływ pasażerów. A jak to będzie w zatłoczonych autobusach. Jestem przekonany że będzie to bardzo uciążliwe. Ewidentnie do zmiany.

      • 8 0

    • Walidacja komu to potrzebne?

      Miesięczny - prosta sprawa. Plus automat z biletami w pojeździe druga prosta sprawa. Łatwiej się nie da. Ale tu trzeba uzasadnić kradzież 150 milionów

      • 7 0

    • W metrze są bramki wejściowe na stacje a nie trzeba odbijać karty przy drzwiach pociągu. Wydłużało by to czas postoju składu ma stacji.

      • 1 0

  • (1)

    Fala jest przede wszystkim po to, żeby zbierać dane o pasażerach.
    Za rok się okaże, że ten kto nie ma paszportu c19 temu bilet nie zadziała i nie wejdzie. Ludzie sami sie w to pchają. Masakra

    • 64 5

    • A ty co?
      Z konfederacji jesteś?

      • 1 11

  • Jedyną szansą dla regionu która nigdy się nie wydarzy to : (2)

    Metropolia Pomorska - Gdańsk Gdynia Sopot - z jednym Prezydentem jednym urzędem i redukcją reszty zbędnych stanowisk i urzędów, a do tego czasu to 3 folwarki prywatne do przepalania kasy

    • 61 4

    • (1)

      Prezydent oczywiście z peło i będzie tak samo. Ważne, że 8 gwiazdek, a, że nas doją jak mogą na każdym kroku?

      • 6 4

      • No tak piekło by zamarzło jakby wybrać kogoś nie partyjnego a jeszcze nie daj boże fachowca od zarządzania

        • 6 0

  • Dziwne postępowanie, ale można snuć różne domysły (1)

    System Fala i podwyżka cen biletów nie mają ze sobą nic wspólnego. Pytanie więc dlaczego celowo połączono te kwestie na konferencji? Przypomnę, że niedawno na niniejszym portalu opublikowano artykuł, z którego wynikało, że zgodnie z procedurami zamówień publicznych i harmonogramu realizacji projektu nie ma fizycznej możliwości jego ukończenia. Jednocześnie spółka będąca wykonawca projektu ma kapitał zakładowy w wysokości niemal 34 mln zł, wniesiony w największej części właśnie przez miasto Gdańsk. W przypadku konieczności zwrotu dotacji z publicznych pieniędzy wybuchłby spory skandal, jednak odpowiednie "urobienie" opinii publicznej niewątpliwie mogłoby pomóc - w tym np. wspaniałomyślne wycofanie się z pomysłu podwyżek wskutek niewdrożenia projektu.

    • 71 1

    • No argument logiczny

      • 15 0

  • Innobaltika i MZKZG sztuczne twory do grzania stołków? (1)

    Może warto zastanowić się czy cała ta innobaltika i MZKZG jest nam potrzebne? Na wynagrodzenia idą krocie a efektów od wielu lat nie widać.

    • 77 0

    • Podobnie z kilkunastoma spółkami miejskimi...

      • 5 0

  • Lewica xD (4)

    Wy ludzie "Nie ma darmowych obiadów". Jak nie pasażerowie to miasto będzie płacić za podwyżki - a skąd miasto bierze kasę ? Albo ile miasto będzie mieć mniej środków na inne cele dla mieszkańców ?

    • 9 40

    • (3)

      Akurat lewica w przypadku transportu publicznego ma rację. Miasta i tak i tak większą część kosztów na komunikację pokrywają z budżetu, w ich interesie leży to, aby w tym budżecie ta komunikacja miała taki priorytet aby jej cenę dla pasażera utrzymywać na atrakcyjnym poziomie. Tylko tak można redukować ruch samochodów, który miasta wykończy, zwłaszcza w przypadku coraz większego napływu ludności do wielkich miast i gmin ościennych.

      Więc tutaj, czy też np. rynku mieszkaniowym, liberalizm gospodarczy i "święta rentowność" się nie sprawdzają.

      • 19 1

      • Tylko daj, daj ! Skoro ludność napływa to niech ponosi koszty swoich biletów. (2)

        Wielu słoików się nie melduje albo w ogóle nie pracuje ( np." turyści U " ) i nie dorzuca się do remontów dróg, sprzątania, kosztów oświetlenia itp. a tu jeszcze przejazdy komunikacją miejską fundować za pół darmo lub za darmo. Jak nie pasuje to na piechotę albo rowerem (kupionym za swoje a nie "z budżetu").

        • 5 8

        • (1)

          Przecież dzieci turystów 'U' i tak nie płacą za komunikację miejską. A jest ich niewiele mniej niż polskich. Zresztą sami turyści 'U' też mają problem z kupnem i kasowaniem biletów. U nich babcia kasuje za przejazd. U nas babci nie ma, więc przejazd za free.

          • 4 1

          • Zapachnialo ruską onucą. Dziwne, że w przypadku "uchodźców " z Afryki nie miałeś takich wątpliwości...

            • 2 2

  • Znowu odkrywamy koło za 130mln (4)

    W Londynie taki system działa od lat. Wystarczy go kupić

    • 30 11

    • Mamy swój wlasny warszawski.

      • 4 0

    • Ty wiesz, co my robimy tym misiem? (2)

      My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?

      • 8 0

      • (1)

        Protokół zniszczenia

        • 6 0

        • Koniaczku?

          • 4 0

  • (2)

    Jak inteligent Borawski z umysłem tak światłym jak poranna jutrzenka wyobraża sobie odbijanie biletu w smartfonie, gdy a) jest tłok, pasażer stoi i trzyma się jedną ręką poręczy, b) pasażer nie ma Internetu w telefonie

    • 81 0

    • brqak telefonu

      i oczywiście zmuszanie ludzi do kupna smatfona

      • 20 0

    • Zadajesz pytania wykraczające poza percepcję tego osobnika.

      • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane