• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewica o Fali: zatrzymać podwyżki i zmienić zasady systemu

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów. Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów.

Nie tylko radni PiS krytykują zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów w Trójmieście, zapowiedziane na wiosnę tego roku. Także działacze Nowej Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do rady miasta, zgłoszą projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny.



Co ci najbardziej przeszkadza w zapowiadanych zmianach w komunikacji?

Są kolejne reakcje na zapowiedzi kolejnej podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w Trójmieście oraz wprowadzenia uciążliwych dla pasażerów zasad funkcjonowania systemu Fala.

Pierwsza fala krytyki, dotycząca m.in. konieczności każdorazowego skanowania karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu także dla posiadaczy biletów okresowych przetoczyła się przez media tuż po podaniu informacji o planowanych zmianach.

Następnie głos w sprawie zabrali gdańscy radni PiS, zapowiadając złożenie pism do organów kontrolnych: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Teraz swoje stanowisko przedstawili działacze Nowej Lewicy. Wśród jej najbardziej znanych działaczy w Trójmieście jest m.in. gdyński poseł Marek Rutka.

- Stanowczo sprzeciwiamy się wykorzystaniu systemu Fala do podwyżki cen biletów, a także wprowadzeniu go w kształcie zaprezentowanym w dniu 5 stycznia br. System budzi zasadnicze wątpliwości co do realizacji zakładanych celów oraz pokładanych w nim nadziei. Program kosztujący 140 mln zł. we wczesnych zapowiedziach miał być nośnikiem wspólnego biletu obejmującego cały trójmiejski transport publiczny, z koleją aglomeracyjną włącznie. Tymczasem oczekiwanego, wspólnego biletu nie będzie. A władze miejskie posłużyły się tym kosztownym programem, by drastycznie podwyższyć ceny biletów, zwłaszcza jednorazowych - czytamy w oświadczeniu Nowej Lewicy, przysłanym przez Piotra Kaczmarka.
Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy. Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy.

"Spadek liczby pasażerów zwiększy ruch na drogach"



Jak podkreślają działacze, ze zrozumieniem przyjęli oni "rujnującą finanse samorządów politykę PiS oraz manipulacje cenami energii, uderzające w lokalne wspólnoty, co pozbawiło miasta znaczących wpływów i zwiększyło wydatki".

- Mimo to uważamy, że pieniędzy nie należy szukać w kieszeniach pasażerów, szczególnie zaledwie w kilka miesięcy po ostatnich podwyżkach cen biletów, od czasu których ceny benzyny są względnie stabilne. Zgodnie z prognozą finansową samego Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej dotkliwa dla pasażerów podwyżka cen biletów, na skutek zmniejszenia liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej, może nie przynieść dodatkowych wpływów do budżetu w znaczącej wysokości. Dochody z biletów wynoszą rocznie ok. 200 mln zł. Zakładając optymistyczny scenariusz, podwyżka może je zwiększyć o ok. 20-30 mln zł. W budżecie Gdańska, wynoszącym niemal 5 mld zł, są to kwoty niemal niezauważalne. Zważywszy na nieuchronny spadek liczby pasażerów, nadzieja władz na zwiększenie wpływów ze sprzedaży biletów jest iluzoryczna. Z kolei spadek liczby pasażerów spowoduje wzrost liczby samochodów, za co zapłacimy wszyscy - zdrowiem i pieniędzmi wydawanymi na remonty dróg - czytamy w piśmie rozesłanym do mediów.

"Nowe zasady wpłyną negatywnie na punktualność pojazdów"



Poza kwestiami finansowymi wątpliwości wśród członków Lewicy budzą też same zasady funkcjonowania systemu Fala. Najwięcej obaw budzi konieczność walidacji, a więc odbijania karty w pojazdach, co może wpłynąć na opóźnienia i większy chaos w zatłoczonych pojazdach.

Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

- Nasze obawy budzą również techniczne aspekty funkcjonowania systemu. Samorządowa spółka Innobaltica, która opracowała Falę, twierdzi, że jest to rewolucyjne rozwiązanie, argumentując tę rewolucyjność jedynie automatycznym wyborem najkorzystniejszej taryfy. Warto przypomnieć, że tę funkcję posiadają od dawna komercyjne aplikacje biletowe, które powstały ze środków prywatnych firm, bez zaangażowania 140 mln zł. publicznych pieniędzy. Założenie wymuszania walidacji karty, nawet pomimo zapowiadanej możliwości robienia tego za pomocą urządzenia mobilnego, przy wsiadaniu i wysiadaniu może negatywnie odbić się na punktualności transportu publicznego. Szczególnie dotyczy to najbardziej zatłoczonych przystanków, jak Dworzec Główny czy Brama Wyżynna. Szczególnie narażone są autobusy, już dziś jeżdżące w szczycie pozarozkładowo - piszą działacze Nowej Lewicy.

Fala będzie jak Mevo?



Jak dodają, system Fala w zaproponowanej formule może stać się kolejną porażką metropolitalnej i kosztownej inicjatywy.

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

- Dobry system komunikacji publicznej powinien działać według możliwie najprostszych zasad. Z przekazywanych informacji wynika, że wprowadzenie Fali w przedstawianym układzie przyniesie skutek odwrotny - dodatkowy chaos i komplikacje. Będzie to kolejna, po krótkiej historii funkcjonowania roweru Mevo, spektakularna porażka metropolitarnej inicjatywy, która pozytywną zmianę stanowiła jedynie w początkowych założeniach.

Apel do radnych: odrzućcie tę uchwałę



Działacze Nowej Lewicy zaapelowali też do radnych, by ci nie podejmowali na lutowej sesji Rady Miasta uchwały o podwyżkach. Jednocześnie zapowiedzieli, że jeśli uchwała zostanie skierowana na sesję, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny biletów.

- Transport publiczny w Trójmieście już znajduje się w kryzysie, na co najlepszym dowodem jest stale rosnąca liczba samochodów na drogach. Odwróćmy ten trend, zanim będzie za późno. Zatrzymajmy rozwiązania, które go pogłębią, zatrzymajmy falę ignorancji - apeluje Nowa Lewica.

Miejsca

Opinie (270) ponad 10 zablokowanych

  • Oczywiście za takie marnotrastwo srodków nikt nie poniesie odpowiedzialnosci

    W tym kraju jest tak zawsze niezależnie od tego kto rządzi. Oczywiście p. Dulkiewcz milczy udaje, że nie ma problemu, nie wie o co biega, p.Borawski zaklina rzeczywistość i zachowuje się tak jakby Fala była sukcesem. P. Grzelak gdzieś przepadł, ta druga wice prezydent, której nazwisko mało kto pamięta to nie wiadomo czy ona w ogóle jest, równie-dobrze mogłoby jej nie być. W Gdynii też mają analogiczną sytuację... czasem zastanawiam się czemu tacy ludzie nami rządzą, czy oni poza polityka byliby gdzieś w stanie pracować. Szkoda słów.

    • 56 0

  • Pomysł podwójnego odbijania to idea jakiegoś nieelastycznego nerda

    • 42 0

  • Pi Ar (2)

    Strasznie irytujące jest to, że za nasze pieniądze siedzą tam jakieś orły i sokoły na stanowiskach "komunikacji społecznej" czy innego "specjalisty PR" i kombinują jak tu odwrócić kota ogonem i wcisnąć mieszkańcom, że, jak mawiał klasyk, szambo jest perfumerią. Jest tam po prostu sztab ludzi od sprzedawania nam ściemy, zmiast wziąć się za rogi z problemem. Z takim podejściem to tu nigdy nie będzie dobrze.

    • 50 0

    • Czyli puścili śmierdzącego bąka w autobusie...

      teraz mówią: o jej jakże piękny i wytworny zapach. Potem się będą z tego wycofywać i zaczną mówić: No skandal jak ktoś się mógł tak skapuścić to oczywiście nie my. A że ludzie zatykają nosy, mdleja i klną , że wali to ich nie obchodzi. Potem będą się śmiać że udało się innych zrobić bambuko.

      • 11 0

    • Cała lewica ! Tak jest z wszystkim :(

      • 2 7

  • Krytykują ci, którzy nie jeżdżą komunikacją miejską. System jeszcze nie ruszył, a już wszyscy znający się wypowiadają. Jak się (6)

    • 0 91

    • kończ już głupcze!

      • 19 1

    • Jesteś z Braniewa albo Bartoszyc??? (2)

      • 12 0

      • W sedno:))

        • 7 0

      • z pcimia

        • 0 1

    • Nie wiem, jakie komentarze czytasz

      ale ja tu widzę trochę bardzo konkretnych, wymieniających konkretne miejsca i godziny z najbardziej zatłoczonymi tramwajami/autobusami.

      • 5 0

    • Jezdze codziennie

      Z przymorza na orunie. Podroz zajmuje ok godziny. Jestem slabym kierowca, wole spokojnie jechac tramwajem i autobusem- oba te srodki transportu sa czesto przepelnione. Dodatkowe odbijanie karty sprawi, ze podroz znacznie sie wydluzy, a nie chce ciagle sie stesowac, ze przez opozniony tramwaj nie zdaze sie przesiac, albo bede jechac moze godzine, moze dwie. W takiej sytuacji wole sie postresowac jako kierowca, przynajmniej bez tloku i nerwow, czy mi autobus wlasnie nie odjechal lub przyjedzie spozniony 20min.

      • 1 0

  • Skrajnie antyobywatelska i antyekologiczna postawa Gdańska.

    W Niemczech aby walczyć z inflacją wprowadzili bilety za grosze, a u nas drenują kieszenie najbiedniejszych. Wiadomo, że bogaci komunikacja miejska nie jeżdżą. Druga sprawa to ekologia, dramat.

    • 53 0

  • (1)

    System Fala był tworzony przez tę samą osobę co tworzyła uproszczony system podatkowy Nowy Ład. Potwierdzone Info

    • 30 5

    • prawidłowa nazwa to Nowy Wał, a nie jakiś tam nowy ład

      • 6 2

  • Postój autobusu trwa w tej chwili 8-20sekund (1)

    Jak zaczniemy się odbijać to wydłużymy ten czas znacząco, co mocno osłabi konkurencyjność KM

    • 33 0

    • Otóż to.Obliczyłem,że na przystankach z dużą wymianą pasażerów postoje spowodowane walidacją biletów przez wsiadających i wysiadających mogą się wydłużyć nawet do 3-5 minut.

      • 5 0

  • Poroniony pomysł za gruba kasę.

    Co mi przeszkadza w systemie FALA? Ten pomysł urzędniczy jest do bani i spowoduje paraliż komunikacji miejskiej. Dwa razy kasować bilet? A gdzie miejsce na papierowe bilety jednorazowe, które są proste w użyciu jak budowa cepa? Papier jest cierpliwy, a kolejny plastik i awarie internetu załatwią sprawę tego pomysłu.

    • 46 1

  • Lewicowe nieroby nigdy na nic nie maja kasy nawet abonament na mevo im za drogi (1)

    • 3 31

    • co ty masz do lewicy dobrze mowia jak związki zawodowe nie dostrzegają problemu to widocznie dostali podwuzki dlaczego walczyli w 1970 1980 i latach 80 tych a teraz nie odzywalja się gdzie solidarnosc gdzie duda nie slychac ich w ogole panie duda weź się za roboli bo stocznia wyjdzie gdzie twoja solidarnosc z robolami odezwij się postaw się za robolami ziomal z 50 letnim stażem pracy

      • 1 0

  • Nie lewica tylko kazdy jest przeciwny

    Temu bublowi. Odpowiedzialnego za to osoby NIGDY nie były za granicą w większym mieście i nie wiedzą jak to ma działać i próbują coś skleić marnując nasze pieniądze. Wszyscy do dyscyplinarnego zwolnienia!

    • 50 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane