• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewica o Fali: zatrzymać podwyżki i zmienić zasady systemu

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów. Działacze Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do Rady Miasta, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej utrzymującej obecne ceny biletów.

Nie tylko radni PiS krytykują zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów w Trójmieście, zapowiedziane na wiosnę tego roku. Także działacze Nowej Lewicy zapowiedzieli, że jeśli uchwała o podwyżkach zostanie skierowana do rady miasta, zgłoszą projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny.



Co ci najbardziej przeszkadza w zapowiadanych zmianach w komunikacji?

Są kolejne reakcje na zapowiedzi kolejnej podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w Trójmieście oraz wprowadzenia uciążliwych dla pasażerów zasad funkcjonowania systemu Fala.

Pierwsza fala krytyki, dotycząca m.in. konieczności każdorazowego skanowania karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu także dla posiadaczy biletów okresowych przetoczyła się przez media tuż po podaniu informacji o planowanych zmianach.

Następnie głos w sprawie zabrali gdańscy radni PiS, zapowiadając złożenie pism do organów kontrolnych: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Teraz swoje stanowisko przedstawili działacze Nowej Lewicy. Wśród jej najbardziej znanych działaczy w Trójmieście jest m.in. gdyński poseł Marek Rutka.

- Stanowczo sprzeciwiamy się wykorzystaniu systemu Fala do podwyżki cen biletów, a także wprowadzeniu go w kształcie zaprezentowanym w dniu 5 stycznia br. System budzi zasadnicze wątpliwości co do realizacji zakładanych celów oraz pokładanych w nim nadziei. Program kosztujący 140 mln zł. we wczesnych zapowiedziach miał być nośnikiem wspólnego biletu obejmującego cały trójmiejski transport publiczny, z koleją aglomeracyjną włącznie. Tymczasem oczekiwanego, wspólnego biletu nie będzie. A władze miejskie posłużyły się tym kosztownym programem, by drastycznie podwyższyć ceny biletów, zwłaszcza jednorazowych - czytamy w oświadczeniu Nowej Lewicy, przysłanym przez Piotra Kaczmarka.
Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy. Władze Gdańska konieczność podwyżek tłumaczą wysoką inflacją oraz wzrostem cen energii, paliw i kosztów pracy.

"Spadek liczby pasażerów zwiększy ruch na drogach"



Jak podkreślają działacze, ze zrozumieniem przyjęli oni "rujnującą finanse samorządów politykę PiS oraz manipulacje cenami energii, uderzające w lokalne wspólnoty, co pozbawiło miasta znaczących wpływów i zwiększyło wydatki".

- Mimo to uważamy, że pieniędzy nie należy szukać w kieszeniach pasażerów, szczególnie zaledwie w kilka miesięcy po ostatnich podwyżkach cen biletów, od czasu których ceny benzyny są względnie stabilne. Zgodnie z prognozą finansową samego Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej dotkliwa dla pasażerów podwyżka cen biletów, na skutek zmniejszenia liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej, może nie przynieść dodatkowych wpływów do budżetu w znaczącej wysokości. Dochody z biletów wynoszą rocznie ok. 200 mln zł. Zakładając optymistyczny scenariusz, podwyżka może je zwiększyć o ok. 20-30 mln zł. W budżecie Gdańska, wynoszącym niemal 5 mld zł, są to kwoty niemal niezauważalne. Zważywszy na nieuchronny spadek liczby pasażerów, nadzieja władz na zwiększenie wpływów ze sprzedaży biletów jest iluzoryczna. Z kolei spadek liczby pasażerów spowoduje wzrost liczby samochodów, za co zapłacimy wszyscy - zdrowiem i pieniędzmi wydawanymi na remonty dróg - czytamy w piśmie rozesłanym do mediów.

"Nowe zasady wpłyną negatywnie na punktualność pojazdów"



Poza kwestiami finansowymi wątpliwości wśród członków Lewicy budzą też same zasady funkcjonowania systemu Fala. Najwięcej obaw budzi konieczność walidacji, a więc odbijania karty w pojazdach, co może wpłynąć na opóźnienia i większy chaos w zatłoczonych pojazdach.

Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

- Nasze obawy budzą również techniczne aspekty funkcjonowania systemu. Samorządowa spółka Innobaltica, która opracowała Falę, twierdzi, że jest to rewolucyjne rozwiązanie, argumentując tę rewolucyjność jedynie automatycznym wyborem najkorzystniejszej taryfy. Warto przypomnieć, że tę funkcję posiadają od dawna komercyjne aplikacje biletowe, które powstały ze środków prywatnych firm, bez zaangażowania 140 mln zł. publicznych pieniędzy. Założenie wymuszania walidacji karty, nawet pomimo zapowiadanej możliwości robienia tego za pomocą urządzenia mobilnego, przy wsiadaniu i wysiadaniu może negatywnie odbić się na punktualności transportu publicznego. Szczególnie dotyczy to najbardziej zatłoczonych przystanków, jak Dworzec Główny czy Brama Wyżynna. Szczególnie narażone są autobusy, już dziś jeżdżące w szczycie pozarozkładowo - piszą działacze Nowej Lewicy.

Fala będzie jak Mevo?



Jak dodają, system Fala w zaproponowanej formule może stać się kolejną porażką metropolitalnej i kosztownej inicjatywy.

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

- Dobry system komunikacji publicznej powinien działać według możliwie najprostszych zasad. Z przekazywanych informacji wynika, że wprowadzenie Fali w przedstawianym układzie przyniesie skutek odwrotny - dodatkowy chaos i komplikacje. Będzie to kolejna, po krótkiej historii funkcjonowania roweru Mevo, spektakularna porażka metropolitarnej inicjatywy, która pozytywną zmianę stanowiła jedynie w początkowych założeniach.

Apel do radnych: odrzućcie tę uchwałę



Działacze Nowej Lewicy zaapelowali też do radnych, by ci nie podejmowali na lutowej sesji Rady Miasta uchwały o podwyżkach. Jednocześnie zapowiedzieli, że jeśli uchwała zostanie skierowana na sesję, wówczas zgłoszą oni projekt uchwały obywatelskiej podtrzymującej obecne ceny biletów.

- Transport publiczny w Trójmieście już znajduje się w kryzysie, na co najlepszym dowodem jest stale rosnąca liczba samochodów na drogach. Odwróćmy ten trend, zanim będzie za późno. Zatrzymajmy rozwiązania, które go pogłębią, zatrzymajmy falę ignorancji - apeluje Nowa Lewica.

Miejsca

Opinie (270) ponad 10 zablokowanych

  • Krytykują ci, którzy nie jeżdżą komunikacją miejską. System jeszcze nie ruszył, a już wszyscy znający się wypowiadają. Jak się (6)

    • 0 91

    • Jezdze codziennie

      Z przymorza na orunie. Podroz zajmuje ok godziny. Jestem slabym kierowca, wole spokojnie jechac tramwajem i autobusem- oba te srodki transportu sa czesto przepelnione. Dodatkowe odbijanie karty sprawi, ze podroz znacznie sie wydluzy, a nie chce ciagle sie stesowac, ze przez opozniony tramwaj nie zdaze sie przesiac, albo bede jechac moze godzine, moze dwie. W takiej sytuacji wole sie postresowac jako kierowca, przynajmniej bez tloku i nerwow, czy mi autobus wlasnie nie odjechal lub przyjedzie spozniony 20min.

      • 1 0

    • Jesteś z Braniewa albo Bartoszyc??? (2)

      • 12 0

      • z pcimia

        • 0 1

      • W sedno:))

        • 7 0

    • Nie wiem, jakie komentarze czytasz

      ale ja tu widzę trochę bardzo konkretnych, wymieniających konkretne miejsca i godziny z najbardziej zatłoczonymi tramwajami/autobusami.

      • 5 0

    • kończ już głupcze!

      • 19 1

  • Upodobania polityczne pana Macieja jak na dłoni

    Jak PiS krytykuje to Opozycja jak Lewica to już w tytule Lewica krytykuje tak aby przypadkiem nikt nie pomyślał że ten cholerny PiS może mieć jakieś słuszne postulaty.

    • 0 0

  • Wszyscy krytykują

    Ten pomysł to zwykły bubel nawet śmieszne to nie jest,obawiam się że niedługo wchodząc do komunikacji będziemy musieli podać numer buta Absurd goni absurd Wstyd

    • 1 0

  • Fala niesie za sobą wiele zagrożeń

    Nikt nie porusza tematu zagrożenia bezpieczeństwa. Konieczność walidacji wymusza częste wyciąganie portfela, co zwiększa ryzyko kradzieży

    • 2 0

  • (8)

    np. w Krakowie jeśli nie będzie podwyżek biletów to zabraknie ok 300mln na obsługę transportu, wtedy zostaną zmniejszone liczby kursów, będzie ścisk w komunikacji, może część przesiądzie się na własny transport a co z resztą? latem można sie przesiąść na rower

    • 10 178

    • Kraków ma 6 zł za bilet 60 minutowy już teraz. (1)

      U nas tyle będzie za 75 - minut. Zresztą Kraków wywala między innymi potężną kasę za 2 miejskie telewizje!

      • 14 1

      • Ten na 75 minut u nas był krótko,nie zdążyliśmy się przyzwyczaić.

        • 0 0

    • (1)

      Wystarczy zwolnić wszystkich urzędników na wysokich stanowiskach którzy odpowiadają za ten bałagan, w Krakowie i w Gdańsku. Jest jednym z nich? Że takie coś piszesz, nikt w to nie wierzy tylko twoje koledzy z układu którzy sami nie mogli sobie prace znaleźć tylko łubudubu.

      • 16 0

      • Tak zarządy kolejnych miejskich spółek i ich koledzy biznesmeni. Razem się tuczą na nas.

        • 9 0

    • Ja jeżdzę rowerem przez cały rok.

      Pozdrawiam

      • 10 6

    • Ale właśnie nie będzie podwyżki w Krakowie xD

      • 14 0

    • W tym samym Krakowie, który wydaje lekką ręką 25 milionów na drugą (!) urzędową telewizję?

      • 51 0

    • Wystarczy przywrócić u zniom ponownie bilety płatne za połowę i dużo pieniędzy się szybko znajdzie.

      • 46 4

  • Dorośli niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym (2)

    A dla naszej grupy będzie wreszcie ulga?Czekamy dalej?

    • 17 1

    • chyba nie jesteśmy gorsi od gości z Ukrainy i płacimy od lat podatki w Gdańsku (1)

      • 3 0

      • Od urodzenia,obecnie aktywujemy kartę mieszkańca.

        • 0 0

  • ta fala to jak PKM (1)

    według założeń i obietnic PKM miał śmigać od Gdańsk Dworzec Główny, potem ustawili Wrzeszcz, aby ludzie dokupywali dodatkowe bilety do centrum. To nie jest żaden przypadek, oni są nastawieni na zdzierstwo.

    • 20 0

    • PKM do Sródmieścia lub do Gdańska Głównego powinna jeździć.

      • 1 0

  • Lewica ma rację

    Lewica ma rację w swojej diagnozie sytuacji. Krótko mówiąc kasa wyrzucona w błoto przez ludzi, którzy wożą się wypasionymi autami i nie mają pojęcia o potrzebach pasażerów autobusów i tramwajów.

    • 7 0

  • bylo normalnie to wydali 140 mln na bezsensowną kupe

    • 6 0

  • Panie, nie bekaj pan w autobusie. Przepraszam, Fala mi sie odbila. (1)

    • 16 3

    • A bonka moge walnać

      Cichacza, potem będę udawał oburzonego

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane