• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian

Patryk Szczerba
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe. Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe.

Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.



Ile czasu dziennie spędzasz w pojazdach komunikacji miejskiej?

W ostatnich latach sukcesywnie spadała liczba przewożonych pasażerów przez ZKM Gdynia. W 2009 roku było to 99 mln osób, a dwa lata później już 10 mln mniej. Tak duża tendencja spadkowa została w ostatnich latach wyhamowana, ale o małej stabilizacji można mówić dopiero w ostatnich miesiącach.

Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Na wzrosty trzeba poczekać

W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.

Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.

W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na KarwinachChyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.

- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.

Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin

W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.

- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • Niestety w gdyni jest duzo myslacych inaczej.

    Maja takie hobby,zeby codziennie wracajac z roboty stac w korkach na morskiej,hutniczej,wielkopolskiej,sopockiej,wisniewskiego,estakadzie.wola spalac bezmyslnie bez sensu paliwo,zamiast jezdzic rozwinieta komunikacja miejska i de facto dojezdzac do domu szybciej niz wlasnym autem.pomijam juz fakt,ze spora ich czesc nie ma pojecia o jezdzie i prawko pewnie w czipsach znalezli.

    • 3 1

  • prawde ci napisze yo

    zniżcie ceny i połączcie bilety ztm i skm to się będzie opłacało

    • 3 1

  • ŁUŻYCKA!!!

    Dopóki ZKM nie wpadnie na to, że należałoby połączyć osiedla Wiczlino Ogród/Patio Róży/Sokółki z ulicą Łużycką, to liczba ta nie wzrośnie. Mam wrażenie, że 40% mieszkańców tych osiedli pracuje na Łużyckiej i chętnie przesiadłoby się na autobus. Dlaczego autobus linii 103 tylko wracając z Obłuża, Oksywia, czy skąd on tam jedzie zahacza o Łużycką, a rano startując z Chwarzna już nie?!?
    Połączeń nie ma, obwodnicy Witomina nie ma... Moje gratulacje. Specjaliści od analiz i wyciągania wniosków za grube pensje... ehhhh :|

    • 3 2

  • W godzinach szczytu powinno być wiecej kursow. (6)

    Sokołka Wiczlino Chwarzno - domow przybywa a autobusow nie , nie ma rowniez zadnych nowych linii.

    • 21 5

    • A dodatkowo z Chwarzna Sokółki (z pętli) chcą zabrać kursy linii 147 w kierunku Centrum! (1)

      • 4 1

      • Dla mnie to też był zawód. Myślałam, że na tak rozwijającą się dzielnicę poprowadzą 147 na pętlę zarówno w stronę Karwin...

        • 0 0

    • Mieszkaniec Sokółki (2)

      Zgadzam się! Autobusy co 20 minut w weekend to też jakiś koszmar....

      • 0 3

      • (1)

        Może najlepiej co minutę i z dojazdem pod drzwi? Wielcy Gdynianie, ciągle im źle.

        • 1 0

        • albo jeden, długi autobus, taki od początku do końća trasy

          wsiadasz i już jesteś na miejscu tylko musisz do wyjścia dojść jeszcze

          • 1 0

    • jest na to metoda, jedź poza godzinami szczytu

      ja tak robiłem,
      albo trochę wcześńiej albo trochę później,
      jak pewnie sam wiesz dobrze, czasami 10 minut robi dużą różnicę

      • 0 0

  • (4)

    Dlaczego wsiadając do pojazdu ZKM Gdynia jestem skazany na zakup karnetu za 8 zł? Dlaczego nie mogę zapłacić zbliżeniowo za jeden przejazd 3,20 zł?

    • 40 6

    • Polecam aplikacje Skycash. Nie płacisz za cały karnet a nawet taniej niż w kiosku, bo 3 zł.

      • 0 0

    • dlaczego nie ma np biletomatów? (2)

      • 5 4

      • bo to przeżytek

        teraz się płaci kartą prepaid bezdotykową

        • 0 0

      • Bedziesz gamoniu stał 10min przy biletomacie i blokował wejscie.

        • 3 5

  • Ja w 2012 roku przesiadłem się do samochodu. (5)

    Taką decyzję wymusiła zmiana charakteru pracy ale sumarycznie jestem bardzo zadowolony z przesiadki do auta. Podróżuję w komfortowych warunkach, nie muszę nikogo słuchać ani wąchać, zawsze mam miejsce siedzące, słucham radia lub ulubionej muzyki i co najważniejsze, nie płacę dużo więcej niż płaciłbym za komunikację publiczną. Gdybym pracował stacjonarnie w biurze konkurencyjna byłaby jedynie SKMka. Niestety mam często sprawy do załatwienia w czterech punktach trójmiasta i pomijając powyższe aspekty, podróż samochodem jest po prostu bezkonkurencyjnie szybsza niż dojazdy trzema środkami lokomocji z przesiadkami. A czas to też pieniądz...

    • 22 6

    • "nie płacę dużo więcej niż płaciłbym za komunikację publiczną" (4)

      w moim przypadku płacę mniej ! wiec dlaczego mam wlasciwie jezdzic trajtkiem?

      • 7 0

      • (3)

        Czyli paliwo, przeglądy, olej i OC wychodzi taniej niż miesięczny?

        Mógłbyś podać ubezpieczyciela? Znajomy za samo OC płaci rocznie więcej niż 12 metropolitalnych miesięcznych.

        • 1 6

        • tak, auto wychodzi taniej (1)

          ale nie zawsze, czasami,
          czasami tyle samo,
          czasami znacznie drożej

          każdy musi indywidualnie zdecydować co mu bardziej odpowiada

          • 0 0

          • Oczywiscie, i te decyzje widac świetnie na drogach, szczegónie rano i popołudniu.

            • 1 0

        • Znow ten sam debilny argument. Kolego ja juz mam samochod i miałbym go i tak

          niezaleznie od tego czy jezdzilbym trajtkiem czy nie.

          • 6 0

  • Jeżeli miasta i przedsiębiorstwa przewozowe sie nie dogadają i nie bedzie JEDNEGO TANIEGO BILETU (2)

    na wszystko co jeździ po torach i ulicach Trójmiasta i przyległych miasteczek, niezależnie czy jest czerwone, białe czy zielone, jedzie prosto w bok, wolniej, szybciej czy nocą, to ludzie będa dalej jeździc samochodami i robić korki, ponieważ im się to bardziej opłaca. A dyrektorom przedsiębiorstw przewozowym polecam wizytę w Berlinie, Pradze, Amsterdamie czy Barcelonie i przyjrzenie się tamtejszym taryfom i cenom.

    • 120 4

    • 3 łapki w dól dali: (1)

      - dyrekcja ZKM Gdynia
      - dyrekcja ZTM Gdansk
      - dyrekcja SKM
      ?

      • 3 1

      • Jest już 4 łapka, PKM się spóźniło.

        • 0 0

  • Tabor (2)

    Niestety ZKM Gdynia ostatnimi czasy skąpi kasy na nowy tabor. Pojawiły się co prawda nowe solarisy ale to jednak solaris a nie mercedes. Przeanalizowałem ostatnio przetargi i jakoś dziwnie ZKM odeszło od standardów które prognozowały dalszy wzrost komfortu podróży na poszczególnych liniach. Ostatnie przetargi wygrały firmy które wykonują przewozy za psie pieniądze. Skoro taka firma wygrywa przetarg na granicy opłacalności to jasne jest że tabor nie będzie z tej górnej półki. Coś złego dzieje się w ZKM Gdynia. Gdynia nasze miasto, czyżby?.

    • 9 6

    • Na pewno dużo lepszy jest solaris od tureckiego connecto ktory tylko logo ma z mercedesa tak jak jelcze w Gdyni

      • 1 0

    • Na Z jakieś tam solarisy czyli polska taniocha a na 171 gdańskie nowe mercedesy zamiast trupów z warbusa

      • 2 3

  • Stan techniczny = niedbalstwo (1)

    Miałam dzisiaj wyjątkową okazję skorzystać z komunikacji miejskiej i doznałam szoku.
    Jedyne połączenie Sopot - Gdynia przed godzina 8:00 to "S"
    W autobusie zimno jak diabli
    Przez okna świata Bożego nie widać
    Blacha pod sufitem za kabiną kierowcy dynda na trzech śrubach
    Sufit w środkowej części pojazdu luźny nie dokręcony klepie jak nagonka na polowaniu, hałas że własnych myśli nie słychać
    Niby drobne niedociągnięcia a obraz nędzy i rozpaczy, wstyd.
    A gdzie codzienna obsługa pojazdu? Nikomu to nie przeszkadza? czy sami niewidomi i głusi pracują w ZKM.
    powiecie, że to normalne? nie, to nie jest normalne, to my pasażerowie pozwalamy na takie traktowanie i tą bylejakość
    WSPÓŁCZUJĘ wszystkim skazanym na codzienne podróże.

    • 7 0

    • taka jest cała Polska

      a wszystko zaczyna się w głowach jej mieszkańców,
      w twojej też

      • 0 1

  • (4)

    Bardzo dużo ludzi dobrowolnie oddaje się codziennym torturom w komunikacji miejskiej. Co chwila gwałcenie strefy intymnej, nietykalności cielesnej, przebywanie w towarzystwie ludzi nieznających pojęcia "mycia się", meneli i gimbusów... Współczuję.

    • 47 41

    • (2)

      Podzielam opinię :) komunikacja miejska to syf, kiła i mogiła.

      • 8 10

      • kup sobie auto, kto cię zmusza (1)

        • 1 1

        • Ju dawno kupiłem :)

          • 1 0

    • i pozostań w nim

      • 15 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane