• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian

Patryk Szczerba
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe. Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe.

Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.



Ile czasu dziennie spędzasz w pojazdach komunikacji miejskiej?

W ostatnich latach sukcesywnie spadała liczba przewożonych pasażerów przez ZKM Gdynia. W 2009 roku było to 99 mln osób, a dwa lata później już 10 mln mniej. Tak duża tendencja spadkowa została w ostatnich latach wyhamowana, ale o małej stabilizacji można mówić dopiero w ostatnich miesiącach.

Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Na wzrosty trzeba poczekać

W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.

Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.

W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na KarwinachChyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.

- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.

Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin

W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.

- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • Tak, tak - na pewno mniejsza sprzedaż przez te kilkadziesiąt rodzin. (2)

    Tak to sobie tłumaczcie w firmie, a nie ludziom.

    • 89 10

    • Prawda jest taka że w Gdyni ludzi stać na samochody. W Gdańsku jest wiele dzielnic w których auto ma co 5mieszkaniec. Więc w Gdańsku dlatego rośnie liczba pasażerów komunikacji miejskiej. Sami zresztą wiecie. Kto ma auto to nim jeździ a nie tłucze sie busem

      • 2 3

    • Po ostatnich podwyżkach

      to i tak sukces ze im wyszło tyle samo pasażerów. W tym roku może być kolejny spadek czyli najpóźniej w przyszłym roku podniosą ceny biletów do 3,50 za przejazd.

      • 6 0

  • wzrosty będą (3)

    gdy się zadba o częstotliwość

    • 61 1

    • (2)

      Kilka razy musiałam wysiadac i iść na Pogorze na piechotę, kupiłam sobie Yariske i jest ok.

      • 5 4

      • Yariska ma skrzydła i zasuwa górą (1)

        Brawo

        • 2 3

        • Jedzie tak samo jak autobus, ale jest taniej, ciepło i zawsze wygodne miejsce siedzące, nie trzeba czekać ani się przesiadać.

          • 5 0

  • Dyrektorzy z 30 letnim stażem tak to wygląfda (2)

    W każdej normalnej firmie za złe wyniki odpowiada dyrektor zarządzajacy w Gdyni niestety winnych nie ma może za długo już wszystko trwa???

    • 9 4

    • Dyrektor W juz 25 lecie zalicza w gdyńskim zkm 71 lat na karku i końca nie widać

      • 3 2

    • !!!!

      A koszty biletów rosną. To jest miasto ekonomia i zarządzanie pozdrawiam>

      • 2 2

  • Do tego pana co napisał że na R jeżdżą gruchoty (4)

    Jak by czytał uważnie Trójmiasto.pl.zamiast hejtowac to by wiedział że był przetarg na 10 letnia obsługę R.wygral go pks Wejherowo i narazie do 31.03 jest okres przejściowy i obsługują ja autobusy kilkuletnie a od 1 kwietnia do obsługi zostały zakupione nowe Mercedesy Citaro C2.a takie niestoja na placu tylko trzeba wyprodukować .więc narazie zacisnąć żeby i czekać na nowe autobusy

    • 10 12

    • Nie ma czegoś takiego jak PKS Wejherowo już, jest PKS Gdynia. (1)

      A do obsługi linii R ów PKS przeznaczy 10 nówek Mercedesów Citaro. Tak do obsługi kursów szczytowych (nowość!) jak i całodziennych i weekendowych.

      • 2 5

      • Tylko ciekawe dlaczego wycofali starsze Citara np dwa z 2013 roku już teraz zastępując je tymi krzakowymi 20 letnimi klamotami?

        • 2 1

    • Panowie, dzięki za odpowiedzi :) Ciężko jest odzwyczaić się od Citaro i zacząć jeździć codziennie tymi merolami stąd ten hejt ;) no to czekamy na nowe autobusy :) :) :)

      • 2 2

    • nie ja napisałem

      ale dziękuję za info, bo jestem zainteresowany

      • 3 0

  • (2)

    A na R od ponad miesiąca podróż do przeszłości - stare, wyjące merole. Kilkuletnie Citaro były zbyt komfortowe więc lepiej wozić pełnoletnim szrotem. Z resztą nie tylko na R...

    • 17 3

    • Będą nowe wozy niedługo

      • 4 1

    • prywatny przewoznik

      • 2 5

  • karta a czas postoju znowu bedziesz. narzekal ze dlugo

    • 3 2

  • liczba pasażerów w dół a (2)

    pensje prezesów w górę. dlaczego jest tak , że prezydent miasta zarabia dwa razy mniej niż prezesi w spółkach komunikacyjnych. powinni mieć obcięte zarobki a nie po 220 tysięcy rocznie . pytam za co pobierają takie wysokie pensje ?

    • 60 4

    • Ostatnio był artykuł o pani, która podobno kazała się dzielić premiami. Resztę sobie dopowiedz..

      • 4 1

    • za to, że są z samorządności i tylko przytakują szczurowi.

      jak afera na hali targowej? poleciała kierowniczka? siedzi?

      • 10 3

  • Dlaczego w Gdyni jest tyle spólek od komunikacji miejskiej?

    W każdej prezes, dyrektorzy i cała masa powielanych stołków do obsadzenia. W prywatnej firmie to by było nie do pomyślenia

    • 6 4

  • Dyrektor

    Ten dyrektor to powinien się juz ze stolki porzegnac

    • 6 3

  • Bajki

    Przestacie te bajki pisac o zkm.kto musi ten jedzie.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane