• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek oferuje SKM 10 nowych składów

Maciej Korolczuk
9 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (241)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM. Kilka tygodni temu Urząd Marszałkowski podpisał umowę ze spółką Newag na dostawę 31 nowych pociągów elektrycznych dla Pomorza. 10 z nich miałoby zostać przekazanych spółce SKM.

Urząd Marszałkowski chce pomóc Szybkiej Kolei Miejskiej w pozyskaniu 10 nowych pociągów, które miałyby obsługiwać ruch aglomeracyjny. Samorząd Województwa zaproponował przewoźnikowi przekazanie mu 10 z 31 zamówionych wiosną pociągów. - Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego wyciągamy rękę z pomocą - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa.



Tabor SKM w Trójmieście:

Propozycja złożona zarządowi Szybkiej Kolei Miejskiej to skutek dwóch nieudanych przetargów na zakup 10 nowych pociągów. SKM ogłosiła je dopiero w tym roku, w zasadzie już na starcie odbierając sobie szansę na pozytywne rozstrzygnięcie postępowania ze względu na zbyt krótki czas wyprodukowania i dostawy dziesięciu pociągów (SKM wiązał nieprzekraczalny termin końca grudnia 2023 r.).

Równolegle nowy tabor zamówił także Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów kolejowych w województwie.

I to właśnie z puli pociągów zamówionych kilka miesięcy temu ma pochodzić 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, których potrzebuje, ale nie potrafi kupić SKM.

- Wiosenny przetarg na zakup 31 pociągów ogłosiliśmy z myślą o obsłudze ruchu aglomeracyjnego i regionalnego - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Ich zakup może być sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy lub z funduszy europejskich dla Pomorza. W sierpniu podpisaliśmy umowę na dostawę pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zamówienia kolejnych 29 składów. Jesteśmy więc gotowi zapewnić brakujące 10 pociągów, które chciała zakupić Szybka Kolej Miejska i przekazać je spółce, by mogła realizować przewozy w ruchu aglomeracyjnym - zadeklarował Bonna.
Pierwsze 2 pociągi zamówione przez Urząd Marszałkowski mają dotrzeć do Trójmiasta w przyszłym roku. Kolejne 29 w następnych latach.

Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru. Marszałek Leszek Bonna (po prawej) tłumaczył w środę dziennikarzom, że propozycja złożona SKM-ce wynika z troski o pasażerów i zaniepokojenia nieudolnością zarządu SKM w wymianie wysłużonego taboru.

150 zł za wypożyczenie pociągu dziennie



Stosowne pismo z propozycją złożoną prezesowi SKM Maciejowi Lignowskiemu przez Urząd Marszałkowski zostało przekazane w środę rano. Teraz pomysł będzie analizowany przez zarząd spółki w porozumieniu z właścicielem, a więc Polskimi Kolejami Państwowymi.

Marszałek Bonna podkreślił, że na odpowiedź od SKM oczekuje niezwłocznie.

Na jakiej zasadzie pociągi miałyby zostać przekazane przewoźnikowi?

- Wszystkie pojazdy będące własnością województwa są obecnie udostępniane przewoźnikom zgodnie z obowiązującą uchwałą województwa. Stawka za jeden dzień dzierżawy wynosi 150 zł netto za jeden skład - precyzuje Eugeniusz Manikowski, z-ca dyrektora departamentu ds. transportu w Urzędzie Marszałkowskim.
Jak przyznał marszałek Bonna, pomysł przekazania przewoźnikowi 10 zamówionych składów wynika z troski o dobro pasażerów a także z "nieporadności zarządu SKM".

- Z zaniepokojeniem obserwujemy nieporadność zarządu SKM-ki w zakupie nowego taboru, o czym świadczą dwa nierozstrzygnięte przetargi. Dlatego chcemy jej w tym pomóc, bo tabor SKM nadaje się do natychmiastowej wymiany - dodaje Bonna.

Bonna: działamy merytorycznie, a nie politycznie



O nieudolności zarówno władz województwa, które są organizatorem transportu kolejowego, jak i samego przewoźnika, mówili we wtorek w Gdańsku posłowie Konfederacji - Krzysztof BosakMichał Urbaniak.

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Jako przyczynę wskazali polityczny konflikt między PO a PiS, zadeklarowali też gotowość do bycia mediatorem między obiema stronami i zapowiedzieli wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, by ta przeprowadziła kontrolę nieudanych przetargów i narażenie na utratę 160 mln zł dofinansowania.

- Nie wiem, na jakiej podstawie poseł Bosak wysnuł publicznie taką tezę. Urząd Marszałkowski działa merytorycznie, a nie politycznie. O tym, że tak jest, świadczy nasza propozycja, która jest ponad podziałami politycznymi - podkreślił Bonna.

Oświadczenie przedstawicieli SKM



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM:

Jesteśmy zaskoczeni słowami Marszałka Bonny. Przypomnijmy, że unijne dofinansowanie zakupu nowych pojazdów PKP SKM pozyskała w 2018 roku (a nie w 2017 r. jak stwierdził Pan Marszałek). 2 lata później (10.11.2020 r.) proponowaliśmy Samorządowi Województwa przejęcie tego zakupu wraz z naszym dofinansowaniem. Gdyby wówczas Samorząd województwa przyjął naszą propozycję, to już w tym roku odbieralibyśmy pierwsze pojazdy. Samorząd wówczas nie przyjął naszej propozycji.

Jednocześnie w grudniu 2020 roku Samorząd zawarł ze spółką PKP SKM umowę przewozową do grudnia 2026 r., w której nie uwzględnił możliwości zakupu przez PKP SKM nowoczesnego taboru. Dopiero zawarty 23 sierpnia 2022 r. aneks do umowy przewozowej pomiędzy Województwem Pomorskim, a PKP SKM umożliwił nam ogłoszenie przetargu na zakup 10 pojazdów.

Dlaczego Województwo zwlekało przez ponad dwa lata, po których znacznie zmalały szanse na pozytywne rozstrzygnięcie tego przetargu?

Spółka PKP SKM ogłosiła przetarg na 10 nowych pojazdów 2 września, a więc od pozyskania zgody samorządu do ogłoszenia przetargu upłynęło 9 dni. Propozycję Samorządu oczywiście rozważymy. Niezwłocznie skierowaliśmy ją także do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nowe pociągi są nam niezbędne, by wozić pasażerów w komforcie, na jaki zasługują.

Trzeba też pamiętać, że nasz projekt zakupu taboru jest projektem konkursowym, którego nie można dowolnie modyfikować i decydujące zdanie w tym zakresie należy do CUPT i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zmiana warunków zawartej umowy o dofinansowanie pomiędzy CUPT i PKP SKM wymagać będzie zgód nie tylko PKP SKM, ale także wszystkich naszych właścicieli oraz wspomnianych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaskakujące jest twierdzenie Marszałka Bony, że CUPT stwierdził, iż zmiana beneficjenta tego projektu jest możliwa. Z pisma CUPT-u do naszej spółki z 15 grudnia 2020 r., które zostało też przekazane do wiadomości Samorządu Województwa, wynika, że projekt ten może zostać zrealizowany wspólnie przez Samorząd i PKP SKM, ale nie ma możliwości zmiany jego beneficjenta.

CUPT wskazał też szereg warunków, które należy spełnić, aby ten projekt mógł zostać zrealizowany wspólnie przez PKP SKM i Samorząd Województwa. Należy też przypomnieć, że projekt dotyczył zakupu 10 pojazdów, a w propozycji Samorządu jest mowa o "co najmniej 7 pojazdach". Niezbędne będzie więc ustalenie przez CUPT, czy taka zmiana w projekcie jest możliwa, a jeśli tak, czy nie wpłynie na wysokość unijnego dofinansowania.

Miejsca

Opinie (241) 5 zablokowanych

  • A dla Polregio też będą? (2)

    Polregio też wymaga nowych składów.

    • 4 2

    • szczególnie do Bydgoszczy

      na tej trasie można jechać 160 km/h

      • 0 0

    • Polregio dostało od marszałka 10 nowych pociągów

      I jakoś wtedy marszałek nie bełkotał o konieczności usamorządowienia tej firmy.

      • 3 0

  • późne przetargi na SKM, to wynik braku możliwości porozumienia się z marszałkiem (15)

    Gdyby można coś było uzgodnić z marszałkiem , to nowe skmki już by jeździły. Trudno natomiast coś zaplanować skoro marszałek nie jest skory do uzgodnień. Niech marszałek zadba o tramwaje i autobusy, bo skoro z tym sobie nie radzi, to po co mu jeszcze ta SKMka???

    • 33 10

    • Tramwaje i autobusy nie są w jego gestii, prestiżowcu (14)

      Jedynie koleje regionalne

      • 8 6

      • a to dobrze, bo byłoby tak jak z PKMką - klapa! (12)

        To przypomnę, SKMka też nie jest w jego gestii, więc niech nie przeszkadza. Po co się wtrąca i utrudnia? Jednego wspólnego biletu od lat nie może ogarnąć. Żenada.

        • 9 7

        • PKM jest klapą? (11)

          No odjechał Ci peron. Owszem, rozkład jazdy na linii PKM jest żartem - bo PLK nie zgadza się na ułożenie normalnego rozkładu. Ale mówiliście, że będzie wozić powietrze - no akurat powietrza to w środku brakuje.

          • 15 6

          • PKMka to organizacyjna klapa. Nie wystarczy coś wybudować, trzeba to zrobić z głową! (8)

            I nie chodzi tylko o częstotliwość kursowania. Jest jeszcze kilka błędów, z których największy to rozdzielenie PKMki od SKMki. Po co nowy twór? Dla ego marszałka?

            • 6 5

            • PKM to budowa i utrzymanie infry, nic więcej (3)

              Na PLK i na SKM widać, jak można liczyć.

              • 4 3

              • zajrzyj do statutu

                tej instytucji...

                • 0 0

              • PKM to budowa infry?

                To czemu pan marszałek tak chętnie się chwali wzrostem liczby przewozów na PKM? Tej PKM na którą teraz sknerzy na odpowiedni rozkład i pojazdy? I zawsze chętnie podkreśla jakim to jesteśmy kolejowym województwem. "Zapomina " przy tym dodać, że ok 70% przewozów na Pomorzu ogarnia gnębiona przez niego SKM.

                • 2 0

              • pomozecie towarzyszu?

                Na to liczysz?
                Marszalek zaplacil, SKM dala zalogi i zaplecze. Ale to jest komercyjny uklad. Do Chojnic za daleko.
                Samorzad ma ZNTK, moze restaurowac, szkolic ludzi, organizowac...
                Ciezka robota? Brudna? Niewdzieczna? Tylko linia Gdansk-Gdynia istnieje?!! Mozolna i na pol zycia robota?
                Lepiej na gotowe wejsc?

                • 1 0

            • (3)

              To powiadasz, że pomiędzy pociągi SKM da się jeszcze wepchnąć pociągi PKM? Powodzenia.

              • 0 3

              • nic nie kumasz (2)

                PKM w ogólne nie powinna powstać. Trasa na Kaszuby powinna powstać w ramach SKMki i od razu powinna być zelektryfikowana. Osobna firma PKM jest niepotrzebna. Nic się nie orientujesz w temacie, po co zabierasz głos?

                • 4 1

              • To czemu PKP (1)

                Które jest właścicielem SKM oraz linii kolejowych takiej trasy nie zbudowało?

                • 2 4

              • bo to peryferyjny problem, ktory nikogo nie obchodzi

                Pomimo tego ze w zasiegu byla wladza od gminy po premiera...
                Jakos gorale i slazacy lepiej potrafia panstwowa koldre ciagnac...

                • 2 0

          • jest klapa organizacyjna i mentalna...

            Bo faktycznie trzeba byc niedorozwojem, aby tak napiety "popyt odroczony" zignorowac.

            Linia dojazdowa do centrum regionu i glownych satelit Trojmiasta jest samograjem, ktory w polaczeniu z brakiem drog, wybuchl samorzadowi w twarz...
            A to jest tylko odprysk lorniskowego "byznesa", dla niepoznaki rozszerzony na region, po klotni z Gdynia...
            Podobna sytuacja jest na poludniowej linii do Tczewa... I zachodniej do Slupska. Na Nadwislu. Tylko kogo to obchodzi?!!

            • 2 0

          • Rozkład na PKM jest słaby

            Bo marszałek skąpi na szynobusy i rozkładzie.

            • 8 7

      • ale kolegów samorządowców

        już tak.

        • 0 0

  • (10)

    Czemu marszałem pomaga? Powinien przyjść, nałożyć karę 500mln lub 100% udziałów do marszałka. I tyle. A nie "pomagać nieporadnej firmie". Bo za pół roku znów nieporadnie będą mieć jakiś problem i o pomóżcie.

    • 40 43

    • (9)

      Przecieź kołku to Nieudolny Marszałek zarządza tym burdelem ! Marszałek Strug wraz ze swoją świtą Do Dymisji ! Dosyć grzania wora !

      • 18 18

      • Nie, Duginie, Marszałek nie zarządza SKM (5)

        Zleca jej zadania przewozowe, a to nie jest zarządzanie

        • 15 12

        • jako jedyny klient SKM (4)

          Ma mozliwosci zarzadzania...

          Nie wszyscy zarzadzanie utozsamiaja z mozliwoscia wywalania na pysk...

          • 2 3

          • Marszałek ma niecałe 10 proc. udziałów w SKM (3)

            To niby jak ma zarządzać?

            • 3 5

            • to niech się dogada z kolegami z samorzadu... (2)

              I będzie miał 44 procent...

              A wypowiedzi nie zrozumiałeś...

              • 3 2

              • To dalej nie jest nawet 50% kołku. (1)

                • 0 2

              • powtórzę...

                Wypowiedzi nie zrozumiałeś.

                • 1 0

      • Czas na korekte (2)

        Nie ma takiego Marszałka wojewodztwa pomorskiego jak STRUG!

        • 4 4

        • (1)

          jeest Hebel

          • 2 0

          • :D

            • 1 0

  • Dobrej woli marszałkowa w tym nie ma.

    SKM jest de facto naturalnym monopolistą na linii 250, a szans na zniesienie tego monopolu nie widać, więc organizator przewozów nie może zlecić przewozów komuś innemu. Musi zatem kupować usługi przewozowe od SKM, ale ma wybór w jaki sposób to robić. Jeśli chciałby pomóc w rozwoju, zawarłby np. 10-letni kontrakt który umożliwiłby zaciągnięcie odpowiedniego kredytu na wkład własny. Trudno, udziałów by nie zwiększył, ale te pieniądze i tak musi wydać. Tego jednak samorząd wojewódzki nie zrobił. Po drugie, mokre sny o przejęciu SKM pozostaną zaledwie snami. PO rządziła przez osiem lat i też nie doprowadziła do przejęcia SKM przez samorządy, bo widocznie są jednak przeszkody natury zasadniczej, więc na co marszałkowo liczy? Przez takie podejście, tabor nie jest wymieniany na nowszy, co dotyka bezpośrednio pasażerów. Jeżeli tak ma wyglądać dbałość samorządu wojewódzkiego o nich, to jaka to zachęta do głosowania na PO w przyszłorocznych wyborach do samorządu wojewódzkiego? W niektórych sprawach po prostu należy się pogodzić z realiami i robić swoje zgodnie z misją, którą w przypadku samorządu wojewódzkiego jest rzekomo dbałość o interesy Pomorzan.

    • 7 0

  • brawo SKM (1)

    Brawo skm, bardzo dobrze pokazujecie obłude marszałka samorządu w jego słowach i czynach

    • 8 1

    • Skm niech kupi pociągi zamiast coś tam pokazywać

      A rzecznik SKM ściemnia pisząc że proponowali przejęcie zakupu. Proponowali, że oni kupią za wkład marszałka, a po 10 latach przekażą pociągi marszałkowi.

      • 0 1

  • zamowionych?!! (2)

    Zamowiono dwa sklady...

    Marszalek "ofiarowuje" udzial w opcji zakupu, ktory moze bedzie zrealizowany...

    No, Zagloba z Inflantami by sie tego nie powstydzil!

    • 8 1

    • (1)

      masz racje .tu chodzi o 160milionów by położyć na nich łapę

      • 1 0

      • Przecież te 160 mln pójdzie na pociągi, a jak zostanie w SKM to przepadnie

        • 0 0

  • Jak na to czym dysponują to składy en57 i en71 po remontach są naprawdę dobrze utrzymane. Hala napraw robi wiele by ten tabor wyglądał i działał sprawnie. Niestety, nie dzieje się nic w kwestii zakupu taboru, tak naprawdę nie ma żadnego planu jego wymiany bo przy perspektywie rocznej jest trudne, ale nie jest niemożliwe. Spółka nie jest samorządowa większościowo, posiada własne torowisko więc nie rozumiem wogole oczekiwań względem samorządu co do taboru. Panowie prezesi i członkowie zarządu chcieliby samodzielnie rządzić, nie udostępniać wielu informacji ale w kwestiach wydawania publicznych pieniędzy są pierwsi do zabierania głosu.

    • 1 2

  • Tabor SKM

    Tabor kolejowy SKM woła o pomstę do nieba 3/4 składow nie nadaje się eksploatacji bo pamięta epokę Gomułki .A liftongowanie nie poprawia wcale komfortu to tak jak się pudrowało trupa. . Szału nie ma tyłka nie urywa.

    • 0 2

  • (1)

    Co za bełkot. Póki co zamówili 2 pociągi z opcją na 30 więc na razie zapłaciliście za 2 składy...

    • 37 8

    • za nic jeszcze nie zapłacili. nawet 1 transzy

      • 2 0

  • 150 zł??

    To ja tez poproszę!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane