• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej

Krzysztof Koprowski
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (302)

W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do StudzienkiMapka oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.



Czy wzdłuż ul. Do Studzienki uda się wykreować atrakcyjną zabudowę?

W poniedziałek w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu Do Studzienki - nowe przestrzenie publiczne organizowane przez Biuro Architekta Miasta na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.

Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki. Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki.

Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych



Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
  • w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
  • w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
  • w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.

Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Przesuń aby
porównać

Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego



Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:

- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
Przesuń aby
porównać

Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju



Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.

- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.

  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.

Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają



Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.

Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garażyMapka).

W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego"Mapka w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PGMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

  • Obecny wygląd ul. Boh. Getta Warszawskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Politechniczną.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.

Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym



Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.

Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.

Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.

Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • Kto za to odpowie.... (1)

    Wczoraj byłem na ul.Bohaterow Getta i widziałem na własne oczy,co tam jest.Moze tak sympatycy projektu ruszą swoje tyłki i zobaczą jak wąska jest ta ulica.Wczoraj na chodnikach były zaparkowane auta i jezdnia ledwo przejechał samochód osobowy,a co dopiero tramwaj.Ludzie,kto na to wydał pozwolenie!!!!!!Poza tym,to nie zmniejszy korków we Wrzeszczu.Zachecam do zwiedzenia tej części Wrzeszcza a nie tylko oglądania wizualizacji.

    • 8 4

    • napisz jeszcze, jak wyobrażasz sobie redukcję korków we Wrzeszczu

      bez rozwoju komunikacji tramwajowej, rowerowej i pieszej

      • 2 2

  • Droga dla samochodów. (2)

    Przede wszystkim, warto zostawić rezerwę pod drogę dwupasmowa dwujezdniowa. Nie ma żadnej drogi , która łączy południe Gdańska z główna arteria, a korki z uwagi na zwiększająca się liczbę mieszkańców. większe. Tramwaj w gruncie rzeczy.

    • 259 64

    • dlaczego piszesz takie dyrdymały? Co łączy Aleja Armii Krajowej z główną osią komunikacyjną aglomeracji?

      Korków nie da się wyeliminować budując kolejne arterie pseudoszybkiego ruchu drogowego. Korki się redukuje przez oferowanie mieszkańcom możliwości zmiany nawyków komunikacyjnych, budując linie transportu szynowego i poprawiając komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do przystanków SKM i PKM oraz wielu innych celów codziennych podróży w mieście.

      • 21 4

    • Będzie, będzie, nie bój nic. Ten tramwaj jest dla niej przykrywką i te zapuszczone kamienice, o które tak piłują dzioby aktywiści z miejskiej kieszeni, ustąpią za jakiś czas buldożerom.

      • 11 9

  • (11)

    a to się tam zmieści? Mam wrażenie, że wizka jest przeskalowana. Już nie mówiąc o tym, że słońce tam świeci jak w Wenecji, a raczej jej bohaterowie tej ulicy za dużo nie będą mieli, zwłaszcza, jeśli zrealizowany zostanie pomysł z zagęszczeniem zabudowy

    • 111 28

    • Wizualizacja jest 100% na podstawie cyfrowych podkładów geodezyjnych. (3)

      Więc jest całkowicie zgodna z rzeczywistością. To chyba zresztą widać po dokładnym wiernym oddaniu wszystkich detali tego co się tam znajduje. Jak ktoś nie wierzy to niech przyjdzie na warsztaty ze swoją linijką i sobie to sam pomierzy na mapach na których tam pracujemy.

      • 3 6

      • -To chyba zresztą widać po dokładnym wiernym oddaniu wszystkich detali tego co się tam znajduje.- No właśnie nie widać, wiec strzelasz sobie w kolano - -wiernie- oddano nieistniejący ogródek przed kamienicą na rogu Grunwaldzkiej i Bohaterów Getta Warszawskiego. To tyle w temacie rzetelności takich wizualizacji, umieszczanych w nich małych ludzików i samochodzików. Proponuję sprawdzić street view Googla albo najlepiej przejść się na wspomnianą ulicę

        • 0 0

      • To powiedz, Podkładzie Geodezyjny, jakim cudem zamieściłeś w swojej wizualizacji dorodne drzewa (takie, które nie przeszkadzają przechodniom ani przejeżdżającym ciężarówkom) przy Al. Grunwaldzkiej w stronę Gdańska. Dziękuję za uwagę.

        • 4 1

      • Szkoda, że nie ma mozłiwosci tu wklejac zdjeć

        Jak duze optyczne przekłamania zastosowano.

        • 3 1

    • Zmieści się

      Proszę sobie porównać BGW z Toruńską w Grudziądzu ona jest jeszcze węższa a tramwaje tam się mieszczą i jeżdżą od przeszło 100 lat

      • 3 0

    • Nie zmieści się (1)

      Byliśmy tam wczoraj i robiliśmy pomiary

      • 12 4

      • jakie dokładnie wyszły wyniki pomiaru?

        • 0 0

    • A jezioro damy tu (1)

      Przeskalowana i przekłamana - na wizualizacji możliwej zabudowy nad byłą stacją De Luxe - tam gdzie po prawej idzie pani z torebką mniej więcej zaczyna się już budynek ze sklepem spożywczym na dole. Tymczasem ałtor wizualizacji odsunął budynek od uliczki i jeszcze dołożył przed nim nieistniejący ogródek. No ale czego się nie robi, żeby udowodnić swoje racje.

      • 25 7

      • Ulica BGW na wizce

        Jest strasznie długa, w rzeczywistości to krótka uliczka. Tu jakby ujęcie szerokokątne zastosowano

        • 9 1

    • Oczywiście że się zmieści a jak się nie zmieści to się zrobi tak żeby się zmieściło (wyburzy się to i tamto da się .... przepraszam sprzeda się któremuś z deweloperów a p. roczna rośśśśnie

      • 8 1

    • Na BGW nawet barierka oddzielająca torowisko od chodnika się nie mieści

      • 13 2

  • Na Boh. Getta tramwaj blisko domów po wspólnej ulicy z samochodami (5)

    na Miszewskiego już pociąg nie tramwaj. Zamiast lokować tramwaj blisko ludzi i daleko od głównych ulic wciąż góruje optyka prlu ze tramwaj to pociąg. NIE! tramwaj może jechać inaczej niż główne drogi w mieście. Tramwaj może przecinać dzielnice i być blisko domów i tramwaj może wjechać do centrum miasta.

    • 49 24

    • Dokładnie (4)

      Tramwaj powinien być blisko miejsc interesu. Dziś technologia umożliwia taką budowę, żeby nie hałasowało.

      • 8 14

      • Na technologię trzeba mieć pieniądze. (2)

        A w mieście wolności są ważniejsze sprawy.

        • 11 3

        • jechałem linią tramwajową, której koszt siegnął pół miliarda dolarów (Dania) (1)

          i hałasuje...
          Może nie tak rasowo jak 105, ale hałasuje...

          • 1 1

          • Ja jechalem i bylo cicho

            Między tory a jezdnie wstawia się (gumę, kauczuk?) Coś co wygłusza. Cichy jak elektryczny samochód

            • 1 2

      • ty się interesem tutaj nie zasłaniaj

        • 7 2

  • Wizualizacja top

    Te gęsi czy tam giga kaczki na początku, a pod koniec koleś w motorówce na BGW. Śmieszki. Co nie zmienia stanu rzeczy, że przebieg od czapy, po co dublować światła?

    • 4 0

  • brak sieci...

    Na wizualizacji brakuje sieci jezdnej dzięki której tramwaj jedzie...po jej dodaniu okaże się, że słupów na których będzie wisieć sieć będzie 3 razy tyle co lamp.. czyli znikną miejsca parkingowe o połowę...ogólnie bardzo fajny projekt... nie wiem co mieszkańcy tak się pieklą trasa odmieni pozytywnie im ulicę która powiedzmy to nie pasuje już do naszych czasów... trzeba się rozwijać a kto jest w stagnacji to się cofa....

    • 2 4

  • Słabo to wymyślone

    I juz nawet nie myślę o odcinku wrzsszcza, ale o Morenie. Budowa drogiego tunelu we wzniesieniu wzdłuż Wileńskiej skoro na Morenowej jest rezerwą terenu właśnie pod tramwaj przygotowana..... Grzelak wie lepiej. Serdeczności

    • 4 1

  • Na wizualizacji brakuje drutów i słupów trakcji (10)

    No i zakładamy że nie da się tam już parkować samochodów

    • 71 9

    • i korka w ktorym stoi tramwaj

      • 0 0

    • I to was boli (3)

      Przejście paru metrów do blachosmroda będzie drogą krzyżową....

      • 22 29

      • Ale masz zryty beret.

        • 5 1

      • Fakt wszystkowery jak nie dają rady to wepchają swój pojazd do komunikacji miejskiej.

        • 3 3

      • Błaut i Roger broniący miejsc parkingowych i przeciwni transportowi zbiorowemu

        Taka to "ostra zieleń" xD

        • 11 10

    • (4)

      A przypadkiem tramwaje nie miały pokonywać tego odcinka na akumulatorach? Coś kojarzę, że była mowa o tym, żeby nie stawiać słupów i wieszać sieci, żeby nie zniszczyć widoku ulicy.

      • 9 5

      • Rozumiem, że latarnie oświetleniowe też (1)

        tobie przeszkadzają i psują widok......? Wiesz....zawsze można do tych latarni "podwiesić" sieć i będzie oki, no chyba, ze mieszkańcy BGW dorzuca sie do nowych tramwajowych hybryd!

        • 5 11

        • Te "tramwajowe hybrydy" to był pomysł miasta, takie nawijanie makaronu na uszy, żeby tylko wcisnąć ten tramwaj tam i na siłę znaleźć argumenty "za", aby przekonać ludzi mających inne zdanie w sprawie tego wariantu. Więc mieszkańcy nie muszą się do niczego dorzucać, bo to ich tutaj uszczęśliwia się na siłę.

          • 10 2

      • (1)

        A skąd wezmą tabor? Skoro tak się martwią o ulice to niech zrobią linie na Do Studzienki aż do skrzyżowania z Grunwaldzką

        • 6 5

        • Bo na do studzienki musieliby zabytkowe kamienice wyburzać

          Było to wielokrotnie omawiane na przestrzeni lat bo taki był oryginalny pomysł. Postaraj się czasem wyjąć głowę z własnych 4 liter

          • 3 10

  • 50-cio tonowy tramwaj pod oknami, gratulacje świry. (18)

    • 64 93

    • Nie to ciebie boli.... (4)

      ...tramwaj masz tez pod oknami od Grunwaldzkiej,a gratis jeszcze kilka pasm ruchu dla blachosmrodów.Boli ciebie to,ze nie postawisz już swojego szrota pod samą klatką,lecz będziesz musiał przejść z 300 m. Wiesz co...idż najlepiej już na emeryture lub rentę....Mieszkam na Kartuskiej,tramwaj mam od domu w linii prostej cirka 5 m....i tak od ponad 60 lat i nie mam z tym problemów,no ale egoistów w tym,jak by nie było,katolickim społeczeństwie nie brakuje

      • 41 24

      • Kłamiesz. Nigdzie na kartuskiej tramwaj nie jest tak blisko okien mieszkan (2)

        • 6 10

        • On jest z Gdyni...

          tam na Kartuskiej faktycznie jest większa....odległość

          • 2 0

        • Jak nie ma? Ty kiedykolwiek byłeś na Kartuskiej??

          Zapraszamy na numery 94-114

          • 11 3

      • Dla niektórych nawet trasa tramwaju

        stanowi okazję, żeby dowalić katolikom

        • 5 3

    • A na innych ulicach to jakie tramwaje jadą. (3)

      • 31 7

      • no i?

        Wiesz co to "dopust boży"?

        • 2 2

      • (1)

        A na Łąkowej zlikwidowali

        • 6 3

        • Ponad 20 lat temu i po łąkowej jeździł dlatego że tam zajezdnia była.

          Zajezdnię przenieśli to i przejazdy zlikwidowali. Miasto się zmienia i zapotrzebowania na komunikację i jej przebieg tak samo.

          W ogóle argument niepoważny, na długiej sto lat temu była jezdnia ale ją zlikwidowali, więc Tobie też powinni zlikwidować. A do domu konno

          • 11 3

    • W Krakowie ... (1)

      ... jeżdżą tak tramwaje od dziesiątków lat.

      • 8 6

      • i my nie możemy mieć

        lepiej?!

        Serio?!

        • 3 5

    • a maja smoluchowskiego i wielki szpital wojewodzki bez dojazdu, bez darmowych parkingow - to nawet nie swiry to

      sabotarzysci

      • 7 2

    • A gdzie ma tramwaj jeździć jak nie pod oknami?

      Po łąkach?

      • 7 5

    • (4)

      W Nowym Porcie i w Brzeźnie jakoś działa

      • 46 21

      • We Wrzeszczu też - na Wysepce. I w Oliwie - przy pętli (1)

        • 20 4

        • wysepka to presizowa lokalizacja

          • 8 2

      • Istnieje tam od dziesięcioleci!

        O dlatego tego syfu nie powinno się powielać!

        • 15 23

      • nie ma byc jakos tylko dobrze, a tu nie bedzie

        • 20 25

  • Najfajniejszy przystanek tramwajowy

    W pełni zadaszony przystanek tramwajowy. W końcu coś fajnego. Zróbcie jeszcze taki w Gdańsku Głównym.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane