• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Gdyni chcą kładki bez samochodów

Michał Sielski
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
Kładka nad torami ma połączyć Karwiny i Mały Kack. Kładka nad torami ma połączyć Karwiny i Mały Kack.

Mieszkańcy Gdyni, którzy wzięli udział w przedstawieniu argumentów na temat tego, czy pomiędzy ul. Strzelców a Buraczaną zobacz na mapie Gdyni zbudować kładkę tylko dla pieszych i rowerzystów czy wiadukt także dla samochodów, są jednomyślni: pomysł, aby wjechały tam samochody, został zmiażdżony.



Większy ruch samochodów na swojej ulicy w zamian za odkorkowanie pobliskiej drogi?

Przypomnijmy:

  1. W maju władze Gdyni poinformowały, że nad torami łączącymi ulice Strzelców i Buraczaną w Gdyni powstanie wiadukt drogowy.
  2. Inwestycja miała zostać ukończona najwcześniej w 2021 roku, a jej koszt szacowano na 16 mln zł. Nie przewidziano konsultacji, bo - jak mówili urzędnicy- budowy wiaduktu oczekiwali mieszkańcy.
  3. Zaprotestowali radni dzielnicy Karwiny i społecznicy, którzy zaczęli wskazywać, że wcale nie chcieli drogiego wiaduktu dla aut, lecz kładki dla pieszych, która miałaby kosztować ok. 2 mln zł (ZDiZ twierdzi, że raczej 10 mln zł).
  4. Ponad pół tysiąca mieszkańców z Karwin i Małego Kacka podpisało się pod petycją, by zrezygnować z budowy wiaduktu. Spór zaostrzał się z dnia na dzień.
  5. Postawione pod ścianą władze Gdyni zdecydowały się na zorganizowanie konsultacji społecznych w tej sprawie. Najpierw odbył się tzw. dialog techniczny dla kładki pieszej, a temat został odłożony na czas po wyborach samorządowych.

Tu powstanie wiadukt dostępny dla pieszych i rowerzystów lub także dla kierowców aut. Tu powstanie wiadukt dostępny dla pieszych i rowerzystów lub także dla kierowców aut.

Mieszkańcy: nie chcemy żadnego wiaduktu dla aut



Podczas wtorkowego wysłuchania argumentów na sali był m.in. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który dotąd praktycznie nie pojawiał się na takich spotkaniach.

- Chcemy wysłuchać racji i argumentów obu stron. A potem podjąć decyzję po pochyleniu się nad wszystkimi argumentami - opowiadał Wojciech Szczurek, który omówił mocne i słabe strony obu rozwiązań.
Po nim głos zabrało 16 mieszkańców Gdyni. Każdy miał maksymalnie pięć minut na wyłożenie swoich racji. I jeśli ktoś spodziewał się różnicy zdań, kontrowersji czy ożywionych polemik, to srogo się rozczarował. Praktycznie wszyscy mieszkańcy kategorycznie sprzeciwili się wpuszczeniu aut na planowany wiadukt. I to nawet ci, którzy nie ukrywają poparcia dla obecnych władz Gdyni.

- Nie zgadzamy się na budowę wiaduktu dla samochodów, bo na wąskie ulice dzielnicy wjedzie nim 130 samochodów na godzinę. To znacznie obniży bezpieczeństwo, a ceny nieruchomości spadną - podkreślił Adam Skurat, radny dzielnicy Karwiny i kandydat Samorządności do Rady Miasta w ostatnich wyborach.

Uspokojenie ruchu to fikcja



Inni podkreślali, że trzeba myśleć też o dzieciach, które uczęszczają do pobliskiej szkoły i przedszkola.

- Za rok, za dwa dzieci będą mogły samodzielnie iść do szkoły po kładce. Gdy jednak będą tam samochody, nikt samych dzieci nie puści, bo google doradzi kierowcom jak jechać bocznymi ulicami i wszędzie będzie duży ruch - dodawał Krzysztof Zięba, mieszkaniec Karwin.
Nieliczni wskazywali tylko, by umożliwić przejazd kładką pojazdom uprzywilejowanym, które mogłyby skrócić nią drogę w przypadku konieczności ratowania życia lub zdrowia. Nikt nie wierzy również w ewentualne uspokojenie ruchu poprzez progi zwalniające. Jako przykład podawano ul. Strzelców, gdzie strefa Tempo 30 jest fikcją.

- To 30 km/h nie działa wśród gdynian czy w ogóle Polaków. Jedzie się tam z reguły 60-70 km/h. Widzę niemal codziennie w lusterku te wściekłe twarze kierowców, którzy chcą mnie wyprzedzić, nawet jak jadę 40 km/h! - irytował się Tomasz Dobrowolski, mieszkaniec osiedla Hovnanian.
Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia i mieszkaniec Wielkiego Kacka zwrócił uwagę, że w dokumentach strategicznych Gdyni są jasne kierunki rozwoju: preferowanie pieszych.

- Budowa wiaduktu dla samochodów jest skrajnie sprzeczna z tymi dokumentami, a mieszkańcy, którzy współtworzyli strategię, muszą mieć poczucie, że się ich słucha - podkreślał Kajetan Lewandowski.
Jeden z mówców, mieszkaniec Karwin Kamil Skoneczny, poprosił nawet siedzącego w pierwszym rzędzie prezydenta Wojciecha Szczurka o to, by wstał i zobaczył ile osób jest za kładką pieszo-rowerową. Ręce w górę podniosła zdecydowana większość osób.

Jeśli dalsza część konsultacji społecznych będzie przebiegać podobnie, prezydent Gdyni nie powinien mieć wielkich rozterek przed podjęciem decyzji. Na razie nie chce jednak zajmować żadnego stanowiska. Choć widać, że jest zaskoczony tak wielką jednomyślnością uczestników spotkania.

- Gdynia się zmienia. Zmieniają się oczekiwania mieszkańców. I widać, że w niektórych miejscach znacznie szybciej, niż się spodziewaliśmy - przyznaje Wojciech Szczurek.

Kiedy ostateczny wybór?



Obecnie trwa pierwsza faza konsultacji społecznych. 7 stycznia zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, pozwalający wyrazić swoją opinię. Konsultacje zakończą się 20 stycznia.

Raport ma zostać opublikowany w ciągu 40 dni od zakończenia konsultacji. O wyborze wariantu do realizacji zdecyduje ostatecznie prezydent Gdyni.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • Dlaczego sa wpisy za pelnym wiaduktem jest przyklad ul Kapitanskiej gdzie ruch jednokierunkowy sparalizowal osiedle i tak ma byc na karwinach

    • 3 0

  • Wiadukt drogowy (1)

    Wiadukt napewno od ciąży główne olice. Ludzie więcej jeżdżą autami niż na piechotę

    • 4 8

    • Przepraszam co wiadukt od ciaży? Chyba odciąży.

      • 1 0

  • Ciekawe co będzie się działo... (5)

    ...jak będzie zamknięta ul.Strzelców w związku z budową 3 toru. Cały ruch pójdzie Olgierda. Wiadukt przez tory wówczas byłby niezbędny.

    • 33 31

    • Ale czyj to problem? (1)

      Kto pozwala budować takie ogromne mrówkowce (przepraszam Apartamenty) z jedna droga dojazdową do niedawna z płyt jumbo? :D

      • 4 0

      • Plyty jumbo sa tam nadal

        A jest tez drugi dojazd olgierda

        • 1 0

    • (2)

      Wiadukt powstalby później i tak, więc to żaden argument.

      • 9 4

      • (1)

        Wiadukt powstanie i tak bo jest potrzebny na czas przebudowy Strzelców i całego skrzyżowania Wielkopolska Sopocka

        • 5 4

        • Tak, postawią go w 2 miesiące.. przecież ta inwestycja rusza w przyszłym roku.

          • 3 0

  • Telegram (1)

    Wybraliscie mnie na piec lat.Stop.Zrobie co mi sie podoba.Stop.Konsultacje to fikcja.Stop.Wiadukt bedzie.Stop.Mozecie mi skoczyc.Stop.Po Coca Cole.Stop.

    • 8 6

    • Niestety

      Obawiamy się tego, ze frędzel z gruchą i tak postawią sobie wiadukt

      • 0 0

  • (3)

    Fajna ustawka. Konsultacje gdzie produkuje się tylko jedna "właściwa" strona. Szczur się pojawił, bo w scenariuszu spotkania nie było oponentów

    • 21 8

    • Tylko, ze sczur

      I jego grucha są ZA wiaduktem. Coś ci się pomyliło.

      • 1 0

    • Nie tylko jedna strona

      Akurat nie tylko jedna strona się wypowiadała. Głos zabierał m.in. radny opozycji miejskiej Marek Dudziński.

      • 1 1

    • Dokładnie

      • 6 2

  • nie chcecie kladki dla aut? (4)

    to jest jedyna szansa żeby chociaż w minimalnym stopniu zmniejszyć korki .

    wybudują tylko dla pieszych a potem tylko do aut i będą budować dwa razy?

    nie wystarczy barierki zrobić żeby ogrodzić pieszych od samochodów jak tak się boicie?

    pomyślicie zanim będzie za późno

    • 5 14

    • Pojedz czlowieku na raclawicka i grenadierow ktorymi ma lroawdzic objazd

      Tam sa 1 rodzinne domy, nie ma chodnika ! Wiec jak ludzie maja sienporuszac lrzy sznurze aut...

      • 1 1

    • Zmniejszyć korki kosztem tego, że będzie Ci za oknem stał i smrodził sznur samochodów, który będzie objeżdżał korek na Wielkopolskiej, serio o tym marzysz?

      • 3 3

    • Zerknij na mapę a potem wypowiadaj się. W jaki sposób ten projekt miałby zmniejszyć korki na Wielkopolskiej. W żaden. Głównym problemem jest fakt, że ruchu nie odbiera pseudo węzeł na obwodnicę. Tam krzyżują się wszystkie kierunki i stoją na światłach. Myślę że bezkolizyjne wjazdy na obwodnicę w znacznie większym stopniu wpłyną na usprawnienie ruchu na tej arterii.
      Przy okazji. Niech najpierw naprawią most na Nałkowskiej , który już ponad dwa lata jest zwężony i zastawiony betonowymi blokadami. To powinno być priorytetem a nie most dla nowobogackich z zad*pia przy lesie.

      • 2 2

    • Bez komentarza

      • 3 2

  • Szczurek był??? (18)

    Niemożliwe.

    • 101 18

    • Z budową trzeba poczekać (2)

      Uważam że z decyzją jak i budową kładka czy wiadukt trzeba poczekać aż zostanie ukończony węzeł sopocka bo dopiero wtedy będzie można ocenić jego korzyści dla płynności ruchu z miasta do Karwin z jednoczesnym uwzględnieniem stosunkowo dużego ruchu ze strzelców w kierunku Karwin i obwodnicy Obawiam się że na węźle Sopocka to będzie jeden z większych problemów

      • 2 1

      • Super, nie róbmy nic przez 4 lata (1)

        Niech mieszkańcy Strzelców męczą się przez czas remontu. A może się okaże że po przebudowie węzła kładka ani wiadukt nie są wcale potrzebne?
        Nadajesz się Pan na prezydenta Gdyni!

        • 2 1

        • Chyba widziały gały, co brały?

          Czy nie? Każde osiedle powinno mieć swoją drogę dojazdową do głównej, a nie pchać się s kolejne osiedle, żeby ludziom pod oknami o przy placu zabaw zrobić ruch samochodowy

          • 1 1

    • i tak zrobi Co będzie chciał. (5)

      • 2 2

      • Antyszczur (4)

        Najlepszy jest pan Kajetan ped**arz. Wiadomo, że on będzie mówił, że pedałować należy i jest to obowiązkowe. Ciekawe, czy zastanowiliście się, dlaczego ci, którzy są zabiegani codziennymi obowiązkami i liczą każdą minutę, nie pojawiają się na takich dyrdymalskich spotkaniach? Ja wiem, że Kim i tak zrobi to, co będzie chciał, bo on akurat ma wszystko w d***, ale przez takich oszołomowatych krzykaczy można nabrać wrażenia, że każdy tylko najchętniej by wsadził d*psko na ramę i pedałował. Niezłym oszołomem musi być też ten, który twierdzi, że cena nieruchomości spadnie, skoro dojazd niej będzie dogodniejszy. Pozdrowienia dla normalnych!

        • 7 23

        • (3)

          po przeczytaniu tekstu - stwierdzam jesteś oszołomem

          • 13 2

          • (1)

            A ty durniem i frajerem...

            • 1 9

            • znów wyzwiska pisowskiego trola

              typowe

              • 2 0

          • mam wrażenie, że to po prostu człowiek chory na samochodozę

            to się leczy łagodną perswazją.

            Próba polemiki raczej będzie jałowa.

            • 4 1

    • ulica Kruczkowskiego (3)

      tutaj jest duży ruch aut, gdy dzieci są dowożone do pobliskiej szkoły .Ta ulica powinna mieć ruch jednokierunkowy gdyż teraz nie mogą się mijać auta jest za wąska dla 3 aut.

      • 4 1

      • Pełna zgoda (2)

        Ul Kruczkowskiego to ul Osiedlowa i myślę że spółdzielnia powinna nawet bez konsultacji z miastem wprowadzić tam ruch jednokierunkowy albo przyjąć inne rozwiązanie przykład poprzez częściowe zamknięcie Iwaszkiewicza na wysokości skrzyżowania z Kruczkowskiego co wyeliminuje korzystanie z tych naszych osiedlowych uliczek przez kierowców o słabych nerwach którzy nie wytrzymują korków na Wielkopolskiej i chwaszczyńskiej karwiny muszą się bronić bo inaczej nas rozjadą A poza tym to my spółdzielcy a nie miasto ponosimy pełne koszty utrzymania tych ulic i ciągłych napraw a stromy zjazd Kruczkowskiego Staffa z tego powodu będzie wymagał albo już wymaga kapitalnego remontu

        • 4 0

        • (1)

          Spółdzielnia nie ustala ruchu drogowego...

          • 0 2

          • spółdzielnia (jej przedstawiciele oraz/lub mieszkańcy)

            może być stroną dialogu społecznego.

            Bez niego nie wypracuje się sensownego rozwiązania nieuchronnych konfliktów.

            • 0 0

    • On żyje? (1)

      O.o

      • 5 4

      • To jest sobowtór Szczurka, który chodzi na konsulatacje. Tak jak Putin ma swojego sobowtóra, tak Wojtek ma swojego.

        Żebyś potem nie pisał, że gdzie jest Szczurek? Gdzie się ukrywa? Niech wyjdzie do ludzi! Kiedy spotkał się ostatni raz z mieszkańcami?

        • 2 3

    • Wiadukt mozna znakami ograniczyć

      dla pieszych, kładki niestety dla aut w przyszłości juz nie

      • 5 11

    • chcemy kładki

      i ruch samochodowy. Każdy chce dojechać jakoś do i z pracy.

      • 10 16

    • Cud!!!

      Byliście świadkami cudu!!!!
      Ciekawe czy zdarzy się drugi i sobie odpuszczą ten wiadukt dla samochodów czy będzie jak zwykle!!??

      • 15 3

  • Tor. (3)

    Fajny tor na zdjęciu. Aż trzy szyny.

    • 5 0

    • Monorail

      Technologia przyszłości dla lepszego skomunikowania Międzynarodowego Portu Lotniczego Kosakowo Wojciech Szczurek Int'l.

      • 1 1

    • Cięcia budżetowe. Teraz będą balansować na jednej szynie.

      • 2 0

    • To pod maglev łączący lotnisko w Gdańsku z kosmodromem w Gdyni

      • 2 0

  • a kiedy kładka dla pieszych/rowerzystow nad obwodnicą na Spacerowej? (10)

    Poki co przedostanie się nad obwodnicą z dzielnicy Osowa w stronę Oliwy możliwe jest tylko dla samochodów, bo ktoś kiedyś nie pomyślał ani o pieszych ani o rowerzystach. Co za d.... !!

    • 34 11

    • A co to ma wspólnego z Gdynią?! (3)

      Dzbanie

      • 1 3

      • (1)

        Część osowy należy do Gdyni:)

        • 0 0

        • Te trzy ulice - Łosiowa, Sarnia i Jelenia to nie Osowa to Wysoka, cześć Gdyni.

          • 0 0

      • Ten teren to Gdynia. Z Osowej do CH.

        • 1 0

    • A co to ma

      • 0 0

    • Nie ktoś kiedyś, tylko mieszkańcy Osowy zablokowali kladke do centrum handlowego.

      Sprawdź, zanim coś napiszesz.

      • 7 0

    • (3)

      Ale to bardziej gddkia...
      Ale skąd mogłeś wiedzieć.

      • 4 3

      • (2)

        czasem jeżdźę tym wiaduktem z Osowej do Oliwy na rowerze
        nie narzekam, nie czuję się szczególni zagroźony

        natomiast kładka, lub choćby prom, z Oksywia do Głównej
        nie ma alternatywy
        a nikt o niej serio nie mówi

        • 3 0

        • (1)

          Ale na dojazdach musisz lecieć jezdnia niestety...

          • 1 1

          • no tak. samochodem, czy skuterem też jadę jezdnią, i nie sr*m przy tym ze strachu

            spokojnie, kierowcy to zdecydowanej większości normalni ludzie, prawie tacy jak my, tylko leniwsi i "rozpuszczalniejsi". nie chcą zabijać. można im ufać! czasem nawet bardziej można ufać im, niż nam. oczywiście, jak się zdarzy idiota, to jest wielokrotnie grożniejszy niż idiota na rowerze czy pieszo, ale...

            jak często to się zdarza?

            • 3 3

  • Mieszkałam kiedyś w okolicy i sądze że kładka jest tam potrzebna (5)

    • 72 14

    • Kładka z możliwością przejazdu 3,5-tonówki.

      Na co dzień słupek (blokada), a w razie czego służby komunalne i ratownicze.

      • 1 4

    • Ale nie dla aut. (1)

      • 12 15

      • WTF? Dwa komentarze takie same, o tej samej godzinie (21:48), tylko różnią się podpisem.

        Magia!

        • 2 2

    • Na spotkaniu nie analizowane było czy w ogóle coś robić tylko co.

      • 7 0

    • Ale nie dla aut

      • 19 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane