- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (229 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (77 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (108 opinii)
- 4 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (32 opinie)
- 5 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (154 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (19 opinii)
Mieszkania i usługi zastąpią nieczynny przystanek SKM w Nowym Porcie
Zabudowa mieszkaniowo-usługowa, trasa pieszo-rowerowa z widokiem na półwysep Westerplatte oraz nowe tereny zieleni urządzonej - to główne ustalenia projektu planu dla rejonu dawnego przystanku SKM w Nowym Porcie. BRG przedstawiło właśnie efekt dwuletnich prac nad planem zagospodarowania, który ma przyczynić się do ożywienia inwestycyjnego w tej części Gdańska.
Wówczas na sesji Rady Miasta Gdańska jednogłośnie przyjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu zagospodarowania, którego ustalenia z początkiem czerwca br. poznaliśmy w ramach procedury wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.
Co warto podkreślić, o jego sporządzanie i zarazem wykreślenie z obowiązujących dokumentów planistycznych funkcji transportu kolejowego zabiegały Polskie Koleje Państwowe.
porównać
Nowy budynek usługowy zamiast dworca kolejowego
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej zakończyły kursowanie do przystanku w Nowym Porcie w 2002 r. Obecnie peron i starotorze są zarośnięte do tego stopnia, że z trudem można dostrzec dawną infrastrukturę kolejową. W ostatnich miesiącach zniknęły też relikty niewielkiej wiaty przy wejściu na peron.
Zapisy projektu planu realizują postulat kolejarzy - miejsce dawnego przystanku i zniszczonego jeszcze pod koniec II wojny światowej dworca zająć ma nowy budynek usługowy o wysokości do 11 m, wieńczący krótką ul. Podjazd.
Wśród dopuszczonych funkcji wymienia się: gastronomię, turystykę, kulturę, edukację i oświatę, opiekę zdrowotną (z wyłączeniem pobytu stałego - szpitali czy domów opieki społecznej), sport, rekreację oraz administrację.
Czytaj też:
[2017 r.] Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy
[2018 r.] Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
[2019 r.] SKM do Nowego Portu: ocaleje większość przystanków
Mieszkania i handel wokół dawnego dworca kolejowego
Po obu stronach ul. Podjazd projekt planu przewiduje zabudowę mieszkaniowo-usługową (na zdecydowanej większości terenu do 11-13 m wysokości), która w swoim układzie przestrzennym ma wykreować niewielki plac wokół nowego budynku usługowego.
Parametry zabudowy zostały znacznie ograniczone pod względem długości elewacji, co w założeniu ma uniemożliwić tworzenie zwartych i długich brył - przede wszystkim od strony ul. Oliwskiej. Dopuszcza się jednak łączenie budynków szklanymi łącznikami, gdyby zaszła taka potrzeba.
Czytaj też:
[2020 r.] Prezydent zapowiada przystanki kolejowe m.in. na linii do Nowego Portu
[2021 r.] Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
porównać
Trasa pieszo-rowerowa zamiast torowiska kolejowego
Teren dawnego torowiska kolejowego przewiduje się przekształcić w zieleń urządzoną z poprowadzeniem szlaku pieszo-rowerowego. Postuluje się też wyeksponowanie pozostałości dawnego peronu - w tym fragmentów kamiennej kostki, która niemal w całości już zarosła.
Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego rozpościerać się będzie panorama na półwysep Westerplatte oraz pomnik Obrońców Wybrzeża. Ażurowe ogrodzenie terenów portowych, dzięki któremu istnieje to atrakcyjne otwarcie krajobrazowe, planuje się podtrzymać zapisami mówiącymi o zakazie wprowadzania elementów zagospodarowania przesłaniających widok.
Punkt widokowy na Westerplatte i wejście do portu
Ponadto wzdłuż ul. Blizowej przewiduje się realizację skweru z zaleceniem utworzenia przy ogrodzeniu portu punktu widokowego w formie wyniesienia lub tarasu. W zaleceniach zawarto także zapis o przebudowie istniejącego naziemnego ciepłociągu na podziemny.
W projekcie planu uwzględniono również zapisy chroniące przedwojenną zabudowę oraz najcenniejsze drzewa.
Czytaj też:
Punkty widokowe w Trójmieście
Orlen chce rozmawiać z Gdańskiem o parku na Szańcu Zachodnim
Składanie uwag do projektu planu do 29 czerwca
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 29 czerwca 2021 r.
Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione przez prezydent miasta, projekt planu z poprawkami ponownie trafi do wyłożenia. W przypadku odrzucenia wszystkich uwag, jego przyjęcie zostanie poddane pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.
Czytaj też:
Remont popularnego nabrzeża w Nowym Porcie
Miejsca
Opinie (401) 8 zablokowanych
-
2021-06-07 07:28
Teraz już wiecie dlaczego nie reaktywowano skm do nowego portu
Nie z powodów ekonomicznych a znajomości i układów. Sitwa developerska kwitnie w najlepsze.
- 97 11
-
2021-06-07 07:27
Pomijając wycinkę, betonowanie
to współczuję komuś kto da się namówić na mieszkanie z portem morskim za płotem.
- 59 5
-
2021-06-07 07:16
Kolejne bloki
I miasto zostaje z kolejnymi tysiącami mieszkańców. Już dawno Gdańsk jest przeludniony, nie jest rozwijana infrastruktura drogowa. Wszyscy już stoimy w korkach, frustracja w mieszkańcach narasta. Widać np jak zachowują sie kierowcy na drogach, jest nerwowo.
- 83 10
-
2021-06-07 07:05
Nowy Port do rewitalizacji.
Dewelopery już sie czają :) A prezydenty zacierają rączusie (jak i swoje mieszkania). Wiemy o co chodzi :)
- 133 15
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.