• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • Kolej (1)

    To że kolej jest potrzebna to zrozumiałe, ważne, aby ten projekt zrealizowano. Ankieta do bani, nie każdy jeździ samochodem a w sytuacjach paraliżu, za kilka lat kolej to jedyny transport, aby jakkolwiek się poruszać.

    • 14 3

    • na małe odległości ruch pieszy, na odległości od 3 do 7 km rower, na odległości do 15 km dziennie

      rower wspomagany elektrycznie lub układ rower+ SKM/PKM/metro.

      Dla chętnych hulajnoga lub segway.

      • 0 4

  • Po co komu tory jak możemy latać- po coś przecież lotnisko zbudowali ;-)

    • 8 1

  • Po pierwsze - częstotliwość kursowania (2)

    Będzie jak z PKM - najpierw miliardy z UE i z naszych kieszeni, a później - "nie mamy pieniędzy by zwiększyć częstotliwość kursów". Na inwestycje kasa jest a na tabor i obsługę brak - i tak marnujemy środki.
    Aby pociągi stały się tu prawdziwą alternatywą muszą jeździć jak metro - co kilka minut. Przy przystankach duże parkingi + rowery. Tylko takie rozwiązanie może zmienić podejście podróżnych by zostawili swoje auto pod domem albo na parkingu przy przystanku i do centrum zjechali pociągiem. Na tym samym bilecie autobus/trolejbus/tramwaj i będzie duża szansa że podróżny wybierze komunikację zamiast stania w korku na Kwiatkowskiego.
    Obawiam się, że będzie jednak jak zwykle - 1 kurs na 1 godzinę i korki jak do tej pory - miliardy w kibel.

    • 26 5

    • (1)

      Jakie rowery, pogielo cie?

      • 2 4

      • normalne lub wspomagane elektrycznie

        zapewniające w mieście najszybszy sposób poruszania się na odległość do 7 km.
        Dające szansę realizacji zalecanego minimum aktywności fizycznej - 30 minut dziennie.
        Zwiększające obszar napływu pasażerów do stacji kolejowych (SKM i PKM).

        Dzięki temu podnoszące produktywność inwestycji w transport kolejowy.

        • 2 3

  • Gdynia to wieś sosnoweiec polski

    • 4 8

  • drogi

    Wjaki sposób usuniemy kolizje kolei zdrogami Czy będą szlabany

    • 4 3

  • A czy tam jacyś ludzie nie mieszkają przypadkiem, że tak sobie nagle pociąg zacznie jeździć?

    • 6 1

  • Miasto Wspólne nawet nic nie wiedziało

    Oszolomy i pseudoeksperci

    • 9 2

  • Pierwszy krok zrobiony. Szkoda, że na oczywiste i potrzebne inwestycje trzeba tak długo czekać.

    • 7 0

  • kolej niczego nie zmieni. Większość dojeżdża samochodami. Kolej będzie dlamłodziezy i ludzi starszych.

    Pod zakład pracy kolej nie podjedzie. A szef w pracy wymaga załatwienia różnych rzeczy na mieście w ciągu dnia. Jak zawsze brak pomysłów i rozwiązań. Przestańcie wydawać pozwolenia na budowę to jedyne słuszne rozwiązanie skoro drogi nie będą powstawać. Dzisiaj widziałam do czego służą paski rowerowe na jezdni z Gdyni Stoczni do centrum. Zjeżdżają na nie auta jak karetki jeżdżą na sygnale. Takie rozwiązania są do bani ale my za to płacimy. współczuje rowerzystom pomysły na gdyńskie drogi rowerowe zagrażają ich życiu.

    • 7 8

  • (1)

    "Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa."

    Jakbym zamawiał projekt domu to bym powiedział projektantowi czy chcę projekt domu parterowego, czy może jednak z piwnicą i poddaszem. Ale to bym wydawał swoje pieniądze, a nie państwowe.

    • 88 6

    • glebia swojej wypowiedzi przebiles wszystkich wspolpensjonariuszy na twojej sali

      • 5 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane