• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mit o bezpłatnym parkingu przy galerii na Przymorzu

Rafał Borowski
26 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Teren przed falowcem przy ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.
  • Teren przed falowcem przy ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.
  • Teren przed falowcem przy ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

Legendy miejskie mają to do siebie, że wielu o nich słyszało, ale nie mają one oparcia w rzeczywistości. Takim przykładem jest parking Galerii PrzymorzeMapka, który rzekomo powinien być bezpłatny. Urzędnicy zapewniają, że dokumentach nie ma ani słowa na ten temat.



Czy masz problem z parkowaniem pod swoim domem?

Z naszą redakcją skontaktował się pan Damian, mieszkaniec falowca przy ul. Obrońców WybrzeżaMapka na Przymorzu. Jak relacjonuje, zaparkowanie samochodu w tej okolicy ma stanowić coraz większy problem.

- Ostatnimi czasy problem nasilił się. Oczywiście nie bez powodu. To efekt budowy bloków po drugiej stronie ulicy oraz wprowadzenia płatnego parkingu w Galerii Przymorze oraz przy barze McDonald's. Ludzie zastawiają chodniki, rozjeżdżają trawniki i parkują na miejscach przeznaczonych dla mieszkańców sąsiednich bloków, choć są one oznaczone stosownym znakiem - twierdzi czytelnik.

Miejska legenda...



Nie oszukujmy się - z podobnym problemem mierzą się mieszkańcy wielu dzielnic Trójmiasta, a jego skala narasta. Dlaczego zgłoszenie czytelnika przykuło naszą uwagę? Otóż pan Damian zwrócił uwagę na dość ciekawą opinię, która krąży wśród mieszkających od dawna na Przymorzu osób.

- Przy okazji dobrze byłoby rozwiać wątpliwości co do rzekomego warunku powstania Galerii Przymorze, jakoby parking tego obiektu miał być zawsze bezpłatny. Taką samą historię słyszałem na jednym z osiedli w Warszawie, dlatego wydaje mi się, że jest to tylko miejska legenda. Niemniej fajnie byłoby to ludziom wytłumaczyć - kwituje pan Damian.
  • Teren przed falowcem przy ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.
  • Teren przed falowcem przy ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.
  • Teren przed falowcem przy ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

...nie ma oparcia w rzeczywistości



Odpowiedź urzędników można streścić krótko - to nieprawda. W dokumentach nie ma ani słowa o tym, że parking przy centrum handlowym miałby być bezpłatny.

- Teren, na którym została wybudowana Galeria Przymorze, został w 1998 r. sprzedany przez gminę w drodze przetargu publicznego. W akcie notarialnym sprzedaży tej nieruchomości gruntowej nie było warunku nakazującego nowemu właścicielowi utworzenia bezpłatnego parkingu. W oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2005 r. wydano zgodę na budowę. Parkingi przy tej inwestycji należało zrealizować według wskaźników odpowiednio do funkcji, w tym z warunkiem minimum 65 proc. stanowisk postojowych w parkingu podziemnym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Strefy płatnego parkowania nie planuje się



Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, czy mieszkańcy ul. Obrońców Wybrzeża mogą spodziewać się wprowadzenia strefy płatnego parkowania. Jak informuje magistrat, w najbliższym czasie nie planuje się wprowadzenia takiego rozwiązania.

Zgodnie z obecnie przyjęta praktyką inicjatywa w tym względzie leży wyłącznie po stronie rady dzielnicy. Dotąd do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - który zatwierdza utworzenie strefy - nie wpłynął żaden wniosek radnych w tej sprawie.

Identyfikatory poprawiły sytuację



O strefę płatnego parkowania nie zamierza także wnioskować spółdzielnia falowca przy ul. Obrońców Wybrzeża. Jej przedstawiciel zwraca uwagę, że już wcześniej zostały wprowadzone na wiosek mieszkańców identyfikatory, które uprawniają do parkowania pod budynkiem, a także informujące o obowiązku ich posiadania znaki drogowe.

Ich wprowadzenie nie uzdrowiło całkowicie sytuacji, ale przyczyniło się do znacznej poprawy. Z tego powodu spółdzielnia nie przewiduje np. ustawienia szlabanów przy falowcu.

  • Aby zaparkować legalnie pod falowcem przy ul. Obrońców Wybrzeża, trzeba mieć wydany przez spółdzielnię Przymorze identyfikator.
  • O obowiązku posiadania identyfikatorów informują odpowiednie znaki.

Parking płatny od czerwca



- Ograniczenie parkowania osobom niemieszkającym w falowcu pozwoliło zwiększyć liczbę miejsc postojowych dla mieszkańców. Wydanie identyfikatora nie stanowi przydziału miejsca postojowego i uprawnia jedynie do zajęcia miejsca w miarę istniejących możliwości. Wprowadzenie identyfikatorów poprawiło sytuację parkingową mieszkańców falowca, ale ze względu na dużą liczbę samochodów i ograniczony teren do parkowania do końca jej nie rozwiązało. Nie planujemy przed falowcem ustawiać szlabanów ani wprowadzać strefy płatnego parkowania - informuje Andrzej Lustyk, zastępca kierownika ds. technicznych w Powszechnej Spółdzielni Mieszkaniowej Przymorze.
Czytaj więcej: Kolejna galeria ma płatny parking

Przypomnijmy, że parking Galerii Przymorze stał się płatny w czerwcu. Powodem były oczywiście nasilające się sygnały od klientów, którzy mieli problem ze znalezieniem dla siebie miejsca do parkowania. Ponadto był to jeden z ostatnich w Trójmieście parkingów centrum handlowego, na którym nie wprowadzono opłat.

  • Klienci Galerii Przymorze mogą bezpłatnie parkować przez dwie godziny.
  • Klienci Galerii Przymorze mogą bezpłatnie parkować przez dwie godziny.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • Przecież to proste i logiczne. (6)

    Wprowadzanie kolejnych SPP przenosi postoj do dalszych miejsc, ktore wkrótce stają się płatne. A jak będziemy mieli SPP od Zakopanego po Hel i od Przemyśla po Zgorzelec to problem z parkowaniem będzie taki sam jak przy bezpłatnym postoju ale wszyscy będziemy mieli lżejsze portfele. Samorządy zaś będą mogły budować pomniki, topić kasę w lotniska bez szans na loty, kupować rydwany, sadzić palmy w beczkach po ropie i budować karuzeliny.

    • 34 17

    • (4)

      Kup se działkę i wybuduj dom

      • 8 9

      • Akurat mam własny garaż. (3)

        Dom oddałem synowi. Ale rozumiem ludzi, ktorzy rano musza odwieżć dwójkę dzieci do żłobka i przedszkola a po południu odebrać je robiac jeszcze po drodze zakupy. Oczywiście do centrum handlowego bo przez Francuzow, Niemców i Portugalczyków padły nasze osiedlowe sklepy. Jak się wyrobisz bez samochodu przed 18.00 to gratuluję.

        • 8 9

        • (1)

          Czyli mieszkasz w garażu, a syn taki nieporadny, że musiałeś mu dać dom

          • 4 7

          • dlaczego syn nieporadny? po prostu ojciec mu dał. A co miał zrobić z domem? Sprzedać i kasę przepalić

            na opłaty parkingowe?

            • 4 0

        • Dlatego kosztem przestrzeni wspolnej innych mieszkancow kazdy posiadacz auta powinien dostac darmowe miejsce do parkowania pod domem, praca, zlobkiem sklepem itp.

          • 1 3

    • tam nie ma miejskich parkingów wiec co ma do tego spp

      miejskie parkingi są wzdłuż parku dopiero..... puste poza sezonem i wieczorami. ludzie są zbyt leniwi żeby te kilka metrów podejsc

      • 1 0

  • A w tym miesiącu ZDiZ ogłosił przetarg na nowe 650 parkometrów.

    Kilka dzielnicy trafi pod SPO już na jesień.

    • 15 1

  • Kasują że aż nie jest miło - ostatnio mój przyjaciel dostał tam mandat - moja noga tam więcej nie postanie :) (12)

    Tam jest nie tylko bardzo drogo ale jeszcze kasują za parking - a przecież jest tyle innych pięknych centrów handlowych gdzie parking jest za darmo - ja na przykład zacząłem jeździć do Auchan w Osowie - taniej o dobre 20 % niż na Przymorzu i parking jest za darmo :)

    • 21 26

    • Nie dostał mandatu tylko oplate

      • 8 1

    • (7)

      Jak cię nie stać na samochód to było rowerem jechać.
      Może byś nawet schudł

      • 14 5

      • Pracowników Le Clerc i Euro Park uprasza się o nie sianie firmowej propagandy :) (6)

        To jest jeszcze wolny kraj - a za parking nie będę płacić :)

        • 4 17

        • (5)

          i**otów uprasza się o nie propagowanie złych zasad dotyczących interpunkcji.

          • 8 2

          • Jak to jest że pracownicy Le Clerca i Euro Parku tak szybko odpowiadają na posty? Czatujemy bo był przeciek ? :) (4)

            Przecież każdy normalny człowiek który robi zakupy w supermarkecie / galerii zostawia tam swoją kasę i chce parkować za darmo! Norma to parking do 2 godzin za darmo - tak jest w całym cywilizowanym świecie - wyklucza to pracowników którzy pracują obok w innej firmie i chcą skorzystać z darmowego parkingu. Mnie na zakupy wystarcza na ogół jedna godzina - nigdy nie zaparkuję pod galerią gdzie będą chcieli skasować mnie za parking ponad 2 godziny :) Se la vi - good by Roma :)

            • 3 12

            • (2)

              Wymagający klient...
              Godzinę kupuje ziemniaki i mielone.
              Pewnie upadną jak przestaniesz kupować

              • 10 4

              • Bardzo śmieszne - uśmiałem się po pachy - mówisz jak kartofel z Żuliborza który nigdy w życiu sam nie zrobił zakupów :) (1)

                Nie ma konta w banku ani prawa jazdy - ot zwykła cio*a :)

                • 1 11

              • E. leclerc to syf i śmietnik, maja zgniłe owoce i warzywa, ceny podnoszone specjalnie dla turystów

                • 1 0

            • E. Leclerc to najbardziej syfiasty sklep. Zgniłe owoce i warzywa oraz te wymyślone "promocje"

              kiedy cena promocyjna to ta co była normalnie, a jako była cenę wpisuj jakas absurdalna kwotę od czapy

              • 1 1

    • Tez juz tam nie zagladam, bo przy parkomacie kolejka na 10 minut, wystarczająco długo żeby dostać mandat

      • 2 3

    • Skasowali to dawno trolu tuska twój mózg a całkowitą wine za ten koszmar parkingowy ponowosża Powskaie władze miasta!

      • 2 1

    • Pierwsze dwie godziny gratis

      Jezeli w dwie godziny się wnie wyrabiasz z zakupami to jesteś lebiega i tyle

      • 5 0

  • (4)

    Trójmiasto i okolice są już przeludnione. Jazda i parkowanie to istny dramat

    • 32 4

    • (2)

      A miasto nic nie robi w kwestii poprawy komunikacji miejskiej, tylko chcieliby utrudniać życie kierowcom którzy nie mają wyboru.

      • 9 12

      • (1)

        Cale zycie poruszam sie zbior komem i akurat w Trójmieście nie mamy zbytnio na co narzekać. Bilety sa tansze niz w innych miejscach. Tramwaje praktycznie nigdy sie nie spozniaja wiecej niz 1-2 min, autobusy poza 127, ktore spoznia sie regularnie, podobnie. W kazde miejwce da sie dojechac dzieki skmce z max 1 przesiadką

        • 5 2

        • Chyba jednak nigdy nie poruszasz się komunikacją miejską...

          • 1 3

    • kto normalny po mieście samochodem jezdzi

      samochód to się na wsi trzyma

      • 7 1

  • Biedaki ze Spektrum stawiali tam samochody i się porobiło

    wcześniej było ok

    • 28 4

  • Po co mieć samochód tam, gdzie można wszędzie dojechać komunikacją?

    • 26 15

  • Ogrodzic plotem cale przymorze (1)

    Najlepiej pod napięciem. Niech nikt tam nie wjeżdża ani nie wyjeżdża. Problem zniknie sam.

    • 9 14

    • Ale do tego slmsu tylko mieszkańcy jadą

      • 0 6

  • (2)

    Ja nie wiem kto miał problem z parkowaniem w galerii... Bywam tam średnio 3-4 razy w tygodniu, o różnych porach, w tym w weekendy i nigdy nie widziałem parkingu zawalonego pod korek (z wyjątkiem loterii organizowanych przez leclerc). Wprowadzenie parkometrów, jeszcze działających w trybie, że bez podawania numeru rejestracyjnego nie idzie uzyskać biletu to jest wręcz absurd. Już mi się zdarzyło kilka razy stać w kolejce do parkometru przez 5-10 minut, a żeby załatwić w galerii to co potrzebowałem potrzebne było max 15. Jak faktycznie był problem (w co akurat nie wierzę) , to powinni postawić szlabany i pobierane biletu przy szlabanie, bo w takiej formie jak jest to teraz to jest żart.

    • 18 6

    • To nie chodzi tylko o dostępność miejsc (1)

      Parking ktoś musi utrzymywać. Sprzątanie, zużycie nawierzchni, wentylacja. Dlaczego właściciel ma ponosić koszty dla nieklientów sklepu?

      • 3 1

      • Przecież czy tam ktoś zaparkuje czy nie to jest taki sam koszt. Teraz natomiast dochodzi koszt utrzymania parkometrów, bo mało kto tam będzie parkował ponad darmowe 2h. Poza tym jakbyś przeczytał artykuł to byś wiedział, że argumentacja była odnośnie braku miejsc a nie kosztów utrzymania.

        • 0 0

  • Tak się dzieje (31)

    Jak w latach 60 buduję się megablok dla pierdyliarda osób sądząc że komuną będzie wieczna i nikt nie będzie miał samochodu. Wszystkie te falowce powinny mieć 4 piętra w dół parkingu.

    • 142 69

    • Gdybyś to powiedział w czasach gdy budowano falowce (5)

      to by cię zamknięto w Tworkach.
      Wtedy pod falowcem stało kilkanaście samochodów .

      • 78 0

      • dokładnie tak (1)

        w bloku 80mieszkań budowanym za gomółki ... zaplanowano 6miejsc parkingowych /słownie SZEŚĆ/
        wtedy w latach 60tych - jedno autko przypadało na 100obywateli

        • 5 1

        • w latach 80 już parkingów budowano sporo - 1/5 ilości lokali

          Wtedy jeden prywatny samochód osobowy przypadał na 40 obywateli, więc ilośc parkingów była mocno na wyrost.
          My na parking na Karwinach wstawiliśmy bramki i graliśmy w piłkę na nim, bo nikt na nim nie parkował - bo pod klatkami było po jednym miejscu, a w mało której klatce były 2 samochody :)

          • 5 0

      • a co za problem zeby dalej tak było? (1)

        wystarczy kupić rower a nei auto

        • 9 1

        • komunisto kto chce kupuje auto, a kto chce rower a jak masz ścieżkę dla rowerków to proszę się nią poruszać.

          • 1 3

      • Umiejętność przewidywania to nie wymaga IQ Einsteina

        każdy kto widział cokolwiek więcej niż czubek własnego nosa, doskonale wiedział, że będzie więcej samochodów.

        • 0 3

    • a te nowe bloki to lepsze? (14)

      ile miejsc w nich, a ile samochodów? i czemu większość zaparkowanych jest na publicznym chodniku zamiast na swoim parkingu?

      • 69 1

      • (11)

        Dokładnie, bo w cenę mieszkania powinno być wliczone co najmniej jedno miejsce parkingowe, a nie że oszczędzi na miejscu i stawia gdzie popadnie.

        • 33 4

        • (2)

          Ja zawsze do mieszkania kupuję 2-3 miejsca w hali garażowej.

          • 11 8

          • LOL (1)

            czemu tylko 2-3 a nie wszystkie? i potem kosić SZMAL

            • 8 1

            • to jest faktycznie dobra inwestycja

              Kupując mieszkanie miałem możliwość kupić 5 miejsc parkingowych.
              Owszem, kosztowały po 25tys, ale teraz 4 z nich wynajmuję po 350zł/mc
              Wychodzi lepszy biznes niż wynajmowanie mieszkania ;)
              Mieszkania za 250tys nie wynająłbym za 3500zł/mc

              • 5 1

        • (4)

          Wg. norm w nowych budynkach musi być co najmniej 120 miejsc postojowych na każde 100 mieszkań. I tak musisz kupić co najmniej jedno (bo inaczej ludzie by nie kupowali i developerowi by zostały nie sprzedane miejsca, które musiał wybudować). Ale wszyscy się chyba zgodzą, że samochodów jest za dużo.

          • 10 14

          • Jasne ze jest innych aut za duzo.

            Tylko ze twoje trzy auta (dla ciebie, partnerki i waszej Julki) są niezbędne.

            • 15 3

          • bzdura. nie ma obowiązku budowania żadnych miejsc postojowych (1)

            ich budowa wymusza rynek tylko i wyłącznie, a nie żadne przepisy

            • 0 19

            • Gdyby to był rynek, to każdy parking byłby płatny. Rynek jest po to żeby zarobić.

              • 4 0

          • ...chyba że to centrim, wtedy połowa

            • 1 0

        • ale komuna się skonczyla (1)

          nie będziesz nikomu mówił co kto i ile mam mieć.

          • 3 3

          • Nie, możesz mieć tyle samochodów ile zdołasz utrzymać, w tym zaparkować.

            • 0 0

        • Można kupić miejsce w hali garażowej, ale ludzie oszczędzają i wolą kombinować.

          Czas najwyższy żeby ludzie zrozumieli, że więcej samochodów już nie da rady pomieścić. Koszt samochodu to również koszt parkingu, nie tylko paliwo i ubezpieczenie kosztuje.

          • 1 0

      • Polskie prawo nakazuje budowę 1,25 miejsca parkingowego na mieszkanie (1)

        Więc właśnie o 1/4 więcej jest miejsc niż mieszkań. To mieszkańcy mają po 3 samochody i ślepą wiarę że to wszystko gdzieś się zmiesci.

        • 7 2

        • Ah to koloryzowanie, po 3 samochody, po 4 albo nawet po 10 !!!

          Zauważ że wystarczy że mieszkańcy mają po 2 samochody - i już jesteś sporo ponad tym standardem. Za komuny nawet lepiej planowali bo dawali trochę na wyrost ale nie mogli przewidzieć przyszłości. Teraz nie potrafią nawet dopasować ilości miejsc do obecnej sytuacji.

          • 0 2

    • Gdyby na serio traktowano przewidywania sprzed pół wieku... (5)

      ...to parkingów byłoby jeszcze mniej, jako że w 2021 raczej wszyscy mieliśmy już latać, a nie jeździć.

      A na pewno nie zakładano, że w XXI wieku szczytem aspiracji nadal będzie pierdziawka w dizlu.

      • 18 2

      • Ciekawr, że obwodnica budowana wtedy, a projektowana dużo wcześniej tak długo dała radę (3)

        A wiele nowych wytworów wyobraźni decydentów okazuje się za ciasne jlub nieużyteczne już na starcie.

        • 5 4

        • w 1970r. na 1000 mieszkańców w Polsce przypadały 74 samochody (1)

          w 2019r. Na 1000 mieszkańców w Polsce przypadały 594 samochody

          • 1 0

          • Lubie takie absurdy. Wynika z tego że co drugi mieszkaniec ma auto. Widzieliście kiedyś dziecko za kierownicą?

            • 0 0

        • obwodnica budowana wtedy miała JEDNĄ jezdnię - dwie jezdnie były tylko na odcinku Owczarnia-Chylonia (później Matarnia).
          I skrzyżowanie ze światłami na Osowej.

          Dzisiejsza obwodnica to zupełnie inny temat niż ta która była nawet w latach 80-tych.

          Owszem projekty były, rezerwy terenowe pozostawiono na drugą jezdnię, która powstała dopiero w latach 90-tych.

          Natomiast co do projektu obwodnicy, to wcale on nie zakładał wzmożonego ruchu osobowego - obwodnica powstała po to żeby ciężarówki z portu nie jechały przez miasto.
          I projektowana była pod wzrost tego właśnie ruchu, a wcale nie aż takich wzrostów ilości samochodów osobowych.

          • 3 0

      • To dlatego Kosakowo

        Ma nie używany port lotniczy, a i w Radomiu, a i budowany od 5 lat centralny też będzie pewnie nie używany za pierdyliardy PLN?

        • 1 2

    • I basne na dachu. Koniecznie.

      • 0 0

    • Zburzyć falowiec (1)

      Przecież to ledwo stoi

      • 1 3

      • niby masz racje

        w końcu te bloki były budowane w latach 60tych i 70tych z założeniem, że wytrzymają 50 lat, więc są już dawno poza granicą gwarancji; w takim kraju jak Polska ludziom się wydaje, że budynki są wieczne, ale historycznie rzecz biorąc rzadko się zdarza by miejski budynek trwał dłużej niż 2-3 pokolenia; tyle że znowu natrafiamy na problem - co zrobić z obecnymi mieszkańcami? przecież nie zrobią długich wakacji, gdy będą burzyć i stawiać nowy blok w to miejsce; miasto napewno nie wykupi tego budynku, a w dzisiejszych czasach gdy wąrszafki i inne ęwestory wykupują mieszkania, to nie zgodzą się na straty w wartości kawalerek falowca, gdy będzie trzeba go wyburzyć! tąż ął ęwstycję kapytalystom rozwaliłoby!

        • 0 1

    • jako ciekawostka powiem że dla osiedli budowanych w latach 80-tych, było wymaganie żeby ilość miejsc parkingowych wynosiła 1/5 ilości lokali mieszkalnych.
      W tamtych czasach było to założenie bardzo na wyrost - szacowano że do roku 2000 co piąta rodzina będzie miała samochód.

      I faktycznie przy blokach wtedy były puste parkingi. My sobie wstawiliśmy na jednym z parkingów bramki i graliśmy w piłkę, bo nikt tam nie parkował.

      • 2 0

  • Ja troszkę zninnej beczki... bo o Gdyni.

    To co zrobiono na ulicy Wyspiańskiego, powinni stanowić podstawę do postawienia komuś zarzutów. Wymalowano jakieś chore "esy-floresy" i zredukowano dostępną liczbę miejsc parkingowych o ponad połowę. Płacić, płakać... dalej głosować na tych szarlatanów :(

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane