• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Słowackiego będzie bezpieczniej. Zaplanowano śrutowanie nawierzchni

Maciej Korolczuk
24 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak w sierpniu 2017 r. wyglądało uszorstnianie nawierzchni Słowackiego z Matarni w kierunku Wrzeszcza

W drugiej połowie roku gdańscy drogowcy zamierzają poprawić bezpieczeństwo na ul. SłowackiegoMapka. Jezdnia w kierunku Złotej Karczmy na całej szerokości ma zostać uszorstniona, co poprawi przyczepność nawierzchni. Podobne zabiegi tzw. śrutowania przeprowadzono kilka lat temu na ulicach Spacerowej i Świętokrzyskiej, a także na Słowackiego, ale na pasie w kierunku Wrzeszcza.



Czy potrafił(a)byś bezpiecznie wyprowadzić auto po tym, jak wpadł(a)byś w poślizg?

Drogowcy o poprawie szorstkości wysłużonej nawierzchni na ul. Słowackiego myśleli już w 2020 r. Przed dwoma laty wczesną wiosną zapowiedzieli nawet rychły przetarg i przeprowadzenie robót, na przeszkodzie jednak stanął wybuch pandemii i plany - podobnie jak w wielu innych inwestycjach - ze względu na oszczędności trafiły do zamrażarki.

Teraz temat powraca, urzędnicy uznali bowiem, że z poprawą bezpieczeństwa na odcinku między Niedźwiednikiem a Matarnią nie ma co dłużej czekać.

- Mówimy o odcinku leśnym, orientacyjnie mniej więcej od posesji nr 123, jadąc do góry w kierunku węzła Złota Karczma, kończymy na wysokości dawnego Punktu Celnego. Jest to odcinek około 2,4 km. Prace planowane są na całej szerokości jezdni. W ramach postępowania planowane jest wyłonienie wykonawcy, który będzie zobowiązany przeprowadzić prace mniej więcej w III kwartale 2022 r. - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

A tak wyglądało śrutowanie jezdni na ul. Świętokrzyskiej w 2018 r.


Jak dodaje, odcinek ten został wytypowany w konsultacji z zespołem ds. zarządzania ruchem.

- Prace na tym samym odcinku ul. Słowackiego, ale w przeciwnym kierunku do ul. Potokowej były realizowane w 2017 r. Rok później uszorstnianie przeprowadziliśmy na ul. Świętokrzyskiej i Spacerowej - przypomina Kiljan.
Urzędnicy szacują, że poprawa przyczepności na ul. Słowackiego będzie kosztować ok. 360 tys. zł.

Na czym polega śrutowanie?

To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.


Jak wygląda jazda odcinkiem Świętokrzyskiej po śrutowaniu nawierzchni - wideo archiwalne

Opinie (89) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Tajemnica (6)

    Wypadki w tych miejscach spowodowane są:
    a) złym stanem technicznym (opony, zawieszenie)
    b) umiejętnościami kierowców
    dziękuję za uwagę!

    ps. za wypadek spowodowany stanem technicznym powinna być kara która uniemożliwi kupno samochodu w przyszłości takiemu osobnikowi

    • 28 8

    • Dokładnie tak, dodałbym jeszcze jazdę na luzie i brak znajomości podstawowych praw fizyki (1)

      jeżdzę słowackiego regularnie od zawsze, i nie rozumiem, jak tam mozna wpaśc w poslizg

      • 7 1

      • Można.

        Hamując w zakręcie. Tak większość tam jeździ.

        • 6 0

    • dodałbym jeszcze prędkość (2)

      • 6 0

      • odcinkowy pomiar prędkości (1)

        inaczej to bucie piany i kasa w błoto

        • 4 1

        • Były na trasie 2lub3 fotoradary i był spokój

          • 1 0

    • c) przekraczanie dozwolonej prędkości d) dojeżdżanie na tył innego pojazdu, by go popędzić

      • 1 1

  • będzie bezpieczniej jak nie będziemy prawka dawać ćwierćinteligentom

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    żart jakiś (4)

    wystarczyło by żeby wszyscy tam jechali przepisowo i wypadkow nie bedzie jakie to proste, ale widze nie dla wszystkich. Przeciez śrutowanie spowoduje ze wszyscy beda jezdzic szybciej. Niesamowita logika. Wystarczyłby odcinkowy pomiar predkosci i byloby juz bardzo bezpiecznie.

    • 72 19

    • odcinkowy pomiar predkosci w kazdym miejscu :-). Dziury? panie jezdzij pan 5km/h to dziury nie będą przeszkadzać

      • 4 10

    • niektórzy będa jechali wolniej niż przepisowo, jakimś gruzem z łysymi oponami + dzbanek za kierownicą (1)

      i i tak wypadną z drogi

      • 4 1

      • Żeby wypaść stamtąd jadąc 70, trzeba by chyba na samych felgach śmigać.

        Łyse opony to za mało.

        • 3 1

    • OPP tam jest - nawet przesyła dane do canard - ale tylko dane statystyczne ,bo OPP zastał postawiony(kupiony) z pieniędzy samorządowych(czyli z kasy UM Gdańsk) i dlatego nie można go włączyć do systemu ogólnokrajowego i dlatego nie można karać mandatami jeżdżących tam piratów drogowych.

      • 1 0

  • Nic tak nie poprawia bezpieczeństwa jak dobry fotoradar.

    • 10 3

  • Wszystko od d..py strony

    Kierowcy jeżdżą deptakiem, żeby ominąć korki - jakie rozwiązanie? Postawić szlaban;
    Kierowcy jeżdżą niezgodnie z przepisami - śrutować nawierzchnię
    Kierowcy rozbijają się o drzewa - wyciąć drzewa

    • 5 0

  • Mandat 5000 zł za przekroczenie dozwolonej prędkości o 5km/h i śrutowanie nie będzie potrzebne.

    • 5 0

  • Tak. Teraz beda siw rozbijac przy jeszcze wiekszych predkosciach

    • 2 0

  • Rekowo - Reda nie srutują i jest spoko.

    • 0 0

  • Będzie bezpiecznie jak tych z...ów nie bedzie na ulicach.

    • 0 0

  • No i super, teraz będzie można zmniejszyć odległości między pojazdami zwiększając przepustowość drogi. Hura!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane