• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Następne buspasy w Gdyni powstaną na ul. Morskiej

Patryk Szczerba
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Miejsce i kierunek zatorów na ul. Morskiej zależy od pory dnia. Odcinki buspasów pojawią się na obydwu jezdniach. Miejsce i kierunek zatorów na ul. Morskiej zależy od pory dnia. Odcinki buspasów pojawią się na obydwu jezdniach.

Do końca przyszłego roku na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma powstać 1,2 km buspasów w obydwu kierunkach. Miasto zaczęło poszukiwania wykonawcy prac.



Czy tworzenie buspasów ma sens?

Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie GdyniZespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych zobacz na mapie Gdyni. Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi.

Bez ciągłości

Ciągłości zatem nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.

Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.

Wybrany wykonawca będzie przede wszystkim zagospodarowywał na buspasy prawoskręty. Konieczne będą jednak miejscowe poszerzenia lub dobudowanie jezdni. Oprócz tego trzeba będzie m.in. przebudować zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną, sieć trolejbusową oraz kanalizację deszczową i sanitarną. Nie obędzie się też bez wycinki drzew, którą zrekompensują nowe nasadzenia.

Schemat buspasów na Morskiej. Schemat buspasów na Morskiej.
- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej. Jeśli do niej dopłacamy i chcemy ją promować, to podróż autobusem i trolejbusem musi być realną alternatywą dla jazdy samochodem stojącym w korku. Jeśli autobus i auto i tak wspólnie jadą ślimaczym tempem, mało kto wybierze komunikację zbiorową - przypomina Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
W trakcie prac należy spodziewać się sporych utrudnień, ale - jak zapewniają przedstawiciele miasta - wykonawcy będą starali się, by były one jak najmniejsze.

Prace nie dłużej niż rok

Termin składania ofert mija 18 grudnia. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc., ale już następnym łączny okres zajęcia jezdni pasa drogowego dla wszystkich odcinków robót - 20 proc. Kolejne to czas wykonania - 10 proc., czas udzielonej gwarancji i rękojmi - 5 proc. oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 proc.

Na realizację inwestycji przeznaczono maksymalnie rok. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w styczniu, to prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2018 roku.

Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Przypomnijmy, że póki co, na ul. Morskiej funkcjonuje jeden 350-metrowy buspas od ul. Zakręt do Oksywia w kierunku Rumi. Ostatnim wydzielonym pasem dla autobusów w Gdyni jest odcinek ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku Witomina.

Czytaj też: Autobusy jadą po Małokackiej buspasem

Opinie (202) 1 zablokowana

  • Dzień pieszego pasażera

    Wg Wydziału Wydawania Farby UM samochody powinny Gdynię opuścić dobrowolnie. Buspas na ul. Władysława IV jest mówiąc najdelikatniej dużym nieporozumieniem, albo mówiąc bez ogródek, środkiem do wyeliminowania samochodów osobowych i autobusów z ruchu drogowego.

    Biegnące wzdłuż i w poprzek pomarańczowe ścieżki dla rowerzystów ( drastycznie skubiące wąskie jezdnie ( np. 3 Maja) są być może czymś w rodzaju manifestu sztuki awangardowej uprawianej przez wyżej wspomniany Wydział Wydawania Farby. Być może jednak mają zmusić wszystkich obywateli miasta do chodzenia pieszo.

    • 24 1

  • (2)

    Nareszcie dobre, odważne decyzje. To jedyny sposób na zmniejszenie korków - stawianie na komunikację publiczną.

    • 11 18

    • wiesz (1)

      dziś większość pracuje z samochodem, żeby takie ciołki jak ty dostawały zapomogę z mopsu....

      • 4 5

      • Dzięki za merytoryczną odpowiedź, niezwykle podniosła poziom dyskusji. Szanowny Barcie - płacę podatki, kto wie czy nie wyższe niż Ty, do pracy natomiast jeżdżę zazwyczaj komunikacją miejską, bo nie dość, że nie zasmradzam dzięki temu powietrza jazdą samotnie w samochodzie, to mogę oszczędzić. W autobusie/trajtku z kolei czytam, uczę się języka obcego lub w inny sposób pożytkuję czas zamiast tracić nerwy na przeżywanie stania w korku. A przypomnę prawdziwe hasło, że "nie stoisz w korku - to ty jesteś korkiem". Dzięki temu, ze z pracy wracam zkm, z Tobą korek tworzy jeden samochód mniej. Życzę miłego dnia :)

        • 4 3

  • Siedzi latami tak b. ważny urzędniki w urzędzie kulki z nosa kręci od czasu do czasu podrapie się po czterech literach ,puści

    wyraz twarzy nie zmącony żadną myślą ,wzrok wlepiony w sufit i "rozmyśla ! - udaje ,że myśli " , pewnie o dniu wypłaty ! , o nie ! - wymyślił ! - olśnienie ! Eureka ! będzie Buspas -jeden ! na dwupasmowej wiecznie zakorkowanej jezdni , Brawo ! p. prezydencie ! premia się należy !!!

    • 18 2

  • Mam lepszy pomysł

    Zamknijmy Morską, Kwiatkowskiego, Kielecką, Chwarznienską i Wielkopolską, Władyslawa IV i Al Zwyciestwa i pozostawmy tylko transport publiczny i rowerzystów. Napewno problem korków zniknie

    • 23 1

  • Zrobcie

    Komunikacje miejska za darmo to ludzie odstawia auta. Inaczej nie ma mowy.

    • 10 2

  • Ile czasu trzeba było by stwierdzić:

    Miejsce i kierunek zatorów na ul. Morskiej zależy od pory dnia. Odcinki buspasów pojawią się na obydwu jezdniach. - i ile pieniędzy?

    • 3 2

  • Hektolitry farby znowu w natarciu ,zamiast budować to wszędzie farba,farba,farba a potem odtrąbienie sukcesu gdyńskiego

    • 12 1

  • A nie można zrobić tego buspasa w całości? Co to jest za wschodnie myślenie (1)

    Jakieś takie w Gdyni wszystko na odwal się jest robione

    • 13 1

    • myślenie jest takie że autobus ma pojechać 200-300m dobudowaną zatoczką przystankową i wbijać się w sznur samochodów pomysł iście debilny

      • 1 1

  • Proste po prostu trzeba dostosować ilość samochodów do ilości ulic (2)

    • 5 4

    • A co do ilości aut ma ilość ulic? Chyba ci się pomyliło z kilometrami oraz przepustowością gamoniu.

      • 3 0

    • rowerzysta kalesoniarz?

      • 4 1

  • Żenada, zamiast nowych dróg to farba i po sprawie ?!

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane