• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • A co ze zlotym pociagiem ?

    Kto i kogo sie wystraszył -----------------------?
    jakos ZAMILKŁO ?
    adolf paluszkiem pogroził ?

    no co tam ciekawy jestem , wykopali czy nie wykopali ?

    • 1 1

  • oba argumenty czytelników są słabe (1)

    po pierwsze, no niestety jak się mieszka na Wiszących Ogrodach to nie można mieć pretensji. Trzeba było mysleć, gdzie się kupuje mieszkanie, a gdzie będzie sie pracować. Jak się mieszka tak daleko, to z założenia trzeba mieć choć rzęcha albo motor. Drugi argument. Ile jest osób które jeżdżą od jednego centrum handlowego do drugiego. W jednym zazwyczaj można wszystko kupić. W drugim jest mniej więcej to samo.

    • 3 11

    • T

      A Wiszace Ogrody naleza do Gdanska?Naleza.
      Dlaczego gorne tarasy maja byc traktowane po macoszemu?
      Podatki mieszkancy placa tak samo jak ci z centrum.

      • 4 0

  • źli urzędnicy

    To jasne, że urzędasy z ZTM nie chcą puścić żadnego autobusu przez obwodnicę. Gdyby zezwolili, to wówczas straciliby mnóstwo pieniędzy wpływających do kasy i budżetu miasta. Jeden bilet, żeby dojechać np. z Matarni do Osowy nie wystarczy, trzeba mieć ze sobą przynajmniej 2 lub nawet 3. Poza tym nie jedzie prosto z punktu A do B, tylko zahacza jeszcze bezsensownie o inne dzielnice po drodze. Albo dla linii nr 171, która jedzie do Gdyni na Karwiny - ludzi byłoby pełno, bo po co tłuc się SKM i płacić dodatkowo, gdy mam pod ręką ten zdecydowanie szybszy i lepszy środek transportu, a dokładam tylko kilka PLN do miesięcznego za 88 zł.
    Autobusy psułyby się za to znacznie częściej i koszty napraw byłyby większe, ponieważ kierowcy są różni. Jeden jedzie lekko i nic się nie dzieje, podczas gdy drugi wciska pedały do samej podłogi, otwiera okna zamiast uruchomić klimę, przez co znacznie więcej zużywa się paliwa.

    • 0 0

  • pan Andrzej (1)

    Wystarczy,aby pan Andrzej troche pomyslał i z tych Wiszących Ogrodów wsiadł w PKM i wysiadł na Matarni.Wtedy by nie beczał,ze przejazd zajmuje mu 40 minut z przesiądką na rondzie turbinowym.Ale jak widać...Myslenie go boli.

    • 0 1

    • Ale z Pruszcza na Kowale już nic nie wymyślisz

      MUSISZ się tłuc przez Gdańsk

      • 0 0

  • Ktos zwariowal. Autobusy na obwodnicy. Kto wymysla takie glupoty ??

    • 0 3

  • jestem lepszy

    ja tam jeżdżę autem bo mnie stać

    • 2 0

  • Panie Andrzeju, proponuję golfika w silniczku SDI 4 literki olejku napędowego

    • 0 0

  • Skuteczność transportu miejskiego

    Transport miejski jest atrakcyjny dla mieszkańców jeśli jest szybszy i tańszy od samochodu osobowego. Mieszkam na Wiszących Ogrodach. Kilkanaście lat temu mieliśmy tu 3 nr autobusów i to wszystkie do centrum Gdańska. Teraz nie mamy takiego dojazdu wcale. Wszystko jeździ do Wrzeszcza. Zarówno kolej , jak i autobusy. Do centrum nic bezpośredniego. efekt komunikacji miejskiej jest odwrotny. Przesiadamy się na samochody osobowe, bo bezpośrednio i szybciej. Panie i panowie urzędnicy: BEZ SENSU WASZE POCZYNANIA !!!!!

    • 4 0

  • Biznes

    Jesli nie ma komunikacji miejskiej,a tzm nie zamierza uruchomic polaczen w miare dochodowe... To nie prywatne busy kursuja 1 jak wywietrza w tym biznes to tzm zrobi polaczenia za "nasze podatki z budrzetu miasta" bo trojmiasto jest mobilne

    • 0 0

  • autobus na obwodnicy dobry pomysł

    Szkoda ze mamy takie podejscie władz... Dlatego muszę korzystać z auta żeby dojechac do pracy. Gdyby byla taka możliwość jazdy autobusu obwodnica to pewnie czesc osób zamieniła by auta na komunikację... Ale taki autobus musialby jechac np. Od kowal do portu lub do stoczni gdynia estakada. I pewnie kwestie przystanków to sa do przemyślenia/budowy, a korki sa wszędzie. A obwodnica jeździ sie najszybciej- gdansk orunia gorna do stoczni gdynia w 30minut (przepisowo). Komunikacja miejska 1,5h (autobus tramwaj skm autobus)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane