• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • między Gdańskiem i Gdynią

    Nie mieszkam w Trójmieście ale często jestem tam turystycznie i "rodzinnie". Od zawsze dziwię się dlaczego między Gdańskiem Południem a Gdynią (okolice dworca) brak komunikacji autobusowej poprzez obwodnicę!!?? To nie zwiększyłoby korków a wręcz odwrotnie - ludzie do pracy jeździliby autobusami które wożą kilkadziesiąt osób a nie samochodami wożącymi jedną osobę! No ale urzędnicy na wszystkim znają się lepiej! Szczególnie gdy całe dziciństwo i młodość spędzili w małych miasteczkach czy wioskach.

    • 8 1

  • Gdynia może a Gdańsk jak zwykle ma problem

    Najlepiej z góry założyć że będzie źle i wrzucić całą sprawe do kosza. Proponowałbym kogoś z ZTM-u wsadzić do autobusu i niech wraca z okolic lotniska w Rębiechowie na osiedla południowe przez 1h40m, to może by sie komus zachciało pomyśleć inaczej o całej sprawie. Po pierwsze mozna uruchomić próbną linię na takiej trasie Pętla Świętokrzyska - Lotnisko Lecha Wałęsy i zobaczyć jak będzie, jak rzeczywiście korki wpłyną na punktualność tych autobusów. W Gdyni od wielu lat funkcjonują linie pospieszne i nie ma z nimi żadnego problemu. trochę empatii panowie z ZTM-u

    • 7 2

  • rowerem wzdłuż obwodnicy

    a ja sobie myślę, że byłoby super, gdyby wzdłuż obwodnicy, przez las, powstała ścieżka rowerowa.

    • 4 1

  • Linia 4A z Gdyni na lotnisko

    Nie wyobrażam sobie, żeby miała zniknąć z obwodnicy.

    • 10 1

  • Gdynia od wielu lat ma na Obwodnicy linie K i X. Można? Można. (1)

    ZTM po prostu nie ma ochoty popracować trochę.

    • 11 2

    • ZKM Gdynia się stara

      ZTM Gdańsk ma chyba w nosie.

      • 3 1

  • Bez sensu uruchamiać kolejne linie

    Wystarczy że po obwodnicy jeżdżą Gdyńskie linię autobusowe nie potrzeba więcej autobusów bo wiadomo że większość z nas ma auta więc niech zostanie jak jest

    • 0 8

  • bzdura

    z Karwin do Auchan w Osowej, dojeżdża bezpłatny autobus, i nie ma jakiegoś problemu, jeszcze linie komunikacyjne ZKM Gdynia, może tez zlikwidują ruch ciężarówek

    • 0 1

  • Komunikacja publiczna wzdłuż obwodnicy

    Zamiast puszczać autobus po zakorkowanej obwodnicy, gdzie poruszające się pojazdy osiągają znacznie większe prędkości od pojazdów komunikacji miejskiej, ciekawą alternatywą byłby tramwaj/ kolejka kursująca wzdłuż osi obwodnicy. W przyszłości z możliwością rozbudowania, wedle potrzeb i uznania. Na pewno handlowcom ten pomysł by się opłacił. Uzyskujemy w ten sposób doskonały środek transportu, nie narażamy się na stanie w korkach. Fakt, koszt inwestycji początkowo spory, ale transportu publicznego nie powinno się przeliczać tylko na pieniądze, bo być może takie rozwiązanie odkorkowałoby zapchaną obwodnicę, chociaż w pewnym stopniu, co z kolei mogłoby odsunąć w czasie (lub być może okazałoby sie to zbędne) poszerzanie i przebudowę drogi obwodowej.

    • 4 1

  • centra handlowe (2)

    dojazd do centrum handlowych to makabra dla osób nie mających samochodu .
    z Gdyni do Ikei na Matarni nie ma czym dojechać - można przez Gdańsk z kilkoma przesiadkami . Ale powrót z większą ilością zakupów to męka .

    • 7 2

    • Z tą matarnią zagadkowa sprawa (1)

      100 lat temu, młodzież może nie pamiętać, jeździł bezpłatny autobus (bofajze

      • 2 0

      • Chrzanie te słowniki

        100 lat temu jeździł bezpłatny 05 (pełen po sufit). Było za dobrze to zrobili płatny 2 złote autobus Gryfa (a to niespodzianka, pełen po sufit). Znów było za dobrze, ch matarnia zlikwidowało linię i straciło trochę klientów. szkoda

        • 4 0

  • PKM i ZKM

    Podobno PKM miała być skorelowana z np.tramwajami 10 (tak było gdy we wrześniu jechałam 2 razy do Brętowa). W październiku przesunięto czasy przejazdu PKM ale zapomniano o tramwaju i gdy podjeżdża się do przystanku to widać tylko odjeżdżający tramwaj. Trzeba czekać ponad 10 min. Z 2 przesiadkami przejaz zajął mi dłużej niż stanie w korku autobusem. Spóźniłam się do pracy. Dziękuję PKM - więcej nie jadę.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane