• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niedźwiednik zyska nowe centrum przy PKM

Krzysztof Koprowski
13 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama. Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama.

Plan zagospodarowania bezpośredniego sąsiedztwa przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiegozobacz na mapie Gdańska daje szansę na stworzenie nowej przestrzeni publicznej na Niedźwiedniku, jednocześnie dopuszcza zabudowę do 40 metrów wysokości. To pierwszy plan od dawna, w którym tak wiele uwagi poświęcono kształtowaniu formy nowej zabudowy.



Plan zagospodarowania, obejmujący tereny na zachód od powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiego ma na celu dostosowanie funkcji tego miejsca do zupełnie nowej roli, jaką zacznie ono pełnić po uruchomieniu komunikacji kolejowej. Obecnie jest to teren produkcyjno-usługowo-składowy, który w myśl projektu planu przekształci się w mieszkaniowy i usługowo-handlowy.

Zgodnie z zamysłem urbanistów, mieszkania, biura i handel (do 2 tys. powierzchni sprzedaży, a więc góra supermarket) zdecydowanie lepiej pasują do otoczenia przystanku PKM-ki, a jednocześnie poprawią estetykę dojścia z niego do zabudowań Niedźwiednika. Trzeba przyznać, że pod względem kształtowania przestrzeni projekt planu jest wyjątkowo przemyślany na tle innych dokumentów tego typu w Gdańsku.

Jego twórcy zdecydowali się bowiem na ustalenie zwartej zabudowy wzdłuż projektowanej ul. Nowej Abrahama i nasypu PKM-ki wraz z jasno określonym kształtem nowego placu miejskiego (wyłącznie dla pieszych i rowerzystów) obudowanego sklepami. Plac ten połączy ul. Podkarpacką zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem kolejowym zobacz na mapie Gdańska.

Inwestor zainteresowany budową będzie musiał utworzyć tzw. pierzeje eksponowane od placu oraz od ul. Słowackiego. Co to znaczy? Ściany budynków będzie musiał wykończyć przy użyciu szlachetnych materiałów budowlanych oraz - od strony placu - z maksymalnie dużą liczbą przeszkleń i witryn. Od strony placu niedozwolone będzie także sytuowanie parkingów w kondygnacji parteru.

Tuż przy przystanku będą mogły stać dwa budynki o wysokości do 40 metrów.

- Zamysłem lokalizacji dominant kompozycyjnych jest podkreślenie przestrzeni publicznej [wspomnianego już placu - dop. red.]. Maksymalna wysokość dla zabudowy "podstawowej", tj. poza dominantami, umożliwia realizację budynków o jedną kondygnację wyższych od zabudowy wielorodzinnej przy ul. Podkarpackiej - wyjaśniał podczas dyskusji publicznej nad planem projektant Artur Budziak.

Różnica wysokości jednej kondygnacji nie będzie jednak dostrzegalna ze względu na ukształtowanie terenu.

- W związku z tym, że teren opada w stronę południowo-wschodnią, zwiększenie wysokości o jedną kondygnację ma na celu zrekompensowanie różnicy w ukształtowaniu terenu i osiągnięcie wizualnie jednej wysokości dla istniejącej i planowanej zabudowy [cała zabudowa będzie doskonale widoczna ze znajdującego się na nasypie przystanku PKM - dop. red.] - zwracała uwagę podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Zwarta zabudowa mieszkaniowo-usługowa (plan dopuszcza w całości także funkcję usługową, czyli np. biura) ma osłonić istniejące budynki przed hałasem od strony linii kolejowej oraz - w odległej przyszłości - od ul. Nowej Abrahama.

Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Projektanci uwzględnili wnioski mieszkańców, którzy prosili o znalezienie miejsca dla amfiteatru oraz skateparku tuż przy terenach leśnych zobacz na mapie Gdańska. Obie te funkcje mogą być zrealizowane przy zadbaniu o utrzymanie istniejącej zieleni. W planie spory nacisk położono również na kwestię regulacji reklam.

Jaka zabudowa powinna powstawać przy przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Plan wskazuje też miejsce parkingu terenowego, który może pełnić funkcję tymczasowego połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Słowackiego na pełne relacje). Łącznik ten pozwoliłby dojechać do ul. Podkarpackiej już przy przystanku PKM, ale w momencie budowy ul. Nowej Abrahama, w śladzie której przewidziano łącznik, stałby się on zaślepioną uliczką do parkowania.

Zabezpieczenie miejsc parkingowych jest o tyle ważne, że łącznik przechodzi przez plac parkingowy wokół garaży (bez naruszenia garaży; dwa garaże narusza przebieg placu miejskiego). Dodatkowe miejsca mogłyby powstać wokół istniejących już zabudowań - według szacunków BRG ich bilans wyniósłby o 14 więcej niż obecnie, w tym też na placu, który i tak rzadko jest wykorzystywany w całości, ponieważ mieszkańcy wolą parkować bliżej swoich domostw. Oczywiście przy nowej zabudowie, potencjalny inwestor będzie musiał zapewnić miejsca parkingowe na swoim terenie zgodnie z wymaganiami ilościowymi w planie.

Plan zagospodarowania daje tylko ramy dla nowych inwestycji i nie oznacza, że budowa zacznie się lada moment. Tym bardziej, że znalezienie inwestora dla najatrakcyjniejszej działki z dominantami nie będzie łatwe. Firma, będąca właścicielem budynków, które tam stoją zobacz na mapie Gdańska, toczy bowiem spór z miastem o to, by przejąć ten teren.

- Firma zajmuje teren bezumownie i Gdańsk jest z nią w sporze sądowym. Właściciel miał umowę dzierżawy do 2007 r., której miasto nie przedłużyło. Właściciel chciał w tym samym roku zmienić formę własności na użytkowanie wieczyste, ale przegrał w dwóch instancjach. W 2010 r. próbował przenieść prawo własności na siebie, przegrywając sprawę również w dwóch instancjach, a obecnie od 2013 r. toczy się postępowanie sądowe celem uzyskania własności gruntu przez zasiedzenie - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Projekt planu zagospodarowania "Niedźwiednik rejon ulic Słowackiego i Podkarpackiej" był wyłożony do publicznego wglądu do końca września. Wciąż dostępny jest jednak na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Do 14 października można składać pisemnie uwagi do projektu planu poprzez Biuro Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska).

Miejsca

Opinie (179)

  • a kiedy basen? (1)

    Trojmiasto potrzebuje basenow a nie supermarketow

    • 13 2

    • Prezydent powiedział: to INWESTOR DECYDUJE

      koniec i kropka.

      • 5 2

  • A jaki jest poddekst tej cudownej wiadomości? (1)

    Czy przypadkiem nie chodzi o "dobro" dewelopera który ma zamiar budować te cudowne budynki mieszkalno-usługowe? Mam wrażenie że w tym bogatym mieście ktoś szasta milionami jak by rosły na drzewach! Przypominam te miliardy zadłużenia miasta. PKM-ka pochłonęła krocie a teraz jakiś radosny urzędas wzdłuż kolejki znowu będzie kopał? Rozwalał to co zostało dopiero co zapłacone? Nikt nie pamięta że to teren Trójmiejskiego Parku Krajoobrazowego? Znowu nonszalancko ktoś stwierdzi, że do wycięcia będą "drzewa-samosiejki". No bo przecież lasy są sadzone! Ludzie obudźcie się. Znowu będzie betonowany las. o ile pamiętam to PKM-ka miała rozwiązać problemy komunikacyjne!

    • 26 5

    • Gdańsk deweloperem stoi

      • 5 0

  • Biedronka,Lidl i bedzie Centrum:) caly budyniowy Gdansk,Adamowicz moze o basenie porzadnym bys pomyslal? (2)

    • 11 8

    • Lepiej już pana prezydenta nie zadreczać potrzebą rozmyślania.

      Z tych rozmyślań tylko kolejne centa handlowe powstają, a śmierdzi jak śmierdział.

      • 3 1

    • Jedź do Gdyni sobie popływać w basenie

      portowym.

      • 1 5

  • mieszkaniec (3)

    Wybudujcie galerie handlowa Niedzwiednik.

    • 11 12

    • mówię centrum, (1)

      myślę: handlowe

      • 6 1

      • Doskonałe

        • 3 1

    • i kościół i biedronki dwie.

      • 9 2

  • Ciekawe, ale nie chciałabym tam mieszkać (1)

    Funkcje usługowe i sklepy są fajne, ale zdecydowanie nie chciałabym kupić mieszkania z widokiem na Słowackiego czy PKM. Nie podoba mi się też pomysł Nowej Abrahama - szkoda mi lasu na tę drogę. Potniemy las na kawałeczki i co z niego zostanie dla naszych dzieci? Fajnie za to byłoby zrobić ścieżkę pieszo - rowerową wzdłuż PKM. Wiele osób wnioskowało o to, były słuchy, że będzie, a tymczasem ciężko przejść obok nasypu kolejowego. Szkoda, bo wiele osób korzystało z tej drogi.

    • 39 3

    • Wnioskować to sobie można

      A w budyniolandzie i tak będzie to, na co monarcha ma ochotę. A że gust ma kiepski, to mamy co mamy. DNO

      • 5 2

  • naiwnie myślę, że pusta pkm przyciągnie ludzi, teren deweloperkę (7)

    jak nazwa? Hansen building miś? czy pkm Old new house?

    • 30 67

    • Od rana narzekanie ? (6)

      Budują źle, nie budują niedobrze.
      Typowy wolak narzekacz.

      • 33 13

      • Co to jest wolak? (4)

        Jakiś pasożyt jelitowy?

        Tak wiem wcisnąłeś W zamiast P bo są bardzo blisko siebie na klawiaturze.

        • 5 12

        • Poszukaj, skad jest pojecia "Wolaka"

          Z ziemi Wloskiej do Wolski

          • 7 3

        • W pewnym sensie to pasożyt. (2)

          Może nie jelitowy ale jego widok może przyprawić o mdłości.

          • 10 5

          • (1)

            brunatna koszula wyprasowana?

            • 4 9

            • Przelew na radyjko poszedł ?

              • 9 3

      • Nie dziw sie skoro ludziom nie zyje sie za dobrze.Dla 80 % mieszkancow pkm-ka nie wniesie nic nowego i lepszego do zycia

        • 16 27

  • Ten kształt placu coś mi przypomina!

    • 3 0

  • bedzie kolejny niewypal jak z CES,Szekspirem etc...pusta kolejka bedzie ale kolesie zarobia...

    • 10 4

  • oo! to będzie kolejne GATE albo PARK bez parkingów?

    • 8 3

  • Skandal z wycinaniem drzew i budową "autostrady" przez środek lasu.

    Chcecie tam budować? Ok. Ale mniej i niższe budynki. Tam jest za mało miejsca na tyle "klocków" i to jeszcze w połączeniu z drogą szerokości lotniska.

    • 20 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane