• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • Spacerowa to koszmar od 15:00 do 17:30 korki nieziemskie. (3)

    Tak dużo potrzebnych inwestycji a tak mało pieniędzy...

    • 17 9

    • Trzeba było o tym myśleć gdy mieszkańcy Osowy blokowali budowę Trasy Kaszubskiej (1)

      Bo to przy okazji jej budowy zaplanowano rozbudowę Spacerowej

      • 12 3

      • i dobrze, po co im tranzyt z kaszub wpadający przez ich dzielnicę do miasta ? Niech wpada do Gdyni

        • 5 1

    • Od 15:00 do 17:30???

      To chyba tylko w dni ustawowo wolne od pracy.

      • 4 1

  • Przyjęła się nazwa Morena i taka jest powszechnie znana tak jak Przymorze czy Pohulanka. Kto w Gdańsku trochę lat mieszka to wie, napływowi też poznają za jakiś czas.

    • 10 5

  • Malomiejska (2)

    Nowa Malomiejska i Podmiejska już dawno powinny zostać wybudowane! Korki w tych rejonach są koszmarne. To jedne z głównych dróg dojazdowych dla dzielnic południowych. Ale oczywiście sa inne priorytety...

    • 40 8

    • Kiedy wreszcie wspaniałe internautki i internauci zrozumieją

      że poszerzanie ulic tak działa na korki jak popuszczanie pasa na nadwagę i otyłość?

      Bez zdecydowanego inwestowania w system: poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać wygodnie do przystanków i stacji sprawnej komunikacji zbiorowej beton będzie lany, ale korki będą coraz większe, ponieważ coraz więcej mieszkańców będzie uciekać do gmin sąsiednich i na peryferia.

      • 6 2

    • małomiejska

      Widac ze brakuje naciskow jakiegos wiekszego dewelopera a ci co buduja (kokoszki alcorp itp to maja w powazaniu)

      • 3 1

  • Dlaczego nie ma w planach wiaduktu nad Łostowicką ? (2)

    • 17 3

    • ponieważ w rezerwie terenu między jezdniami Armii Krajowej powinna powstać kolejna linia PKM

      Niestety wielu mieszkańców i co gorsza decydentów uważa samochód za jedyny sposób poruszania się po nowoczesnym mieście.

      • 5 0

    • bo ta górka przerasta projektantów :) a ta na poważnie korek z łostowickiej przeniosł by się za skrzyżowanie centrum Morena

      • 6 6

  • tak (1)

    nam letnica

    • 6 4

    • co ty bredzisz chachle?

      • 4 0

  • Droga czerwona (1)

    Nawet nie ma na nią miejsca w tym artykule a rezerwa terenowa straszy. Albo dać tam sam tramwaj, albo zabudować ten teren.

    • 10 5

    • zamiast drogi czerwonej można zbudować cyklostradę

      rower wspomagany elektrycznie to przyszłość elektromobilności miejskiej na odległość do 20km.

      Kto ma pracę w większej odległości od domu, powinien się zastanowić nad zmianą miejsca pracy lub zamieszkania.

      • 1 2

  • A żołnieży wyklętych w korku 6h na dobę...

    Bardzo by się przydał tramwaj od grunwaldzkiej aż po matarnie niestety tak zbudowali PKM z przystankami co są głównie w polu i daleko od mieszkań w gdańsku.
    Nigdy nie będzie tramwaju i już zawsze będą tam korki. Na buspas nie ma szans bo niby z czego. By się przydała np. nowa słowackiego z pieniędzmi da się wszystko zrobić.

    • 11 6

  • lepsza komunikacja to wyższa cena mieszkań na Morenie.Tylko parkingów brak..jak dorwę tego ciecia co mi zamek w vw rozwalił......

    • 3 3

  • Schowajcie się ze swoimi drogami. My w Gdyni będziemy mieli POLANY REKREACYJNE (2)

    I koncerty. I pokazy lotnicze. I maratony. Adamowicz od Szczurka powinien się uczyć.

    • 15 3

    • Adamowicz (Gdańsk) uczył sie od Szczurka (Gdynia)

      Tylko że Adamowicz ma dostęp do kasy a Szczurkek nie...
      Gdyby nie Euro i PO to w Gdańsku byłaby nadał "smuta" jak za Jamroża...

      • 3 4

    • Jesli drwina to niezbyt trafna.

      Szczurek dba abyscie niezabudowali mu betonem bezmyslnie terenow bez infrastruktury i bez zieleni jak to macie w zwyczaju w Gdansku.Co tereny w GDANSKU JUZ ZA DROGIE DEWELOPERSKA MAFIO?

      • 1 4

  • (3)

    Autorom powyższego ciekawego tekstu zwracam uwagę, że w Gdańsku nie ma dzielnicy "Morena", są to wgórza polodowcowe okalające Trójmiasto. Jest natomiast dzielnica Piecki - Migowo

    • 22 20

    • Nie Musial... (1)

      ...tego przypominac. Wszyscy to wiedza.
      Jest to potoczna nazwa i 99,9% mieszkancow tej dzielnicy taka nazwe uzywa.

      • 16 3

      • dokładnie.

        i niech się typek nie czepia, pedant jeden

        • 10 1

    • Autor jest może z Warmii i Mazur, dlatego tego jeszcze nie wie.

      • 7 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane