• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa droga do centrum Gdańska jednak dla pieszych

Krzysztof Koprowski
30 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Brama Nizinna ma być dostępna tylko dla pieszych i rowerzystów, ale dotarcie na Wyspę Spichrzów byłoby najwygodniejsze planowanym w pobliżu mostem. Brama Nizinna ma być dostępna tylko dla pieszych i rowerzystów, ale dotarcie na Wyspę Spichrzów byłoby najwygodniejsze planowanym w pobliżu mostem.

W dyskusji o przeniesieniu ruchu samochodów z Bramy Nizinnej na nowy most nie mówiło się nic o pieszych. Miejscy urbaniści przy rozpatrzeniu uwag do planu zagospodarowania zasugerowali nawet wprost, by ci nadkładali drogi. Po naszej interwencji przekonują, że był to skrót myślowy, a jeśli będzie trzeba, na potrzeby pieszych wykorzystana zostanie rezerwa terenowa.



Czy na nowym moście obok Bramy Nizinnej powinien być chodnik?

O tym, że Brama Nizinna zobacz na mapie Gdańska nie powinna dalej być wykorzystywana do prowadzenia ruchu samochodowego, mówi się od wielu lat.

Dlatego też planuje się utworzenie nowej drogi zobacz na mapie Gdańska w śladzie dawnego mostu kolejowego i jednocześnie w rezerwie tzw. ul. Nowej Chmielnej. Ta planowana ulica ma natomiast stanowić docelowo łącznik drogowo-tramwajowy między Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańskawęzłem Czerwony Most zobacz na mapie Gdańska i jednocześnie pełnić funkcję głównej ulicy południowej części Wyspy Spichrzów.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Tylko czy tak samo patrzą na to miejscy urbaniści? W rozpatrzeniu uwag, które wpłynęły do projektu planu zagospodarowania dla dworca Kłodno (plan nie zawiera terenów dawnego mostu kolejowego, ale obejmuje obszar tuż obok), traktują oni Nową Chmielną jako arterię z priorytetem ruchu aut i tramwajów.

Gdyby na nowym moście zabrakło chodnika, piesi mieliby na Wyspę Spichrzów najdalej, bo jako jedyni pokonywaliby okrężną trasę. Gdyby na nowym moście zabrakło chodnika, piesi mieliby na Wyspę Spichrzów najdalej, bo jako jedyni pokonywaliby okrężną trasę.
- Dawny most kolejowy jezdnią z wbudowanym torowiskiem będą mogły przekraczać jedynie samochody i tramwaje, zaś piesi i rowerzyści będą przybywać do Śródmieścia inną trasą, przez Bramę Nizinną (gdzie wykluczony ma być ruch kołowy) - pod taką odpowiedzią podpisali się Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej, Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska oraz Wiesława Szermer, kierownik Zespołu Urbanistycznego Śródmieście w BRG.
Po publikacji rozpatrzenia uwag skontaktowaliśmy się z BRG, by zapytać, czy będziemy mieli powtórkę z ul. Nowej Wałowej (ks. Jerzego Popiełuszki) zobacz na mapie Gdańska, gdzie także zabrakło chodnika w najbardziej kluczowym miejscu - wprawdzie nie nad wodą, ale nad torami kolejowymi.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Nowy wjazd do centrum miasta odbywać się ma ul. Nową Chmielną, biegnącą w śladzie dawnego mostu kolejowego, która połączy Czerwony Most z Podwalem Przedmiejskim. Nowy wjazd do centrum miasta odbywać się ma ul. Nową Chmielną, biegnącą w śladzie dawnego mostu kolejowego, która połączy Czerwony Most z Podwalem Przedmiejskim.
- To skrót myślowy, który został błędnie zapisany - zapewnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG - Chodzi o to, że może się okazać potrzebna budowa nowej konstrukcji dla przeprowadzenia ruchu pieszego. Nic nie jest jednak przesądzone i sama rezerwa terenowa pozwala na wprowadzenie chodnika.
Kilka dni po tej wypowiedzi w uwagach do projektu zamieszczone zostało też sprostowanie, z którego wynika, że w śladzie dawnego mostu kolejowego dopuszczony będzie także ruch pieszy - po dostosowaniu obecnej infrastruktury do potrzeb wszystkich użytkowników.

Sprostowanie rozpatrzenia uwag do planu dla rejonu dworca kolejowego Kłodno. Sprostowanie rozpatrzenia uwag do planu dla rejonu dworca kolejowego Kłodno.
O tym, że niezależnie od wytycznych planistów piesi zyskają swoją przestrzeń, zapewnia także Urząd Miejski.

- Dokumentacja techniczna, którą planuje się zlecić do wykonania, określi potrzeby terenowe oraz najkorzystniejsze rozwiązania techniczne. Dopiero na jej podstawie będzie można podać m.in. koszty i terminy realizacji. W zakresie robót planuje się wykonanie chodnika - mówi Michał Piotrowski z referatu prasowego, przytaczając dane z Wydziału Programów Rozwojowych UMG.
Jeżeli wszystko pójdzie po myśli urzędników, budowa nowego połączenia Śródmieścia z Olszynką powinna ruszyć jeszcze w tym roku.

Czytaj też: Jest szansa na budowę chodnika i drogi rowerowej na moście wantowym

Rozbiórka budynków dworca Kłodno. Materiał z marca ub. r.



Kontynuacja ul. Nowej Chmielnej w kierunku ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska może się także okazać nieodległą przyszłością - oczywiście w pierwszym etapie bez tramwaju.

Teren dawnego dworca Kłodno zobacz na mapie Gdańska został nabyty w 2014 r. przez trójmiejskiego dewelopera Invest Komfort, który przymierza się tutaj do budowy osiedla i to m.in. dlatego tworzony jest nowy plan zagospodarowania.

Do jego projektu wpłynęło aż 45 uwag, z czego pozytywnie rozpatrzono m.in. wpisanie dodatkowych obligatoryjnych linii zabudowy, czyli miejsc, gdzie obowiązkowo musi stanąć ściana budynku, braku możliwości budowy podwyższonych parterów usługowych czy eliminacji różnic poziomów wejścia do lokali handlowo-usługowych kosztem chodnika.

Wśród uwag odrzucono także dwie z pięciu złożonych przez Invest Komfort - o możliwości stosowania ogrodzeń ogródków przydomowych poza liniami zabudowy oraz czasu minimalnego nasłonecznienia mieszkań i przesłaniania budynków.

Kolejne dwa wnioski uznano tylko częściowo - liczenia bilansu zieleni przydomowej, sposobu lokalizowania parkingów, a ostatni w pełni - zniesienia obligatoryjnych parametrów nowego kanału, łączącego wody Nowej i Starej Motławy.

Wizja zespołu pracującego pod kierownictwem arch. Stanisława Fiszera z 2006 r. W projekcie planu zagospodarowania wyeliminowano z niego m.in. budynek na placu od strony Starej Motławy oraz budynek po drugiej stronie rzeki. Wizja zespołu pracującego pod kierownictwem arch. Stanisława Fiszera z 2006 r. W projekcie planu zagospodarowania wyeliminowano z niego m.in. budynek na placu od strony Starej Motławy oraz budynek po drugiej stronie rzeki.
Nadal w projekcie planu podtrzymano zapisy, będące przeniesieniem wizji sprzed prawie dekady w zakresie tzw. Placu Wodnego zobacz na mapie Gdańska, z którego ma rozpościerać się widok na punktowce zobacz na mapie Gdańska po drugiej stronie Motławy (pierwotnie postulowano na placu także budynek-dominantę, a przed punktowcami dodatkowy budynek) oraz stopniowego zwężania się szerokości ul. Nowej Chmielnej w kierunku północnym, co odbije się szerokością chodnika (dopuszcza się zawężenia chodnika w północnej części do zaledwie 2 metrów szerokości).

Nie uznano też wniosków w zakresie obniżenia parametrów nowej zabudowy, o co wnioskowali m.in. mieszkańcy pobliskiego osiedla Kamienic nad Motławą zobacz na mapie Gdańska.

Zgodnie z procedurą planistyczną, po wprowadzeniu do projektu planu wszystkich pozytywnie rozpatrzonych uwag, będzie on za kilka tygodni ponownie wyłożony do wglądu i poddany konsultacjom z mieszkańcami.

Czytaj też: Budowa Forum Gdańsk: piesi w potrzasku

Miejsca

Opinie (74) 7 zablokowanych

  • Szczerze mowiac, nie wiem jak to mozliwe, zeby w dzisiejszych czasach planowac drogi bez chodnikow i ddr.

    To jakby cofnac sie w rozwoju o 100lat.

    • 13 5

  • (2)

    A propos mostów. Przebudujcie Most Zielony! To betonowe szkaradztwo nijak nie pasuje do miejsca przy Trakcie Królewskim.

    • 21 13

    • W przyszłości ma być zwodzony.

      • 3 2

    • Wątpię, żeby reporterzy przebudowali Ci most, zgłoś się do budynia.

      • 11 4

  • nie ważne co zrobią (6)

    I tak połowa ludzi będzie niezadowolona. Brama nizinna dla pieszych i rowerzystów? Dla mnie super. Ale wzdłuż nowej drogi też powinien być chodnik i ścieżka bo nie każdy pieszy może pozwolić sobie na zwiedzanie gdy się śpieszy. A czemu ścieżka? Bo cykliści są różni. I już widzę jak jeden z drugim pchają się między samochodami. Więc ścieżka by nie potegowac napięć w szczycie. Jak powstanie tylko droga dla samochodów to znów wymyśla kretynski absurd drogowy A piesi i tak będą szli na skróty...

    • 71 12

    • w usa (5)

      Nie ma pieszych tylko same ulice i jakos nikt nie robi z tego problemu

      • 5 18

      • w usa na peryferiach bywają ulice bez chodników (1)

        budżet USA nie wystarcza na utrzymanie obecnej przewymiarowanej infrastruktury drogowej tworzonej z myślą wyłącznie o ruchu samochodów.

        Obecne pokolenie Amerykanów ma przewidywaną długość życia krótszą niż poprzednie.

        Przypadki otyłości i cukrzycy typu II zdarzają się już wśród nastolatków wożonych samochodami rodziców do szkoły.

        Nie musimy powtarzać ich błędów i brnąć w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju

        • 8 3

        • Model skandynawski? Dwa wątki niżej ktoś wspomniał o Danii.

          Nie podał co prawda źródła danych, ale nawet po pobieżnej lekturze w sieci różnych materiałów odnośnie takiej np. Kopenhagi stwierdzam, że temat wart rozważenia...

          • 4 1

      • Co za bzdura

        • 4 3

      • Tak się rodzą plotki o utopijnych pastwach, a wystarczy streedview odpalić żeby zobaczyć pieszych na chodnikach

        • 7 3

      • wystrzelali? a to dzicy barbarzyńcy...

        • 8 4

  • Olszyńska

    Co z ulicą Olszyńska? Może redakcja poruszyła by temat ulicy Olszyńskiej na swoim portalu? Od lat trwa batalia z miastem i Panem prezydentem by całkowicie zamknąć tam ruch dla pojazdów powyżej 3,5t za wyjątkiem oczywiście komunikacji miejskiej i służb komunalnych. Ulica kilka lat temu została wyremontowana, a studzienki ponizej poziomu jezdni w które wjezdżają "wywrotki" itp. W domach, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy pękają ściany, a po przejeździe w/w "wywrotki" (omijającej ulicę Okopową tudzież robiącą sobie skrót) drżą szklanki i spadają doniczki z parapetów. Domy rzecz jasna pod opieką konserwatora zabytków. Może wobec tego, że miasto nie zamierza nic z tym robić to niech dorzuci parę groszy na coroczne naparawy tynkarskie.

    • 10 6

  • ciekawe ...

    .. czy ktoś zadał sobie trud i zweryfikował stan techniczny od dawna nieużywanego mostu kolejowego do dawnych zakładów(Blaszanka,Bacutil,Herbapol i inne) deweloper postawi bloki a miasto jak zawsze dobry wujek wyremontuje drogi lub je zbuduje za pieniądze podatników a rolmopsy będą opływać w luksusie

    • 8 5

  • niepotrzebne dodatkowe koszty z powodu pieszych (10)

    Jak piesi nie chcą za dużo chodzić to niech kupią sobie samochody, a nie wymagają dodatkowych inwestycji i narażają budżet miasta.

    • 16 76

    • (8)

      Jak na razie to właśnie inwestycje dla samochodów najbardziej obciążają budżet miasta. Jak tak Ci zależy na publicznych pieniądzach to przesiądź się na rower.

      • 23 7

      • w przeciwieństwie do pieszych i rowerzystów posiadacze samochodów płacą podatki na budowę i utrzymanie dróg (7)

        nic nie słyszałem o tym żeby piesi i rowerzyści płacili podatki na utrzymanie i budowę chodników i ścieżek rowerowych

        • 11 28

        • To się dokształcić (1)

          Podatki na budowę dróg w mieście pochodzą z PIT, nie z akcyzy - na miejskie drogi i chodniku płacą wszyscy mieszkańcy.
          A do rozliczeń, to dla przykładu w 2008 Dania podjęła inicjatywę opracowania metodologii analizy kosztów i korzyści wynikających z budowy infrastruktury rowerowej. Obliczono koszty i korzyści wynikające z ruchu rowerowego zarówno dla społeczności jako całości, jak i dla samego rowerzysty. W równaniu uwzględniono takie czynniki jak koszty transportu, bezpieczeństwo, komfort, markę miasta, rozwój turystyki, czas transportu i zdrowie. Po uwzględnieniu wszystkich tych czynników okazało się, że każdy kilometr przejechany rowerem przynosi społeczeństwu zysk netto w wysokości prawie 0.68 PLN (org. 1,22 DKK), jednocześnie każdy kilometr przejechany samochodem oznacza dla społeczności straty netto w wysokości 0.38 PLN (org. 0,69 DKK).

          • 21 10

          • Możesz podać źródło tych danych?

            Link do strony na przykład...

            • 5 3

        • (2)

          Jeśli myślisz, że podatek drogowy (z paliwa, itp.) idzie na drogi to się mylisz, w ustawie masz, że minimum 18proc. ma iść na drogi, nie wiem jak w gdańsku ale samorządy przeważnie wydają ok 25 proc.
          Druga sprawa, że samochody zanieczyszczają powietrze, które pieszy musi później wdychać.

          • 13 2

          • czyli podatek drogowy idzie na drogi (1)

            • 3 9

            • podatek drogowy idzie na krajowe i autostrady

              a miejskie idą z PIT i CIT

              • 8 5

        • w przeciwieństwie do pieszych i rowerzystów posiadacze samochodów płacą podatki na budowę i utrzymanie dróg (1)

          To ile wplacilesz tych podatkow ??? ciekawe czy by stsarczylo na jeden krawężnik z tego co na wykazales w PIT.
          Podatniku jak masz jaja to wrzuc skan z ostatniego PIT a, niech inni zobaczą ile ty płacisz na te drogi i utrzymanie .

          • 20 6

          • Po pierwsze to nie mówisz tylko piszesz.

            Po drugie nie piszesz jak jest tylko zadajesz gimbusiarskie pytania.

            • 3 10

    • Hahahah

      Troll

      • 1 4

  • no i się udało!

    w kolejnym kroku zrobimy deptak z tego mostu

    • 2 6

  • ? (1)

    A gdzie tam tramwaje.

    • 15 9

    • wzdluz chmielnej

      • 4 4

  • no i po bastionach.... (2)

    • 21 15

    • Bastionow nikt nie bedzie niwelowac. Tylko na dobre im wyjda nowe inwestycje i setki nowych mieszkancow w tamtym rejonie.

      • 8 4

    • w Kraku nie żalują, że mają Planty

      • 6 4

  • 12 mieszkań buduje lepszy dojazd do domku?

    • 10 9

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane