• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa propozycja nawierzchni Długiego Targu: gładsze kostki granitowe

Szymon Zięba
8 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnia Długiego Targu prosi się o remont. Przeprowadzenie go uniemożliwia brak porozumienia między urzędnikami. Nawierzchnia Długiego Targu prosi się o remont. Przeprowadzenie go uniemożliwia brak porozumienia między urzędnikami.

Są wykonane z granitu strzegomskiego i tym razem zostały poddane obróbce, która nadała im gładszą fakturę. Gdańscy urzędnicy przedstawili wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków kolejne próbki kamiennych kostek, jakie mogłyby zostać wykorzystane przy remoncie nawierzchni Długiego Targu. Poprzednia propozycja kamiennego budulca nie została zaakceptowana.



Jak powinna wyglądać nawierzchnia Długiego Targu?

Od kilku miesięcy trwają rozmowy między pracownikami Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, a Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków na temat remontu Długiego Targu.

Mimo tego, że zarówno miejscy urzędnicy jak i wojewódzki konserwator zgadzają się, że wymiana popękanych płyt, którymi wyłożono reprezentacyjny plac Śródmieścia jest konieczna, do tej pory nie udało się znaleźć porozumienia co do tego czym je zastąpić.

Pod koniec stycznia GZDiZ przekazał konserwatorowi próbkę budulca: kostek wykonanych z tzw. granitu strzegomskiego. Był to kamienny blok długi na 18 i szeroki na 12 centymetrów. Co ważne, został on wykonany na podstawie wytycznych PWKZ. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać.

  • Tak wyglądać może kostka, która zostanie wykorzystana do remontu nawierzchni Długiego Targu. Równą nawierzchnię zyskała dzięki tzw. groszkowaniu.
  • Tak wyglądała kostka z granitu strzegomskiego, która nie została zaakceptowana. Kamień, z którego ją wykonano został poddany tzw. płomieniowaniu, a faktura kostki była nierówna.
Ostatecznie jednak po "fizycznym" zaprezentowaniu kostki, nie została ona zaakceptowana przez konserwatora. Z tej decyzji zadowoleni są przedstawiciele GZDiZ.

- Kostka była daleka od naszych oczekiwań, dlatego z ulgą przyjęliśmy wiadomość, że konserwator materiału nie zaakceptował - podkreśla Michał Szymański, zastępca dyrektora ds. Przestrzeni Publicznej z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten sam kamień, ale różna obróbka



Teraz Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przedstawił konserwatorowi kolejną propozycję nawierzchni, która miałaby zastąpić dotychczasowe połamane płyty i kostkę na Długim Targu.

Nowa kostka ma poprawić komfort pieszych i spełnić wymogi konserwatorskie. Co ciekawe, także wykonana jest z granitu strzegomskiego i ma dokładnie takie same wymiary jak poprzednia propozycja.

Różni je natomiast sposób obróbki: granit z którego powstała kostka zaprezentowana w styczniu, był płomieniowany. Oznacza to, że kamień poddany został działaniu bardzo wysokiej temperatury. W efekcie tego procesu uzyskano chropowatą, nierówną powierzchnię, która przypomina naturalny przełom kamienia.

W drugim wariancie kamień poddano groszkowaniu. Dzięki temu powierzchnia kostki jest równa i szorstka. Bez wątpienia jest to wariant bliższy oczekiwaniom miejskich urzędników, którzy podkreślają istotność komfortu pieszych.

- Konserwator zapozna się z tą propozycją i wyda w tej sprawie decyzję - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Różne wizje na remont nawierzchni Długiego Targu



Osiągnięcie porozumienia w sprawie materiału, który miałby zastąpić wysłużone płyty na Długim Targu, pozwoli na "odmrożenie" tematu remontu traktu. Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował planowane prace - sama inwestycja była w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.

Miejscy urzędnicy i Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków próbują znaleźć kompromis co do tego, jak wyglądać ma nawierzchnia Długiego Targu. To propozycje wariantów. Miejscy urzędnicy i Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków próbują znaleźć kompromis co do tego, jak wyglądać ma nawierzchnia Długiego Targu. To propozycje wariantów.
PKWZ nie zgodził się wówczas na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż - jak podkreślił - byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".

Czytaj też: Remonty historycznych ulic: tradycja czy wygoda

W drugiej połowie stycznia tego roku, rzecznik wojewódzkiego konserwatora poinformował, że powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska.

Marcin Tymiński - odnosząc się do Długiego Targu - wyjaśnił iż PKWZ proponuje w tym miejscu m.in. stworzenie komfortowego gładkiego pasa centralnego dla pieszych (miałby być przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu.

Miejsca

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • Wg mnie to wywalenie pieniędzy w błoto

    i odłożenie realizacji całościowego remontu na świętego nigdy.

    • 20 8

  • Cofnijmy sie jeszcze dalej w gląb historii

    Moze zerwijmy nawierzczhnie i zostawmy ubitą ziemię.

    • 24 8

  • Nawierzchnia dla inwalidów też

    Oby człowiek na wózku inwalidzkim mógł się po tym poruszać .
    Ale zakazać jazdy rowerami itp. po Długim Targu i ul. Długiej , Długim i Rybackim Pobrzeżu od 1 maja do 1 listopada !!

    • 33 5

  • gdańszczanka (1)

    a jak popada śnieg, to nie będziemy się przewracać na tych granitach ???

    • 12 10

    • Kiedyś było coś takiego jak śnieg w Gdańsku. Rzeczywiście, teraz sobie przypominam.

      • 9 1

  • Nerki i serce nawalają, ale co tam zróbmy sobie lifting twarzy i nowy nos (1)

    To bardzo potrzebna, niezbędna inwestycja. Nawierzchnia na Długim Targu i na Długiej to przecież totalny dramat i wstyd na całą Europę.

    Co tam wywalające co chwile cyrki z kanalizacją i infrastrukturą techniczną.

    • 22 7

    • Są rzeczy wazne i ważniejsze:)

      • 0 1

  • w Sztokholmie nie przejmowali się turystami,uliczki mają swój wygląd jak w średniowieczu,nie mieli w przeszłości maszyn jak obecnie ,jest jak jest i wszyscy zadowoleni,a komu się zaszłość nie odpowiada to buciki w dłoń i na bosaka(tylko nie głosować) spacerować i wczuwać się w dawny czas i nie żreć hotdoga czy siedzieć w pizzerii bo na Długiej ich za dużo i gdzie ich styl ,wygląd,szwedzi to zrobili,rzadkością są stoliki na zewnątrz i zapachy arabskiego jadła.Pamiętam z lat 50 tory na Długiej,to nie znaczy że tramwaje wrócić,lecz wrócić z do historii tych ulic ,nie robić pasa startowego z kostek na milimetry,wrócić do dobrych czasów dla miasta,robić wszystko by bałamutów z wiadomo jakiej opcji nie dopuścić do decydowania o naszym mieście,dość pomników już w Polsce,ulic ,placów ,skwerów jedynego lecz ........,my chcemy normalności nie na klęczkach chodzić ,lecz właśnie jak inni uśmiechnięci pozdrawiając się na ulicy,choć nie znajomi

    • 26 9

  • Gdyby trzymać się tradycji

    To droga ta powinna być pylasto błotna

    • 25 4

  • pisowski konserwator (1)

    nienawidzi Pomorza

    • 19 27

    • Raczej nienawidzą go ci od koszmarków architektonicznych.

      Wyspa Spichrzów wygląda jak karykatura Disneylandu, stłoczenie kolejnych bloków okno w okno jak w latach 70, brak infrastruktury drogowej....

      • 9 3

  • pytanie 1 w ankiecie jest trochę dziwne (2)

    "powinien zostać zachowany historyczny charakter, wygoda pieszych jest drugorzędna"

    sorry, jaki to historyczny charakter nawierzchni, przecież to nawierzchnia z czasów komuny (lata siedemdziesiąte), jest tak samo historyczna jak asfalt na ul. Ogarnej, położony w tym samym czasie.
    Nie popadajmy w paranoję.
    Te tandetne płyty które się już rozpadają można spotkać na schodach prawie wszystkich tuneli w Gdańsku i kupić w pierwszej lepszej hurtowni z materiałami budowlanymi.

    • 16 4

    • Ale te płyty są wygodne (1)

      Czy nie można takich na nowo położyć?

      • 0 3

      • to najprostsze rozwiązanie

        tylko że są słabe - pękają

        • 2 0

  • Pomóżmy wybrać

    Wariat II z nową kostką

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane