• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • Szpadel pod OPAT Pan Horała wbił kilka lat temu i nic

    Ze szprychą będzie to samo. Bez różnicy czy jako powiatowy działacz czy wiceminister infrastruktury

    • 49 5

  • kiełbasa (1)

    zawsze dobra jest...

    • 40 6

    • jesli jest prawdziwa, a nie wirtualna

      obiecywać każdy potrafi.

      • 1 0

  • Baju baju dla frajerów (1)

    Ja tam jestem daleki od polityki, a wojenka PO kontra PiS mnie mierzi, ale na zdrowy rozsądek - mieliśmy 4 lata świetnej koniunktury gospodarczej, najlepszej od czasów II Wojny Światowej. Mając kupę kasy, do tego miliardy Euro unijnych funduszy, ten rząd nie zrealizował żadnych istotnych inwestycji. Pokończył to co zaczęli poprzednicy i tyle.
    I teraz lud ma uwierzyć, w sytuacji kryzysu, spotęgowanego pandemią koronawirusa, gdy dochody budżetu państwa spadły o kilkadziesiąt miliardów za kwiecień i maj, że nasze państwo będzie stać na taką gigantyczną inwestycję?

    • 58 8

    • Byloby stac nawet w kryzysie bo Polska to bogaty kraj. Problem w tym, ze nadal za biedny na zlodziejstwo w niej panujace. Inna sprawa, ze 1,5h do Wawy to powinnismy juz dawno jezdzic a nie za 12 lat. Koleje juz nikomu nie sa potrzebne. Przydalyby sie zeby dojezdzac do pracy (np do Wawy, max 1h w jedna strone) ale przy oferowanych predkosciach, jakosci i cenie nikomu nie sa potrzebne.

      • 1 5

  • OPAT budujcie OPAT - zamiast wymyślać pierdoły budujcie OPAT

    • 30 5

  • Budujcie OPAT a Lotnisko jest w Berlinie

    • 16 20

  • kto ..... ?

    horała ... ?! ;)
    he he he he he

    • 35 5

  • PKM powstała na śladzie przedwojennej trasy

    część nasypów była wykorzystana i przebieg ten sam, mniej gruntów do wykupienia.

    • 37 2

  • no to już panu od VAT coś się poprzestawiało (1)

    Panie VAT - 60 tysięcy patyków miesięcznie za zarządzanie łąkami i opowiadanie bajek - niezła fucha
    teraz ten śmieszny facecik o szprychach prawi
    Centralna Magistrala Kolejowa robiona od 40 lat i teraz dopiero 200 km/h
    Marcin VAT ma niezły odlot

    • 39 6

    • Jeszcze nie teraz

      200 km/h, może za rok

      • 2 0

  • Aaaa............... prom już zbudowali ? (2)

    • 38 6

    • to właśnie tym promem... elektrycznym.

      • 6 0

    • To nie jest zwykły prom do pływania

      po oczku wodnym. To jest prom kosmiczno-komiczny.

      • 3 0

  • Ale po co, skoro moim samochodem elektrycznym od Morawieckiego przejadę szybciej

    No chyba, że korki będą, jak milion aut elektrycznych naraz wyjedzie..

    • 49 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane