• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe bilety i ceny w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
28 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk. Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk.

Od 1 czerwca do sprzedaży wprowadzone zostaną nowe metropolitalne bilety 1-godzinne. Od tego dnia w Gdyni zostanie też obniżona cena biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne. W Gdyni i Sopocie uczniowie zyskają bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, zaś w Gdańsku zwolnieni z opłat będą od 1 lipca.



Kiedy najlepiej wprowadzać zmiany w cenach biletów komunikacji miejskiej?

Po raz kolejny urzędnicy w Trójmieście tuż przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zdecydowali o wprowadzaniu do sprzedaży nowych biletów i zmianie cen istniejących, dzięki czemu osobom przyjezdnym jeszcze trudniej będzie odnaleźć się w gąszczu zasad taryfowych Trójmiasta.

Z myślą o turystach i mieszkańcach przedstawiamy w jednym artykule wszystkie zmiany taryfowe.

Nowy bilet metropolitalny



Zacznijmy od długo wyczekiwanego rozwiązania, czyli nowego 1-godzinnego biletu dostępnego przez telefon komórkowy.

To oferta Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, która wbrew zapowiedziom jeszcze sprzed uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie będzie obejmowała przejazdów pociągami. Tym samym potencjał przystanku przesiadkowego PKM Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska jako skrótu z Górnego Tarasu w rejon kampusu UG i zespołu biurowców nadal pozostanie niewykorzystany.

Na telefonicznym bilecie 1-godzinnym MZKZG będziemy mogli podróżować z przesiadkami tylko tramwajami, autobusami oraz trolejbusami ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia oraz MZK Wejherowo.

Nowy bilet metropolitalny będzie dostępny:
  • na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 zł ulgowy)
  • na linie nocne i pospieszne 4,80 zł (2,40 zł ulgowy)

- W ostatnim kwartale ubiegłego roku MZKZG rozpoczął również sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych biletów 24 i 72-godzinnych. Obecnie bilety te dostępne są w aplikacjach: SkyCash, MPay, GoPay i Jakdojade.pl [w tych samych aplikacjach będzie dostępny wkrótce bilet 1-godzinny - dop. red.] - przypomina Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.
Czytaj też: Bilety komunikacji miejskiej zawsze pod ręką - w telefonie komórkowym

Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM. Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM.

Nowa cena biletu 1-godz. w Gdyni na linie nocne i pospieszne



W Gdyni od 1 czerwca obniżona zostanie cena biletu 1-godzinnego na linie nocne oraz pospieszne (jedyna linia specjalna 4F będzie zmieniona w linię pospieszną) z kwoty 4,80 zł do 4,20 zł. Ta z pozoru korzystna zmiana jest jednak krokiem wstecz w zakresie integracji taryfowej.

Dotychczas w Gdyni i Gdańsku obowiązywały wprawdzie różne bilety, ale w identycznej cenie. Pasażerowie nie musieli więc zastanawiać się, ile zapłacą w kiosku czy biletomacie za przejazd oraz jak wygląda podstawowa oferta biletowa ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.

Wyłamanie się z tego porozumienia Gdyni nie tylko oznacza wprowadzenie różnych cen na ten sam rodzaj biletu, ale dodatkowo w Gdyni będzie on jednocześnie pełnił funkcję biletu jednoprzejazdowego na linie nocne i pospieszne, podczas gdy w Gdańsku nadal będzie istniało rozróżnienie w biletach 1-godzinnnych nocnych (4,80 zł) i jednoprzejazdowych nocnych (4,20 zł).

Na razie nie wiadomo jeszcze, czy pasażerowie, którzy mają w portfelu niewykorzystane bilety ZKM w cenie 4,80 zł będą mogli otrzymać zwrot 60 gr. Gdynia sprawę tę musi jeszcze przeanalizować pod kątem prawnym.

Wprowadzenie zmiany w cenie biletu 1-godzinne wiąże się również ze zmianami w sprzedaży biletów przez kierowców autobusów i trolejbusów. Od czerwca w pojazdach dostępne będą:
  • bilety jednoprzejazdowe na linie zwykłe w formie karnetu 5 x 1,60 zł (czyli łącznie 8 zł)
  • bilety jednoprzejazdowe lub 1-godzinne na linie nocne, pospieszne i zwykłe w formie karnetu 2 x 2,10 zł (łącznie 4,20 zł)
  • bilety 1-godzinne ważne tylko na liniach zwykłych w formie karnetu 2 x 1,90 zł (łącznie 3,80 zł)
  • bilety 24-godzinne ważne na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w formie karnetu 2 x 6,50 zł (łącznie 13 zł)
(dla uzyskania biletu normalnego, należy skasować dwa bilety ulgowe)

W Gdańsku dystrybucja biletów w tramwajach i autobusach pozostaje bez zmian. Dla przypomnienia, w sprzedaży u kierowców i motorniczych są:
  • bilety 1-godzinne na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 ulgowy) - bilety te są dostępne na liniach dziennych
  • bilety 1-godzinne na linie nocne w cenie 4,80 (2,40 ulgowy) - dostępne na liniach nocnych
  • bilety 24-godzinne na wszystkie linie w cenie 13 zł (6,50 zł ulgowy)
(w Gdańsku nie ma linii pospiesznych)

Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie. Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie.

Ułatwienie w zakupie biletu na linii 171



Wprowadzenie w Gdyni karnetu 2 x 1,90 zł ułatwi nieco podróże linią 171 (Gdynia Karwiny Tesco zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Oliwa pętla tramwajowa zobacz na mapie Gdańska). Na tej linii spotkamy zarówno gdańskie, jak i gdyńskie autobusy. Obowiązuje tutaj też wzajemne honorowanie biletów ZTM i ZKM.

Dotychczas w gdyńskich autobusach najtańszy był karnet w cenie 4,80 zł (2 x 2,40 zł), zaś w Gdańsku bilet za 3,80 zł. To utrudniało przygotowanie odliczonej kwoty do zakupu biletu.

Teraz w obu rodzajach autobusów będzie można kupić bilety w cenie 3,80 zł, przy czym pasażer nadal nie będzie wiedział przed przyjazdem pojazdu, czy będzie zmuszony do zakupu kolejnego biletu na dalszy przejazd w Gdańsku lub Gdyni.

Czy dla wygody pasażerów można wprowadzić dodatkowe oznaczenie w rozkładach jazdy?

- Wymaga to uzgodnienia z ZTM w Gdańsku. Nie mamy nic przeciwko takiemu rozwiązaniu - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
- Technicznie jest to jak najbardziej możliwe, aby zaznaczyć kursy w rozkładach. Jeżeli taki zabieg ułatwi podróżowanie pasażerom, to jak najbardziej jesteśmy za wprowadzeniem tego rozwiązania - deklaruje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Bezpłatne przejazdy dla uczniów i młodzieży



Ostatnią ze zmian, która wchodzi w życie 1 czerwca, jest zwolnienie z opłat za przejazd komunikacją miejską dzieci i młodzieży zameldowanych w Gdyni oraz Sopocie. Miesiąc później podobne rozwiązanie taryfowe zacznie obowiązywać w Gdańsku.

Czytaj też: Uczniowie z Gdyni i Sopotu pojadą komunikacją za darmo

Ponieważ wciąż brakuje porozumienia między poszczególnymi miastami Trójmiasta, dziecko zameldowane np. w Gdańsku nie będzie mogło jechać bez biletu w Sopocie czy Gdyni. Bezpłatne przejazdy nie obowiązują również w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.

Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł. Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł.

Płatny przejazd roweru na PKM już od 26 maja



Warto pamiętać, że od 26 maja zmianie uległy zasady przewozu rowerów w pociągach SKM na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wymagane jest uiszczenie opłaty 3 zł oraz zarezerwowanie miejsca na jednoślad.

Dodatkowe opłaty i rezerwacje nie są wymagane w pociągach SKM na "podstawowym" szlaku, czyli w elektrycznych zespołach trakcyjnych.

Czytaj więcej: Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Miejsca

Opinie (231) 4 zablokowane

  • (2)

    W Gdyni tak jak w Gdańsku, nie powinno być linii pośpiesznych. Tzn. nie ma, ale istnieją według taryfy.

    • 7 2

    • sam pomysł linii pospiesznych jest spoko (1)

      tylko wykonanie trochę głupie

      R staje na 95% przystanków, S chyba na absolutnie wszystkich

      gdyby zrobić takie, co faktycznie śmigają przez miasto szybciej zatrzymując się tylko przy głównych węzłach, to by to było warte dopłaty

      no ale taką funkcję pełni (czy raczej powinna pełnić) SKM...

      • 4 0

      • O to właśnie chodzi. Bilety są droższe, a czas przejazdu niewiele dłuższy w teorii.

        • 5 0

  • CHAOS

    totalny chaos, różne nazwy, rózne linie, rózne ceny, człowiek głupieje, baranów z nas robią, kiedy jeden b ilet na Trojmiasto, jedna cena, brak sztucznych granic! bo nikt nie wybiera sie na cala trasę, to jakieś otumanienie , które trwa i trwa, dziesiatkami lat!!!!!!!!!!!!!!!!! Ludzie do wyborów, 1 prezydent jedno Trojmiasto! te same przepisy.

    • 10 1

  • I właśnie dlatego jeżdżę samochodem. (1)

    To totalny chaos. W PRL było łatwiej.

    • 11 0

    • To samo chciałem napisać, ale widzę, że nie tylko ja. Tak, było WPK (wojewódzkie przedsiębiorstwo komunikacyjne) i był 1 (słownie JEDEN) bilet. Normalny za 1 zł, a ulgowy za 0,50 zł. Prosto, jasno i bez problemu.
      A teraz? Tu taki, tu sr*ki, tu owaki, tu inny, bo o innej porze, tu inny, bo inna linia, tu jeszcze inny, tu też inny, u innego przewoźnika to jeszcze inny itd...
      Ech...

      • 1 0

  • szczurze nie wygrasz balaganisz coraz bardziej

    • 2 1

  • co z 75.cio latkami

    Czy osoby starsze beda tez beda mieli znizki .

    • 1 1

  • Pijacki kurort powinien kupić własne autobusy a nie pasożytować na innych !!!

    • 2 1

  • Ci co są z Gdańska mogą kupić bilet łączony za 150 zł miesięcznie i jeździć autobusami, tramwajami, pkm i skm ile chcą

    Ci z Gdyni mogą kupić bilet na cały obszar MKZG za 230 zł miesięcznie.

    Jak ktoś jeździ codziennie to miesięczny najbardziej się opłaca

    • 1 0

  • Czy na bilecie telefonicznym za 4.80 moge jezdzic godzinę po Gdyni?

    • 0 0

  • mlodzi czekaja na wynajem

    P SZczurek ma budowac mieszkania na wynajem dla kazdego- mlodego starego samotnego czy z dziecmi--NIE ma gdzie mieszkac TYLKO APARTAmentowce powstaja developerzy zarabiaja krocie--apartamenty 50m2 bogaci maja na wynajem W tych apartamentach 50m2 nie ma miejsca dla rodzin tylko dla singla lub pary---a gdzie mieszkania dla tych co para czy malzenstwo mlode zarabia po 1500 2000-tez chca mieszkac i miec dzieci TYLKO gdzie- ??????? to jest w gdyni 1 sprawa do zalatwienia---- Znam mlodziez w wieku 21-30 lat i nie maja gdzie rodziny zalozyc bo ich nie stac Nie wszyscy zarabiaja po 10 tysiecy-do cholery CZAS na zmiane w GdyniApartamenty przy portowej 1 izbowa od 370-630 tysiecy ZGROZA do Boga malutkie M dla KOGO P SZCZUREK????????

    • 1 0

  • Czy nie może być tak jak naprz we Warszawie- jednakowy bilet na wszystko-- autobus, skm, regionalne w granicach W-wy, z podziałem czasowym i tyle.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane