• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze terenów wzdłuż Nowej Politechnicznej. Start konsultacji

Krzysztof Koprowski
23 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (160)
Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej. Konsultacje dotyczą rezerwy trasy komunikacyjnej Nowa Politechniczna, lecz nie samego przebiegu trasy tramwajowej.

Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości terenów wzdłuż planowanej trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) we Wrzeszczu. Chodzi o obszar wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka. Przewiduje się urządzenie trzech placów, w tym dwóch przy nowych przystankach oraz wskazanie pożądanego kierunku zmian zagospodarowania terenów pomiędzy ul. FiszeraMapkaTrauguttaMapka.



Która przestrzeń publiczna jest najważniejsza?

Konsultacje społeczne będą prowadzone na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która pragnie wykorzystać budowę trasy tramwajowej do uporządkowania sytuacji planistycznej i nie dopuścić do tworzenia na kolejne dekady rezerwy terenowej na wzór ul. Białej i Drogi Czerwonej w sąsiednim Wrzeszczu Dolnym.

Nowa Politechniczna obecnie utożsamiana jest przede wszystkim z trasą tramwajową, lecz w dokumentach planistycznych pozostaje także szeroki pas drogowy, na którym zmieściłyby się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. We Wrzeszczu rezerwa ta obejmuje przestrzeń ul. Do Studzienki aż pod płot Politechniki Gdańskiej oraz dom towarowy Jantar.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar
  • Pl. Grunwaldzki, czyli robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed DT Jantar

Sprzeciw wobec "miejskiej autostrady"



Szanse na realizację takiego układu drogowego są minimalne. Na przeszkodzie stoi ogromny koszt, opór społeczny przeciwko rozcinaniu dzielnicy nową arterią oraz potencjalny spór z konserwatorem zabytków o liczne przedwojenne zabudowania.

Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować postulat Rady i przekazały realizację wniosku do powołanego w marcu 2021 r. Biura Architekta Miasta.

Obecność architekta miasta w tym procesie jest nieprzypadkowa. Jednostka ta dopuszcza odstąpienie od forsowania przez Biuro Rozwoju Gdańska nowego układu drogowego na newralgicznym odcinku wzdłuż ul. Do Studzienki na rzecz atrakcyjnej przestrzeni miasta.

- Naszą uchwałę w tej sprawie podjęliśmy już w czerwcu zeszłego roku. Z dotychczasowych rozmów z Biurem Rozwoju Gdańska wynikało, że rezerwa pod drogę Nową Politechniczną jest "nieusuwalna". Mamy jednak nadzieję, że ten pogląd ulegnie teraz zmianie. Nasza dzielnica potrzebuje dobrej jakości miejskich przestrzeni publicznych, a nie otoczenia rodem z obwodnicy czy autostrady - mówi Ewa Woźna, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki
  • Pl. Fiszera to robocza nazwa dla nowej przestrzeni przed gmachem WIMiO (dawne OiO) wraz z wejściem na kampus PG od strony skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera - Matejki

Przestrzeń wzdłuż tramwaju, a nie jego przebieg



Co ważne, konsultacje społeczne nie dotyczą samego przebiegu tramwaju - ta decyzja została już podjęta wcześniej na szczeblu władz miasta. Przedmiotem konsultacji jest natomiast przestrzeń wokół trasy tramwajowej.

- Celem konsultacji jest wypracowanie wspólnej dla mieszkańców, władz miasta oraz PG wizji ukształtowania przestrzeni pomiędzy ul. Do Studzienki oraz terenem kampusu, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru od ul. Traugutta do ul. Fiszera - tłumaczy prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska. - Mając na uwadze planowaną realizację trasy tramwajowej, już teraz chcemy zastanowić się nad przyszłością tego obszaru - obecnie bardzo zaniedbanego, zagospodarowanego w dużej mierze w sposób tymczasowy.
Profesor Lorens podkreśla, że ważne jest określenie przyszłości planowanych do zachowania budynków przy ul. Do Studzienki oraz sposobu ukształtowania ewentualnej nowej zabudowy - w tym placów towarzyszących przystankom tramwajowym.

- Tak określone założenia, wypracowane na bazie przygotowanego już opracowania projektowego dla trasy tramwajowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą pieszą i rowerową, mają posłużyć jako punkt wyjścia do zmiany obecnie obowiązujących zapisów planistycznych. Tym samym chcemy, aby przyszły plan dla rejonu ul. Do Studzienki bazował na szczegółowo opracowanych wytycznych urbanistycznych, uzgodnionych ze wszystkimi interesariuszami - pointuje Piotr Lorens.
Wstępnie wytypowano trzy przestrzenie, które są niezwykle ważne dla przyszłego kształtu ul. Do Studzienki po budowie tramwaju. Na potrzeby konsultacji społecznych nadano im robocze nazwy:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Ponadto w toku dyskusji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki
  • Pl. Traugutta to robocza nazwa dla nowej przestrzeni w rejonie istniejących warsztatów i magazynów wraz z wejściem na kampus PG od strony ul. Traugutta i Do Studzienki

Cztery spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców



Warsztaty będą prowadzone w formie otwartych spotkań dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców w auli gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka. Nie jest wymagana żadna wcześniejsza rejestracja.

Pierwsze spotkanie o charakterze informacyjnym, wprowadzające do całej idei zmian, odbędzie się w czwartek, 29 września, o godz. 17:30.

Kolejne spotkania odbywać się będą również w gmachu Hydromechaniki o godz. 17:30:
  • 24 października - warsztaty w zakresie kompozycji i powiązań przestrzennych,
  • 7 listopada - warsztaty w zakresie placów, zabudowy i zieleni,
  • 21 listopada - prezentacja wyników i podsumowanie.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Zaczyna się mydlenie oczu - i tak wszystko będzie pod dyktando deweloperów (6)

    Jedynie zmiana władzy jest w stanie powstrzymać to szaleństwo. Tramwaj, który będzie z Moreny jechał dłużej niż rower, kosztowny tunel, zniszczona ulica BGW, "Do Studzienki" zawłaszczona przez patodeweloperkę. Taki jest plan. Czy w Gdańsku "konsultacje" przyniosły kiedyś zmianę?

    • 102 28

    • A do tego likwidacja terenów zielonych przy stawie Wileńska oraz likwidacja miejsc postojowych od ronda pana Cogito w stronę stawku.

      • 2 0

    • (2)

      no tak, wtedy wszystkim będzie rządził najważniejszy deweloper - ten z Warszawy, z Nowogrodzkiej

      • 7 8

      • (1)

        Może z Wiertniczej

        • 4 3

        • to ten sam z izraela

          co brat jego w rob - ?

          • 3 0

    • Cala filozofia wladz Gdanska to stwarzanie szeregu zaslon dymnych (1)

      w celu przepchniecia dawno ustalonych i zaplaconych planow z deweloperami.Moim zdaniem Krolewska Dolina i ul. Do Studzienki jest planowana na jakas duza mieszkaniowke po ekstra cenach .

      • 19 2

      • ..bo jaśkowa już się skończyła;

        • 8 0

  • Czemu nikt nie rozmawia o bezsensownym przebiegu Jaśkowa Dolina-Wileńska? (6)

    Why? Temat tabu, czy co?

    • 29 2

    • Bo tereny pod wcześniejszy przebieg obiecane developerowi, liczy sie kasa w kieszeni urzędników a nie potrzeby mieszkańców. Poza tym to my mieszkańcy bedziemy placic za durny i drogi tunel, więc kto urzędnikom zabroni wydawać nie swoje pieniądze :)

      • 2 0

    • czemu??? (1)

      właśnie, przy CH Morena nowe osiedla, rezerwa jest pod estakadą, a pchanie na siłę tunelem????

      • 16 0

      • kasa misiu, kasa

        kasa za ziemię, kasa za betonowy tunel...

        Im gorzej, tym lepiej...

        • 5 0

    • Bo to jest już przyklepane więc o czym tu gadac (1)

      Trzeba robić a. Nie tylko gadac

      • 3 2

      • Odpowiada Tobie wyrzucanie milionów naszych pieniędzy w błoto?

        A z drugiej strony gasimy światło, żeby oszczędzać?

        • 5 0

    • bo dolny przebieg to zaslona dymna

      Gawiedz na to sie rzuca, a "byznes" u gory po cichu sie kolanem przepcha...

      • 8 1

  • Tramwaje przy tych cenach energii? (17)

    Do tego 1 się zepsuje i stoją wszystkie. Ludzie wszystkie torowiska zmienić na buspasy i będzie dobrze.

    • 36 91

    • Tak bo ropa jest za darmo (8)

      A czyste powietrze to wymysł lewackich aktywistów.

      • 30 12

      • Co zmienia ten jeden tramwaj jak w koło stoi 300 aut i smrodzi?? (3)

        • 9 16

        • Przecież tramwaj to nie tylko ekologia (co w kraju produkującego prąd z węgla jest też zastanawiające). Tramwaj porusza się po torowisku, jest szybszy nie ma korków. Tak powinno być, że w Gdańsku nie jest to zupełnie inna sprawa...

          • 0 0

        • Jeden tramwaj to nawet 200 samochodów mniej obok na drodze. (1)

          • 17 8

          • Kaszubi jeżdżą tramwajami po Gdańsku?

            • 5 6

      • A może dlatego, że tramwaj waży ponad... (2)

        40 ton, a energii praktycznie nie odzyskuje.

        • 2 14

        • Praktycznie wyszedłeś na pajaca

          Przy hamowaniu jak najbardziej jest odzyskiwana energia - do sieci jezdnej

          • 15 1

        • Nic nie wiesz o nowych tramwajach

          Tramwajem jadzie 200 osób, niech przesiądą się do 200 aut po 1,5 tony będzie 300 ton bez odzyskiwania energii, ale za to z hałasem i spalinami.

          • 16 5

      • chcesz tramwaju na rope?

        • 3 1

    • Dokladnie tak tramwaj jest szkodnikiem w miescie dzbany zapomniały ze mozna kupic autobusy elektryczne lub inne bezemisyjne! (2)

      Tramewaj energooszczedny niejest to rozwiazania zepoki PRLu autobusy juz tak

      • 3 14

      • Szkodnictwem jest to, że tu przyjeżdżacie

        I próbujecie wcisnąć do tego miasta swoje chore urojenia

        • 1 0

      • Rozwiązaniem rodem z PRL-u jest zastępowanie niskoemisyjnego transportu publicznego, jak tramwaje i trolejbusy, głośnymi, drogimi i smrodzącymi autobusami spalinowymi, bo w tamtym czasie były przez pewien czas tańsze w eksploatacji. Autobusy elektryczne stoją w korkach tak samo jak spalinowe, wymagają ładowania, posiadają tracące z czasem swoje właściwości ogniwa i mają mniejszą pojemność niż tramwaje. Zastąpienie gdańskich linii tramwajowych liniami obsługiwanymi przez autobusy elektryczne nie przyniosłoby żadnych korzyści, byłoby horrendalnie drogie i odbyłoby się kosztem pasażerów.

        • 9 1

    • Chodzi o to że płacisz większe podatki w miejscu gdzie jest przystanek tramwajowy albo autobusowy

      Chodzi o ściąganie większych podatków a nie wygodę mieszkańców.

      • 1 5

    • ceny biletow sie podwyzszy - nie martw sie ;)

      • 3 3

    • (2)

      Wbrew pozorom, tramwaje też mają jakieś zalety.

      • 11 7

      • jakie? (1)

        ze sie psuja w gdansku notorycznie?

        • 7 18

        • Chyba motorycznie

          • 7 3

  • NOWE ulice

    Co to jest za absurdalna moda w Gdańsku, że kazda inwestycja w ulicę ma nazwę Nowa XYZ. Nowa Warszawska, Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska.. komiczne to jest xd

    • 13 0

  • Z Wrzeszcza nie ma żadnej drogi dwupasmowej na południe Gdańska. Żadnej.

    Wydostać się z niego w kierunku 70% dzielnic mieszkalnych graniczy z cudem w czasie godzin szczytu. Jedna droga dwupasmowa jest tu potrzebna. Albo Do Studzienki, albo Jaśkowa. Do wyboru. Ale któraś musi powstać.

    • 6 7

  • tramwaje w gdansku bardziej stoja niz jada (3)

    • 15 10

    • Bo tramwaj to epoka PRLu a władze kupuja w 90% tramwajowy złom z niemiec .powinny byc tylko autobusy bezemisyjne (1)

      • 2 3

      • i korki,i koreczki,ziemi nawet na dwa palce na bustas nie oddamy!, jak pod szyld ,,do ZOO".

        • 0 0

    • Zawsze potrzebna jest alternatywa

      Z północy miasta na południe jest za mało tras zarówno samochodowych jak i tramwajowych. Tramwaje jada niemalże robiąc wręcz koło. Generuje to większe zużycie paliwa/energii, ale co uważam za ważniejsze, spore straty czasu na przemieszczanie się. Gdzie jak wiemy wszystko jest człowiek w stanie kupić ( mimo wysokich cen) jednak czas jest bezcenny. Jakieś tereny zielone? W okolicy ulic: Do studzienki czy Fiszera. Aaaa faktycznie, w tych miejscach miasta mają mieszkańcy najdalej do zalesionych terenów Wzgórz Morenowych i konieczne są jakieś parki czy inne place zielone. Spore wydatki i olbrzymie trudności z przeprowadzeniem tych tras? A czy nie z powodu , że już zbyt długo czeka się z ich realizacją. Rezerwy terenowe przeznaczone na ten cel w (sic!) ubiegłym wieku zdążyły już okrzepnąć w dzikich i nie estetycznych ( nie licujących z mianem terenów wielkomiejskich) zabudowach. A w umysłach okolicznych mieszkańców urosnąć do miana zabytków lub nienaruszalnych terenów. Tak poczekajmy jeszcze 100 lat, aż koszty tych działań będą niewyobrażalne, a przyszłe pokolenia będą mówić o tym jak głupota i prywata jednostek skutecznie potrafiła zakłócić harmonijny rozwój miasta.

      • 2 1

  • Droga dwupasmowa konieczna

    Do Wrzeszczą konieczna jest budowa nowej drogi dwupasmowej w każdą stronę może odkorkowały by się pozostałe drogi. Miasto się rozwija szczególnie Wrzeszcz więc budowa nowej dwupasmowej drogi jest koniecznością przed tym nie ma innego wyboru. Szkoda tylko że mamy aktualnie tak słabego prezydenta zupełnie oderwanego od rzeczywistości miasta no i w około obstawił się takimi samymi ludźmi, których szczytem pomysłowości jest budowa przejść naziemnych nad przejściami podziemnymi szaleństwo jak z Maciarewiczem

    • 18 7

  • Te place to wylęgarnia meneli. (8)

    Po co komu place w takiej dzielnicy z dala od centrum gdzie nie ma turystów? Pytam się. W takich miejscach tylko pijący urządzają sobie posiadówy. To nie ma żadnego zastosowania. Powinno się zrobić tam dwupasmową normalna drogę ale zadrzewioną i nie autostradę typu słowackiego tylko przyjazną pieszym a nie żadne place

    • 147 139

    • "...gdzie nie ma turystów?" (2)

      Wychodzi na to, że parki i skwery są tylko dla turystów? Bo dla mieszkańców to miejsca zbędne?

      • 28 0

      • To mieszkańcy są zbędni (1)

        Tylko przeszkadzają się bawić., jak ktoś przyjechał się rozerwać. Najlepiej niech ich wysiedlą za obwodnicę.

        • 2 2

        • Taka jest polityka władz miasta.

          Testament zobowiązuje.

          • 2 2

    • Maja

      Gdzie człowieku widziałeś przyjazną pieszym dwupasmową drogę? Owszem są turyści, nie wszyscy "walą" na Główne Miasto, a przy okazji mieszkają tam ludzie. Tacy jak Ty człowieku. Swoją drogą Wrzeszcz daleko od centrum, buu, hahaha.

      • 11 6

    • dla minusujących polecam artykuł o Pl. Czerwonych nosów/ Gitar

      Niestety nikt normalny nie korzysta potem z tych ławek

      • 12 4

    • Żadne place i żadna dwupasmówka! I precz ze szkodnikami z BRG - "nieusuwalna" rezerwa, nie wiadomo po co.

      • 12 7

    • Dla mieszkańców.

      Co mnie obchodzą turyści.

      • 28 1

    • generalnie srodmiescie gdanska to wylegarnia turystycznej menelarni

      a lotnisko jest ich najwiekszym zrodlem.

      • 28 9

  • W dobie tych absurdalnych cen prądu rozbudowa linii tramwajowych nie jest dobrym pomysłem (1)

    Czas zweryfikować dotychczasowe stanowisko ,zwłaszcza pod kątem ekonomicznym, nie budujcie drugiego przekopu który nigdy się bie zwróci a będzie generował olbrzymie coroczne koszty. Autobusy i buspasy są znacznie tańsze i bardziej wszechstronne.

    • 15 18

    • bus ,autobus jezdzi na mocz,tani jak woda,rope zaraz dzwigna do 11 zet i bedzie cacy.,,wegla po 2tys.nie kupujcie,bedzie po 1tys. maks"a jest po 4,6tys. ,,do dolar drogi,ale nie kupujcie,jak nie bedziecie kupowac to bedzie na skladach".

      • 3 2

  • (1)

    Ulica Do Studzienki powinna być deptakiem z możliwością przejazdu rowerem, a nie ulica dla blachosmrodów.

    • 8 16

    • Do Rury

      Gdybyś mył nogi przynajmniej raz w tygodniu to bys nie siedział w smrodzie. Spróbuj, to nie boli.

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane