• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł od 1 lipca: nowe szczegóły

Krzysztof Koprowski
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych. Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych.

Ok. 9,4 mln zł rocznie będzie kosztowało wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego dla 14 gmin, w tym Trójmiasta. Jeżeli uda się dotrzymać harmonogramu prac, bilet metropolitalny za 150 zł (75 zł ulgowy) zacznie obowiązywać już od 1 lipca. Na razie nie planuje się dalszej integracji taryfowej na poziomie biletów jednorazowych, lecz kontynuację prac nad wartym ponad 106 mln zł biletem Fala, automatycznie wybierającego najlepsze rozwiązanie taryfowe. W Sopocie i Gdyni nie powstanie odpowiednik nowego biletu okresowego, jaki wprowadził Gdańsk na ZTM i kolej za 99 zł.



Czy należy wprowadzić również wspólny bilet jednorazowy i 1-godz. na lokalną komunikację i kolej?

W środę poznaliśmy więcej szczegółów dotyczących nowego biletu dla Trójmiasta i okolic. Potwierdziły się nasze wtorkowe informacje o wspólnym bilecie metropolitalnym w cenie 150 zł miesięcznie.

Będzie on pozwalał na swobodne przemieszczanie się komunikacją miejską wszystkich gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdański oraz pociągami SKM, PolRegio (dawniej pod nazwą Przewozy Regionalne) oraz na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dzisiaj przedstawiliśmy szczegółowe propozycje włodarzom gmin, które będą prowadziły dalsze konsultacje i podejmowały odpowiednie decyzje. Bilet za 150 zł opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym [dotychczas w cenie 230 zł - dop. red.] i mamy nadzieję, że pomoże oraz ułatwi to przemieszczenie się w obrębie metropolii - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Uproszczenie taryfy przewozowej MZKZG



Nowy bilet, a właściwie obniżka biletu metropolitalnego z ceny 230 do 150 zł (ulgowy 75 zł), będzie wprowadzony do oferty już 1 lipca. Jednocześnie ze sprzedaży zostaną wycofane wszystkie pozostałe bilety łączone okresowe MZKZG tj.:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk-Sopot lub Gdynia-Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on zostanie przekształcony w bilet za 150 zł).

Utrzymany zostanie natomiast bilet komunalny ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo przypuszczalnie w dotychczasowej cenie 132 zł.

Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet.

Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł. Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł.

Większe obciążenie budżetowe dla samorządów



Kosztami biletu w nowej cenie zostaną obciążone gminy wchodzące w skład MZKZG. Obecnie bilet za 230 zł w rozbiciu na finansowanie przedstawia się następująco:
  • 134 zł to kwota biletu odprowadzana do przewoźników kolejowych,
  • 96 zł to kwota biletu płacona przez pasażera na rzecz MZKZG.

Po obniżce ceny do 150 zł podział finansowania będzie wyglądał następująco:
  • 134 zł nadal będzie trafiało do przewoźników kolejowych,
  • 16 zł będzie trafiało do MZKZG.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Z wstępnych szacunków wynika, że 14 gmin wchodzących w skład Związku będzie musiało w skali roku znaleźć w swoich budżetach ok. 9,39 mln zł na pokrycie tych różnic.

W przypadku miasta Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł,
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł.

Dodajmy, że obecnie gminy wchodzące w skład Związku wnoszą do niego łączną kwotę ok. 5,2 mln zł, zaś w 2021 r. będzie to ok. 14,59 mln zł.

Harmonogram prac nad wprowadzeniem biletu



Harmonogram przedstawiony podczas posiedzenia MZKZG w środę zakłada:
  • pod koniec marca: przegłosowania obniżki nowego systemu taryfowego, w tym biletu za 150 zł oraz przyjęcia uchwały w ramach Związku dot. zwiększenia składek członkowskich,
  • do połowy czerwca: podpisanie aneksów umów z SKM i PolRegio oraz wprowadzenie zmian w systemach sprzedażowych,
  • 1 lipca 2020 r.: wprowadzenie biletu w cenie 150 zł oraz likwidacji biletów okresowych jw.

Przeniesienie ustalania zasad taryfowych do MZKZG?



Samorządowcy myślą już o dalszej integracji w ramach metropolii i przekazaniu ustalaniu całego systemu taryfowego do MZKZG. Obecnie MZKZG tworzy niejako równoległy system taryfowy, co w efekcie prowadzi do komplikacji w zrozumieniu cenników przewozów w Trójmieście i okolicach.

Najlepszym przykładem jest bilet przez telefon komórkowy, za który właśnie odpowiada Związek, a nie ZTM Gdańsk czy ZKM Gdynia i dlatego też jego cena jest inna niż biletu kupionego w kiosku czy automacie na przystanku (niższą cenę biletu telefonicznego tłumaczy się "rekompensatą" za transfer danych potrzebny do jego zakupu).

- Jest to rozpoczęcie prac, propozycja, która została dzisiaj przedstawiona podczas posiedzenia MZKZG, zaś członkowie zgodnie przystali, aby rozpocząć taką procedurę [ustalania taryf na poziomie Związku - dop. red.]. Zostanie ona przeanalizowana wraz z prawnikami i dalej omawiania na kolejnych posiedzeniach MZKZG. Będziemy dyskutowali, czy i kiedy do takiego połączenia i przeniesienia kompetencji może dojść - zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Czytaj też: Artykuł archiwalny z 2016 r.: Biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł. Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł.

Gdynia i Sopot nie wprowadzą biletów łączonych z koleją



Nim to jednak nastąpi, w życie wejdą podwyżki cen ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia.

Największą rewolucją w przypadku Gdańska będzie połączenie biletu okresowego (bilet ważny przez wszystkie dni tygodnia będzie kosztował 99 zł) z możliwością nieograniczonego podróżowania wszystkimi pociągami SKM oraz PolRegio w granicach Gdańska dla posiadaczy Karty Mieszkańca (w tym po trasie PKM oraz do/z przystanków Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce).

Podobnego rozwiązania nie planują jednak póki co wprowadzać władze Gdyni oraz Sopotu.

- Nie mamy takiego planu. Przy braku ustawy metropolitalnej nie zdołamy sfinansować wszystkich pomysłów. Wybieramy zatem te najpotrzebniejsze i najlepsze. Za taki uznaliśmy bilet metropolitalny - tłumaczy wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj też:


- Naszym zdaniem tylko bilet obejmujący wszystkie 14 gmin ma sens. Nikogo nie chcemy wykluczać. Komunikacja publiczna jest krwiobiegiem każdej nowoczesnej metropolii. W naszym przypadku rdzeń metropolii stanowi Trójmiasto, które tworzą jego mieszkańcy, ale do którego przyjeżdżają i z którego wyjeżdżają tysiące ludzi. Mamy nadzieję, że zaproponowana atrakcyjna cena 150 zł normalny i 75 zł ulgowy zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej i zmieni nawyki podróżowania. Przykładowo - dziś mamy 8 tys. osób bezrobotnych w Trójmieście,a zarejestrowanych ofert pracy ok. 30 tys. Potrzebujemy pracowników, a bilet, który zaproponowaliśmy może być bardzo ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o miejscu zatrudnienia - mówi Izabela Heidrich, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.

Nie będzie rezygnacji Fali, która wybierze najlepszą taryfę



Wprowadzenie biletu metropolitalnego za 150 zł nie oznacza, że samorządy wycofują się z projektu biletu Fala, którego koszt wdrożenia opiewa na kwotę 106,5 mln zł (90 mln zł to dofinansowanie unijne), zaś roczne utrzymanie od 2023 r. dla wszystkich członków zrzeszonych w projekcie pochłonie łącznie (koszty wraz z amortyzacją) 22 mln zł.

- Fala nie jest biletem, ale systemem do rozliczeń, stanowi platformę zintegrowanych usług mobilności. Będzie to narzędzie, w którym bilety metropolitalne będą wkładem do tego systemu - objaśnia Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj więcej: Bilet metropolitalny kupimy w 2021 r.

Do czasu wprowadzenia Fali, pasażerowie niekorzystający z biletów okresowych, będą musieli nadal głowić się nad doborem odpowiednich taryf przy podróżach międzymiastowych lub/i łączonych - pojazdem lokalnego gminnego przewoźnika oraz koleją.

Miejsca

Opinie (266)

  • W samym Tricity... (2)

    ...mieszka około 750 tys. mieszkańców. Załóżmy, że wszyscy korzystają z KM co oczywiście nie jest prawdą, to przy cenie biletu 150PLN daje 112,5 mln rocznie kosztów, gdyby bilety były kompletnie za darmo dla wszystkich.

    Teraz tak - kontrakt na falę 106 mln, utrzymanie fali 22 mln rocznie, dopłacanie do przyszłego biletu łączącego całą aglomeracje ok 10 mln rocznie przez Gdynię, Sopot i Gdańsk, utrzymanie MZKZG zapewne jakieś horrendalne sumy itd. itd.

    Chodzi mi o to, ze chyba taniej jest zrobić jeden jasny bilet typu 100 zł normalny i 50 zł ulgowy, bez znaczenia gdzie ktoś mieszka, pracuje, się uczy, zlikwidować te wszystkie spółki utrzymujące Urzędników, zrobić taryfę czytelną itp. Zapewne wyszłoby na to, że jakby skm, gait, pkm, mzkzg i inne tego typu twory miały jedną barwę, centralę w jednym mieście, to komunikacja miejska może wychodziłaby nawet na plus.

    • 16 0

    • Piszę o tym pod kazdym artykulem o komunikacji od lat choc mam wrazenie ze tylko garstka ludzi takich jak Ty to rozumie. (1)

      Pomijając oczywiste koszty / korzysci o których piszesz warto wspomniec o innych nie tak od razu oczywistych finansowo - jak np. mniejsze naklady na remonty dróg , zmniejszenie sie zanieczyszczenia powietrza a tym samym chorób cywilizacyjnych, polepszenie jakosci zycia etc. Na komunikację nie powinno sie patrzec jak na producenta batonika ktorego sprzedaz musi przyniesc prosty zysk wytworcy.

      • 6 0

      • ale tak chcą patrzeć mieszkańcy liberalnego matecznika

        i ich "naukowe" zaplecze w Gdańskiego Uniwersytetu.

        • 1 0

  • ja place 150 zl za bilet metropolitarny na trasie Gdańsk-Sopot i jestem zadowolony z takiej opcji

    • 3 1

  • (3)

    w Warszawie możesz kupic bilet 3 miesięczny za 250zł.
    1) ważnośc biletu mozna sprawdzić w kasowniku, w Gdańsku, nie ma takiej mozliwości
    2) jesli rozliczasz podatek w Warszawie to masz bilet warszawiaka tak jak powyżej 250zł
    jesli nie to 280zl płacisz, w Gdansku jakąś i**otyczną loterie wymyslili

    (...)

    Komunikacja w Gdańsku to dno w porównaniu do warszawskiej, i nie chodzi tylko o pieniądze, ale o kompetencje urzedników zarządzających, Mam wrażenie ,że w Gdańsku to nieuki zarzadzają komunikacją, od 20 lat myslą jak przesiedzieć kolejny rok na cepłej posadce, a nie jak poprawić komfort pasażerów.

    1)

    • 14 1

    • Straszna drożyzna. W Warszawie bilet 3-miesięczny 250(280)zł, a w Trójmiescie będzie 450zł! (1)

      • 1 0

      • obecnie

        690pln...
        Bo kwartalnych nikt nie chciał (!!!) kupować...

        • 2 0

    • U nas możesz sprawdzić ważność biletu w biletomacie. Poza tym można sobie ustawić przypomnienie na mailu o doładowaniu na dowolną liczbę dni przed.

      • 0 1

  • A karta dużej gdańskiej rodziny jak będzie działała?

    Tak jak dotychczas. Czy e innych gminach również?

    • 1 1

  • Krwiodawcy

    Ciekawe, jak zostanie rozwiązana kwestia Zasłużonych HDK I stopnia. Dotychczas darmowe były tylko przejazdy ZTM, przydałaby się i SKM/PKM

    • 4 0

  • Przepowiadam przyszłość

    Bilet metropolitalny to słuszny, bardzo dobry kierunek. A Fala okaże się taką samą katastrofą jak Mevo.

    • 8 0

  • 25 lat im to zajęło i jeszcze nie do końca wszystko wiadomo? (16)

    • 164 8

    • (10)

      Biorąc pod uwagę, że PKB maleje, a inflacja rośnie, to czarno widzę ten bilet za 150 zł.

      • 1 7

      • dziwne, bo statystyki i prognozy UE mówią co innego (9)

        • 7 1

        • koszyk dudy kupiony 4lata temu - antyEuro. (8)

          dziś po 4latach rządów PiS - kosztuje o 37% więcej !!!!
          i tyle w tym temacie:

          • 6 5

          • koszyk innych produktów, totalna kompromitacja peło (4)

            • 5 3

            • Tak każą mówić w przekazie dnia? (2)

              Bo cebula i ziemniaki za 5pln są faktem.

              • 2 4

              • chyba u ciebie w lepiance takie ceny (1)

                • 4 2

              • Palce w uszy i krzycz!

                Nie ma żadnej inflacji!

                • 2 2

            • nie po nie po - dziennikarze kupili koszyk dudy 1:1 i poszli z nim i paragonem do kancelarii prez.

              po komentarz! ;))))))

              • 0 4

          • uczciwość peło (1)

            Byłoby tak, gdyby Joński nie popełnił kilku błędów, które na Twiterze komentujący jego wpis nazywają "manipulacją". Duda kupił litr oleju Fabiola, a Joński litr Kujawskiego. Różnica jest podstawowa. Fabiola była olejem słonecznikowym, teraz sprzedawana jest - jak dowiedziałem się w sklepie - pod inną marką własną - Wyborny. Kujawski kosztuje 7,49 zł i jest rzepakowy, Wyborny - następca słonecznikowej Fabioli - kosztuje 3,99 zł. Zatem tu z paragonu Jońskiego powinniśmy odjąć 3,5 zł.
            Polityk opozycji kupił też mleko świeże zamiast UHT 1,5 tłuszczu. To pierwsze kosztuje 2,15, drugie 2,09. Odejmujemy kolejne 6 gr. Joński kupił tez cukier drobny Diamant za 3,95 zł. Jednak z paragonu Dudy wynika, że prezydent wybrał zwykły cukier Słodka Łyżeczka, który dziś w Biedronce kosztuje 2,49 zł. Odejmujemy kolejne 1,46 zł.
            Polityk KO-PO do swojego koszyka włożył też 30 jaj klasy L za 16,47. Prezydent wybrał klasę M. Dziś kosztują one 11,47. Odejmujemy zatem kolejne 5 zł. Powyższe ustalenia nakazują nam z paragonu Dariusza Jońskiego odjąć w sumie 10,02 zł. Gdyby polityk był dokładniejszy, na jego paragonie byłoby 42,65 zł.

            W porównaniu z koszykiem Andrzeja Dudy z 2015 r. o wartości 37,02 zł zakupy wciąż są droższe, ale o 15 proc., a nie, jak sugeruje Joński, o całe 40 proc.

            • 5 4

            • nie KŁAM i nie naciągaj - nie ŁŻYJ

              ten sam sklep te same produkty.
              2015r. koszyk dudy - 37.02zł
              2020r. koszyk dudy - 52.41zł /w tym kilka produktów ma już zmniejszoną gramaturę ws do tej z przed 4lat./
              wyszło mi WzROST o 40,54%!!!

              • 3 6

          • Trzeba zmienic koszyk i dude

            • 4 6

    • Na razie to przede wszystkim nie wiadomo,czy to się zepnie finansowo? (4)

      Bo na dziś to ta kwota zwiększenia dopłat wydaje się równie realna jak to,że wszystkie pićset plusy nie doprowadzą nas do sytuacji Grecji. Ta kwota jest kompletnie nierealna,chyba że nie zakładają wzrostu zainteresowania wspólnym biletem. Ale spokojnie: jeszcze to może pierdyknąć i to całkiem szybko: wystarczy,że po pół roku ze zjeżonymi włosami do prezydentów wparują szefowie poszczególnych przewoźników/organizatorów i rykną,że przy realnych kosztach to oni się domagają trzy razy takiej dopłaty! I wtedy dopiero będzie.

      • 1 4

      • Najlepsze są koleje... (2)

        Zawsze robiły najwięcej problemów przy rozmowach o wspólnym bilecie, a teraz to najlepiej widać. Bilet tańszy, ale oni nie zrezygnowali ze swojej części, 134zł jak było tak będzie dla nich, ale reszta już tylko 16zł. Więc jeśli samorządowcy chcieli wprowadzić wspólny bilet, to musieli iść na ustępstwa, patrząc na tą dysproporcje, i to na dość duże.

        • 9 3

        • (1)

          Naucz się pisać po polsku analfabeto.

          • 0 10

          • Przyganiał...

            Sam się naucz. Zacznij od interpunkcji.

            • 2 0

      • bilet metropolitalny powinien być tylko całościowy na Gdańsk-Sopot-Gdynia+SKM

        każde inne pół ćwierć etc opcje są zbędne, szkodliwe i Kosztowne!!!

        • 0 1

  • sp. kamienny potok, remonty w bloku trwajace ponad 3 miesiace ludzie u kreu sil

    • 1 1

  • hahah czyli nadal bardziej oplaca sie blachosmrodem w miescie !!Frajerów szukaja dzieki temu kolejne tysiace aut co rok na

    • 6 2

  • Czy ten bilet będzie zezłota ,lub w edycji limitowanej, okolicznościowej bądż kolekcjonerskiej.Jedynie w takm przypadku będzie s

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane