- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (69 opinii)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (58 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (151 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (100 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (147 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (64 opinie)
Wspólny bilet za 150 zł od 1 lipca: nowe szczegóły
Ok. 9,4 mln zł rocznie będzie kosztowało wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego dla 14 gmin, w tym Trójmiasta. Jeżeli uda się dotrzymać harmonogramu prac, bilet metropolitalny za 150 zł (75 zł ulgowy) zacznie obowiązywać już od 1 lipca. Na razie nie planuje się dalszej integracji taryfowej na poziomie biletów jednorazowych, lecz kontynuację prac nad wartym ponad 106 mln zł biletem Fala, automatycznie wybierającego najlepsze rozwiązanie taryfowe. W Sopocie i Gdyni nie powstanie odpowiednik nowego biletu okresowego, jaki wprowadził Gdańsk na ZTM i kolej za 99 zł.
Będzie on pozwalał na swobodne przemieszczanie się komunikacją miejską wszystkich gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdański oraz pociągami SKM, PolRegio (dawniej pod nazwą Przewozy Regionalne) oraz na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Dzisiaj przedstawiliśmy szczegółowe propozycje włodarzom gmin, które będą prowadziły dalsze konsultacje i podejmowały odpowiednie decyzje. Bilet za 150 zł opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym [dotychczas w cenie 230 zł - dop. red.] i mamy nadzieję, że pomoże oraz ułatwi to przemieszczenie się w obrębie metropolii - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Uproszczenie taryfy przewozowej MZKZG
Nowy bilet, a właściwie obniżka biletu metropolitalnego z ceny 230 do 150 zł (ulgowy 75 zł), będzie wprowadzony do oferty już 1 lipca. Jednocześnie ze sprzedaży zostaną wycofane wszystkie pozostałe bilety łączone okresowe MZKZG tj.:
- bilet łączony z koleją Gdańsk-Sopot lub Gdynia-Sopot w cenie 150 zł,
- bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
- biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on zostanie przekształcony w bilet za 150 zł).
Utrzymany zostanie natomiast bilet komunalny ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo przypuszczalnie w dotychczasowej cenie 132 zł.
Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet.
Większe obciążenie budżetowe dla samorządów
Kosztami biletu w nowej cenie zostaną obciążone gminy wchodzące w skład MZKZG. Obecnie bilet za 230 zł w rozbiciu na finansowanie przedstawia się następująco:
- 134 zł to kwota biletu odprowadzana do przewoźników kolejowych,
- 96 zł to kwota biletu płacona przez pasażera na rzecz MZKZG.
Po obniżce ceny do 150 zł podział finansowania będzie wyglądał następująco:
- 134 zł nadal będzie trafiało do przewoźników kolejowych,
- 16 zł będzie trafiało do MZKZG.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Z wstępnych szacunków wynika, że 14 gmin wchodzących w skład Związku będzie musiało w skali roku znaleźć w swoich budżetach ok. 9,39 mln zł na pokrycie tych różnic.
W przypadku miasta Trójmiasta będzie to odpowiednio:
- dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł,
- dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł
- dla Sopotu - ok. 260 tys. zł.
Dodajmy, że obecnie gminy wchodzące w skład Związku wnoszą do niego łączną kwotę ok. 5,2 mln zł, zaś w 2021 r. będzie to ok. 14,59 mln zł.
Harmonogram prac nad wprowadzeniem biletu
Harmonogram przedstawiony podczas posiedzenia MZKZG w środę zakłada:
- pod koniec marca: przegłosowania obniżki nowego systemu taryfowego, w tym biletu za 150 zł oraz przyjęcia uchwały w ramach Związku dot. zwiększenia składek członkowskich,
- do połowy czerwca: podpisanie aneksów umów z SKM i PolRegio oraz wprowadzenie zmian w systemach sprzedażowych,
- 1 lipca 2020 r.: wprowadzenie biletu w cenie 150 zł oraz likwidacji biletów okresowych jw.
Przeniesienie ustalania zasad taryfowych do MZKZG?
Samorządowcy myślą już o dalszej integracji w ramach metropolii i przekazaniu ustalaniu całego systemu taryfowego do MZKZG. Obecnie MZKZG tworzy niejako równoległy system taryfowy, co w efekcie prowadzi do komplikacji w zrozumieniu cenników przewozów w Trójmieście i okolicach.
Najlepszym przykładem jest bilet przez telefon komórkowy, za który właśnie odpowiada Związek, a nie ZTM Gdańsk czy ZKM Gdynia i dlatego też jego cena jest inna niż biletu kupionego w kiosku czy automacie na przystanku (niższą cenę biletu telefonicznego tłumaczy się "rekompensatą" za transfer danych potrzebny do jego zakupu).
- Jest to rozpoczęcie prac, propozycja, która została dzisiaj przedstawiona podczas posiedzenia MZKZG, zaś członkowie zgodnie przystali, aby rozpocząć taką procedurę [ustalania taryf na poziomie Związku - dop. red.]. Zostanie ona przeanalizowana wraz z prawnikami i dalej omawiania na kolejnych posiedzeniach MZKZG. Będziemy dyskutowali, czy i kiedy do takiego połączenia i przeniesienia kompetencji może dojść - zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Czytaj też: Artykuł archiwalny z 2016 r.: Biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta
Gdynia i Sopot nie wprowadzą biletów łączonych z koleją
Nim to jednak nastąpi, w życie wejdą podwyżki cen ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia.
Największą rewolucją w przypadku Gdańska będzie połączenie biletu okresowego (bilet ważny przez wszystkie dni tygodnia będzie kosztował 99 zł) z możliwością nieograniczonego podróżowania wszystkimi pociągami SKM oraz PolRegio w granicach Gdańska dla posiadaczy Karty Mieszkańca (w tym po trasie PKM oraz do/z przystanków Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce).
Podobnego rozwiązania nie planują jednak póki co wprowadzać władze Gdyni oraz Sopotu.
- Nie mamy takiego planu. Przy braku ustawy metropolitalnej nie zdołamy sfinansować wszystkich pomysłów. Wybieramy zatem te najpotrzebniejsze i najlepsze. Za taki uznaliśmy bilet metropolitalny - tłumaczy wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj też:
- Artykuł z 2006 r.: Gdynia chce metropolii
- Artykuł z 2007 r.: Trójmiasto czeka na ustawę metropolitalną. I jeszcze poczeka
- Naszym zdaniem tylko bilet obejmujący wszystkie 14 gmin ma sens. Nikogo nie chcemy wykluczać. Komunikacja publiczna jest krwiobiegiem każdej nowoczesnej metropolii. W naszym przypadku rdzeń metropolii stanowi Trójmiasto, które tworzą jego mieszkańcy, ale do którego przyjeżdżają i z którego wyjeżdżają tysiące ludzi. Mamy nadzieję, że zaproponowana atrakcyjna cena 150 zł normalny i 75 zł ulgowy zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej i zmieni nawyki podróżowania. Przykładowo - dziś mamy 8 tys. osób bezrobotnych w Trójmieście,a zarejestrowanych ofert pracy ok. 30 tys. Potrzebujemy pracowników, a bilet, który zaproponowaliśmy może być bardzo ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o miejscu zatrudnienia - mówi Izabela Heidrich, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.
Nie będzie rezygnacji Fali, która wybierze najlepszą taryfę
Wprowadzenie biletu metropolitalnego za 150 zł nie oznacza, że samorządy wycofują się z projektu biletu Fala, którego koszt wdrożenia opiewa na kwotę 106,5 mln zł (90 mln zł to dofinansowanie unijne), zaś roczne utrzymanie od 2023 r. dla wszystkich członków zrzeszonych w projekcie pochłonie łącznie (koszty wraz z amortyzacją) 22 mln zł.
- Fala nie jest biletem, ale systemem do rozliczeń, stanowi platformę zintegrowanych usług mobilności. Będzie to narzędzie, w którym bilety metropolitalne będą wkładem do tego systemu - objaśnia Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj więcej: Bilet metropolitalny kupimy w 2021 r.
Do czasu wprowadzenia Fali, pasażerowie niekorzystający z biletów okresowych, będą musieli nadal głowić się nad doborem odpowiednich taryf przy podróżach międzymiastowych lub/i łączonych - pojazdem lokalnego gminnego przewoźnika oraz koleją.
Miejsca
Opinie (266)
-
2020-02-13 09:12
wspólny bilet to jedno... ale keidy integracja komunikacji?! (1)
Autobusy, trolejbusy dalej jeżdżą jak do granicy z obcym państwem i tu jest największy problem! Jak ktoś mieszkający na Wiczlinie ma dojechać do pracy na Jasieniu czy Łostowicach? Dlaczego nie ma autobusów jeżdzących po obwodnicy?!
- 14 0
-
2020-02-13 09:56
Obwodnica jest problematyczna, ponieważ byle stłuczka spowoduje (a to praktycznie codzienność, szczególnie w lecie), że autobusy dojadą do celu np. godzinę później. Wtedy oczywiście trzeba podstawiać nowe, żeby coś jechało w drugą stronę. A że na obwodnicy zazwyczaj korek robi się też w drugą stronę (łowcy sensacji), to i zaraz trzeba podstawiać kolejne. Jeśli kursy są sporadyczne (mało linii jak w Gdyni), to da się to ogarnąć, ale gdyby obwodnica miała stanowić trasę dla wielu linii, to byłby problem.
- 2 1
-
2020-02-13 07:16
Może pora (5)
rozróżnić ceny dla osób mających meldunek/płacących podatki? Podobnie zrobiła warszawa. Karta warszawiaka daje przywileje.
Nie ma co ukrywać. Koszty utrzymania miasta zwiększają się a kasy pewnie nie przybywa.
To tak jakbyśmy codziennie kogoś gościli u siebie w domu i codziennie po nim sprzątali....- 33 3
-
2020-02-13 08:51
(1)
Przemyśl kwestię następującą - teraz trzeba ściągać pracowników z zewnątrz, więc jeśli Gdańsk chce istnienia firm w mieście, to musi zapewnić korzystną infrastrukturę.
- 4 3
-
2020-02-13 09:44
chciałbym zauwazyć, ze do płacenia podatku nie trzeba byc zameldowanym
słyszałeś o loteriach PIT?
- 2 2
-
2020-02-13 07:44
(2)
Lepiej jak NBA i CW jeździ komunikacja niż korkuje drogi
- 3 0
-
2020-02-13 07:51
(1)
tak jak każdy, czy GD nie robi korków? robi, więc lepiej niech jeżdżą PKM
- 3 2
-
2020-02-13 08:23
Już widzę was wszystkich ściśniętych jak sardynki, jak większość przesiądzie sie na komunikację miejską. Jeszcze będziecie plakać.
- 5 1
-
2020-02-13 08:53
ciekawe czemu w Gdyni nie powstanie odpowiednik jednego biletu gdańskiego? (1)
przecież to miałoby sens
część ma swój bilet (tańszy) dla zainteresowanych, druga część swój, a całosć ma inny droższy na cały teren
co w tym takiego skomplikowanego? to przecież odpowiednik stref
niemniej nie ma nadal 'pomysłu' na najważniejszą rzecz, czyli bilet metropolitarny ale jednorazowy, i to jest skandal- 9 0
-
2020-02-13 09:43
większość ludzi chyba jednak jeździ tylko sporadycznie
- 0 2
-
2020-02-13 07:03
Nie wierzę, wszystko drożeje, chociaż na tym zaoszczędzę. (4)
Co miesiąc 230 zł, a nawet nie jeżdżę codziennie. Tylko na Orunię inaczej się nie dojedzie jak Regio.
- 25 5
-
2020-02-13 07:34
Przecież regio zatrzymuje się na Orunii (2)
Znam pare osób, które jeżdżą stamtąd w 20 min do oliwy i gwiżdżą na korki
- 9 3
-
2020-02-13 08:20
(1)
Jak można mieszkać na Oruni....
- 2 6
-
2020-02-13 09:37
Możliwości są zasadniczo dwie. Albo możesz poszukać mieszkania na wynajem albo rozejrzeć się za takim na sprzedaż. Zależy ile masz gotówki. Mam nadzieję, że pomogłem
- 17 1
-
2020-02-13 07:09
Autobusy czopku tam jeżdżą.
- 2 12
-
2020-02-13 09:36
Grube miliony
Pytanie tylko za co te grube miliony? Przecież za bilet płaci nabywca.
- 5 2
-
2020-02-13 09:24
Fala, to będzie "miś" większy niż Tristar.
22mln złotych na roczne jej/jego utrzymanie? Wolne żarty.
- 14 1
-
2020-02-13 08:53
Zrobić jedno przedsiębiorstwo transportowe w metropolii i jeden zarząd transportu (1)
Ustalanie cen biletów na poziomie metropolitalnym, wprowadzić wspólne malowanie dla autobusów w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie. Żeby nie było kłótni o barwy, autobusy, tramwaje i trolejbusy można malować w barwy pomorskie - żółto-czarne.
- 12 2
-
2020-02-13 09:18
oddać to zadanie marszałkowi
kacykowie miejscy nigdy się nie dogadają.
Jawny konflikt interesów.- 2 1
-
2020-02-13 09:16
Mevo też było wspólne...
mam nadzieję że tym razem wspólny projekt wypali. Przy mevo metropolita dała ciała, oddajcie nam nasze rowery, Mevo wróć
- 6 1
-
2020-02-13 09:09
Piniecacie się jakimś biletem weźcie się zajmijcie kierwocami autobusów chamow i prostaków cieszą się że odjadą mi z przed nosa i nie tylko mi
- 3 3
-
2020-02-13 09:09
To nie ma sensu..
Jest 230, będzie 150?
podnosić ceny za komunikację, aby kilka miesięcy później zaproponować tańsze bilety? - i wszystkim to się opłaca?
Skoro de facto obniża się cenę biletów, to podwyżki były nieuzasadnione?
Ktoś się pomylił, źle policzył, czy co?
Wietrzę podstęp.
Będę dymany przez miasto w innej pozycji?- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.