• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tory we Wrzeszczu za 19,5 mln zł

Krzysztof Koprowski
15 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kiedy koniec chaosu na stacji we Wrzeszczu?
Podjazd pod przystanek Jaśkowa Dolina to jeden z najbardziej wyeksploatowanych odcinków torowisk w Gdańsku. Podjazd pod przystanek Jaśkowa Dolina to jeden z najbardziej wyeksploatowanych odcinków torowisk w Gdańsku.

Wiosną ruszą prace przy wymianie torowisk we Wrzeszczu i Strzyży wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Wykonawcą robót prawdopodobnie będzie firma Torpol, która chce wykonać te prace za ok. 19,5 mln zł.



Jak często podróżujesz tramwajem przez Wrzeszcz?

Torpol złożył najkorzystniejszą ofertę w przetargu organizowanym przez miejską spółkę inwestycyjną GIK.

Wymianą zostaną objęte odcinki al. Grunwaldzkiej od ul. Nowowiejskiego zobacz na mapie Gdańska do ul. Miedzianej zobacz na mapie Gdańska oraz od ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska. Pozostałe fragmenty były wymieniane kilka lat temu wraz z przebudową skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z wymianą torów, na jezdni al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska w kierunku Oliwy, znikną resztki szyn do dawnego placu manewrowego przy Żaku.

Wykonany zostanie także na nowo przejazd przez tory tramwajowe na
skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego. Przypuszczalnie nie pojawią się tutaj jednak płyty gumowe.

- Ze względu na ogromny ruch oraz biorąc pod uwagę stanowisko Zarządu Dróg i Zieleni, rozważamy wykonanie tego przejazdu w formie nawierzchni asfaltowej posadowionej na płycie żelbetowej - informuje Janusz Łagowski, dyrektor projektu GPKM III w Gdańskich Inwestycjach Komunalnych.

Największą zmianą będzie inna lokalizacji przystanku Jaśkowa Dolina, który zostanie przesunięty na wysokość Olimpu. Jednocześnie ulegnie likwidacji przejście dla pieszych, które obecnie prowadzi na istniejące perony tramwajowe.

Pozwoli to na wygospodarowanie miejsca dla dłuższego lewoskrętu w tzw. ulicę Nową Dmowskiego (ulica z płyt pomiędzy Manhattanem a McDonaldem).

Poza realizacją zupełnie nowych peronów przy Olimpie, nie planuje się przebudowy już istniejących przystanków. Wymianie ulegnie natomiast kilka ze słupów trakcyjnych oraz oświetlenie.

W trakcie prac remontowych, które potrwają ok. 4 miesiące od momentu podpisania umowy, będzie funkcjonować zastępcza linia autobusowa. Nie zostanie utworzony buspas, tak więc autobusy nie będą poruszać się szybciej niż samochody.

- W trakcie remontu uruchomimy autobusową linię zastępczą T6, która będzie kursować z częstotliwością ok. co 3 minuty w godzinach szczytu i 4-5 min. poza szczytem. Będzie obsługiwana wyłącznie taborem przegubowym. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na przewoźnika dla tej linii. - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

ZTM jednocześnie przyznaje, że podróż autobusem znacznie wydłuży dojazdy do pracy lub szkoły. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że w wielu przypadkach szybciej niż autobusem będzie można pojechać tramwajem przez Zaspę i Przymorze.

- Tak będzie na przykład w przypadku dojazdu spod Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie do centrum. Szybciej i bez przesiadek pasażerowie dojadą przez Oliwę, Przymorze i Zaspę do Śródmieścia niż przesiadając się z tramwaju na autobus i z autobusu ponownie na tramwaj. - dodaje Zomkowski.

Ponadto korektom zostaną poddane inne trasy tramwajowe - m.in. linia 11 zostanie skierowana przez Przymorze do zajezdni Wrzeszcz.

Niestety nie planuje się ułożenia płyt na torowiskach w centrum Wrzeszcza, tak więc pojazdy na sygnale nadal będą musiały przeciskać pomiędzy innymi autami tkwiącymi w korku. GIK tłumaczy to kwestiami finansowymi, a także szerokością alei Grunwaldzkiej. Zdaniem urzędników na trzech pasach ruchu jest tyle miejsca, że inne auta mogą bez problemu ustąpić ruchu pojazdowi "na sygnale".

W najbliższym czasie poza remontem torów we Wrzeszczu planuje się wymianę szyn: na Węźle Kliniczna (planowany termin czerwiec - listopad 2011), al. Hallera od Pstrowskiego do pętli Brzeźno Plaża (lipiec 2011 - listopad 2011) oraz ul. Pomorskiej od ul. Chłopskiej do pętli Jelitkowo (lipiec 2011 - listopad 2011).

Oferty złożone w przetargu (centy brutto)

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury z Wakozem - 21 mln 950 tys 751 zł
WPRD Gravel z TOR-Kar-Sson - 22 mln 769 tys. 332 zł
Torpol - 19 mln 565 tys. 360 zł
Trakcja Polska z Tuga - 21 mln 014 tys. 852 zł

Opinie (157) 9 zablokowanych

  • (4)

    Nie będzie pasa dla autobusów na czas remontu - łał. Teraz widziałem już wszystko. Gdańsk mówi "wybierzcie komunikację zbiorową" a robi wszystko żeby było inaczej. Czy urzędnicy zdają sobie sprawę, że samym mówieniem niewiele zdziałają? Przecież pasażerów komunikacji miejskiej czeka prawdziwe piekło, autobusy wiozące po 150 osób będą stały w korkach z samochodami wiozącymi po 1 osobie, których kierowcy oczywiście nie będą puszczać autobusów ruszających z przystanku.

    • 1 0

    • bo wcale nie chodzi o to by wybrać komunikację zbiorową (3)

      ale by wszędzie jeździć samochodami. Który z radnych, który z dziennikarzy korzysta z komunikacji zbiorowej? 80% Polaków chce wyłącznie samochodów, dróg, parkingów, a nie komunikacji zbiorowej. Dowód: Przesunięcie 5 mld dotacji unijnej z kolei na autostrady. Świadczy to o czymś. Więc skończmy ze ściemnianiem przez władze, skoro zarówno władza jak i większość obywateli nie wyobraża sobie życia bez samochodu.

      • 0 0

      • to nie do konca jest tak... po pierwsze, owszem komunikacja miejska tak, ale nie tylko.. :) a po drugie, ktos powiedzial ;zabrac z kolei i dac na drogi' i teraz ludzie to powtarzaja... to sa pieniadze, ktorych kolej nie jest w stanie wykorzystac, to chyba lepiej wydac na drogi, niz oddac do unijnej kasy...? :)
        a to ze nie wyobraza sobie zycia bez samochodu... to juz inna sprawa, wladze nie umieja zachecic do korzystania z niej... chociazby cenami biletow, czy dobrymi pojazdami i liniami dopasowanymi do potrzeb... dobry tabor to jezdzi ino na Chełm, a inni czesto nie maja alternatywy... a nie nie kazdy mieszkaniec Gdańska mieszka na Chełmie czy południu... :P

        • 0 0

      • (1)

        Tylko że jakby wszyscy jeździli samochodami to byś nawet spod domu nie ruszył.

        • 0 0

        • Piszę 80%

          I będzie tak jak piszesz. niedługo nie ruszy się z domu. Bo kto tworzy korki? Kierowcy, którzy na nie narzekają i którzy przenigdy nie przesiądą się do autobusu, tramwaju czy pociągu.

          • 1 0

  • znamienne:-) czy to tylko przypadek, że po wbiciu sie tramwaju w budynek, w pare chwil po tym ukazuje się artykuł o remoncie (4)

    torów? czy to zadziałała niewidzialna ręka magistratu??

    • 41 20

    • lobby samochodowo-drogowe zadzialalo (1)

      Brak buspasa przy takim remoncie i obnizeniu przepustowosci glownego ciagu komunikacyjnego o ponad polowe to plucie w twarz wszystkim mieszkancom miasta nie rozbijajacych sie blachosmrodami po miescie.

      Dziekujemy wyborcom Budynia.

      PS. A lemingi informuje: linia tramwajowa ma do 10x większa przepustowość niż JEDEN pas drogi. W zwiiązku z tym logicznym byłoby na najbardziej zapchanych odcinkach (Woj. Polskiego -> Słowackiego, Miszewskiego -> Słowackiego) wyznaczyć bus pasy dla zachowania poprzedniej przepustowości.
      Tragedia.

      • 1 1

      • x

        masz troche racji... ale... nie wszyscy jeżdżą tramwajami... wyobrazasz sobie co by sie dzialo, gdyby z 3 pasow na zakorkonwanej juz ulicy nagle zrobili 1...?? :)

        • 0 0

    • Przypadek

      Na trójmiasto.pl pisali o tym remoncie pare dni lub tygodni temu

      • 0 0

    • nie sopocki głuptasku, to terminy przetargów

      ale żyj dalej w swoim świecie ;)

      • 2 0

  • Autobusem do pracy tragedia

    Jeżdżę codziennie do pracy z Wrzeszcza do Gdańska tramwajem - korków brak, czasami awaria. Masakryczna podróż w korkach - autobusem-szef nie toleruje spóźnień i co władze na to?

    • 0 0

  • A kiedy tunel?

    A kiedy zapowiadany przy okazji budowy tzw. Manhattanu tunel, którym miały jeździć samochody od dworca (ul. Dmowskiego) pod Al. Grunwaldzką do Jaśkowej Doliny?
    Tymczasem jest "tymczasowa" droga z płyt, którą polali troszkę budyniem, odcinek specjalny z hopką przy przejeździe przez tory tramwajowe i przepustowość tego skrzyżowania na poziomie 3 samochodów lub prawie jeden autobus na jednej zmianie świateł.

    • 0 0

  • tOROWISKO UL. wOLNOŚCI !!!

    • 0 0

  • ciekawe kiedy (1)

    wymienią torowiska na przeróbce i stogach, jak przy jaśkowej jest najgorszy odcinek to co dopiero na odcinku brama oliwska-most siennicki

    • 28 1

    • BRAMA ŻUŁAWSKA !!!

      • 0 0

  • Czy to będzie taki sam poziom, jak tory na skrzyżowaniu Armii Krajowej z 3 Maja??? (10)

    • 77 8

    • (8)

      miejmy nadzieję, że nie!!!

      • 6 0

      • (7)

        ale firma ta sama! Torpol z Torunia! Mieli naprawić na tym skrzyżowaniu na gwarancji, a nic nie zrobili... a urzędniki znowu ich wybrali... Śmiech na sali!

        • 17 6

        • na każdej porządnej budowie jest inspektor nadzoru który odpowiada za jakość (2)

          na każdej porządnej budowie jest inspektor nadzoru który odpowiada za jakość.
          Jeżeli inwestor nie ma pracownika o odpowiednich kwalifikacjach (doświadczenie+ uprawnienia budowlane) wówczas zatrudnia się inżyniera kontraktu który finansowo odpowiada za sprawy jakości. Ale w ZDiZ lub innej s półeczce miejskiej nie wiedzą o takich oczywistych oczywistościach.

          • 9 0

          • Inspektor nadzowu ;)

            Na kazdej "szanującej się" budowie dostaje 1% wartości inwestycji od inwestora i 5% od wykonawcy... pod stołem.

            • 0 0

          • Ależ oni o tym doskonale wiedzą :)

            Myślisz, że za free dopuścili Torpol do wszystkich robót torowych w Gdańsku? Na pewno każdy chapnął do swojej kieszeni z tego przetargu... A po co ma inspektor coś zarzucać, skoro za parę lat znowu będzie remont i znowu się nachapają?

            • 10 2

        • (3)

          no niestety bo znów dali najniższą cene za wykonanie robót które zapewne znów zrobią byle jak.. a dla władz miasta niestety ważna jest cena a nie jakość wykonanych robót. to jest żałosne!!!!

          • 13 4

          • (2)

            sprawą powinna zainteresować się prokuratura...

            • 16 1

            • To było troche inaczej...

              Obi zrobili wczystko dobrze.. bo taki mieli projekt.. To nie oni są winni ztego ze tak jest "hopka".. To nasi genialni urzednicy to wymyślili;/

              Torpol naprawiał na gwarancji to co zrobił żle (podobnio jakieś drobiazgi).. a kto wymyślil skierowanie łukowe na śdorku skrzyzowania??--->>Winnego szukac w urzedzie miejskim...

              • 5 0

            • zgadzam się!!! to jest śmiech na sali normalnie, że miasto godzi się na coś takiego na taką odpierduchę i byle było tylko zrobione a później pretensje to nie wiadomo do kogo bo jeden zwala na drugiego

              • 5 1

    • Nowa Dmowskiego - ulica z płyt

      To już wiadomo jak będzie wyglądać Nowa Łódzka i Nowa Słowackiego :-D

      • 17 8

  • Czuję się oszukany przez władze miasta! (15)

    Czyli wynika z tego że nie będzie obiecanego kilka lat temu przez władze miasta przejścia podziemnego przy Manhattanie?
    Tak samo miało być przejście podziemne w centrum z dworca głównego do dzisiejszej Krewetki.
    Dlaczego obiecują a później tego nie realizują?

    • 62 29

    • dlatego, że władze miasta się nauczyły (2)

      że wpuszczanie pieszych do podziemia nie jest dobrym pomysłem na rozwiązywanie problemów miasta (które mają charakter nie tylko komunikacyjny)

      dużo taniej jest wprowadzić ograniczenie prędkości do 30 km/h na grunwaldzkiej

      i tak w dzień nie jeździ się szybciej,

      w nocy wolniejsza jazda to mniejszy hałas, łatwiejsze włączanie się do ruchu i poprawa przepustowości grunwaldzkiej: samochody zostawiają między sobą mniejsze odstępy i w sumie przejeżdża ich więcej

      wyłącz silnik, włączaj myślenie częściej niż dotąd

      • 8 7

      • Nie ściemniaj o mniejszym hałasie i 'poprawie' przepustowości

        Pieszym marzy się wprowadzenie takiego ograniczenia, bo wtedy mogą ładować się na jezdnię zupełnie bez patrzenia...

        A zresztą - może być nawet 30km/h, jeśli znikną wszelkie skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Zgoda?

        • 1 1

      • Wolniej - ciszej?

        30km/h na 2 lub 3 biegu jest twoim zdaniem cichsze od 60 na 5 lub nawet 6?
        To żeś pojechał. Chyba że myslałes o rowerze, bo faktycznie, wtedy opony więcej hałasu dają.

        • 3 4

    • tam nigdy nie było obiecywanego przejścia

      to niektóre ciemniaki po prostu głosno krzyczeli ze chca tunel, a nie władze zapowiadały, dziwne że ludzie lubią jak szczury chować sie po tych kanałach, dostawać tam w morde, tracić portfel i komórke zamiast normalnie przejść przez zebre

      • 3 0

    • wybuduj sobie przejście podziemne i w nim zamieszkaj (4)

      pod ziemią to samochody powinny jeździć a nie ludzie chodzić

      • 17 2

      • (3)

        Oczywiscie ze lepszy bylby tunel samochodowy pod Wrzeszczem. Ale znajac realia, nie bedzie go przez najblizsze 100 lat. W związku z tym, aby zminimalizowac ryzyko wypadkow i usprawnic ruch w tym miejscu, przejscie podziemne byloby jak najbardziej wskazane. Pod spodem moznaby stworzyć sklepy, punkty gastronomiczne, punkt informacji pasazerskiej itp

        • 8 6

        • ...ty chyba jesteś chory, Grunwaldzka to nie jest jakaś AUTOSTRADA dla samochodów. To tylko miejska ulica a nawet nie ulica tylko aleja dla ludzi. Won z samochodami z tej Alei wystarczy tu tylko komunikacja miejska.

          • 6 5

        • punkt grabieży portfela i dostania w pier...ol

          • 8 2

        • i noclegownię

          dla bezdomnych

          • 4 2

    • ale dosrałeś (2)

      przejście z dworca do Krewetki funkcjonuje już 45 lat, hahaha

      • 11 9

      • ty wiesz w ogole gdzie jest manhattan we wrzeszczu? (1)

        gda jestes zwykly szczyl bez wiedzy o miescie.

        • 3 11

        • manhattan

          jest przede wszystkim w NY, a we Wrzeszczu jak już jest Restauracja Pod Kominkiem i targowisko. Wiem, bo bywam i tu i tam

          • 6 0

    • oglądałeś prace studentów Polibudy

      pomieszało CI sie!

      • 2 2

    • I dobrze że nie będzie!

      to jest bardzo zły pomysł!

      • 13 5

    • nie wiesz jak to jest?? obiecywanki cacanki a głupiemu radość.. przed wyborami obiecują wiele pięknych rzeczy a później wiadomo jak jest :-/

      • 10 6

  • Przejazd przez torowisko przy zieleniaku.

    A kiedy naprawią bubel jaki zrobili - przejazd z Wałów Piastowskich do Dworca Gł.przez torowisko,tam się wpada na prawym pasie 15cm. na dół autobusy miękkie nurkują na dół i potem wyskakują do góry.Czy nikt za to nie odpowiada ???

    • 0 1

  • remont torowiska (2)

    Wkurza mnie takie niechlujstwo-chodzi o podpis pod zdjęciem.Wyraznie widać,że to jest skrzyżowanie Do Studzienki i Miszewskiego a nie Jaśkowa Dolina.

    • 2 5

    • (1)

      "Podjazd pod przystanek" - czy jest to dla ciebie niejasne? Chodzi o podjazd pod centrum Wrzeszcza.

      • 3 0

      • Ruda ma rację, podpis i zdjęcie nie są jednoznaczne

        można było się zasugerować ;)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane