• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?

Patryk Szczerba
29 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W pełni nowymi trolejbusami i nowym wyposażeniem mieszkańcy Gdyni będą mogli cieszyć się w marcu 2019 roku. W pełni nowymi trolejbusami i nowym wyposażeniem mieszkańcy Gdyni będą mogli cieszyć się w marcu 2019 roku.

Solaris złożył jedyną ofertę na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Oferta opiewa na 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzało przeznaczyć na ten cel miasto.



Czy kupno przegubowych trolejbusów ma sens?

Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej na zakupy przeznaczyło łącznie 86,4 mln zł brutto. Zamówienie podzielono na części:

  • 14 standardowych pojazdów wyceniono na 30,6 mln zł,
  • 16 przegubowych trolejbusów na 40,6 mln zł,
  • koszt dostaw baterii oszacowano na 15,2 mln zł.


Jedyna oferta: trolejbusy od Solarisa



Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach.

Zaoferowano następujące kwoty:

  • trolejbusy standardowe 32,1 mln zł
  • trolejbusy przegubowe 50,4 mln zł
  • baterie 12,5 mln zł.


To o prawie 10 mln zł więcej, niż planowała wydać Gdynia.

- Teraz oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy oferta spełnia wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami. Dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Jeśli firma Solaris wygra przetarg, to pierwsze nowe trolejbusy pojawią się we wrześniu 2018 roku. Natomiast pierwsze montaże baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć od maja 2018 roku. Do marca 2019 roku ma zostać zrealizowane całe zlecenie.

Jakich trolejbusów oczekuje Gdynia



Niskopodłogowe, klimatyzowane trolejbusy standardowej długości (11,5-12,5 m) mają posiadać silniki asynchroniczne o mocy ciągłej 170-190 kW.

Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w baterię litowo-tytanową o mocy co najmniej 55 kWh, tak by mogły one obsługiwać np. linię 181, która na trasie od Wielkopolskiej w Gdyni do al. Niepodległości w Sopocie mogłaby jeździć bez sieci trakcyjnej.

Czytaj o testach przegubowego trolejbusa w Gdyni


Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda.
Z kolei niskopodłogowe i klimatyzowane trolejbusy przegubowe (ok. 18 metrów) mają mieć silnik asynchroniczny o mocy od 220 kW do 260 kW.

Pojazdy mają zabrać na pokład co najmniej 120 pasażerów. W środku powinny się znaleźć 42 miejsca siedzące, z czego co najmniej osiem na poziomie niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnić mają cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.

30 pojazdów zostanie wyposażonych w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu.

Trzecia część zamówienia to dostarczenie baterii litowo-jonowych wraz z przebudową pojazdów, które pozwoliłyby przejechać 21 trolejbusom do 20-25 km bez sieci trakcyjnej.

Pojazdy kupimy dzięki pieniądzom z UE



- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji. W przyszłym planujemy wydłużenie linii do Demptowa - tłumaczy Tomasz Labuda.
Dodajmy, że w przyszłym tygodniu zostanie rozstrzygnięty przedłużony przetarg na dostarczenie 55 nowych autobusów. Nowe pojazdy zostaną zakupione dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu pn. "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru" w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju. jeździ po ulicach Rygi.

Miejsca

Opinie (151) 3 zablokowane

  • (27)

    Baterie za 12 milionów złotych???
    Naprawdę trzeba coś zrobić z tą przestarzałą technologią, bo nie dość że niewydajne, szkodliwe dla środowiska to jeszcze obłędnie drogie.

    • 38 17

    • leming szkodaliwa to jest twoja głupota bo masz mózg zatruty spalinami!

      Skoro leming nie widzisz różnicy to podłącz sie do rury wydechowej blacho smroda na 1 minute jak nie zdechniesz to wtedy docenisz zmiany na całym swiecie i w Polsce kupuje sie teraz tylko autobusy elektryczne!

      • 1 0

    • Zapotrzebowanie

      Drogie, bo obecnie technologia nie jest tak rozpowszechniona. Im więcej będzie użytkowników tym ceny będą tansze.

      • 1 1

    • Jesteś pewien, że to drogo. Ja nie jestem. (9)

      To wymaga rzeczowego uzasadnienia, a nie naparzania w klawiaturę i wznoszenia larum.

      • 16 5

      • Żadne larum (7)

        12 milionów to bardzo dużo jak za baterie. Po prostu.
        I nie chodzi o to że te konkretne baterie są drogie, tylko w ogóle, chodzi o technologię.
        Zresztą to nie mój wymysł, tylko trochę na ten temat czytałem, słuchałem...baterie litowo-jonowe to ślepa uliczka

        • 4 12

        • Czy ty bierzesz w ogóle pod uwagę, że chodzi nie o sam koszt baterii, ale też usługę wymiany? (1)

          Ale ok, ok, ty się znasz, wiesz, że to bardzo dużo.

          • 1 4

          • Znowu belkot

            Napiszesz cos w koncu na temat?

            • 1 1

        • Hehe, typowa odpowiedź trolla. (4)

          1. Argument, który nie jest argumentem - "no bo 12 mln to bardzo dużo jak za baterie" i kluczowy argument na rzecz tej tezy, z którym nikt nie będzie mógł polemizować: "Po prostu".
          2. Samoocena w kolejnym zdaniu - "tylko trochę na ten temat czytałem, słuchałem..."

          • 13 6

          • A co ty mistrzu napisałeś? (3)

            Strollowałeś trolla
            Jezeli ktoś pisze ze czytał na jakiś temat to za co ten hejt?
            Ty sie znasz na wszystkim?
            A moze uwazasz ze jak ktos nie zrobił magistra z danej dziedziny to sie nie moze wypowiedzieć.
            Jakiej fachowości wymagasz przy prostym jak byk stwierdzeniu że 12 mln. w to w pip kasy?Liczyć nie umiesz? Toć to podstawówka. Ale jezeli chcesz to ci pomogę. 12 milionów zł, to na przykład koszt 12 tysięcy rowerów !!!
            Mało????Albo 12 milionów złotych to 350 samochodów. Mało???
            Czekam na "fachową" odpowiedzieć dlaczego 12 mln złotych na baterie to mało.
            Jeśli nie odpowiesz "merytorycznie" znaczy że jesteś zwykłym capem.

            • 7 8

            • Cięta riposta trolla. (2)

              Sądzić, że samemu napisało się coś merytorycznego w pierwszym komentarzu, gdy de facto nic merytorycznego się nie napisało ("czytałem... że baterie litowo-jonowe to ślepa uliczka", "12 mln to bardzo dużo jak za baterie"), bo na czym opierasz swoją ocenę ceny za baterie litowo-jonowe? A potem jeszcze oczekujesz od innych, że ktoś poda ci fachową wiedzę na temat zmyślonych przez ciebie tez.
              Baterie litowo-jonowe odzyskują ponad 90% energii hamowania, ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc. Do tego sprawność tych baterii jest wyższa od innych i można ładować je wysokim prądem.
              Tańsze baterie np. niklowo-kadmowe mają ok. 30% odzysk z hamowania, ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej 80%, mniejszą sprawność i mniejsze ładowane prądem, czytaj przy wyższych wartościach może z nimi się coś stać. PO PROSTU.
              .

              • 6 2

              • Napisales tylko ze jedne sa lepsze od drugich (1)

                Wiesz...Lepiej zachorować na ospę niż na cholerę.
                nadal nie napisales dlaczego sa twoim zdaniem niedrogie i dobre.
                powtarzam. Nie ja wymyśliłem tezę ze sa do bani i ze potrzeba całkowicie nowej technologii. Szczególnie ze kosztują tak potworne pieniądze!!!

                • 1 3

              • A ile jedna kosztuje i jakie to potworne pieniądze?

                • 1 3

      • Uzasadnij w takim razie że to mało zamiast bez celu naparzac w klawiature

        • 1 3

    • 12,5 miliona (12)

      12 500 000 / 21 trolejbusów = 595 239 zł na jeden trolejbus - bateria plus przebudowa - czy to dużo?

      • 7 6

      • (9)

        Tesla model S w najbiedniejszej wersji i baterią 75kWh to koszt ok 300k PLN.
        A tutaj 2x tyle za SAMĄ baterię 55kWh.

        Sami sobie odpowiedzcie czy drogo.

        • 7 7

        • W 2016 roku koszt jednego autobusu Solaris Trollino 12 M z baterią litowo-jonową 1,7 mln zł. (4)

          A ty wyskakujesz z jakąś Teslą z czapy wziętą.

          • 4 3

          • (3)

            To znaczy że już wcześniej solaris narzucił dużą marżę, albo idzie tu jakiś wałek.
            Tylko tłumaczę że koszt tej baterii jest b. wysoki za technologię która nie jest już taka nowa... spokojnie można spracować 30% z tej sumy.

            • 2 5

            • Niezły absztifikant i znawca rynku z ciebie. 30% spokojnie ugrasz z tej ceny? Chyba śnisz. (1)

              • 3 3

              • Wg. cen ogniw 10x80Ah i firmy która zajmuje się "repackingiem", łącznie z obliczoną potrzebną wydajnością i trwałością 8lat+, można nawet 40%, ale 10% zapasu zostawiłem dla siebie

                • 2 2

            • sPISek czy wałek? Którą opcję obstawiasz?

              • 3 0

        • Auto osobowe do autobusu porównujesz. Nie rób sobie jaj z ludzi. (1)

          To, że wygooglowałeś, że tesla S na otomoto.pl kosztuje 300 tys. zł nie robi z ciebie eksperta w dziedzinie pojazdów na baterie.

          • 3 0

          • Nowa Tesla S tyle kosztuje w US, a nie klepana przez gienka w garażu w polszy :)
            Nie jestem ekspertem w dziedzinie pojazdów na baterie, ale w samej dziedzinie przechowywania energi, gestości i jej ceny już tak.
            Staram się jakoś przedłożyć to ciemnemu ludowi obrazkowo żeby nie łykali wszystkiego jak pelikany!

            • 1 2

        • (1)

          Nie porównuj samochodu osobowego do baterii dla autobusu. Tańsze jest wyprodukowanie od podstaw samochodu dostosowanego do jazdy na bateriach, niż przebudowa autobusu aby wsadzić baterie.

          • 6 4

          • tak, w autobusie jest łatwiej i taniej dostosować, gdyż miejsca jest w pip, i nie trzeba się ograniczać do budowy w "podłodze" obniżając środek ciężkości.

            Bateria z aktualnie najbiedniejszej wersji Tesli, spokojnie podoła 260kW CIĄGŁEGO poboru, więc technologicznie nie potrzeba nic lepszego.

            Sumarycznie za tą cene zyskujemy extra:
            -21tesli bez baterii
            -6mln PLN
            -40% większą pojemność w zamontowanych trajtkach

            • 3 4

      • 595 tyś / 4,35zł/ON = 136 tyś litrów ON

        Więc 136 tysięcy litrów ON można by za to kupić a to daje jakieś 519.200 km przejechane czy to dużo czy mało ja nie wiem ale te baterie też trzeba ładować więc w rezultacie trzeba przejechać około 1 miliona km aby się to zrównało w kosztach...

        Oczywiście ON jest Bleee ale jest gaz skroplony CNG a on jest znacznie tańszy i ekologiczny :-)

        • 6 2

      • tak, bardzo dużo, to tylko nowa bateria nic więcej

        • 1 2

    • te weź (1)

      i coś z tym zrób.

      • 1 2

      • Nowoczesne społeczeństwo opiera się na współpracy

        Każdy robi to w czym jest dobry.
        Mamy wiedzę spisaną na kartach książek, w głowach naukowców, mamy instytuty, pracownie badawcze, mamy w końcu młodych naukowców.
        To oni mogą coś z tym zrobić.
        Ja realizuje się w innej dziedzinie.
        A twój wpis jest żenujący i prostacki

        • 4 1

  • Jestem za Solarisem, ale... (4)

    CZEMU TE PRZEGUBOWCE TAKIE DROGIE ? Oczekuję uzasadnienia. Sam jednak uważam, że krótkie są bardziej uzasadnione: elastyczność, dostęp do węższych ulic, skręty, etc.

    • 25 3

    • Oczekuję uzasadnienia (2)

      A kim ty koleś jesteś?

      • 0 6

      • (1)

        Może mieszkańcem, który w podatkach płaci za te autobusy?? A Ty pewnie uległą miernotą który boi się spojrzeć na urzędnika.

        • 5 1

        • Od zasiłku dla bezrobotnych nie płaci się podatku.

          • 1 0

    • Przegubowce to na szczyty przewozowe, ale wtedy potrzeba "elastycznych" kierowców.

      Czy to takie łatwe znaleźć osoby pracujące 2 x 4-5 godzin ? Odnoszę wrażenie, że przeguby w Gdyni to może być pewien problem.

      • 2 1

  • Gniazda USB do ładowania.

    Również proponuje zrobić z tytanu bo wiadomo, co pasażerowie z nimi zrobią po jakimś czasie :)

    • 2 2

  • baza PKT (2)

    Ciekawe gdzie oni je pomieszczą i tak na bazie już nie ma miejsca

    • 17 6

    • PKM I PKA (1)

      Dla czego PKM wycofuje się z gazowców? - przecież to miała być technologia przyszłości i oszczędności? - przetarg jest rozpisany na silniki diesla ?

      Dla czego PKA nie kupi autobusów elektrycznych?

      • 6 0

      • Dlatego, że m3 CNG kosztuje 3.29zł

        co czyli go nieopłacalnym, PO nałożyło akcyzę, nie wiem, czemu PiS jej nie chce znieść. Ludzie demontują CNG z aut, a PKA ma to kupować? Do tego tankowanie trwa sporo dłużej niż olejem napędowym, a przy dużej liczbie autobusów ma to znaczenie.
        Do tego w razie awarii stacji serwis GZOG jedzie z Zabrza, a wtedy autobusy nie mogą wyjechać w trasę, nie maja paliwa alternatywnego. W duże mrozy awarie się zdarzają i to dość często. Jeszcze jakieś powody wymieniać?

        • 5 0

  • Jeden akumulator ponad 700 tys. zł - brawo Szczurek

    Po jakim czasie trzeba go będzie wymienić? Czy to się opłaca? Za cenę w okolicach baterii kupi się nowy autobus, którego za 5 lat nie trzeba będzie wymienić.
    Czy to się zwróci? Chyba, że unia da na to dotacje, tylko po 5 latach na wymianę pewnie już nie da, znów wzrosną dotacje dla komunikacji oraz ceny biletów, szczególnie jak będą pod górkę jeździć.

    • 4 1

  • ja pier......

    przetarg ustawiony pod solniczkę a Labuda pojedzie sprawdzać beka

    • 5 1

  • lepsze autobusy elektryczne

    z pewnością tańsze a do tego nie trzeba inwestować w sieć. Czym różni się autobus od trolejbusu? dla zwykłego pasażera zupełnie niczym. Po co więc dublować? Jedyną alternatywą dla autobusu jest tramwaj.

    • 4 4

  • Solaris

    Jestem kierownikiem zajezdni w której używamy autobusy Solaris.
    Producent przyciąga ceną w przetargach, ale po rocznej gwarancji koszty napraw eksplodują. Jakość Solaris jest zastraszająco zła!

    • 6 1

  • po Atenach jeździłem trolejbusem Solarisa...

    • 4 2

  • gaśnice grstis będą?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane