- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (270 opinii)
- 2 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (96 opinii)
- 3 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (94 opinie)
- 4 Pościg między autami na trzypasmówce (14 opinii)
- 5 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (54 opinie)
- 6 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (192 opinie)
Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?
Solaris złożył jedyną ofertę na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Oferta opiewa na 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzało przeznaczyć na ten cel miasto.
- 14 standardowych pojazdów wyceniono na 30,6 mln zł,
- 16 przegubowych trolejbusów na 40,6 mln zł,
- koszt dostaw baterii oszacowano na 15,2 mln zł.
Jedyna oferta: trolejbusy od Solarisa
Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach.
Zaoferowano następujące kwoty:
- trolejbusy standardowe 32,1 mln zł
- trolejbusy przegubowe 50,4 mln zł
- baterie 12,5 mln zł.
To o prawie 10 mln zł więcej, niż planowała wydać Gdynia.
- Teraz oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy oferta spełnia wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami. Dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Jeśli firma Solaris wygra przetarg, to pierwsze nowe trolejbusy pojawią się we wrześniu 2018 roku. Natomiast pierwsze montaże baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć od maja 2018 roku. Do marca 2019 roku ma zostać zrealizowane całe zlecenie.
Jakich trolejbusów oczekuje Gdynia
Niskopodłogowe, klimatyzowane trolejbusy standardowej długości (11,5-12,5 m) mają posiadać silniki asynchroniczne o mocy ciągłej 170-190 kW.
Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w baterię litowo-tytanową o mocy co najmniej 55 kWh, tak by mogły one obsługiwać np. linię 181, która na trasie od Wielkopolskiej w Gdyni do al. Niepodległości w Sopocie mogłaby jeździć bez sieci trakcyjnej.
Czytaj o testach przegubowego trolejbusa w Gdyni
Z kolei niskopodłogowe i klimatyzowane trolejbusy przegubowe (ok. 18 metrów) mają mieć silnik asynchroniczny o mocy od 220 kW do 260 kW.
Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda.
Pojazdy mają zabrać na pokład co najmniej 120 pasażerów. W środku powinny się znaleźć 42 miejsca siedzące, z czego co najmniej osiem na poziomie niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnić mają cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.
30 pojazdów zostanie wyposażonych w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu.
Trzecia część zamówienia to dostarczenie baterii litowo-jonowych wraz z przebudową pojazdów, które pozwoliłyby przejechać 21 trolejbusom do 20-25 km bez sieci trakcyjnej.
Pojazdy kupimy dzięki pieniądzom z UE
- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji. W przyszłym planujemy wydłużenie linii do Demptowa - tłumaczy Tomasz Labuda.
Dodajmy, że w przyszłym tygodniu zostanie rozstrzygnięty przedłużony przetarg na dostarczenie 55 nowych autobusów. Nowe pojazdy zostaną zakupione dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu pn. "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru" w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.
Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju. jeździ po ulicach Rygi.
Miejsca
Opinie (151) 3 zablokowane
-
2017-11-29 12:07
szkoda że Gdynia przepuściła pieniądze z Hiszpanii - ale widac jesteśmy bogaci
tylko że te pieniadze można byłoby wydać na coś innego
- 8 3
-
2017-11-29 11:58
SOLARIS
To jest tak świetna,solidna,polska firma,że w innych okolicznościach przyrody byłaby niemiecka...
- 12 8
-
2017-11-29 11:55
Proponuję dokupić 100 sztuk
Niedługo będą po Gdyni jeździć same autobusy..Śmiechu warte 1 ulica na krzyż a autobusów już od zarąbania
- 3 9
-
2017-11-29 11:49
tiry na tory
trole do trolejbusow
- 9 4
-
2017-11-29 11:35
(1)
Trolejbusy to dobra droga. Jedna z niewielu rzeczy, którą można zapisać obecnej ekipie na plus. Jednak przyszłość należy do elektrycznych autobusów.
Żeby nie było tak różowo i sielankowo to kiedy otworzycie ul. Sienkiewicza?- 27 8
-
2017-11-29 11:47
Sienkiewicza otworzymy wtedy kiedy kupimy te trolejbusy, za lat dziesięć.
- 3 3
-
2017-11-29 11:34
w Polsce mamy polskie drogi a zatem musimy miec piękne polskie niezawodne wspaniałe autobusy
- 19 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.