• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: ruszają konsultacje nad STEŚ

Maciej Naskręt
5 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Proponowane przez gdański oddział GDDKiA warianty przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Proponowane przez gdański oddział GDDKiA warianty przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej.

Od wtorku drogowcy z GDDKiA wraz projektantami będą konsultować z mieszkańcami dokumentacje STEŚ. Zaplanowano aż osiem spotkań na terenie Gdyni, Gdańska, gminy Żukowo oraz Kolbudy.



Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna konsultacje w sprawie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Obwodnicy Metropolitalnej. W spotkaniach będą brali też udział autorzy dokumentu - projektanci z poznańskiej spółki Lafarenz.

- Podczas spotkań mieszkańcy będą mogli dowiedzieć się więcej na temat przebiegu trasy niż podczas konsultacji, które odbywały się w listopadzie i dotyczyły Studium Korytarzowego dla Obwodnocy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Prawdopodobnie najbardziej gorące konsultacje będą odbywać się w czwartek w gminie Kolbudy. Tam mieszkańcy dzielą się na tych, którzy popierają wariant pomarańczowy i wariant czerwony. Muszą oni wypracować konsensus. Jeśli im się to nie uda, o przebiegu trasy zdecydują względy środowiskowe.

Na początku czerwca właśnie na terenie gminy Kolbudy, na prośbę mieszkańców, został przywrócony jeden z podwariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej.

Plan spotkań z mieszkańcami w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej

5 lipca, godz. 18, Zespół Szkół nr 14 w Gdyni, ul. Nagietkowa 73, Gdynia Dąbrowa
6 lipca, godz. 18, Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Chwaszczynie, ul. Mickiewicza 16, Chwaszczyno
7 lipca, godz. 18, Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego w Kolbudach, ul. Wybickiego 33, Kolbudy
11 lipca, godz. 18, Szkoła Podstawowa nr 83 w Gdańsku, ul. Stokłosy 1, Gdańsk Kokoszki
12 lipca, godz. 18, Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie, ul. Armii Krajowej 2e, Żukowo
13 lipca, godz. 17.30, Remiza OSP, Miszewo
14 lipca, godz. 17:30, Zespół Szkół w Straszynie, ul. Starogardzka 48, Straszyn
15 lipca, godz. 18, Szkoła Podstawowa w Glinczu, ul. Brzozowa 6, Glincz
18 lipca, godz. 19, Centrum Kultury i Sportu, Małkowo

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Metropo;ię swą widzę ooooogromną

    i tak trzymać

    • 1 1

  • NAJLEPSZY WARIANT DLA GMINY KOLBUDY TO WARIANT CZERWONY I NIEBIESKI (4)

    - warianty czerwony i niebieski, są najkrótsze na odcinku Straszyn Kolbudy, pomarańczowy jest dłuższy o ponad 1km od innych wariantów, co przy szacowanym ruchu na poziomie 60 tys. pojazdów dziennie oznacza: * 6000 litrów więcej spalonego paliwa na terenie naszej gminy, a tym samym znaczący wzrost ilości spalin i zatrucia środowiska – w ujęciu rocznym to ponad 2 mln litrów paliwa więcej * Ponad 60000 dodatkowych km dziennie przejechanych po terenie naszej gminy – w ujęciu rocznym to ponad 21 mln dodatkowych kilometrów.- warianty czerwony i niebieski powodują najmniej wyburzeń pomarańczowy 17 budynków, a CZERWONY TYLKO - 9, i NIEBIESKI 13- w ocenie GDDKiA wydanej na podstawie dokumentacji projektowej wariant pomarańczowy jest najdroższy, najbardziej skomplikowany pod względem technicznym i najmniej korzystny dla środowiska.- wariant pomarańczowy bardziej ingeruje w środowisko naturalne i tereny cenne przyrodniczo niż wariant czerwony- już wcześniejsze niż obecne plany zagospodarowania przewidywały pas drogowy w pobliżu linii energetycznej na granicy Lublewa i Bąkowa, gdzie przebiegają warianty CZERWONY i NIEBIESKI

    • 8 3

    • Wyliczenie

      A gdzie znajdę te propozycje wyburzeń/ilości np: pomarańczowy 17...etc. Skąd masz te numery? Mieszkaniec Lublewa

      • 0 0

    • Najlepsze jest to co uważają mieszkańcy (2)

      a mieszkancy popieraja wariantpomaranczowy.pl

      • 0 4

      • mieszkancy ? (1)

        Szanowny sąsiad zapomniał dodać ,że ma na myśli mieszkańców Sarniej Doliny
        ile rodzin tam mieszka , bo zapomniałem ???

        • 2 0

        • z tego co piszą na swoim forum to jest tam 100 mieszkań.
          No i pomarańczowy popiera Pan Patoka - nawywieszał transparentów i się cieszy z kampanii. Tylko zapomniał, że żyje z budów a nowa obwodnica z pewnością nie przysporzy mu zysków - styropian, cegły i wkręty do jej budowy nie będą potrzebne. A nowa obwodnica to koniec boomu budowlanego w gminie Kolbudy, więc koniec klientów dla Patoki.

          • 0 0

  • Projekty.

    Wywalą forsę na kolejny projekt, który może zrealizują za 20 lat. Przykładem Trasa Kaszubska, która miała być już w realizacji. Pewnie ktoś na tym zarobi.

    • 2 0

  • Gdynia XXI w (1)

    Uwaga na ten projekt ! Wczorajsze spotkanie na Dąbrowie wykazało ,że ten projekt nie uwzględnia inicjatyw lokalnych samorządów.Brak nawiązania w nim do rozwoju lokalnej sieci drogowej.A ponadto jaki to GIGANT powstanie na Węźle Wielki Kack.I jaka będzie drożność już obecnie niewydolnej Wielkopolskiej/Chwaszczyńskiej.
    .

    • 3 4

    • nie ma to jak dobre słuchanie

      Heh ten gigant nie powstanie na węźle istniejącym w Wielkim Kacku, ale w Chwaszczynie, gdzie będzie zrobiony nowy wezeł. Dzieki czemu trochę rozkorkuje tamten węzeł.
      Po drugie ta droga jest uzależniona od drogi Kaszubskiej, która to wałaśnie ma przebudować węzeł o którym mówisz.

      • 4 1

  • Po spotkaniu na Dąbrowie (1)

    :

    Droga krajowa DK20, która obecnie jest najważniejszym traktem komunikacyjnym pomiędzy Chwaszczynem a Gdynią "zostanie przerwana", co de facto oznacza, że przestanie istnieć. A trzeba również dodać, że nie będzie w naszej wsi wjazdu na Węzeł Chwaszczyno.

    Jak - w takim razie - chwaszczynianie dojadą do Gdyni?

    Ze wsi będzie można wyjechać jedynie tak, jak obecnie jedzie się w kierunku Osowy, czyli ulicą Oliwską, a następnie przez Nową Kielnieńską (o ile powstanie - bo za tę drogę nie odpowiada GDDKiA) lub przez Kacze Buki drogami zaznaczonymi na zdjęciu przerywanymi żółtymi liniami. Kto zna te rejony, wie, że mowa o wąskich osiedlowych, obecnie - gruntowych drogach. Tego, co się dzieje na na ulicy Oliwskiej też nie musimy Państwu opisywać.

    Wniiosek sam się nasuwa: Chwaszczyno zostanie odcięte, a projektanci planują sieć dróg w oparciu o nie istniejące ulice (Nowa Kielnieńska), które nie wiadomo, kiedy zostaną wybudowane.

    Brawo Panowie projektnaci.

    • 4 4

    • Jeszcze odnosnie Rdestowej i trasy

      Z Dziennika Bałtyckiego artykuł zz dzisiaj
      Gdynia: Obwodnica Metropolitalna odetnie Dąbrowę?

      "Punktem zapalnym stał się fakt, iż z ul. Rdestowej, wyjazdowej z Dąbrowy, po wybudowaniu węzła nie będzie można skręcać w ul. Chwaszczyńską. "

      • 2 0

  • cała ta pseudo obwodnica jest bez sensu - jej przebieg jest nieprzemyślany (23)

    kto jadąc od Łodzi będzie jechał w stronę Kolbud, Żukowa, żeby i tak wskoczyć z powrotem na obwodnicę na Karwinach - IDIOTYZM. Wszyscy i tak będą jechać starą obwodnicą.

    • 4 2

    • mieszkańców Gdyni i Gdańska tylko da tych co mieszkają na zachód od trójmiasta (7)

      myślicie, że drogi budują tylko dla Was mieszkańcy Gdańska, Sopotu, Gdyni.
      To jest droga aby sprawnie wyjechać z Kaszub (Szemud, Kolbudy, Kartuzy, Żakowo) na Łódź lub Warszawę z pominięciem trójmiejskich dróg, a obecna obwodnica w połwowie służy i tyak już do ruchu lokalnego

      • 3 3

      • (6)

        Masz jak najbardziej rację, ale większość ludzi wypowiadająca się tu myśle tylko o swoim tyłku, zapominając że nie wszystko wokół 3miasta się kręci.

        • 3 1

        • (5)

          korki to się tworzą z Chwaszczyna, Żukowa DO obwodnicy - udrożnić zjazdy do Trójmiasta od Obwodnicy (kartusjką, Spacerową, Chwarznieńską a wtedy Kaszubi spokojnie dotrą istniejącymi drogami do obowdnicy. Sam codziennie jeżdże z Wejherowa do Kowali do pracy przez Chwaszyno i Osowę. Gdyby nie blokująca się w dół Spacerowa wszystko było by ok - dojazd do Obwodnicy z Wejherowa przez Szemud zajmuje 35-40 minut więc o jakim ty kiepskim dojeździe mówisz chłopie. Było by szybciej gdyby nie zjazd z obwodnicy do Oliwy na przykład.

          • 0 0

          • Niby taki zorientowany a jednak nie wie jak objechać ten korek (4)

            Gdyby nie ta spacerowa, a powiec skoro jedziesz na kowale to po co w nią wjeżdzasz. Pojedź przez Osowę do zjazdu na Owczarnie i tam wskocz na obwodnicę omijając cały ten korek.

            Co do zjazdów to problem w tym że je właśnie robią, a przynajmniej te co mogą, ale to i tak nie rozwiąze tego ruchu co się tworzy. Po zakończeniu A1 i S7 ruch wzrośnie i trzeba będzie go jakoś oddalić od obwodnicy, wokół której powstają osiedla jak grzyby po deszczu, przez co staje się powoli drogą wewnętrzną.

            A jakie zjazdy robią :
            Kartuska - czyli tak naprawdę trasa W-Z aktualnie w całkowitej przebudowie.
            Słowackiego - podobnie przebudowywana
            Starogardzka - której funkcję przejmuje obwodnica południowa.
            Chwaszczyństa - z tego co widać Gdynia aktualnie ją przebudowuje, ale najważniejsze aby i zjazdy zrobiła, ale o plnach przebudowy nie ma artykułów więc pewnie odłożona.
            Chwarzniejska ma aktualnie robione nowe zjazdy.

            Nie robione :

            Spacerowa : zrobiono tyle na ile pozwolili ekolodzy, więc 2 pasów nie będzie. Planuje za to się przebudowe w Oliwie.
            Jabłoniowa : brak przebudowy, choć przydałaby się i to gruntowna, ale jest ona zapowiedziana na 2013.
            Staropolska i Świętokrzyska - tu tym bardziej by ona się przydała, ale póki co robią Nową Łódzką ktora choć w częsci usprawni ruch.

            Noi dojdzie sprawa, że to co robią póki co w Gdyńskich zjazdach nie da żadnych konkretnych zmian, ale może coś jeszcze wymyślą.

            • 2 1

            • (1)

              jak Osowa stoi do Spacerowej to i na Owczarni też wszyscy stoją, a przedzierać się krzywą Braniewicką z hopami co 10 metrów albo w korkach koło szkoły stać i patrzeć jak rodzice swoje dzieci wysadzają pod szkołą ??? Nie dla mnie.

              • 2 0

              • Szkołe to omijam i jadę po hopach aby tylko nie stać w korku :), dzięki temu szybciej jestem.

                • 0 0

            • (1)

              jeśli chodzi o Spacerową i ekologów - daruj sobie. Jak by ktoś chciał to by zrobiono 2 pasy. Jaki to gwałt i lament ekologów był jak mieli wycinać potężny kawał TPK pod estakadę - i co ? Ekologom mordy w kubeł i zrobione bo niezbędnę dla ludzi a nie jak w przypadku Spacerowej. Można ? - aha niemożna to dobra nie robimy i po sprawie.

              • 2 1

              • I tu się mylisz ekolodzy w PL mogą wszystko zablokować

                Akurat spacerowa była planowana 2 pasmowa, ale padła na uzgodnieniach środowiskowych, bo ekolodzy podnieśli larum, że zniszczony zostanie las trójmiejski. Polska to nie Stany tu się Ekologów nie da zamknąć buzi, bo mają spore prawa. Zobacz np obwodnice augustowską jaki ma problem aby w ogóle powstać, a takich przykładów w Polsce możesz znaleźć wiele.

                • 2 1

    • (7)

      To nie Obwodnica dla ruchu który ma iść na karwiny. Ta obwodnica wraz z trasą kaszubską ma odetkać nas od ruchu tranzytowego do i z Słupska oraz dlaej na S6. Dzięki temu zmniejszy się w znaczny sposób ruch Tirów na obwodnicy a także w Redzie Rumi i Wejcherowie.
      I jest ona dużo bardziej potrzebna niż OPAT, który ma udrożnić Gdynie i niby usunąć ruch sezonowy. A włądze Gdyni mydlą, że jest on dla nich wielkim utrudnieniem, a same dobrze wiedzą, że główny ruch który jest dla nich utrudnieniem, to właśnie ten tranzytowy.

      Ale trzeba powiedzieć jasno Obwodnica Bis i Trasa Kaszubska jest nie w interesie Gdyni, bo oddala budowę OPAT, który ma być reklamówką PR Gdyni.
      Do tego Gdynia się nie przyzna, ale zrobi wszystko, aby Trasa Kaszubska nie powstała, bo jak powstanie nagle się okaże że OPAT nie jest potrzebny aż tak bardzo.

      • 4 4

      • OPAT - popatrz na przebieg (6)

        jaką Gdynię ma odkorkować ??? korki tworzą się OD Gdyni poprze Rumię i Redę a nie w Gdyni

        • 3 2

        • Mapa, Mapa gdzie ją mam (5)

          A to ciekawostki mówisz, nic muszę powiedzieć znajomym z Gdyni Chyloni i Gdynia Cisowia, że nie tylko nie mieszkają w Gdyni, a korki jakie u nich są to tylko fatamorgana.
          A ten cały tranzyt ciężarowy walący na słupsk to już ogólnie jakieś tam tylko opowiastki, bo przecież tam nic nie jedzie przez Gdynie, a obwodnica nie kończy się w Gdyni tylko poza jej granicami.

          Gratulacje w orientacji na mapie.

          • 3 1

          • (4)

            Rzadko Kolego Morska w stronę Rumi stoi - nie przesadzaj. Chyba, ze wypadek jest, albo roboty drogowe. W sezonie letnim stoi Rumia i cała Reda a od obwodnicy do granicy Gdyni z Rumią nie jest aż tak strasznie, nie przesadzaj. I wcale nie powiedziałęm, że obwodnica kończy się za Gdynią i że Ciosowa i Chylonia to nie Gdynia. Jak nie czytasz ze zrozumieniem, przeczytaj jeszcze raz, zrozum a potem komentuj.

            Trasa Kaszubska Jest tu najbardzie potrzebna - z Chwaszczyna do Bożegopola pod Lęborkiem i wtedy tranzyt na Słupsk i Szczecin wyniesie się i z Gdyni i z Rumi i z Redy. Co Ci po takiej Obwodnicy kiedy z Chwaszczyna i tak wszyscy będą znów wjeżdżali Karwinami na Obwodnicę i walili jak teraz do Gdyni ????

            • 1 2

            • No to może obaj się nie zrozumieliśmy (3)

              Ty mówisz, że korki się tworzą w Rumi i Redzia, ja zaś twierdzę że zaczynają się one przy zjeździe Obwodnicy w Chylonie i tam już jest wtedy cięzko.

              Ale rzeczywiście nmasz racje nie jest strasznie. Tyle że jak widać podwarzasz coś co twoje miasto Wejherowo popiera czyli OPAT. Bo jeżeli korki są małe to po co on.

              A odnośnie obwodnicy BIS to jak przeczytasz dokłądnie to pisałem, że ma jaknajbardziej sens wraz trasą kaszubską. Bo wtedy nie tylko wywalimy tranzyt z Rumi, Redy i Wejherowa, ale wyrzucimy go poza Obwodnicę. Odalając ich od 3miasta. Jak wiadomo ruch ciężarówek jest na obwodnicy trochę uciązliwy zwłąszcza jak się wyprzedzają. Kierowca tranzytowy ominie obwodnicę bo nie bęzie chciał ryzykować, że trafi na korek spowodowany albo wypadkiem, albo problemem w zjechaniu z obwodnicy w którymś miejscu.

              • 2 0

              • (2)

                ale tu nie ma na razie mowy o budowie trasy Kaszubiej tylko o obwodnicy metropolitarnej. Co po niej jak znów kilkanaście lat minie zanim ją zrobią ? Najpierw budować Kaszubską a nie Metropolitkę.
                A OPAT to dla turystów ma być a nie na tranzyt.

                • 1 1

              • najpierw powstanie Trasa Kaszubska

                Trasa Kaszubska jest już bardziej zaawansowana niż OM. STEŚ został przygotowany ostatecznie 2 lata temu i wybrano ostateczny wariant, którym ma przebiegać trasa. Teraz DROŚ ma wydać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i będzie można zacząć robić projekt budowlany i budować o ile w budżecie znajdą się pieniądze

                OM jest dopiero na etapie, na którym TK była 5-6 lat temu. W przypadku OM to są dopiero konsultacje do przygotowania STEŚ

                • 1 1

              • Trasa Kaszubska przeszła już uzgodnienia i jest dużo dalej zaawansowana niż OM. Obecnie tylko czeka na finanse. OM zaś dopiero jest w uzgodnieniach i jeszcze nie ma planów dotyczących jej finansowania, które powstaną dopiero po uzgodnieniach.

                Biorąc powyższy fakt OM powstanie później niż TK.

                Co do Opat tylko dla turystów, a nie dla tirów to po co taki rozmach ma.

                • 2 0

    • mieszkańców Gdyni i Gdańska to nie dla Was droga, tylko da tych co mieszkają na zachód od trójmiasta (5)

      myślicie, że drogi budują tylko dla Was mieszkańcy Gdańska, Sopotu, Gdyni.
      To jest droga aby sprawnie wyjechać z Kaszub (Szemud, Kolbudy, Kartuzy, Żakowo) na Łódź lub Warszawę z pominięciem trójmiejskich dróg, a obecna obwodnica w połowie służy i tak już do ruchu lokalnego

      • 3 4

      • (4)

        a kto z Żukowa, Kartuz czy Wejherowa jeździ codziennie w stronę Łodzi lub W-wy ??? Wszyscy jadą do Trójmiasta do pracy - trzeba udrożnić wjazdy do trójmiasta od strony Żukowa, Chwaszczyna a nie budować drogę żeba Kaszubi jeździli raz na rok w stronę W-wy czy Łodzi - pomyśl trochę. Dodam że pracuję w Gdańsku a mieszkam w Wejherowie więc widzę codziennie jak rozkłąda się ruch, wszystko blokują niedroże dojazdówki do Gdańska i Gdyni.

        • 2 4

        • widzicie tylko czybek nosa (3)

          trzeba patrzeć globalnie (podobno jesteśmy w Unii to myślcie globalnie, a nie zaściankowo), możesz poszerzać drogi, ale węzły i skrzyżowania będą miały ograniczoną przepustowość. Prostą trasę pokonujesz szybciej, a na węzłach już zwalniasz (zwłaszcza na tych, których nie znasz, żeby wybrać odpowiedni zjazd) dlatego to co można trzeba wypychać jak najdalej od trójmiasta. Jeżeli ruch tranzytowy Szczecin - Łódź/Warszawa oraz wyjazdowy z terenów przyległych do trójmiasta wywalisz jak najdalej to i Tobie będzie łatwiej dojechać do pracy. Po co wszystkich wpychać w granice trójmiasta jak potem trzeba ich z niego wyprowadzać. Lepiej niech omijają trójmiasto wielkim łukiem. Niech ruch na OM będzie nawet mniejszy niż na starej obwodnicy, to nawet lepiej, bo choć dłuższa, to szybciej będzie można ją pokonać i nie będzie tam również spacerowiczów samochodowych jadących do marketów

          • 4 2

          • (2)

            jaki tranzyt ?? na 10 TIRów 8 jedzie do protu czy to w Gdyni czy w Gdański i ich z Obwodnicy nie wywalisz. A te dwa ? Hm... taka kasa, zeby 1/5 Tirów zniknęła z Obwodnicy ?

            • 0 2

            • chyba za żadko jeżdze obwodnicą do Gdyni

              Heh ja akurat latam do Gdyni i jakoś widzę że nie 2/10 jedzie prosto omijając kwiatkowskiego, a wręcz 5/10 jedzie na wprost więc tranzyt jest większy niż ci się wydaje.

              • 1 0

            • kurcze nie wiedziałem, że trójmiasto takie ważne jest, i że wszystkie drogi muszą prowadzić do trójmiasta :) i broń Panie Boże,

              żeby ktoś chciał dobrą szybką drogą ominąć to wspaniałe trójmiasto dobra i ta 1/5 która zniknie ze starej Obwodowej, zobacz ile nowych osiedli powstaje przy obwodowej. Starej obwodnicy też nie można poszerzać w nieskończoność, w niektórych miejscach pas drogowy sąsiaduje już z osiedlami, choćby na Osowej

              • 3 2

    • zwłaszcza, że stara jest bezpłatna a za nową będzie trzeba płacić

      • 0 0

  • Wariantpomaranczowy.pl (2)

    Kto kryje sie pod tą stroną? Czy to jest kolejny "odłam" czy ma wspólny cel wraz ze Stowarzyszeniem - Metropolitalna dla nas? Osobiście mi on bardzo odpowiada i jestem za jeśli pokazuję prawdę - mniej wyburzeń domów i miejsc pracy.

    • 1 2

    • pokazuje nieprawdę (1)

      dokumenty GDDKiA przeczą temu - jest dokładnie odwrotnie
      za tą stroną kryje się pan Patoka z Lublewa, który ma działki budowlane na najlepiej ocenionym przez GDDKiA wariancie - czerwonym
      dlatego "ręcyma i nogyma" robi co może, kłamie i oszukuje lub celowo ukrywa ważne fakty
      ta strona to stek kłamstw

      • 1 1

      • Podziwiam krótkowzroczność Pana Patoki. Handluje materiałami budowlanymi i każda budowa w gmninie Kolbudy to jego klient. Tylko kto będzie chciał się budować przy trasie szybkiego ruchu? Koniec budów to koniec rynku zbytu dla Pana Patoki. Gratuluję "zmysłu" do interesu ;)

        • 0 1

  • dlaczego tyle zamieszania

    Dlaczego wogóle pytac jak widac gołym okiem ze najtańsze i najlepsze są niebieski i czerwony. Nie rozumiem GDDiK.

    • 2 0

  • kolejny temat dla mydlenia oczu i uszu !
    życzę Po aby wygrali wybory!
    niech spapraja i rozsprzedaja Polska gospodarkę do końca!
    po wyborach do ME pozamiatają zadłużenie pod dywan!
    po ME wszystko rypnie!
    wzrosną podatki i damy buzi Grecji!
    Niech PO wygra ! odpowiedza za zniszczenie ekonomiczne naszego kraju!

    • 0 3

  • Zakonczenie tej obwodnicy w Chwaszczynie jest conajmniej dziwne

    Moze dac sobie spokoj z ta inwestycja i wrocic do niej , jak w koncu projektantow ktos poinformuje , ze metropolia nie konczy sie w Gdyni i wylot obwodnicy powinien byc na wysokosci Wejherowa.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane