• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Trzeba zrobić (1)

    Buspas!

    • 5 1

    • Jeszcze kontrapas i progi zwalniające.

      • 1 0

  • (2)

    pis powiedział nie gdanskowi i ludzie zapomnijcie ze coś się zmieni, za jakis czas nie będzie kasy w budżecie i przez 15 lat nic sie nie zmieni. porty sie zatkaja biznes zacznie uciekac. plan kaczynskiemu się udał. gratulacje szczególnie co niektórym kaszubom.

    • 5 6

    • Tak i PIS jest winny temu ze obwodnica sie korkuje

      • 1 0

    • precz z czarnowidztwem

      Żadne 15 lat. Tfu tfu

      Fakt mszczą się.

      • 0 1

  • kiedy powstaną nowe przepisy i obwodnica?!

    Najlepiej nieudolnością samorządowców miasta Gdańska obarczać kierowców! Brak obwodnicy to nie jest wina kierowców, potrojona liczba aut to tez nie jest wina kierowców, tylko braków odpowiednich przepisów! Gdyby obwodnica mogły poruszać się wyłącznie pojazdy 8-letnie lub młodsze a kara za złamanie przepisu było by odebranie prawa jazdy na 5 lat, to problemy by zniknęły. Brak nowej obwodnicy to sprawa zawalona przez samorząd Gdańska i od tego żadnymi artykułami się nie ucieknie. Zamiast dla mieszkańców w Polsce trwa eldorado dla dealerów, koncernów samochodowych, firm ubezpieczeniowych i warsztatów blacharskich. Ograniczenie ruchu pojazdów na drogach w godzinach 6-22 dla pojazdów nie starszych niż 15-letnie i posiadanie 1 auta na osobę zmieni krajobraz dróg w trójmieście. Sami sobie stwarzacie problemy a potem narzekacie. W dzisiejszych czasach przy możliwości kredytowania i leasingowania posiadanie auta z rocznika do 15 lat nie jest żadnym problemem. Wydział Transportu i Dróg ma problemy typu gdzie jeszcze dowalić "policjanta" na dziurawej drodze i gdzie postawić elektroniczne informacje zwolnij/dziękuję. A prawdziwymi problemami nie zajmują się w ogóle. Może gdyby przyblokować z miesiąc tak, żeby nie wyszli z magistratu, to by ich czegoś nauczyło i zamiast bzdur zajęli by się robotą.

    • 2 1

  • 40 kolizji? (1)

    40 kolizji rocznie? Chyba miesiecznie!

    • 3 0

    • Na każdym kilometrze obwodnicy...

      • 0 2

  • Tylko trzeci pas (1)

    Obwodnica Metropolitarna jako alternatywa dla obwodnicy to są pieniądze wyrzucone w błoto!!! Kiedy ludzie odpowiedzialni za te sprawy w końcu to zrozumieją???? Może w sezonie część turystów nadłoży 20-30 km (tyle dalej będzie się jechało OM np. na Hel), żeby nie jechać obwodnicą. Jednak poza sezonem 80% ruchu to jest ruch lokalny, ludzie jadący z pracy do Gdyni z Gdańska i odwrotnie. Przecież udział np. TIRów w ruchu obwodnicy jest dużo mniejszy, niż innych ekspresówek w Polsce, bo TIRy jadą głównie do portu. Obwodnica Metropolitarna nie odciąży obwodnicy tak, jakby to zrobił trzeci pas ruchu. To widać jak na dłoni na odcinku między Matarnią a Auchan - tam nigdy nie ma korków, o ile nie dojdzie do wypadku. Korek pojawia się dopiero przy zwężeniu do dwóch pasów. Trzeci pas by załatwił sprawę na wiele lat, a jego budowa byłaby dużo mniej kosztowna niż budowa om ... no ale w Polsce trzeba wszystko robić inaczej. To samo dotyczy autostrad - swego czasu należałoby wybudować tysiące kilometrów ekspresówek, a nie płatnych autostrad, najdroższych w Europie, na dodatek dwupasmowych, więc de facto są to bardzo drogie ekspresówki.

    • 8 6

    • Oczywiście, że nadłoży i 50km, sam tak zrobię jeśli alternatywą będzie stanie w korku dwie godziny...
      Zawsze jak trafi się jakiś "inteligentny inaczej" i zablokuje Obwodnicę będziesz miał alternatywę. Kilka kilometrów więcej do przejechania ale dojedziesz w rozsądnym czasie.
      A dziś nawet jeśli jesteś "lokalsem" to nie masz wyboru - stoisz... pkm będzie alternatywą jak ją zelektryfikują i puszczą kursy co kwadrans...

      • 1 0

  • Na tę chwilę najlepszym rozwiązaniem by było dedykować cztery nieoznakowane BMW tylko do patrolu obwodnicy (2)

    w systemie 4 brygadowym zmiany dla policjantów 24h patroli 7 dni w tygodniu.

    • 6 1

    • Mało, a i inne marki by się przydały. Typowe wozy "turbo" sprzedawców - Toyota, Opel i białe Fabie.

      • 0 0

    • przeznaczyć, przypisać, oddelegować - mów po polsku, nie dedykuj

      • 0 1

  • Wiele razy pisałem... (1)

    teraz będzie ostatni...
    Rozwiązanie problemu według mnie jest dziecinnie proste. Do czasu powstania Obwodnicy Metropolitalnej należy obniżyć kategorię istniejącej obwodnicy z ekspresowej na zwykłą krajówkę z ograniczeniem prędkości do max 90 km/h. Oczywiście trzeba do tego dodać: odpowiednie oznakowanie wraz z informacją o fotoradarach na każdej bramce viatoll-u oraz patrole drogówki w nieoznakowanych radiowozach wyposażonych w videorejestratory. Tłumacząc z chińskiego na nasze chodzi o to aby wszyscy - tubylcy czy przyjezdni - poruszali się wolniej ale za to w miarę płynnie - i byli o takiej konieczności odpowiednio wcześniej poinformowani, również o karach jeśli się nie dostosują.
    Jako działania wpomagające widzę także konieczność edukacji - niestety nie w szkole ale w życiu. Być może potrzebne są specjalnie oddelegowane na obwodową patrole policji, których zadaniem będzie 1) w przypadku stłuczki poza standartowym znalezieniem winnego i sporządzeniem dokumentacji - zamknięcie drogi i wymuszenie na uczestnikach kolizji usunięcie pojazdów na pobocze (a nie jak teraz "królewicze" czekają sobie na lawetę 2 godziny a reszta niech sobie stoi). 2) zabezpieczenie miejsca awarii pojazdu... i kierowanie w tym miejscu ruchem (a nie jak teraz że "koguty latają" a korek ma kilka kilometrów, choć tir stoi bezpiecznie na poboczu) 3) Patrole mogą być także wyposażone w ręczne kamerki, przy pomocy których miły Pan policjant zarejestruje zbyt ciekawskich kierowców jadących w kierunku przeciwnym (a nie jak teraz gapią się w bok na cudze nieszczęscie lub co gorsza robią sobie selfi).

    Co do kosztów wprowadzenia normalności(?) - odpowiadam tak - a ile kosztuje paliwo które zużyło kilkadziesiąt lub nawet kilkaset pojazdów stojących w korku, że o ilości wygenerowanych w ten sposób zanieczyszczeń nie wspomnę. Proszę dodać do tego jeszcze skutki uboczne w postaci naruszenia stabilności układu nerwowego większości uczestników takiego korka i rachunek będzie już bardzo prosty
    Szerokości życzę

    • 9 4

    • Dołożyć jeszcze zakaz wyprzedzania dla TIR-ów oraz wszelkiej maści samochodów dostawczych na całej obwodnicy. I szybko by się okazało, że przepełnione/przeładowane ciężarówki/dostawczaki/samochody z kratką nie blokują płynności ruchu na lewym pasie. Do tego żywopłot pomiędzy pasami dla usunięcia "ciekawskich". Jak można zgłosić pojazdy zostawiające za sobą "zasłonę dymną"??? Do tak bardzo potrzebnych, wyrywkowych kontroli trzeźwości na zjazdach z obwodnicy dołączył bym sprawdzanie "dymienia". Mocno przerzedziło by to stadka smrodów na drogach.

      • 0 0

  • Po rozpatrzeniu skarg owych pięciu osób, w razie ich bezzasadności, należałoby skasowac je po milion dolców od głowy, tak żeby jeszcze w trzecim pokoleniu opowiadano ściszonym głosem o ich o ich mądrości. To samo państwo, które gotowe ścigać prawnie za jakieś bzdury, wykazuje miękkość w sprawie, od której zależy mobilność milionów. Godziwe odszkodowanie za wyburzenie / przeniesienie w łapę i jazda z trasy budowy.

    • 4 1

  • (2)

    Tak, wspierajmy suburbanizacje i budujmy drogi dojazdowe dla Januszy z kaszub, co zrobili biznes życia i kupili tanio ziemie, a teraz oczekują dogodnego dojazdu do miasta.

    • 16 16

    • Pomysł jak coś zeskrobierz z Twojego durnego mózgu

      Są ludzie którzy mieszkają od dzieciństwa właśnie na tych wioskach.

      • 0 0

    • możwe zamiast do egiptu czy bułgari

      proponuje wybrać się z wycieczką "bliżej" (bliżej to trochę dalej od miejsca gdzie zawraca czerwony autobus)

      • 1 1

  • Głowny problem - niestety coraz więcej agresywnych kierowców !! (12)

    Nie wiem z czego to wynika, ale kierowców siedzących na zdeżakach i to nie przy prędkościach 120 a 140-160 jest coraz więcej. Natomiast kierowcy jadący 120-130 i trzymający odległości nawet nie 70 a 50 metrów uważani są za zamulaczy lewego pasa i publicznie obrażani przez tych kretynów przez których później stoi całe miasto....
    Jeżdżę obwodnicą do pracy pn-pt od węzła karczemki do karwin i średnio podczas przejazdu taką trasą widzę 3-4 kierowców dojeżdżających pod zdeżak przy prędkościach ok 160 km/h. Nigdy natomiast nie widzę policji w nieoznakowanych radiowozach wyłapujących i tępiących takie zachowanie. W godzinach szczytu w ogóle prawie ich nie widzę.
    Może podpytajcie w policji jako dziennikarze ile interwencji tego typu podjęła nasza kochana policja od monentu zakupu pięknych "trójek" za ciężkie pieniądze...

    • 82 4

    • no ale nikt nie broni jechać te 120-130 na prawym pasie,razem z odstępami itd.itp (6)

      • 2 28

      • Lewy

        Szybszych czyli dla ciebie i twoich braci w idiotyzmie. Szerokiej drogi ale i tak kiedys złe ocenisz swoje mistrzostwo a wowczas bedzie za pozno.

        • 0 0

      • Na prawym pasie nie pojedziesz 120 (120 - a nie 130!) choćby z uwagi na liczne samochody ciężarowe.
        Właśnie przez idiotów uważających, że obwodnica to mityczna niemiecka autostrada bez ograniczeń, ruch nie jest płynny.
        Przypominam też, że na sporym odcinku jest ograniczenie do 100 km/h. Ale wyprzedzanie prawym pasem z ta prędkością niemal gwarantuje, że zaraz będzie tam ktoś siedział na zderzaku i poganiał.
        Podsumowując - tak, lewy jest "szybszych". ale jadących zgodnie z przepisami.

        • 1 0

      • w uk takie cos to agresywne zachownie mandat ok 800 -1500funtow (1)

        nawet ci prawko zabiora, bo straszysz innych, pododujesz zagrozenie zycia innych. Jestes tym zachowaniem pokazujesz ze nie zdajesz psychotestu i nienadajesz sie do kierowania pojazdami mech.

        • 23 0

        • Jak to jest że za granicą takie zachowanie jak jazda na zderzaku jest bezproblemowo karane i policja nie potrzebuje skomplikowanych urządzeń żeby w razie czego udowadniać, że odstęp był 1,65m a nie 2,81m...
          A u nas jak zwykle - "nie da się...", "ale jak to zmierzyć..?", "jak to udowodnić...?" itd.
          Może sedno tkwi w zaufaniu społecznym jakie ma policja na Zachodzie w porównaniu z nieufnością i brakiem szacunku u nas (w końcu nazwę "kulsony" sami sobie wymyślili). Jak policjant mówi że ktoś jeździ niebezpiecznie to nikt tego nie podważa, bo wszyscy domniemują że się zna i mówi prawdę. A jak ma się prawda do tego co mówi policja u nas widać choćby po słynnej sprawie Igora Stachowiaka...

          • 3 0

      • lewy to masz beret debilu

        przy zatłoczonej drodze nikt nie bedzie ci zjezdzal na prawy bo chesz jechac szyciej, wyjedz szybciej jak jest duzy ruch.

        • 24 0

      • W Niemczech, Czechach czy we Francji

        to byś sobie tak szybko lewym nie pojechał na zderzaku.
        Jak nie chcesz żyć to twoja sprawa.
        Może jesteś nieświadomy, że ciągnie ciebie do śmierci.
        Samobójca nawet nieświadomy nie musi jednocześnie być potencjalnymmordercą.
        Tak, tak nazywajmy rzeczy po imieniu.

        • 21 0

    • zderzaki

      Poza meritum, ktore trudno kontestować, warto byłoby podszkolić troszeczkę zasady pisowni w ojczystym, niełatwym jednak jezyku

      • 0 0

    • pewnie masz dużą wiedzę (2)

      ale wyobraźnia szwankuje. następnym razem wyobraź sobie że jeden z tych idiotów to np. lekarz jadący pilnie do szpitala, żołnierz, lub zwykły zatroskany rodzic. Uwierz mi są tacy ludzie. Możliwe że część kierowców to idioci. ale zdecydowanie nie wszyscy. może warto czasem zmienić pas na prawy i stosować się do przepisów ruchu drogowego..

      • 1 16

      • Śmieszne są te argumenty typu "lekarz jadący pilnie do szpitala", "zatroskany rodzić". Czas każdego kierowcy jest cenny i każdy jest równy wobec zasad ruchu drogowego.

        • 1 0

      • Apelujesz do "driver'a" czy do tych na lewym pasie jadacych 160 km/h?

        • 5 0

    • dokładnie! w Punkt!

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane