• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 5 września trzy minibusy elektryczne na ulicach Gdańska

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zaprezentowała trzy nowe minibusy zasilane energią elektryczną. Na ulice Gdańska wyjadą od 5 września i będzie je można spotkać na przywróconej linii 100 kursującej po Śródmieściu oraz na linii 195, wykonującej kursy po Wzgórzu Mickiewicza. Spółka za nowe pojazdy zapłaciła niespełna 5 mln zł.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jakim paliwem napędzany jest autobus, którym podróżujesz?

Nowe autobusy elektryczne to początek wielkiej wymiany taboru, jaką władze Gdańska zapowiedziały na początku tego roku. Docelowo wszystkie kolejne zamówienia nowych pojazdów będą dotyczyły tylko autobusów napędzanych energią elektryczną lub wodorem. Efektem tej decyzji było też podpisanie na początku sierpnia umowy na dostawę elektrycznych autobusów, które do Gdańska w ciągu 14 miesięcy ma dostarczyć firma MAN.

Nowe pojazdy to miniautobusy Karsan e-Jest dostarczone przez spółkę MMI ze Zbyszewa. Na ulice Gdańska wyjadą od 5 września i będzie je można spotkać na przywróconej linii 100 kursującej po Śródmieściu oraz na linii 195, wykonującej kursy po Wzgórzu Mickiewicza. Docelowo mają one zastąpić wysłużone i mało ekologiczne pojazdy Iveco.

  • Linia 100 w Śródmieściu zostanie wznowiona od 5 września.
  • Dotychczasowe autobusy obsługujące linię 100 i 195, o których nie można powiedzieć, że były ekologiczne, będą systematycznie wycofywane z ulic Gdańska.
- Pomysł na zakup minibusów elektrycznych pojawił się podczas pandemii, gdy zawiesiliśmy funkcjonowanie linii 100. To trochę taki pilotaż elektromobilności w naszym mieście. Dwa z nich pojawią się na linii 100, która będzie miała 11 przystanków i niespełna 4 km długości. W godzinach szczytu będzie funkcjonować co 20 minut - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Pojemność baterii jednego autobusu wynosi 88 kWh, co pozwala pokonać dystans ok. 210 km. Niespełna 6-metrowy pojazd może zabrać maksymalnie 25 pasażerów. Niskopodłogowe autobusy są klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Wewnątrz są wyposażone m.in. w ładowarki USB.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje za dostawę trzech minibusów, wraz z trzema ładowarkami, komputerem do diagnostyki i specjalnymi narzędziami do napraw i serwisu zapłaciła wykonawcy 4,9 mln zł (średnio 1,6 mln za jeden pojazd).

  • Autobusy będą kursować na linii 100 i 195. Na ulice Gdańska wyjadą 5 września.
  • Autobusy będą kursować na linii 100 i 195. Na ulice Gdańska wyjadą 5 września.
  • Autobusy będą kursować na linii 100 i 195. Na ulice Gdańska wyjadą 5 września.
  • Autobusy będą kursować na linii 100 i 195. Na ulice Gdańska wyjadą 5 września.
  • Pojazdy są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami. Na pokład mogą zabrać 25 pasażerów.
  • Pojazdy są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami. Na pokład mogą zabrać 25 pasażerów.
  • Pojazdy są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami. Na pokład mogą zabrać 25 pasażerów.
  • Pojazdy są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami. Na pokład mogą zabrać 25 pasażerów.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • ITD od razu zrobi porzadek bo to cos ma tylko jedne drzwi. Nie spelnia wymagac autobusu miejskiego

    • 4 1

  • Camerdyner niemiecki (1)

    Słyszałem że na osiedlu Mickiewicza mieszka znajomy tfuuuska dlatego jeździć będą nowe złomy

    • 9 5

    • Mieszkają też zwolennicy PiS.

      • 2 0

  • Kupujecie te barachał bo niemcy wam kazali. I kazali tez wam przepłacać. Wspaniały koszt/efekt. (1)

    • 10 5

    • Te akurat z Turcji

      • 1 0

  • (3)

    Na 195 ? A ile pasażerów zabierze ? 10 ? 15 ? Przecież to jakaś kpina

    • 8 1

    • (1)

      Tam nigdy wiecej niz kilka osob nie jechalo. Linia kompletnie niepotrzebna

      • 4 0

      • Z Cedrowej jeżdżą

        • 0 0

    • 195 wozi powietrze

      • 3 0

  • właśnie wczoraj (1)

    jechał na wzgórzu mickiewicza a tuż przed skrzyżowaniem wojskiego łostowicka stał inny nie elektryk uszkodzony przez to były korki w stronę osiedla mickiewicza

    • 5 1

    • znowu kapena się zapaliła?

      • 0 0

  • Priorytet to punktualność i niezawodność

    Autobusy można kupować najnowsze i najlepsze. Jak dla mnie mogą być nawet poduszkowce czy latające. Nie mniej jednak w przypadku, gdy autobus spóźnia się 20 minut, zepsuje się w trakcie kursu czy po prostu kurs wypadnie to pojazd nie ma znaczenia. Najpierw trzeba wykorzystać to co mamy i naprawić błędy, a później bawić się w kupno nowego taboru.

    • 46 6

  • 13 pasażerów a nie 25. (3)

    To są busy na 11 pasażerów + wózek (inwalidzki lub dziecięcy).

    W wózku dziecięcym na upartego da się przewieźć bliźniaki więc max 13 osób.

    Gdzie pozostałych 12 miejsc?
    Chyba że reszta pojedzie na dachu - w sumie to widać na dachu coś na czym można usiąść i coś w rodzaju barierki zapobiegającej zsuwaniu się pasażerów przy hamowaniu.

    Będą jeździć piętrowo jak w Pakistanie.

    • 9 2

    • (2)

      12 siedzacych plus stojace

      • 1 0

      • A pasy i oparcia dla stojących gdzie? (1)

        Chcesz jechać na stojąco musisz się przypiąć. Inaczej zabijesz nie tylko siebie ale i innych pasażerów na których wpadniesz.

        Bez przypinania już lepiej jechać na dachu tam przynajmniej krzywdę zrobisz tylko samemu sobie.

        • 0 2

        • W przegubie sie przypinasz? Litosci

          • 1 0

  • najważniejsza jest niezawodność taboru ,a to ciekawe bo jest nim autobus anie tramwaj który unas ma awarie kilka razy dziennie

    • 2 0

  • linia 195 (1)

    fajnie, że nowe autobusy wyjadą na trasy, ale ostatnio miałam nieprzyjemność "podróżowania" autobusem linii 195 przez osiedle Mickiewicza. Mam nadzieję, że te nowe autobusy mają odporną konstrukcję, bo przejazd przez wszystkie 'potykacze' na tym osiedlu to trauma. Rozumiem, że mieszkańcy dbają o swoje bezpieczeństwo, ale to nie jest osiedle, przez które dziennie jeździ dużo samochodów, praktycznie sami mieszkańcy.
    I dodatkowa sugestia częstotliwość kurów na tej linii. Korzystają z niej osoby starsze udające się na cmentarz i jeden kurs na godzinę to trochę mało.

    • 7 2

    • Czy mają odporniejszą konstrukcję niż spalinowe Iveco? Pewnie nie, ale na pewno są cięższe (bo akumulatory są bardzo ciężkie), więc zawieszenie szybciej będzie się zużywało.

      • 2 1

  • kosztowna zabwka

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane