- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (25 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (82 opinie)
- 3 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (53 opinie)
- 4 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (79 opinii)
- 5 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (144 opinie)
- 6 Kto się przypiął do mojego roweru? (172 opinie)
Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia
Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.
Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.
Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
- podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
- szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
- pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.
Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi
Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca
Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
- są zameldowane w Gdańsku,
- lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
- lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
- lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.
Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.
Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.
Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.
- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy
Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.
O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.
Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.
- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Gdynia i Sopot protestują
Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:
- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł
Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.
Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-28 21:35
A nauczyciele z gdyni bez podeyzki za wychowawstwo a gdansk dal super
Super gdansk a gdynia zenada
- 4 5
-
2019-12-28 22:25
Żenada
Bilety już dawno powinny być na całe trójmiasto a nie tylko na Gdańsk.
Kiedy władze Gdańska odstawia kompleksy na bok i wezma do rozmów Sopot i Gdynie!!!- 4 3
-
2019-12-29 00:09
Pinset
Plusy
,- 2 3
-
2019-12-29 05:41
nie do uwierzenia
Ale się urzędasy wysilili po 30-tu latach niepodległej Polski. Nie do uwierzenia. Szok!!!!
- 5 2
-
2019-12-29 07:52
Pożyjemy zobaczymy
Ja za bardzo już w nic nie wierzę. Na razie korzystam ze Skycasha i spełnia on całkowicie swoją rolę.
- 3 3
-
2019-12-29 09:03
Folwark rzadzacych 3city (1)
Wlodarz Gdyni i szeryf Sopot zawsze maja coś do "powiedzenia" ale zrobić z tym nic nie chcą. Dlaczego jeszcze nie ma wspólnego biletu???? Mieszkańcy czekają na to od kilkudziesięciu lat. Pamietam absurdy kiedy jadąc autobusem z Gdańska do Gdyni trzeba było kasować 3 różne bilety naraz. A każde miasto miało inne i w innej cenie.
Zamiast kombinować z "zabudowa" miasta weźcie się do roboty. Bilet metropolitalny powinen już dawno być wprowadzony.
Trójmiasto to jedno miasto. tylko żadna władza nie chce się z tym pogodzić bo inaczej 60-70 % urzędasów nie byłoby potrzebnych. W tym dwóch naczelnych.- 7 2
-
2019-12-29 12:15
"W tym dwóch naczelnych..."
Prezydent Gdańska i marszałek województwa?
;)
Pełna zgoda!- 2 0
-
2019-12-29 09:21
To żadna oferta, ani rewelacja.
- 6 4
-
2019-12-29 09:55
Taa
Już mieliśmy wspólny rower. Znamy finał.
- 9 3
-
2019-12-29 10:28
Wybory w PO
25 stycznia są wybory wewnętrzne w PO, więc Pomaska, Dulkiewicz, Borawski, Struk i Grzelak muszą się wykazać przed swoimi. Dlatego na szybko przedstawiają tak niedopracowaną, anty trójmiejską propozycję.
- 7 5
-
2019-12-29 12:13
Szczurek niech przestanie protestować
Tylko wprowadzi taki sam w Gdyni. Ja chętnie taki kupię za 99 zł na Gdynię. Bo po co mi jeszcze na Gdańsk i Sopot za 150 skoro tam nie jeżdżę. W Gdyni 94 zł płacę tylko za autobusy.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.