• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Idiotyczne, bezmyślne, kretyńskie!

    Po kiego grzyba publikować takie głupoty! Każda śmierć czy wypadek, jaki się tam stanie obciąży wariatów tych pomysłów!

    • 4 1

  • droga 501 to parodia - nie spełnia żadnych norm -brak poboczy, krzywe pasy....

    Pieknie kiedys malowano pasy - ręcznie, przy sznureczku, a zobaczcie co zrobili na drodze 501 na Mierzei!!!!! chyba jakis pijany malował!!!!

    • 0 1

  • wykopmy tunel pod jezdnią i tam niech jeżdżą te przeklęte samochody, po co nam one, ja nie mam i żyję

    • 2 0

  • Korki tam już są mocno spotęgowane

    pisanie o tym, że one się zwiększą jest zaklinaniem rzeczywistości.

    Na całym odcinku od skrzyżowania z Rajską do skrzyżowania z Armii Krajowej powinno obowiązywać ograniczenie prędkości do 30 km/h - w godzinach szczytu i tak prędkości osiągane są dużo niższe.

    Na przystanki przed dworcem głównym powinny być przejścia w poziomie jezdni.
    To nie będzie miało wpływu na przepustowość pojazdów, ale poprawi warunki ruchu ludzi w poprzek tego ścieku komunikacyjnego udającego ulicę i poprawi komfort i bezpieczeństwo pasażerów przesiadających się na inne środki lokomocji w tym rejonie.

    • 2 3

  • Tragiczny wypadek. Tramwaj śmiertelnie potrącił pieszego,

    Motorniczy był trzeźwy, pieszy niekoniecznie.

    • 7 2

  • W życiu! (3)

    Nie czytałem głupszego pomysłu dot. rozwiązań drogowych w naszym mieście!

    • 17 3

    • to tylko Naskret czyli wszystko w normie

      • 1 0

    • To poczytaj, co w Warszawie planują.

      • 0 1

    • głupi mało rozumie

      • 0 3

  • Kto taki bzdurny artykuł pisze?! (1)

    Oczywiście znawca Naskręt. Już kiedyś chciał tunele zasypywać i przejścia dla pieszych robić!!!

    • 24 7

    • bo to redaktor od wkladania kija z szprychy, jak jest za dobrze to zawsze musi sie pojawic aby wkurzyc ludzi

      to taki Misiewicz

      • 3 1

  • Tylko i wyłącznie przejścia podziemne!

    Przejściem podziemnym przejdę sobie spokojnie i bezstresowo na drugą stronę ulicy w 1 minutę, jakby ulica i samochody nie istniały.
    Na światłach zajmie mi to przynajmniej 5 minut.

    • 7 3

  • Klatkę naziemna a nie przejście i kupa potrąceń i korki.

    • 5 1

  • proponuje lampy naftowe zamist ulicznych na prad, tak kiedys bylo !

    mam nadzieje, ze przy tym ruchu aut codziennie ktos bedzie chcial przebiec na czerwonym i akurat bede jechal autem. trup na miejsu zgodnie z prawem

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane