• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Wały.Podwały , cały gdańsk..

    • 0 0

  • czy to inicjatywa nowego hotelu? ;] (5)

    • 158 50

    • (3)

      nie, to pomysł Jackowskiego... z tych Jackowskich którzy zablokowali budowę tunelu przy Manhattanie...

      • 15 2

      • to przy Manhattanie mial byc tunel ? gdzie?

        • 1 0

      • (1)

        I bardzo dobrze ze zablokowali

        • 5 5

        • dokladnie

          • 3 0

    • jestem przekonany że właściciel hotelu pozmarował budyniu'owiczowi

      • 18 9

  • efekt miastotwórczy (4)

    poproszę o definicję tego sformułowania.
    Moja, zapewne mylna, wyjaśnia jako zbitek słów mający wg Autora pozytywne skojarzenia a przez to upraszczający argumentację lub ją zastępujący.

    • 24 6

    • (2)

      nie mędrkuj tylko zastanów się co jest "miastem". ulice głównego miasta czy podwale przedmiejskie?

      • 1 9

      • (1)

        zwykłe pytanie zmęczyło Twój umysł, że aż nazwałeś je mędrkowaniem?

        • 8 3

        • a moje pytanie tak zmęczyło Twój że nie jesteś w stanie odpowiedzieć?

          • 0 0

    • Miasto już tam jest. Więcej się go w tym miejscu nie wytworzy.

      • 2 0

  • Już Naskręt namawiał do likwidacji estakady (8)

    w centrum Gdańska

    • 190 44

    • likwidacja estakady to głupota (1)

      do tego droga. przejście dla pieszych znacznie tańsze i proste do synchronizacji.

      • 2 3

      • rozumiem, ze utrzymanie tej estakady i jej remonty sa tansze niz jednorazowy wydatek na likwidacje?

        • 1 3

    • brawo pan

      • 1 0

    • odkrycie ameryki

      w DRMG i ZDiZ gadają o tym już od pół roku. zasłyszane i wykorzystane jako "pomysł Pana Naskręta"

      • 12 1

    • zostawcie tylko skręta

      • 12 3

    • i bardzo dobrze

      wstyd, ze w centrum mamy takiego potworka.

      • 21 26

    • zlikwidowac stanowisko naskrenta

      • 56 17

    • oba pomysły bardzo dobre!

      • 42 54

  • drugi tunel na podwalu (3)

    na przedłużeniu wyjścia z dworca , nie cofajmy się do lat 60 tych

    • 228 102

    • odwrotnie- zlikwidować aktualny tunel (1)

      wykopać dwa nowe- dla samochodów. od huciska do błędnika. a lepiej również pod huciskiem do podwala przedmiejskiego i połączyć z istniejącym, likwidując przejscie podziemne dla pieszych. na powierzchni przestrzeń dla pieszych, lewo i prawoskręty oraz tramwaj. wystarczy miejsca, a i korki potencjalnie mniejsze.

      • 14 6

      • podaj koszty i zrodla finansowania

        • 0 1

    • Tunele to właśnie idea z lat 60.....

      • 41 14

  • popieram

    a tak w tle impresja z Drezna. Główna ulica miasta wylot Pragerstr i dojście do Zwingera. Kiedyś za NRD była to szeroka kilkupasmowa ulica z ruchem samochodowym. Bariera dla pieszego przy dojściu do największych zabytków miasta. Dzisiaj jest to ulica po jednym pasie w każdym kierunku z szerokim pasem w środku podniesionym o krawężniki. W tym pasie znajduje się przejście naziemne na światłach do mnóstwa galerii handlowych - chyba pięciu stojących jedna na drugiej. Na pasie wyłączonym jest przystanek autobusowo-tramwajowy zapewniający komfort podróżnym w porównaniu do wąskiego przystanku przy Podwalu Grodzkim na przeciwko dworca w Gdańsku. Dodatkowo na tym jednym pasie pozostawionym dla samochodów są jeszcze od strony chodnika urządzone pasy rowerowe i mimo wjazdu do hotelu zakaz zatrzymywania się dla samochodów. Gość hotelowy przyjeżdżający samochodem musi zaraz za wejściem do hotelu wjechać w tunel do podziemnego parkingu i tam wyładować swojej walizki. Następnei systemem wind wjechać prosto do hotelu. Efekt takiego rozwiązania. Samochody nie pchają się na tą ulicę i jest spokojnie, mimo iż jest to centrum miasta . Masz nieograniczony dostęp jak o turysta pieszy lub rowerowy do bulwary nad Łabą Zwingera, kościoła nś Marii Panny. Drezno jest miastem wielkością zbliżona do Gdańska. I co można , można. Przy czym tutaj nikt nie proponuje zawężenia Podwala do jednego pasa, a jedynie zrobienie przejścia do przystanków analogicznego jakie jest przy Bramie Wyżynnej. Tam też jest przejście i chodnik od Huciska do przystanku w pasie zieleni. I już wielka wrzawa bo święta przepustowość będzie mniejsza. Straszy się wizja przejeżdżanych pieszych. Czy kierowcy będą tutaj notorycznie nie przestrzegali zakazu jazdy na czerwonym swietle? Myślę, że nie. Tylko kilku kierowcow nei będzie mogło tak jak wcześniej szaleć po Podwalu tylko grzecznei jechać 50-tką. Przecież to szok.

    • 4 3

  • Najpierw tramwaje pod ziemie (3)

    Jak jest w centrach miast cywilizowanego świata

    • 4 22

    • A mi się marzy

      Podwale Grodzkie pod ziemią, puszczone w tunelu od Zieleniaka do Węzła UE. Ale to chyba niewykonalne

      • 1 0

    • Gdyby miał być tunel tramwajowy w Centrum to wjazd do niego musiałby być już w okolicach Bramy Oliwskiej,a wyjazd wypadał by na Toruńskiej ze względu na konieczność głębokiego prowadzenia tunelu ze względu na kanał Raduni biegnący pod Huciskiem.Jedyną możliwością uniknięcia korków tramwajowych na Podwalu Grodzkim jest przeniesienie części linii na 3 Maja,ale w tej sytuacji centrum przesiadkowe SKM Sródmieście jest zbyteczne,bo byłoby pomijane przez "2" i "6",czyli najważniejsze linie na ciągu Centrum-Chełm.

      • 3 0

    • a piesi do tuneli. jak szczury

      • 1 7

  • (1)

    Kolejne poronione pomysly jak zasypanie tuneli na Podwalu Przedmiejskim. Wystarczylo ze doszly tam tylko jedne swiatla i od razu sa korki.

    • 30 13

    • Nieprawda.

      Na Podwalu Przedmiejskim nie ma korków z powodu nowych świateł. No chyba, że korkiem nazywasz czekanie jedną zmianę świateł

      • 1 0

  • Tunel

    Zrobny jak w Sopocie , tunel. Samochody do tunelu a okolice dworca jak przed wojna: plac, ewentualnie zabytkowy tramwaj, jakas fontanna, zejscia do tuneli.
    Ogromna inwestycja ale na pewno warto. Unia sie dolozy :)

    • 2 0

  • "przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą"

    chyba wykluczają się?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane