• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oklejony tramwaj w prezencie od miasta

Krzysztof Koprowski
15 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Reklama na tramwaju za reklamy w gazecie
W oklejonym reklamą Dortmundzie jedni zobaczą „promowanie przedsięwzięć o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej", inni niemal 30-metrową, darmową reklamę gazety, która każdego dnia opisuje działania władz miasta i miejskiej spółki komunikacyjnej. W oklejonym reklamą Dortmundzie jedni zobaczą „promowanie przedsięwzięć o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej", inni niemal 30-metrową, darmową reklamę gazety, która każdego dnia opisuje działania władz miasta i miejskiej spółki komunikacyjnej.

Tramwaje i autobusy powinny być wolne od wielkich reklam - taki warunek postawił Zarząd Transportu Miejskiego gdańskim przewoźnikom. Po jednym wyjątku, zrobionym dla gdańskiej Lechii, przyszedł czas na drugi - ale na niejasnych zasadach.



Jak oceniasz darmową reklamę lokalnej gazety na miejskim tramwaju?

Gdański ZTM zabrania przewoźnikom umieszczania dużych reklam na tramwajach i autobusach. Jednak kilka dni temu na jednym z tramwajów taka reklama zawisła, "dzięki" czemu jeżdżący nim pasażerowie patrzą na Gdańsk przez siatkę. Co prawda zapewnia ona miły - w upalne dni - półmrok, jednak starsze osoby mogą mieć problem z zorientowaniem się, gdzie właściwie się znajdują.

Chodzi o wielką reklamę "Dziennika Bałtyckiego". Zarząd Transportu Miejskiego nie kryje zdziwienia całą sytuacją.

- Zgodnie z umową, reklamy komercyjne można umieszczać jedynie w obrębie kremowego pasa po bokach i z tyłu pojazdu. Projekty większych powierzchniowo reklam powinny być nam przedstawiane do akceptacji. Reklamy "Dziennika Bałtyckiego" nikt z nami nie uzgadniał - mówi Alina Żarnoch-Garnik, rzecznik ZTM Gdańsk.

W umowie pomiędzy ZTM a ZKM istnieje jednak klauzula, która zezwala na zamieszczenie reklamy zakrywającej okna, ale tylko na wyraźne zlecenie władz miasta. Tak było np. w przypadku tramwaju pomalowanego w barwy Lechii.

Na pytanie, kto zaakceptował i zlecił reklamę "Dziennika Bałtyckiego", rzecznik ZKM, Krzysztof Wojtkiewicz, odsyła do władz miasta.

- W przypadku "Dziennika Bałtyckiego" wyraziliśmy jednorazową zgodę, bo gazeta w tym roku obchodzi 65-lecie - przyznaje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Ale tu nie chodzi o pieniądze. Raz na jakiś czas będziemy się zgadzać na tzw. reklamy okolicznościowe. W tym roku pojawi się też tramwaj z okazji obchodów 30. rocznicy Sierpnia '80

Rzeczywiście, nie chodzi o pieniądze, bo za reklamę na tramwaju gazeta nie musiała płacić. Z oświadczenia ZKM wynika, że w przypadku "reklam okolicznościowych" reklamodawca zobowiązany jest wyłącznie do pokrycia kosztów naklejenia nadruków na pojazd.

Aktualizacja, godz. 7.08 Stanowisko Dziennika Bałtyckiego, o które poprosiliśmy w czwartek, dotarło do nas dopiero w nocy z poniedziałku na wtorek. Dyrektor działu marketingu gazety, Gabriela Gusztyn-Popławska poinformowała, że oklejenie tramwaju to pierwszy etap promocji gazety i już niebawem w tym tramwaju będzie można przeczytać "Polskę Dziennik Bałtycki". Nie udało nam się jednak zdobyć informacji jak długo niebieski tramwaj będzie jeździł po Gdańsku.

Do tramwaju "Dziennika Bałtyckiego" wkrótce dołączy ponownie pojazd "Lechii Gdańsk", który wrócił na tory po wypadku, do jakiego doszło w połowie marca. Pasażerowie będą oglądać świat przez siatkę także z pojazdu promującego Gdańsk, jako Europejską Stolicę Kultury 2016.

"Dziennik Bałtycki" to najdłużej ukazująca się gazeta na Pomorzu, ważna dla społeczności lokalnej, nie raz upominająca się o prawa mieszkańców. Ale "Dziennik Bałtycki" to także przedsięwzięcie komercyjne, cały czas walczące o utrzymanie starych i zdobycie nowych czytelników. Bez wątpienia darmowa reklama gazety na tramwaju to nie lada gratka. Znam osobiście dziennikarzy "Dziennika" i nie wątpię w ich uczciwość, jednak sytuacja, w której redakcja, każdego dnia patrząca na ręce urzędnikom, od tych samych urzędników otrzymuje cenny prezent, musi budzić wątpliwości. Tym bardziej, gdy dzieje się to na kilka miesięcy przez wyborami samorządowymi.


W treści artykułu pojawiły się nieprawdziwe informacje jakoby spółka POLSKAPRESSE sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie - wydawca Polski Dziennika Bałtyckiego nie był zobowiązany do regulowania zapłaty za wizualizację reklamy na tramwaju typu Dortmund.

Względy okolicznościowe, związane z obchodami 65-lecia dziennika, na które wskazują w treści swoich wypowiedzi przedstawiciele władz miasta, miały tylko i wyłącznie znaczenie dla wyrażenia zgody na niestandardową formę reklamy, obejmującą również powierzchnię szyb, jednakże nie skutkowało to zwolnieniem z obowiązku uiszczenia należnych opłat, jak błędnie wskazał autor publikacji.

Wydawca poniósł zarówno koszty naklejenia i montażu nadruków na pojazd, ale również koszty wynajmu całej powierzchni reklamowej pojazdu.

Jak wyjaśniono w treści artykułu z dnia 12 sierpnia 2010 roku "Reklama na tramwaju za reklamy w gazecie" należność za wynajem powierzchni reklamowej zostanie rozliczona w barterze. Połowa wartości kontraktu ma zostać sfinalizowana do końca 2010 roku natomiast druga jego część ma być przedmiotem osobnej umowy, zawartej już w roku 2011.

Mając powyższe na uwadze, wydawca portalu przeprasza wydawcę Polski Dziennika Bałtyckiego oraz pracowników redakcji za nieuprawnione sugestie, że:

1) reklama na tramwaju stanowi prezent od miasta

2) reklama, o której niesłusznie napisano, iż jest darmowa, może wywierać wpływ na obiektywizm, rzetelność i wiarygodność dziennikarzy Dziennika Bałtyckiego, szczególnie przed zbliżającymi się wyborami samorządowymi.

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Fajny kolor (8)

    • 80 27

    • Kolor jak na najtańszej skodzie fabii

      pora rozliczyc telestfora z uśmiechów i wydatków na kolesiów

      • 5 11

    • KAMPANIA WYBORCZA (2)

      DB zawsze był pro PO i teraz przed wyborami znów wspiera Komorowskiego.

      • 6 6

      • ale lepsza reklama DB niż żeby tramwaj obkleić mordami wyborców... (1)

        • 8 4

        • Chyba kandydatów chciałes powiedzieć?

          • 5 3

    • prawie jak w Krakowie, ale "prawie" robi różnicę...

      • 0 2

    • to nie ważne

      To nie ważne jaki kolor. Waże może jest to, że w artykule nie ma ani słowa prawdy

      • 2 1

    • Zakleili nawet okna, teraz przypomina to puszkę. (1)

      Nie ma wątpliwości, że traktują pasażerów jak worki z ziemniakami.

      • 1 1

      • A z tymi uchylonymi okienkami to wygląda jak liniowy tramwaj pancerny z

        wizjerami do ostrzeliwania wroga. Nazwiemy go "Piłsudczyk II".

        • 5 0

  • nie jeżdżę tramwajami...strasznie w nich trzęsie :) (8)

    • 38 79

    • To kup se samochod (1)

      • 10 7

      • Widocznie ma, skoro nie musi korzystać z usług ZTM.

        • 4 5

    • i capi..... (1)

      buahahhaahha

      • 6 12

      • to sie myj a nie perfumuj

        • 13 2

    • widocznie dawno nie jezdziles tramwajem

      • 13 1

    • W tych nowych nie trzęsie.

      • 12 1

    • To raczej ty się trzęsiesz ;)

      Mniej alkoholu i po sprawie będzie ;)

      • 9 1

    • to pewnie sie też nie ciupciasz....bo też trzęsie?

      • 0 0

  • brzydki (1)

    brzydal taki... Lechia był śliczny ;P

    • 102 89

    • ładny

      ale lechii ładniejszy ;P

      • 12 15

  • Nieżle (1)

    Zawsze to lepszy niż czerwony

    • 60 32

    • tyle, że tu u góry widać czerwony, przez co wygląda to jeszcze gorzej

      • 1 0

  • świata nie widac (2)

    Podoba mi się ,ale szyby to by mogli sobie odpuścic

    • 86 17

    • ww

      z wewnątrz jest ok ale jak dziwnie to wygląda jak się stoi obok i wie że po drugiej stronie są ludzie którzy się na ciebie gapią.

      • 4 0

    • W tramwaju płacisz za przejazd, nie za oglądanie świata.

      • 2 3

  • bzdura (13)

    "Tramwaje i autobusy powinny być wolne od wielkich reklam" - tramwaje i autobusy powinny jak najwięcej udostępniać swojej przestrzeni reklamowej, takie zabiegi pozwoliłyby na podreperowanie budżetu ZTM, obniżenie kosztów biletów lub okresowe (wakacyjne) darmowe linie autobusowe dla np. turystów.

    • 115 37

    • "Rzeczywiście, nie chodzi o pieniądze, bo za reklamę na tramwaju gazeta nie musiała płacić. "

      Przecież to trąci myszką na kilometr

      ręka myje rękę?

      • 19 3

    • a gdzie choć pół słowa o tym, że ZTM na tym zarabia??? (7)

      mylisz pojęcia antisystemie

      • 9 8

      • Jak ZTM może na tym zarabiać, skoro zielonego pojęcia nie miał o tym cudzie łamiacym umowy przewozowe?

        A swoją drogą - kumoterstwo i prywata w ratuszu nie zna granic. Czy władze miasta pozwolą mojemu teściowi nieodpłatnie okleić reklamą tramwaj? Prowadzi kwiaciarnię - okrągłe 50 lat....

        • 19 2

      • tak się zastanawiam tylko (5)

        kto mi daje minusy
        śmiercią tragiczną zginęło czytanie ze zrozumieniem czy jak?
        polemizuję jedynie z twierdzeniem "antisystemu", że "takie zabiegi pozwoliłyby na podreperowanie budżetu ZTM" - skoro pytam o miejsce, w którym zostało napisane, że ZTM zarabia na oklejaniu pojazdów to oznacza ni mniej ni więcej - "ZTM nie ma interesu w oklejaniu pojazdów, gdyż nie jest ich właścicielem"
        ufff
        człowiek zawiedziony na ludzkiej mądrości to ja ;P

        • 8 6

        • śmiercią tragiczną zginęło czytanie ze zrozumieniem czy jak?

          A może raczej pisanie w sposób zrozumiały?

          • 4 0

        • (3)

          nie zarobił akurat na tej reklamie oraz reklamie Lechii, ale myślę, że "antisystemowi" chodziło o to, że reklamy (różnych "produktów") powinny być na tramwajach i autobusach i ZTM powinien pobierać za to opłaty na w/w cele ;)

          czytanie ze zrozumieniem ;)

          • 1 2

          • nie rozumiem

            na jakiej podstawie ZTM miałoby pobierać opłaty za reklamy naklejane na pojazdy skoro nie jest ich (tych pojazdów - to dla jasności) właścicielem

            naprawdę przydałoby się niektórym trochę więcej logiki

            • 0 1

          • (1)

            Właścicielem powierzchni reklamowej jest ZKM (lub inny przewożnik) i to on powinien zarabiać, choćby na zakup nowych wozów.

            • 5 0

            • ja tylko starałam się wytłumaczyć o co moim zdaniem chodziło "antisystemowi", a nie kto naprawdę i na czym powinien zarabiać ;]

              • 1 0

    • bzdura

      pojazdy KM powinny być wolne od reklam. a zwłaszcza ich szyby.

      • 5 2

    • Reklamy - Tak.. (1)

      ... ale nie na szybach. W tramwajach i busach jest ciemno, nie widać gdzie jedziemy, co z turystami, którzy nie widzą miasta itd. Jest wystarczająco przestrzeni poniżej szyb. A jak komuś słoneczko przeszkadza, to niech robią przyciemniane. A darmowa reklama gazety, za którą się płaci? To jakiś chory pomysł.

      • 5 2

      • W windzie też jest ciemno. Za oglądanie widoków płacisz w autokarach wycieczkowych.

        • 2 5

    • Reklamy

      Powiedzmy wprost niech ZKM zarobi, a zarobione pieniądze niech przeznaczy na cele inwestycyjne czyli

      1.Odnowienie taboru (szpachel, farba/lakier itp.)
      2.Da więcej firmie sprzątającej aby dokładniej sprzątała
      3.Ulepszać wozy np. uruchomienie informacji pasażerskiej wewnątrz tak jak w Bombardierach

      • 2 1

  • (3)

    Zgadzm sie,fajny,ale bez zakrytych szyb

    • 69 7

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • A truskawki wcale nie są tanie w tym roku!

        • 6 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • skm (2)

    Podobne reklamy sa na skmkach, którymi jeżdżę codziennie. Denerwuje mnie kiedy musze jechać taką skmką gdzie jest poobklejana od góry do dołu jakąś reklamą, np. "Dziennik Bałtycki", albo "Castoramy", lub ta taka czterokolorowa "Gdańsk 2016 stolica kultury". Fajnie to wygląda tak kolorowo, jednak okna powinny być nieobklejane.

    • 83 3

    • popieram. Oczy bola kiedy sie patrzy przez okno.

      • 19 0

    • juz nie wspominajac o tym, że jak deszcz popadas to nic przez nie nie widac;P

      • 4 0

  • moja firma jednoosobowa kończy w tym roku 10 lat (4)

    działalności - wiem że n atramwaj to za mało , ale choć na mały autobus to chyba wystarczy

    • 131 4

    • Moja firma teżkończy 10 lat to może jedną ściankę na autobusie albo jedno okno w UM

      • 24 1

    • mysle ze na jednowagonowy tramwaj lini "4" powiino starczyc. =]

      • 12 1

    • Sorry ale musisz dać coś w zamian (1)

      Np. taki artykuł jak ten w Dzienniku Bałtyckim, który był przed poprzednimi wyborami:

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Informacja-czy-kampania-n20845.html

      Ciekawe co w tym roku jeszcze napiszą...

      • 5 0

      • Od razu wyjaśnię

        4 lata temu ten artykuł/ogłoszenie, w którym Paweł Adamowicz opowiada o swojej pomocy dla Stoczni Gdańskiej, zamówił gdański Urząd Miejski. Kosztowało prawie 17 tys. zł. Teraz nie płacą ale za to dają tramwaje.

        • 4 1

  • Pasażer (natręt) jest tu na 2-gim miejscu (7)

    Środki komunikacji miejskiej powinny być przede wszystkim dla pasażerów a dla innych celów w tym reklam na 2-gim miejscu. Przez takie oklejenia szyb komfort jazdy drastycznie spada - okropność. Oklejenie "wymyślił" to ktoś, kto nie korzysta z komunikacji publicznej. W Gdyni z pewnością wywołałoby to skandal.

    • 81 15

    • tramwaje (1)

      bo gdynia to wiocha i nieporownywalna do Gdanska!
      w innych miastach cale jezdza oklejone, wiec nie narzekajcie ze jak po Gdansku jezdza dwa na krzyz oklejone tramwaje to wielkie HALO!!
      zielony i ten niebieski bardzo fajnie wygladaja...!

      • 8 19

      • zielonego juz nie ma,a ten jest gówniany-czerwony dach do niczego nie pasuje!

        • 1 5

    • poznaj Lisickiego a będziesz mógł wszytsko

      Twoja wypowiedź go nie interesuje

      • 9 2

    • (1)

      no w Gdyni na pewno byłby to skandal, po kiego im tramwaj?!

      • 10 2

      • Postawilibyśmy go na skwerze i byłaby atrakcja turystyczna.

        Zasłoniłoby się okna, sprzedawało bilety zakochanym parom, a na boku napiszemy "TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM".

        Trzeba mieć łeb do interesów ;)

        • 16 2

    • (1)

      Aby wilk był cały i owca syta - przejazdy zaklejonym tramwajem powinny być bezpłatne. Łacznie z przewozem roweru.

      • 7 1

      • darmowe??

        to Ci tiry zaczną podstawiać :)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane