- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (109 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (58 opinii)
- 4 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (61 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (322 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (191 opinii)
Osowa: nie będzie planu, który miał uporządkować dzielnicę
Mieszkańcom Osowej udało się przekonać władze miasta do odstąpienia od forsowania nowego planu zagospodarowania dla południowej części dzielnicy. Jednak radość jest tylko pozorna, bowiem stare - obowiązujące plany także dopuszczają intensywną zabudowę, lecz bez obowiązku realizacji usług, placówek oświaty, zdrowia oraz drzew. Zapisy nowego planu negował też lokalny deweloper oraz właściciel jednej z działek w granicach planu.
- Obowiązujące liberalne plany, które niczego nie regulują
- Nowe ustalenia urbanistyczne kształtujące miejską zabudowę
- Zieleń na parkingach oraz pomiędzy nowymi budynkami
- Obowiązkowe przedszkole, żłobek oraz przychodnia zdrowia
- Mieszkańcy przeciwni wyższej i intensywnej zabudowie
- Mieszkańcy Osowej przeciwni nowym ustaleniom planistów
- Mieszkańcy chcą dróg, ale protestują przeciwko ich budowie
- Nieoczekiwania zgoda miasta na zgłaszane wnioski
- Nowy plan tylko dla potrzeb powiększenia zbiornika
- Bez szans na uratowanie Osowej przed chaosem?
Teren w zdecydowanej większości należy do osób prywatnych i spółek prawa handlowego (w tym deweloperów). Miasto jest właścicielem wąskich skrawków terenu pod układ drogowy oraz dysponentem gruntu zajętego przez nowy zbiornik retencyjny.
I to właśnie potrzeba powiększenia zbiornika retencyjnego o tzw. część suchą była powodem przystąpienia do nowego planu zagospodarowania.
W ramach tej procedury postanowiono jednak znacznie rozszerzyć granice nowego planu o niezabudowany obszar, aby uregulować kształt przyszłej zabudowy w oparciu o aktualną politykę przestrzenną miasta.
Obowiązujące liberalne plany, które niczego nie regulują
Obecnie dla tego terenu obowiązują dwa plany zagospodarowania: z 2007 oraz 2008 r. Wpisują się one w standardy planistyczne Gdańska sprzed dekady. Wówczas deweloperom nie narzucano praktycznie żadnych wymogów związanych z ładem przestrzennym.
Obowiązujące plany zagospodarowania zakładają zabudowę mieszkaniową (intensywną, jak i ekstensywną w części wschodniej) oraz mieszkaniowo-usługową o wysokości maksymalnej do 12 m.
Wyjątek stanowi rejon ulicy Wodnika, gdzie ustalono maksymalną wysokość na poziomie 16 metrów.
I właściwie na tym kończą się podstawowe ustalenia urbanistyczne w zakresie kształtowania zabudowy. Sposób sytuowania budynków czy rozmieszczenie poszczególnych funkcji w obrębie osiedla pozostawiono deweloperom i osobom prywatnym w oparciu o prawo budowlane.
Pierwsze efekty tego planu widać już w pobliżu skrzyżowania ul. Raatza - Wodnika, gdzie działa parterowy dyskont spożywczy ustawiony bokiem, a nie frontem do ul. Raatza, która miała być nową jakością w budowie ulic w Osowej - stąd m.in. drzewa, miejsca postojowe równoległe czy pasy rowerowe.
Nowe ustalenia urbanistyczne kształtujące miejską zabudowę
Nowy projekt planu przewidywał wprowadzenie wytycznych, które miały zbliżyć Osowę do dzielnicy miejskiej zabudowy, zamiast godzić się na chaotyczne rozsianie budynków.
Miał to zrobić poprzez ustalenie:
- obowiązkowych lub zalecanych tzw. frontów usługowych wzdłuż ul. Koziorożca, Raatza i Wodnika,
- zakazu sytuowania w parterach budynków garaży oraz budowy miejsc naziemnych od strony przestrzeni publicznych (parkingi mogą być w głębi zabudowy lub pod ziemią),
- zakazu budowy dróg serwisowych od strony przestrzeni publicznych,
- zakazu oddalania zabudowy o więcej niż 3 metry od ul. Koziorożca, Raatza i Wodnika.
Zieleń na parkingach oraz pomiędzy nowymi budynkami
Ponadto narzucono obowiązek wprowadzenia zieleni w proporcji jedno drzewo na każde pięć miejsc postojowych w taki sposób, który nie dopuszczałby do tworzenia wielkich powierzchni wybetonowanych parkingów naziemnych.
Wskazano także sposób kształtowania zieleni rekreacyjnej na terenie przyszłych osiedli z koncentracją w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika retencyjnego oraz nieco na południe, przy ul. Raatza.
W założeniach miały to być lokalne parki, choć na gruncie prywatnym. Zdaniem Biura Rozwoju Gdańska - ze względu na uchwałę krajobrazową - powinny pozostać nieogrodzone.
Obowiązkowe przedszkole, żłobek oraz przychodnia zdrowia
Projekt planu narzucał utworzenie dwóch placówek usług społecznych (np. przedszkole, żłobek) o powierzchni minimum 500 m kw. każdy oraz jednego ośrodka usług zdrowia o powierzchni minimum 800 m kw. Nie regulował natomiast zasad ich funkcjonowania - mogłyby to być więc placówki komercyjne.
Mieszkańcy przeciwni wyższej i intensywnej zabudowie
Jakie zatem zapisy stały się kością niezgody z mieszkańcami? Chodzi o wysokość zabudowy, która została zdefiniowana jako wielorodzinna i podwyższona na całym obszarze do 16 m oraz do 21 m w sąsiedztwie zbiornika retencyjnego. Przekłada się to na ok. pięć kondygnacji, czyli o jedną kondygnację więcej niż obecne plany zagospodarowania (przy zbiorniku dwie kondygnacje więcej).
Zwiększenie wysokości zabudowy miało być "rekompensatą" za dodatkowe rygory urbanistyczne. Miejscy urbaniści wskazują jednocześnie, że intensyfikacja zabudowy Osowej została zapisana już w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - przede wszystkim ze względu na Pomorską Kolej Metropolitalną (przystanek kolejowy Osowa zlokalizowany jest ok. 1 km w linii prostej od zbiornika).
Czytaj też:
Nowe oblicze stacji w Osowej: duża pętla autobusowa i parking rowerowy
- Przystępując do planu, jak i w trakcie jego procedowania wzięto pod uwagę wnioski właścicieli dotyczące zmiany przeznaczenia terenów z zabudowy do czterech mieszkań na zabudowę powyżej czterech mieszkań, co odpowiadało analogicznym ustaleniom obowiązującego po sąsiedzku planu dla terenów wzdłuż ul. Raatza, pomiędzy ulicami Zeusa i Koziorożca. Jednocześnie, biorąc pod uwagę konieczność wywłaszczenia na cel zbiornika części terenów, zaproponowano zwiększenie intensywności w innym miejscu. Koncepcja planu w takim kształcie została następnie poddana warsztatom społecznym z udziałem radnych miasta, radnych dzielnicy i zainteresowanych osób. Ich efektem był projekt planu wyłożony do publicznego wglądu, zawierający kompromisowe rozwiązania, w tym wskazanie funkcji usług społecznych i opieki zdrowotnej - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z wyliczeń BRG wynika, że obowiązujące plany zagospodarowania pozwalają na realizacje zabudowy mieszkalnej dla maksymalnie 6,8 tys. mieszkańców. Po zmianach nowe budynki miałyby pomieścić do 8 tys. mieszkańców.
Mieszkańcy Osowej przeciwni nowym ustaleniom planistów
Mieszkańcy Osowej rozpoczęli zbiórkę podpisów pod odstąpieniem od planu. W procedurze składania uwag wpłynęło kilka pism-uwag, w tym pismo sygnowane przez 67 osób, które protestują przeciwko zmianom parametrów ze względu na "nierozwiniętą infrastrukturę drogową, oświatową, usługową i potencjalny wzrost hałasu i zanieczyszczenia".
Biorąc pod uwagę ustalenia projektu planu można jednak odnieść wrażenie, że postulat ten zawiera w sobie sprzeczność, bowiem zabudowa usługowa i oświatowa ma właśnie szansę powstać w oparciu o projekt planu, czego w żaden sposób nie gwarantują obecne plany.
Mieszkańcy chcą dróg, ale protestują przeciwko ich budowie
Infrastruktura drogowa na Osowej, niezależnie od obranego wariantu, pozostanie natomiast niezmienna. Przebudowa węzła Owczarnia leży w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zaś żaden z planów nie przewiduje znacznej rozbudowy siatki drogowej poza niezbędne dojazdy do nowych budynków.
Warto nadmienić także, że mieszkańcy Osowej wcześniej protestowali przeciwko budowie tzw. Nowej Koziorożca, która ma być drogowym kręgosłupem dzielnicy i stanowić dodatkowy wjazd/wyjazd na ul. Kielnieńską-Spacerową.
Sprzeciwiali się też poprawie dostępności pieszo-rowerowej do największego centrum handlowego w tej części Gdańska, blokując budowę kładki nad obwodnicą. Byli również przeciwni realizacji Trasy Kaszubskiej prowadzonej do węzła Osowa, która ostatecznie będzie "podłączona" do obwodnicy w Wielkim Kacku.
Nieoczekiwania zgoda miasta na zgłaszane wnioski
Nieoczekiwanie władze miasta przystały na wniosek mieszkańców. Niewykluczone, że duży wpływ na taką decyzję miały protesty właścicieli gruntów.
W uwadze zgłoszonej przez osobę fizyczną czytamy "zmiana planu nie zwiększa istotnie możliwości zabudowy działki nr 7/2 obr. 002 [w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Raatza, na zachód od zbiornika - dop. red.], natomiast zwiększa znacząco koszty budowy. Wnioskuję o umożliwienie wycofania elewacji budynków w głąb terenu, dopuszczenia miejsc parkingowych od strony ul. Raatza, likwidację wymogu zapewnienia jednego drzewa na pięć miejsc postojowych".
Z kolei deweloper RAI, znany z realizacji wielu osiedli w Osowej, "kwestionuje w całości ustalenia projektu planu dla terenów 002-M/U31 i 003-M/U31" [tj. między ul. Wodnika a Koziorożca, wzdłuż ul. Raatza - dop. red.]. Oprócz postulatów zbieżnych z osobą fizyczną domaga się także usunięcia obowiązku realizacji usług społecznych, czyli żłobka lub przychodni.
Ten sam deweloper wnioskuje o podwyższenie zabudowy o kolejną kondygnację - do 21 metrów, zmianę lokalizacji planowanego Głównego Punktu Zasilania (w pobliżu skrzyżowania Raatza - Koziorożca) oraz zmniejszenia stawki procentowej z 30 do 15 proc. (chodzi o możliwość poboru przez gminę opłaty od właściciela za wzrost wartości działek wskutek zmiany planu - tzw. opłata planistyczna).
Nowy plan tylko dla potrzeb powiększenia zbiornika
Nie mogąc dojść do porozumienia z mieszkańcami i właścicielami gruntów w zakresie kształtu nowej zabudowy, władze Gdańska wycofały się całkowicie z forsowania planu poza granice niezbędne do powiększenia zbiornika retencyjnego.
- Wypracowany w drodze warsztatów społecznych projekt planu zawierający wskazane usługi został poddany dyskusji publicznej. W trakcie dyskusji nikt poza projektantami nie oddał głosu popierającego ustalenia planu - ani mieszkańcy, ani strona społeczna, ani właściciele terenów oraz inwestorzy - mimo że część z nich uczestniczyła wcześniej w konsultacjach. Wobec tego faktu podjęliśmy decyzję o procedowaniu planu zabezpieczającego najważniejszą z punktu widzenia mieszkańców funkcję, czyli bezpieczeństwo przeciwpowodziowe - wyjaśnia Damszel-Turek.
Bez szans na uratowanie Osowej przed chaosem?
Czy to oznacza, że południowa część Osowej pogrąży się w chaosie przestrzennym? Wszystko na to wskazuje. Wprawdzie przystąpienie do sporządzania planu zagospodarowania można wszcząć w każdej chwili, po uzyskaniu zgody radnych miasta, jednak jest to procedura długotrwała i pracochłonna.
- Nie oznacza to porzucenia na zawsze celów, które podejmował poprzedni projekt, ale wymaga to wspólnego porozumienia stron społecznej i właścicieli nieruchomości - zaznacza dyrektor BRG.
Czytaj też:
Spotkanie inwestora Majalandu z mieszkańcami
Miejsca
Opinie (193) 10 zablokowanych
-
2021-10-09 07:19
Mieskaniec to delikatnie mówiąc głupki
Skoro deweloperzy protestowali też przeciwko zmianom to znaczy, że nowy plan był lepszy dla mieszkańców, bo co z tego że piętro niżej jak bez usług, szkół i terenów zielonych.
- 13 10
-
2021-10-09 07:20
(1)
Komu przeszkadza rozbudowa, nowe mieszkania, drogi, niech w końcu się wyprowadzi na wieś!!!
- 4 17
-
2021-10-10 11:10
no właśnie problemem jest BRAK dróg, a nie ich budowa...
- 0 0
-
2021-10-09 08:19
(3)
Tak z ciekawości:sądząc po wpisach wszyscy krytykujący nas czyli mieszkańców Osowy są spoza dzielnicy. To co Was obchodzą jakieś tam bloki u nas ,jak będą postawione etc?że wies,że chaos...ok.moze. ale to nasz chaos. Więc się tak nie emocjonujcie. Chyba,że 4 litery bolą,że tu nie mieszkacie:)
mieszkam tu 15 lat, żyje się fajnie.dzielnica się zmienia. Też mnie denerwują ciągle protesty, bo mogliśmy mieć i kładkę, i porządna wodnika. Trudno. Bloki i tak powstaną,abyśmy wywalczyli tylko porządny układ komunikacyjny bo osiedle już stoi. Jak większość nowobudowanych w Gdańsku. To nie problem. Jednej dzielnicy a generalny ogólnopolski. Bloki w polu beż dróg.- 25 10
-
2021-10-09 11:23
(1)
Osowa to nie wyspa i w interesie wszystkich jest, by każda dzielnica miała dobrą zabudowę, która nie zmusza mieszkańców do używania auta w drodze po bułki czy podwożenia dziecka, bo potem musimy wszyscy zrzucać się na parkingi i drogi, a nie tylko mieszkańcy Osowy.
- 4 0
-
2021-10-10 11:13
miasto, ani nawet mieszkańcy nie wybudowali ani jednego parkingu w Osowej przy budynkach
usługowych. Wszystkie powstały na koszt właścicieli owych...
- 0 0
-
2021-10-09 11:52
Dokładnie. Niech sobie budują i Majaland i kolejne bloki, ale niech wpierw pomyślą. Infrastruktura na pierwszym miejscu. Dwie podstawówki na tylu mieszkańców? Ha, w małych miasteczkach potrafi być ich więcej. Przychodnia? Lapiej nie rozwijać tego tematu. Ale liczą się bloki. A potencjalny chaos zwalmy na mieszkańców. Ja jestem tu od 11 lat, wtedy też były korki, ale w połowie nawet nie takie jak obecnie. Bo infrastruktura się zupełnie nie zmieniła, ale bloków w tym czasie nawalili od licha. A będzie gorzej.Lepiej nie.
- 2 0
-
2021-10-09 08:23
Polska to największe zad*pie na świecie
- 9 10
-
2021-10-09 08:24
budyń msci sie zza grobu
wczesniej zniszczyl planteobusa.
- 15 6
-
2021-10-09 08:59
Mieszkańcy Osowej to w dużej mierze d...le ale również (1)
nie mogę oprzeć się wrażeniu, że miasto za bezmyślność pewnej grupy mieszkańców ukarało całą dzielnicę.
- 12 15
-
2021-10-09 10:45
Karzaca ręka miasta :))) Tzw. miasto nawet tego by nie umiało - to 100% żenada, pod każdym względem
- 4 1
-
2021-10-09 09:30
Cementownia i Povruk
A mieszkańcom nie przyszkadza hałas z fabryki koło torów ? Jak deweloperska podejdzie za blisko to za raz będą skargi że przyszkadza obwodnica, ulica i Polbruk. Ludzie - zastanówcie się co się liczy?
- 6 10
-
2021-10-09 09:37
Tendencyjny artykuł na zamówienie (2)
Panu redaktorowi gratuluje tendencyjności i nierzetelności! a Trójmiasto.pl bardzo straciło w moich oczach. Bardzo słaby artykuł napisany bez zbadania istoty sprawy.
- 29 5
-
2021-10-09 11:24
(1)
A jaka jest istota sprawy poza tym, że kilku emerytów myśli, że w ten sposób zablokuje zabudowę?
- 1 9
-
2021-10-10 18:25
Kilku emerytów?
Przecież w "Rozpatrzeniu uwag do planu" nie podano wieku osób zgłaszających uwagi...
- 0 0
-
2021-10-09 09:43
Osowa (1)
Wrzód architektoniczny...
- 9 7
-
2021-10-10 11:19
byli tacy, którzy o Willi Savoye Le Corbusiera mówili tak samo...
- 0 0
-
2021-10-09 09:54
Artykuł mija się z prawdą co do wysokości zabudowy (2)
Obecny stary plan pozwala na budowanie budynków do 12 metrów z spadzistym dachem. Natomiast nowy pozwalał na 16 do 21 metrów, z dachem płaskim a to kolosalna różnica. Największy paradoks tej sytuacji to że z jednej strony drogi miał stać niski budynek jednorodzinny a z Drugiej 7 piętowy kolos z płaskim dachem? I to nie jest koszmar architektoniczny?
- 28 3
-
2021-10-09 10:43
Cały ten artykuł mija się z prawdą (1)
Ciekawe kto dyktował ten tekst "dziennikarzowi"?
- 11 1
-
2021-10-10 11:21
ktoś z urzędu przesłał gotowca. Świadczy o tym ten tentencyjny koniec artykułu
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.