• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasy i tunel. Policzyliśmy pieszych na przejściach przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
29 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu

Nieco ponad tydzień po otwarciu naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie WyżynnejMapka sprawdziliśmy, ile osób korzysta z nowej zebry, a ile wybiera stare przejście tunelem.



Jak po dwóch tygodniach oceniasz funkcjonowanie nowego przejścia?

Nasz test przeprowadziliśmy we wtorek, 26 kwietnia, w południe. Przejście i korzystających z niego pieszych nagrywaliśmy przez 30 minut kamerą ustawioną od strony budynku LOT.

Dlaczego akurat tam?



Wybraliśmy tę stronę, ponieważ tylko tu piesi mają równe szanse w podjęciu decyzji: czy chcą iść dołem czy górą.

Liczenie ich po drugiej stronie Wałów Jagiellońskich byłoby kłopotliwe z kilku względów. Po pierwsze wejście do tunelu znajduje się na tym samym poziomie, co wejście do Forum Gdańsk, a to naturalnie generuje tam większe potoki pieszych.

  • Dołem czy górą? Przed takim dylematem stoją piesi zmierzający na przystanki autobusowe i tramwajowe oraz do galerii handlowej od strony Bramy Wyżynnej.
Po drugie tunel dla pasażerów schodzących z przystanków autobusowych i tramwajowych nadal jest pierwszym wyborem. Dzieje się tak z dwóch powodów: albo schodzą do niego z przyzwyczajenia, albo nie wiedzą, że bezpośrednio z przystanku mogą wejść na naziemne przejście.

Dlatego zdecydowaliśmy się na test od strony Bramy Wyżynnej i liczyliśmy tylko osoby kierujące się na przejście lub do tunelu i tylko w kierunku Forum Gdańsk. Nie liczyliśmy poruszających się w przeciwną stronę.

Wnioski? Więcej ludzi w tunelu



W ciągu pół godziny z naziemnego przejścia skorzystało 212 osób. Wśród nich byli zwykli piesi, ale też rowerzyści, matki z wózkami czy osoby starsze.

W ciągu pół godziny niemal dwa razy więcej osób (35 do 65 proc.) skorzystało z tunelu, a nie z pasów na Wałach Jagiellońskich. W ciągu pół godziny niemal dwa razy więcej osób (35 do 65 proc.) skorzystało z tunelu, a nie z pasów na Wałach Jagiellońskich.
W tym samym czasie do tunelu od strony Bramy Wyżynnej weszło 379 osób. Z naszych obserwacji wynika, że wiele osób zbliżając się do tunelu i przejścia, nie chciała czekać na zielone światło i wybierała schody.

A co z korkami? Nie ma ich



Otwarcie przejścia spotkało się z falą krytycznych głosów kierowców obawiających się większych korków. Zarówno w czasie naszego testu, jak i w dniach go poprzedzających nie zaobserwowaliśmy większych utrudnień w centrum Gdańska. Ruch samochodowy w obrębie przejścia odbywa się płynnie.

Opinie (482) ponad 10 zablokowanych

  • Braqma Wyżynna - Przejscie (2)

    Krotko i na temat : " To przejście w tym miejscu potrzebne jest jak rybie parasol ". Wybudowanie dwóch wind rozwiązywało sprawę. Taniej i bez kolejnego miejsca na korki.

    • 23 17

    • Obawiam się że patrząc w terminie kilku lat przejście jednak jest tańsze i zawsze działa.

      • 5 3

    • Gdansk nie robi z naprawa wind. Przjescie naziemne jest pewniejsze dla osob niepelnosprawnych

      • 1 0

  • mniej osób szło by tunelem (1)

    gdyby na dole, po drugiej stronie, nie było sklepów i poziomu -1 centrum handlowego

    • 8 13

    • Tak się składa, że na -1 jest najlepszy (moim zdaniem) market w centrum Gdańska

      Jak idę na -1, to w jakim celu miałbym stać na światłach, oczywiście wybieram tunel

      • 3 0

  • psy szczekają (1)

    karawana jedzie dalej. Niedługo przejście przy gumedzie i etc

    • 19 6

    • i prawidłowo

      • 2 2

  • Bubel za kupę kasy.

    Odnowione zejście, obok też nowe przejście naziemne, ale nie musieli wcisnąć niepotrzebny twór. Koszmar to co się dzieje, czasami mam wrażenie że politycy/urzędnicy (różnych opcji) nie mają mózgu, albo są skrajnie niezaradni.

    • 14 17

  • Skoro jest przejście dla pieszych, to zasypać tunel. (1)

    Samochody do tunelu! Ludzie na powietrze.
    Dośc już kieorwcyzków terroryzujących pieszych. Schować te hałaśliwe puszki pod ziemię.

    • 8 18

    • Oficer rowerowy nadal twardo wysyła najciężej upośledzonych cyklistów na front

      • 1 0

  • (2)

    Można zrobić tunel naprawdę nie utrudniający ruchu pieszym, szczególnie dla wózków dziecięcych lub niepełnosprawnych. Takie tunele istnieją, nawet w Polsce. Można zadbać aby tunel był ośiwetlony, wygodny, czysty i zadbany. Ale to wymagałoby od urzędników oderwania sie od plotek, "prasówki" w internecie, sprawdzania wiadomości na fejsie czyli codziennych czynności w pracy. Dlatego tuż obok tunelu buduje się niepotrzebne przejście, ubiera w jakiś bełkot o zrównoważonym rozwoju i inne tego typu bzdury. I urzędnicy są zadowoleni bo mogą wrócic do swego codziennego tyrania czyli picia kawy i fejsa i to jest najważniejsze.

    • 19 7

    • Taki tunel (1)

      Jest w Letnicy na Marynarki pod rondem.

      • 0 0

      • I doszło tam do pobicia ze skutkiem śmiertelnym kilka lat temu. Do tego było kilka napadów.

        • 1 0

  • Zmiana zdania (3)

    Bylam nastawiona negatywnie ale rzeczywiscie nie ma korków których tak się bałam przez to przejscie. Poza tym wygląda to teraz przejrzyście i bezpiecznie. Zwracam honor ale zobaczymy co dalej...

    • 14 13

    • Nie ma korków, bo ruch jest wstrzymywany wcześniej, na dojazdówkach (2)

      Popatrz jak wzrosły korki choćby na Trakcie św Wojciecha czy na Armii Krajowej

      • 4 6

      • Jeżdzę dwa razy dziennie armi krajowej i nie zauważyłam aby się coś zmienilo.

        • 5 4

      • A to światła na AK i Wojciechu się jakoś zmieniły że wstrzymują?

        • 0 1

  • z perspektywy rowerzysty - super opcja (2)

    Najblizsze przejscie naziemne jest dopiero kolo Zaka. Zeby od LOTu sie tam dostac trzeba przeciskac sie waskim chodnikiem miedzy slupkami, sciana budynku i pieszymi co zwlaszcza w sezonie jest to problematyczne. Kolo przystankow jest troche chaotycznie i gesto z ludzmi ale da rade.

    • 10 7

    • To dopiero (1)

      jest raptem 150m dalej, lub blizej.

      • 2 4

      • Zaparkować 150m od celu to zniewaga, ale dla pieszych i rowerzystów to przecież nie problem?

        • 3 3

  • korków nie ma?

    codziennie rano jadę i od ZREMBu koreczek aż miło. Zaroślak trzyma by był sukces. Niech włodarze zrobią szlabany na wlotach do Gdańska to korki znikną.

    • 14 7

  • Gdyby to nie była główna i jedyna droga przelotowa przez trójmiasto to pomysł bym pochwalił. (7)

    Najpierw powinna być droga czerwona a plany już chyba od lat 50 są to bym się zgodził na robienie deptaka przez jedyną drogę przelotową.

    • 6 8

    • jaka droga czerwona tam? (3)

      masz obwodnice i i sucharskiego z tunelem za 2mld zł

      • 4 4

      • Obwodnica nie prowadzi przez trójmiasto. (2)

        Z Gdańska do Oliwy np.obwodnicą?

        • 3 0

        • no tak, a jak (1)

          z gdańska do oliwy to jest skm. nie dziękuj że ci to rozwiązałem.

          • 2 3

          • SKM to była jak były składy z metra Berlińskiego a to co teraz jeździ to szybciej rowerem można odlegość pokonać

            • 2 0

    • Jedyna? (1)

      3 Maja, tunel pod Wisłą, ciąg od Havla aż po Potokową

      • 2 3

      • Albo pzrez Żukowo,Kartuzy a nawet Chwaszyno.

        • 2 1

    • A więc najwyższy czas

      by przestała być drogą główną

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane