• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pieniądze z UE na 24 elektrobusy dla Gdyni

Patryk Szczerba
1 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektrobusy pojawiały się już na ulicach Gdyni. Na razie w ramach testów. Elektrobusy pojawiały się już na ulicach Gdyni. Na razie w ramach testów.

Władze Gdyni podpisały umowę na unijne dofinansowanie, które umożliwi zakup 24 nowych elektrycznych autobusów. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów. Powstaną też stacje do ich ładowania. Wartość projektu jest szacowana na 80 mln zł, z czego 70 mln to pieniądze z UE.



Czy inwestycja w elektryczne autobusy to dobra decyzja?

Autobusy elektryczne pojadą na określonych trasach, tam gdzie nie ma trolejbusów. Będą obsługiwać linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94, zastępując pojazdy na olej napędowy.

Na nowości trzeba będzie poczekać. Pierwsze pojazdy wyjadą na ulice za dwa lata - na początku 2022 roku.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Autobusy elektryczne i ładowarki



Oprócz nowych autobusów elektrycznych powstanie również siedem stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi - przy pięciu pętlach autobusowych i przystankach końcowych.

Czytaj też: W Gdyni pojawią się midibusy znane z Zakopanego

Dwie ładowarki będą dostępne przy przystanku Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim koło Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

Wiceprezydent Gdyni: inwestujemy w nowoczesność



Projekt zakupu nowych elektrycznych autobusów zachwala wiceprezydent Gdyni, podpisująca w Warszawie w imieniu samorządu stosowne dokumenty.

- Pod koniec ubiegłego roku odebraliśmy w Rzymie nagrodę. Gdynia została uznana za trzecie najlepsze miejsce do życia wśród miast od 150 do 400 tysięcy mieszkańców. Nie osiągniemy takich wyników, jeśli nie będziemy inwestować w nowoczesność. Nie moglibyśmy tego robić, gdyby nie wsparcie unijne, dzięki któremu jesteśmy w stanie ogłaszać dzisiaj początek tego nowego projektu. Pozwoli on nam osiągnąć jeszcze lepsze parametry, które dziś wydają się być może zbyt wysokie, ale jestem głęboko przekonana, że w przyszłości okażą się idealne, tak, jak stało się to z naszymi trolejbusami - zapewnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Całkowita wartość projektu wynosi 81 mln. 34 tys. złotych. Unijna dotacja to 68 mln. 649 tys. 400 złotych.

Miejsca

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

  • Dojmy tę UE ile tylko się da (3)

    • 5 13

    • (2)

      A potem ją oczerniamy ile tylko się da.

      • 7 0

      • (1)

        Duzo więcej im płacimy.

        • 5 9

        • dostaliśmy 150 mld euro a wpłaciliśmy 49. Umiesz liczyć ćwoku?

          • 4 4

  • Jestem laikiem-a ten prąd to z czego jest produkowany do trolejbusów i autobusów-nie z wegla?Gdyńska elektrociepłownia z czego produkuje energie?

    • 22 6

  • Jak rozumiem pisowcy nie będą wsiadać do tych pojazdów za brukselskie pieniądze... (4)

    • 26 14

    • A pełowcy będą (1)

      Boso biegać za nimi.....

      • 7 4

      • To u was w Rosji boso biegacie za autobusami ?

        • 2 5

    • A to są jakieś brukselskie pieniądze? Przecież unia to jedność i jedna waluta, czyli to farsa? Potwierdzasz to?

      • 3 0

    • Nie ma czegoś takiego jak brukselskie pieniądze, czy wy lemingi bezmózgie to kiedyś zrozumiecie? Wszystkie kraje wpłacają do budżetu UE, kumasz to pan czy masz za daleko do łba ?

      • 1 0

  • O ile elektryczne auta to i**otyczny pomysł

    Tak elektryczny transport zbiorowy to przyszłość. Brawa dla Gdyni.

    • 15 7

  • (1)

    UE po Polsce jedzie jak walec, z kazdej strony krytyka a Polska zebrze o pomoc:/ Zalosne

    • 8 15

    • Właśnie. Lepiej dogadać się o dofinansowanie z Putinem jak marzą ci co chcą nas wyprowadzić z Unii.

      • 4 6

  • Opinia wyróżniona

    za 2 lata sie okaże żę (10)

    autobusy elektryczne są droższe w eksploatacji niz zwykłe na benzynę , gaz
    Uwaząm żę transport elektryczny to nie jest ekologiczny ponieważ prąd produkuja z wegla.

    'Pommyście sytuacje upalne lato ogromne zużycie prądu i w związku z tym ograniczenia poboru prądu lub awarie linii przesyłowej i z tym związane ograniczenia w poborze prądu i co wtedy będzie ?

    Autobusy stoją bo przecież nie dowiozą go w cysternie jak paliwo.
    Obecnie to znikomy jest tabor elektryczny na świecie ale za kilkańascie lat juz może być problem .
    Ekologicznie byłoby wtedy gdyby autobusy ładowane były enegią odnawialną czyli z farm wiatrowych , paneli słonecznych itd
    Więcej szkodzi i zatruwa powietrze tysiące samochodów niż komunikacja miejska.

    • 46 24

    • (1)

      Autobusy sa na ropę, a nie benzynę.

      • 6 2

      • Na olej napędowy nie na żadna ropę dzbanie.

        • 8 3

    • Na przyczepie (3)

      Będzie mieć farmę wiatrowa. Ciekawe.

      • 2 1

      • Na głowie (2)

        Pomyśl erudyto o fotovoltaice, a wiatrak nie trzeba wozić ze sobą, największe zużycie prądu elektrycznego jest w dzień, i to może rozwiązać rozproszona energetyka solarna i wiatrowa, jak sobie Janusz na dachu zainstaluje panele słoneczne, to i enenrgii nie zabraknie,.
        Ogólnie na forum dominuje myślenie zakochanych w kopcących silnikach blachosmrodów szczególnie diesla, które Niemiec wyprzedaje, a Janusze łykają jak ciepłe bułeczki, śliniąc się i opiewając zalety tychże.

        • 1 2

        • (1)

          Język miłości prawdziwego gdańszczanina. Czy wiesz, erudyto przez ile godzin w Polsce w ciągu roku można produkować prąd ze słońca? Podpowiem Ci - 1000 godzin, czyli 1/8 roku. A co w pozostały czas?

          • 0 0

          • Czyli trzeba wynaleźć coś co będzie robić prąd ze zdrowasiek, Polska będzie eksportować.

            • 1 0

    • One nie mają być ekologiczne tylko bezemisyjne

      Coście się tak przyczepili tej ekologii. Niech sobie smrodzi węglem w elektrowni, a nie ropą w centrum miasta, to już jest jakaś korzyść. Poza tym finanse - kupujesz drogi autobus i ładujesz tanim prądem, albo tani autobus i lejesz drogą ropę. Wystarczy policzyć po jakim przebiegu się zwróci. Straszny hejt na elektryki ostatnio, ale argumenty z bani.

      • 15 7

    • Zanieczyszczenie powietrza przez spaliny diesla jest lepszym rozwiązaniem?

      • 0 0

    • Ty widziałeś kiedyś autobus na benzynę?

      Chyba na ruskim filmie dokumentalnym o latach 50-tych...

      • 2 0

    • Odzysk i składowanie pomaga!

      Oczywiście nie uratuje świata, ale... to jest kwestia wręcz oprogramowania, by w godzinach po za szczytowych ładować tabor do 100%. Już obecnie, część energii z odzysku (hamowanie, zjazd z górki) pozwoli częściowo zasilić sieć (choć nie do końca jeszcze w praktyce, bo sterowanie samą siecią też wymaga zasilania). Idąc dalej: w sytuacji na prawdę dramatycznej część naładowanej floty na pętlach może oddawać energię do sieci i zasilać inne pojazdy.
      Technologia już jest. Kwestia oprogramowania i integracji kilku systemów.
      Oczywiście zamiast baterii akumulatorów kwasowo ołowiowych czy litowo jonowych, wolałbym widzieć dwukierunkowe ogniwa wodorowe (od lat dziewięćdziesiątych stosowane w okrętach podwodnych typu 212A).

      • 1 0

  • To po co utrzymywać trajtki?

    • 4 6

  • Czemu w ankiecie nie uwzględniono diesli?

    • 7 1

  • Ryszard (11)

    Linia S do Oliwy i autobusy przegubowe

    • 7 0

    • (9)

      Poproś Karnowskiego o kasę.

      • 1 0

      • Nikogo nie bede prosił,niech wiedzą ze jest takie zapotrzebowanie i się dogadują (8)

        • 1 0

        • (7)

          I co, że wiedza? Co ty myślisz, że przegubowce są w cenie solówek?

          • 0 0

          • (6)

            Niech sie dogadają z Karnowskim i Dulkiewicz.W całej Polsce potrafią,tylko nie w trójmieście.Jest zapotrzebowanie na przedłużenie lini S do Oliwy i trzeba to głośno mówić.

            • 2 0

            • (5)

              Tak, właśnie widać jak potrafią. A w samej Oliwie juz teraz jest ciasno wiec nawet miejsca na autobusy linii S po prostu nie ma.

              • 0 1

              • (4)

                Zawsze jesteś na nie,w Sopocie pętla też jest malutka i autobusy ledwo tam się mieszczą.Można tak ustawić rozkład,że autobusy nie będą robić przerwy w Oliwie.

                • 1 1

              • (3)

                @Ryszard musi być przerwa , bo już autobus jedzie w jedną strone 50 minut . Co w obydwie strony daje razem 100 minut samej jazdy . Teraz trzzeba doliczyć obowiązkowa przerwe na każdej z petli co najmniej 10 minutowa .Co to daje 120 minut bez korków na każdy autobus na tej lini. A kierowca musi mieć przerwe

                • 0 0

              • (2)

                Koleś po prostu patrzy żeby było pod niego. Autobus do Oliwy, przegubowy i najlepiej jeszcze co 10-15 minut.

                • 0 1

              • Ja nie mowie o nowej lini autobusowej,tylko o wydluzeniu lini ktora juz istnieje o 3 km.Jest zapotrzebowanie na taka linie.Wysta (1)

                • 1 0

              • @Ryszard wszystko wporządku tylko że te 3 km więcej to trza doliczyć ze 15 minut w jedną strone . Czyli trzeba doatkowo ze 2 lub 4 autobusy więcej natej lini puścić , co czyni dodatkowe koszta. Jak masz tą kase to zaspąsoruj te doatkowe kilka kilometrów przez cały rok

                • 0 1

    • A 31 do Jelitkowa lub przynajmniej do Pomorskiej

      Ale musiałby Gdańsk się dołożyć.

      • 2 0

  • Za dwa lata (3)

    To nas wywalą

    • 9 7

    • (1)

      I skoncza sie dotacje od ha i podroze zagraniczne bez wiz

      • 5 1

      • W TVN mówili ?

        • 1 0

    • Oby.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane