- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (143 opinie)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami (83 opinie)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (108 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (65 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (124 opinie)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (119 opinii)
Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta
W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.
Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.
Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.
Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.
Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.
21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.
Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.
I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.
W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.
Miejsca
Opinie (262) 7 zablokowanych
-
2013-12-19 16:02
podobno ma antypespirant i mydło przy każdym siedzisku.
- 1 0
-
2013-12-19 16:01
ale co dotarła ?
- 0 0
-
2013-12-19 15:46
re (2)
Podstawowe pytanie czy ma klimatyzacje?
- 3 0
-
2013-12-19 16:00
nie ale ma mydło przy każdym siedzisku i antypespirant.
- 1 0
-
2013-12-19 15:53
anty klima
Nie ma klimatyzacji i nie bedzie. Zaczynij sie myc to. Ie bedzie potrzeby jej uzywania. Nagle wszyscy spragnieni klimatyzacji! Wystrczy okno otworzyc wystarczy w naszym klimacie!
- 1 0
-
2013-12-19 16:00
pierwsza dotarła po modernizacji.to taki polski sukces.
gratulijemy liderom i czekamy czy reszta tez dotrze.
- 0 0
-
2013-12-19 15:44
CI DECYDENCI
z SKM-ki w rozkładzie powinni zaznaczyć kiedy ten wypasiony skład ruszy na tory....takom baną bym sie przejechał
- 3 0
-
2013-12-19 09:32
Zarząd SKM oczywiście się tym nie martwi (10)
"Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212."
Stary tabor po liftingu - który ma więcej przewozić pasażerów stojących - więcej miejsc stojących = większy ścisk = mniejsza częstotliwość.
Kolejne będą gorszej jakości:
"najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa"- 71 19
-
2013-12-19 15:39
akurat z tym ściskiem to jest odwrotnie, kiedyś 8 osób siedziało a reszta gnieździła się w wąskim przejściu pomiędzy, lub dawała za wygraną i stała w wejściu ( a w srodku wagonu pusto bo nikt na 3 stacje nie będzie się przepychać
- 5 0
-
2013-12-19 13:48
a kiedy zaczną te stare złomy po liftingu wymieniać na nowe składy?!?! (1)
- 7 1
-
2013-12-19 14:54
nie po to je liftingują by je wymieniac ,a modernizują by zaoszczedzona kase wydac na nowe limuzyny dla siebie!
- 8 0
-
2013-12-19 10:39
buraku ! (1)
z wejherowa dojedziesz
- 2 3
-
2013-12-19 14:17
powiedziałeś stojąc przed lustrem :D
- 2 0
-
2013-12-19 09:35
Nie nudź, (2)
na całym świecie w metrach i tego typu pociągach jest więcej miejsc stojących a nie siedzących.
- 28 8
-
2013-12-19 13:58
Naprawdę?????
A ja głupi myślałem, że RER to paryskie pół-metro. Pewnie nie i to dlatego było w nim więcej miejsc siedzących, niż stojących. Dobrze, że mi to uświadomiłeś, a tyle lat jeździłem tym RER-em i myślałem, że to prawie metro.....
- 4 0
-
2013-12-19 09:56
że więcej siedzących od stojących to wiadomo, ale niech proporcje będą inne
- 1 11
-
2013-12-19 11:13
czy będzie w nich klimatyzacja (1)
tak jak w tramwajach PESA?????
- 7 0
-
2013-12-19 13:48
pewnie nie, bo to 40 letnie rupiecie
- 10 0
-
2013-12-19 10:48
(1)
I znowu przez z****ne rowery, ludzie będą się ściskać jak sardynki. Jedziesz ulicą, nie można wyprzedzić bo wlecze się rower, chociaż z boku jest ścieżka. Na chodnikach też nie jest bezpiecznie, bo jeżdżą po nich rowery(mam na to sposób, wystarczy lekko wyciągnąć łokieć, już nie jeden zwijał się z bólu;p) Czy nie może być normalnie??? Czy wszędzie musi być jakaś skrajność, masz rower to nim jedź tam gdzie są wyznaczone do tego miejsca.
- 8 6
-
2013-12-19 15:19
łokieć
łokciem to mozesz mieszać bigos w wannie ze swoja rodziną
- 2 1
-
2013-12-19 09:34
Eee tam (2)
Co to jest rok opóźnienia dla SKM...
- 117 4
-
2013-12-19 13:49
ja jestem tylko ciekawy kiedy te graty zaczną wymieniać na nowe zamiast robić im makijaż... (1)
- 4 0
-
2013-12-19 14:57
jesli wybiorą tych samych na nowe kadecje urzedasów i POlityków to nigdy!@
lemingi wybiorą ich ponownie
- 1 2
-
2013-12-19 14:37
Z SKM w XXII wiek!
W polskim naszym zaścianku każą cieszyć się modernizacją składu, który powstał za czasów Gomułki a na Zachodzie Europy buduje się kolej magnentyczną gdzie prędkości powyżej 300 km na godzinę nikogo nie dziwią. Ktoś nam każe wierzyć, że taka modernizacja to szczyt możliwości innowacyjnych i technicznych w XXI wieku. Coś tu jest nie tak?
- 5 0
-
2013-12-19 14:33
Taka natura Polaka
Taka natura Polaka by non stop narzekać,
były brzydkie z grzybami w dachu było źle,
jest w miarę estetycznie wyremontowana też źle,
nie robi się nic w kwestii poprawy komfortu podróżujących - źle, robi się też źle.
Ludzie opanujcie się! a jak się nie podoba to proszę chodzić na kolanach z Gdańska do Gdyni :-)- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.