• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • podobno ma antypespirant i mydło przy każdym siedzisku.

    • 1 0

  • ale co dotarła ?

    • 0 0

  • re (2)

    Podstawowe pytanie czy ma klimatyzacje?

    • 3 0

    • nie ale ma mydło przy każdym siedzisku i antypespirant.

      • 1 0

    • anty klima

      Nie ma klimatyzacji i nie bedzie. Zaczynij sie myc to. Ie bedzie potrzeby jej uzywania. Nagle wszyscy spragnieni klimatyzacji! Wystrczy okno otworzyc wystarczy w naszym klimacie!

      • 1 0

  • pierwsza dotarła po modernizacji.to taki polski sukces.

    gratulijemy liderom i czekamy czy reszta tez dotrze.

    • 0 0

  • CI DECYDENCI

    z SKM-ki w rozkładzie powinni zaznaczyć kiedy ten wypasiony skład ruszy na tory....takom baną bym sie przejechał

    • 3 0

  • Zarząd SKM oczywiście się tym nie martwi (10)

    "Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212."

    Stary tabor po liftingu - który ma więcej przewozić pasażerów stojących - więcej miejsc stojących = większy ścisk = mniejsza częstotliwość.

    Kolejne będą gorszej jakości:
    "najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa"

    • 71 19

    • akurat z tym ściskiem to jest odwrotnie, kiedyś 8 osób siedziało a reszta gnieździła się w wąskim przejściu pomiędzy, lub dawała za wygraną i stała w wejściu ( a w srodku wagonu pusto bo nikt na 3 stacje nie będzie się przepychać

      • 5 0

    • a kiedy zaczną te stare złomy po liftingu wymieniać na nowe składy?!?! (1)

      • 7 1

      • nie po to je liftingują by je wymieniac ,a modernizują by zaoszczedzona kase wydac na nowe limuzyny dla siebie!

        • 8 0

    • buraku ! (1)

      z wejherowa dojedziesz

      • 2 3

      • powiedziałeś stojąc przed lustrem :D

        • 2 0

    • Nie nudź, (2)

      na całym świecie w metrach i tego typu pociągach jest więcej miejsc stojących a nie siedzących.

      • 28 8

      • Naprawdę?????

        A ja głupi myślałem, że RER to paryskie pół-metro. Pewnie nie i to dlatego było w nim więcej miejsc siedzących, niż stojących. Dobrze, że mi to uświadomiłeś, a tyle lat jeździłem tym RER-em i myślałem, że to prawie metro.....

        • 4 0

      • że więcej siedzących od stojących to wiadomo, ale niech proporcje będą inne

        • 1 11

    • czy będzie w nich klimatyzacja (1)

      tak jak w tramwajach PESA?????

      • 7 0

      • pewnie nie, bo to 40 letnie rupiecie

        • 10 0

  • (1)

    I znowu przez z****ne rowery, ludzie będą się ściskać jak sardynki. Jedziesz ulicą, nie można wyprzedzić bo wlecze się rower, chociaż z boku jest ścieżka. Na chodnikach też nie jest bezpiecznie, bo jeżdżą po nich rowery(mam na to sposób, wystarczy lekko wyciągnąć łokieć, już nie jeden zwijał się z bólu;p) Czy nie może być normalnie??? Czy wszędzie musi być jakaś skrajność, masz rower to nim jedź tam gdzie są wyznaczone do tego miejsca.

    • 8 6

    • łokieć

      łokciem to mozesz mieszać bigos w wannie ze swoja rodziną

      • 2 1

  • Eee tam (2)

    Co to jest rok opóźnienia dla SKM...

    • 117 4

    • ja jestem tylko ciekawy kiedy te graty zaczną wymieniać na nowe zamiast robić im makijaż... (1)

      • 4 0

      • jesli wybiorą tych samych na nowe kadecje urzedasów i POlityków to nigdy!@

        lemingi wybiorą ich ponownie

        • 1 2

  • Z SKM w XXII wiek!

    W polskim naszym zaścianku każą cieszyć się modernizacją składu, który powstał za czasów Gomułki a na Zachodzie Europy buduje się kolej magnentyczną gdzie prędkości powyżej 300 km na godzinę nikogo nie dziwią. Ktoś nam każe wierzyć, że taka modernizacja to szczyt możliwości innowacyjnych i technicznych w XXI wieku. Coś tu jest nie tak?

    • 5 0

  • Taka natura Polaka

    Taka natura Polaka by non stop narzekać,
    były brzydkie z grzybami w dachu było źle,
    jest w miarę estetycznie wyremontowana też źle,
    nie robi się nic w kwestii poprawy komfortu podróżujących - źle, robi się też źle.
    Ludzie opanujcie się! a jak się nie podoba to proszę chodzić na kolanach z Gdańska do Gdyni :-)

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane