• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Miejsca

Opinie (345) 4 zablokowane

  • A dzie tramwaj na Nowej Świętokrzyskiej?

    Co za debilne plany. Przecież planowano budowę linii tramwajowej wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej w stronę Nowej Jabłoniowej i Nowej Bulońskiej. To był dobry pomysł. W rejonie planowanych ulic powstają osiedla mieszkaniowe jak grzyby po deszczu. Linia tramwajowa wzdłuż Przedmiejskiej jest ok. ale tam trzeba ponieść gigantyczne koszty związane m.innymi. z wyburzeniami, budową nowego węzła przesiadkowego itp itd. To są perspektywiczne plany, sięgające lat 2025 - 2030 a może i dalej. W tym czasie na południu powstanie szereg nowych osiedli i nagle się okaże, że są kłopoty z komunikacją w tym rejonie. Nie wiem jak to skomentować? Po prostu - brak wyobraźni u naszych włodarzy. Zapewne chodzi o powiązanie komunikacyjne z "Nowym Centrum Administracyjnym w Gdańsku i ułatwienie dojazdu do pracy urzędników.

    • 6 3

  • Ja proponuje tramwaj do Przegaliny! (1)

    • 2 2

    • Od razu do Krynicy Morskiej

      Tunel pod Wisłą Śmiałą.
      A co.

      • 4 0

  • ORUNIA-POŁUDNIE (Platynowa,Krzemowa itd...) aż się proszą o połączenie!!! (1)

    Stąd wygodne dojścia do Małomiejskiej i niżej - w miejsce dawnej 6-tki!

    • 1 8

    • No nie wierzę, chyba żartujesz?!!

      Przecież masz dużą pętlę tramwajową na Łódzkiej 10 minut drogi od tych ulic!

      • 7 0

  • Osowa- Oliwa (1)

    może nie byłoby takiego korku na spacerowej!!!!!

    • 2 5

    • Najlepiej przez Dolinę Radości i Barniewice

      Z odgałęzieniem na Klukowo.

      • 1 1

  • ehh lepiej by metro w trojmiescie zbudowali

    • 2 3

  • W strone Kowal i Maćkowy (1)

    Powinna powstać linia tramwajowa w strone Kowal do Osiedla 5 Wzgórz oraz wzdłuz Niepołomickiej do Osiedla Południowego i nowych tam powstających. Bądź też stamtąd bezpośrednio do Centrum.

    • 0 7

    • I znów kredytobiorcy się wypowiadają

      Ile jeszcze będzie spłacać mieszkania? he he he

      • 0 0

  • (1)

    a ja proponuję porządnie wyremontować linie na STOGI!!!!!!!!!!!!!

    • 11 3

    • Jestem za !!!

      Droga koleżanko

      • 2 0

  • Tramwaj na wyspę Sobieszewską!

    Jak szaleć to szaleć!

    • 10 3

  • Dogęścić siatkę połączeń w Śródmieściu! (6)

    Praktycznie całe Stare i Główne miasto są odseparowane od reszty świata brakiem komunikacji i miejską autostradą. Czemu w Krakowie i Wrocławiu jest tyle uroczych uliczek otoczonych kamienicami, gdzie sobie jeżdżą tramwaje, a w Gdańsku się nie da?

    • 7 4

    • (4)

      masz linię 100.

      • 3 1

      • Dogęścić to można zupę (2)

        Albo sos.
        A Kraków ma już bardzo poważne problemy z komunikacją tramwajową w ścisłym centrum.

        • 2 3

        • Kraków ma już od dawna powazne problemy z nadmiarem samochodów (1)

          i brakiem determinacji w rozwoju systemu rowerów miejskich

          • 0 2

          • rowery

            rowery nie sa panaceum na wszystko, jak niektorzy zaslepieni tu lansuja

            • 1 0

      • A dalej?

        • 0 0

    • w śródmieściu wiele spraw poprawiłoby uruchomienie systemu roweru miejskiego

      • 0 1

  • Jakie płyną wnioski z komentarzy pod artykułem?

    Wszyscy chcieliby jeździć tramwajami! Dlaczego? Bo nie stoją w korkach i są tanie (kupuje się 1 bilet z 90 zł i jeździ się po całym Gdańsku, kombinacje z SKM innymi przewoźnikami to tylko dodatkowe koszty)

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane