• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Miejsca

Opinie (345) 4 zablokowane

  • Teraz jak nasi prezydenci się dogadali to będzie wreszcie kasa, (7)

    żeby przedłużyć linię tramwajową z Oliwy do centrum Gdyni i dalej do Kosakowa na lotnisko.

    • 57 12

    • Gdynia niechce tranwaji!!! (2)

      Gdynia nie chce tramwajów!! Tylko korkują ruch i zabierają jedną nitkę miejsca dla samochodów i autobusów....którym więcej osób by przejechało niż tramwajem.

      • 1 27

      • a tyś pewnie z maista Bydgoszczy?

        WW Gdańsku na palcach ręki można policzyć gdzie linia tramwajowa nakłada się na trasę ruchu kołowego, a zatem tekst może byłby z sensem, ale gdzie indziej.

        • 6 0

      • no tak, kolejny inteligentny gdynianin się odezwał

        "inteligentny"...

        • 15 3

    • (3)

      To może od razu na Hel?!
      Lisicki by się nawet ucieszył by nie dawać kasy na połączenia Żeglugi Gdańskiej.

      • 14 2

      • To nie lisicki daje (2)

        Tylko my wszyscy się na to zrzucamy osiołku...

        • 16 1

        • (1)

          Skoro nam zabiera to potem daje a że nieswoje !?.
          Masz kontrole nad zabranymi tobie, mnie i innym pieniędzmi.

          • 1 0

          • Mi chodzi o to

            Że uważam za słuszny jego opór przed trwonieniem kasy na stateczki dla turystów. Chcesz to sobie pływaj ale za swoje.

            • 7 2

  • ehh lepiej by metro w trojmiescie zbudowali

    • 2 3

  • Tramwajem do Gdyni!!! (3)

    Pomóżmy sąsiadom:)

    • 4 2

    • to akurat bardzo kiepskie sąsiedztwo (2)

      z rodzaju Kargula i Pawlaka

      • 3 1

      • To się wyprowadź tam, gdzie Ci (1)

        sąsiedztwo będzie odpowiadało. Nie jesteś pępkiem świata.

        • 3 3

        • TY TYM BARDZIEJ

          niektórzy sąsiedzi nie zasługują na pomoc, tylko na eksmisję

          • 4 0

  • obiecanki ,obiecanki specjalność PO (3)

    po wyborach okaże sie ze sa ważniejsze potrzeby

    • 15 5

    • Ja tam ufam Jarkowi kiedyś obiecał mieszkanie (2)

      teraz dołoży po 500 złotych na dzieciaka.
      Planujemy z konkubiną dorobić jeszcze z piątkę.

      • 10 1

      • : ) (1)

        Podobno i Jarek ma takie plany...

        • 3 0

        • Może "Pinokia" oglądał

          i sobie wyrzeźbi.

          • 2 0

  • A dzie tramwaj na Nowej Świętokrzyskiej?

    Co za debilne plany. Przecież planowano budowę linii tramwajowej wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej w stronę Nowej Jabłoniowej i Nowej Bulońskiej. To był dobry pomysł. W rejonie planowanych ulic powstają osiedla mieszkaniowe jak grzyby po deszczu. Linia tramwajowa wzdłuż Przedmiejskiej jest ok. ale tam trzeba ponieść gigantyczne koszty związane m.innymi. z wyburzeniami, budową nowego węzła przesiadkowego itp itd. To są perspektywiczne plany, sięgające lat 2025 - 2030 a może i dalej. W tym czasie na południu powstanie szereg nowych osiedli i nagle się okaże, że są kłopoty z komunikacją w tym rejonie. Nie wiem jak to skomentować? Po prostu - brak wyobraźni u naszych włodarzy. Zapewne chodzi o powiązanie komunikacyjne z "Nowym Centrum Administracyjnym w Gdańsku i ułatwienie dojazdu do pracy urzędników.

    • 6 3

  • Dojazd do tramwajem centrum powinien wynosic max. 10 minut (3)

    Dalekie trasy gdzie podroż trwa 40 minut są bez sensu i powinny zostać zastąpione SKM lub metrem .Nie wyobrażam sobie jeździć codziennie do pracy 40 min. tramwajem który co chwila przystaje albo na przystanku albo na światłach

    • 9 12

    • Lepiej jeździć 40 min samochodem,samemu stając na światłach

      A potem 10 min szukać parkingu :)

      • 6 1

    • SKM to dno i wodorosty, ciesz się ze Ci tramwaj budują

      a nie te gdyńskie dziadostwo

      • 8 6

    • od razu intercity

      pajacu :D :D :D

      • 8 1

  • PRZED WYBORAMI TO NAWET NA KSIĘŻYC!!!

    "Dokąd mogą pojechać tramwaje?

    • 4 1

  • Pisałem nie raz. SKM powinna iść pod ziemię. Mielibyśmy metro.

    Budowa odkrywkowa oraz fakt że nie ma zabudowy na powierzchni aktualnie powoduje atrakcyjny koszt budowy. Następnie sprzedać tereny nad metrem i spłacić kredyty zaciągnięte na budowę.

    • 1 10

  • Widzicie to co ja? Czy wzdłuż samego tylko falowca jest planowany tramwaj?

    • 0 2

  • dajcie..!

    dajcie więcej krzeseł w tych tramwajach...

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane